Bakalářská práce se zabývá problémem gramotnosti pedagogů v informačních technologiích na prvním stupni základních škol. Dále analyzuje vývoj ICT v obdobích výrazně ovlivňujících školství a jeho historii.
Hlavní otázkou práce je zjištění podstaty neschopnosti pedagogů udržet krok se stále se zrychlujícím vývojem tohoto odvětví. Informační technologie by měly pedagogům ulehčit výuku a zároveň jim pomoci k větší atraktivnosti jejich předmětů a hodin. Informační technologie by proto měly být především pomocníkem pedagogů ve výuce a ne nepřítelem.
Výzkumná část práce zjišťuje nejčastější problémy, které pedagogům brání kvalitně pracovat s ICT a jak výuku informačních technologií pojmout, aby se stala lákavou i pro učitele, kteří jí využívají.
Anotace v angličtině
The work deals with the problem of literacy teachers in information technology in primary schools. Further I describe how ICT has developed in important periods for reflection in education, its history. The question is whether - if it does not become an error already in the development of ICT and thus many teachers fail to keep pace with the ever-accelerating development of this sector. Information technology should relieve teachers teach and do her pupils already early school age attractive. Information technology should therefore be primarily help teachers in the classroom and not an enemy.
In the research part I find most common problems that hinder teachers work well with ICT. Also, both the teaching of information technology set to become attractive to teachers who teach her.
Klíčová slova
informační a komunikační technologie, pedagog, výuka, vzdělávání, gramotnost
Klíčová slova v angličtině
information and communication technologies, pedagogue, teaching, education, literacy
Rozsah průvodní práce
49 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá problémem gramotnosti pedagogů v informačních technologiích na prvním stupni základních škol. Dále analyzuje vývoj ICT v obdobích výrazně ovlivňujících školství a jeho historii.
Hlavní otázkou práce je zjištění podstaty neschopnosti pedagogů udržet krok se stále se zrychlujícím vývojem tohoto odvětví. Informační technologie by měly pedagogům ulehčit výuku a zároveň jim pomoci k větší atraktivnosti jejich předmětů a hodin. Informační technologie by proto měly být především pomocníkem pedagogů ve výuce a ne nepřítelem.
Výzkumná část práce zjišťuje nejčastější problémy, které pedagogům brání kvalitně pracovat s ICT a jak výuku informačních technologií pojmout, aby se stala lákavou i pro učitele, kteří jí využívají.
Anotace v angličtině
The work deals with the problem of literacy teachers in information technology in primary schools. Further I describe how ICT has developed in important periods for reflection in education, its history. The question is whether - if it does not become an error already in the development of ICT and thus many teachers fail to keep pace with the ever-accelerating development of this sector. Information technology should relieve teachers teach and do her pupils already early school age attractive. Information technology should therefore be primarily help teachers in the classroom and not an enemy.
In the research part I find most common problems that hinder teachers work well with ICT. Also, both the teaching of information technology set to become attractive to teachers who teach her.
Klíčová slova
informační a komunikační technologie, pedagog, výuka, vzdělávání, gramotnost
Klíčová slova v angličtině
information and communication technologies, pedagogue, teaching, education, literacy
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce bude zaměřena na gramotnost pedagogů v oblasti informačních technologií na prvním stupni základních škol. Vývojem informačních technologií ve vybraných obdobích důležitých pro odraz ve školství či pedagogické realitě a jejich historií. Teorií z pohledu možností užití informačních technologií na prvním stupni základních škol.
Zmíněny budou postupy, které jsou využívány k výuce ICT na prvním stupni. Práce se bude zabývat podporou pedagogů ve vzdělávání informačními technologiemi. Bude popsána vybavenost základních škol těmito důležitými a dnes již hojně využívanými technologiemi. V bakalářské práci budou uváděny obory informačních technologií ve kterých je možno pedagogy vzdělávat, aby zajistily kvalitní výuku svým žákům co se týče ICT.
Bude se zaměřovat na problémy s výukou ICT a jak je co nejefektivněji odstranit tzn. jak pomoci pedagogům zbavit se ostychu z nového ve výuce ICT. V bakalářské práci bude obsaženo řešení týkající se nedostatků vyučujících v ICT.
V teoretické části budou shrnuty dokumenty, které ovlivnily využívání a zavádění informačních technologií do vzdělávacího systému.
Cílem prakticko výzkumné části práce bude ověřit jaké konkrétní činnosti ve výuce ICT dělají pedagogům potíže a navrhnout určité změny pro zlepšení jejich výuky. Navrhnout strategii zlepšování gramotnosti pedagogů v ICT.
Cíle bude dosaženo pomocí metod pedagogického výzkumu a to dotazníkového šetření. Dotazník bude dán pedagogům 1. stupně ZŠ. V dotazníku budou použity uzavřené a polouzavřené otázky. V dotazníkovém šetření budou zjišťovány postoje a názory učitelů na práci s informačními technologiemi ve vyučování i v přípravě na výuku.
Ve výzkumu se bude bakalářská práce zabývat zásadními problémy, které mají pedagogové s výukou ICT. V práci bude navrženo jak zdokonalit výuku a zlepšit efektivitu vyučování ICT. Jakým způsobem by mohlo pomoci vedení základní školy s tímto problémem a jak by mohlo podpořit pedagogy.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce bude zaměřena na gramotnost pedagogů v oblasti informačních technologií na prvním stupni základních škol. Vývojem informačních technologií ve vybraných obdobích důležitých pro odraz ve školství či pedagogické realitě a jejich historií. Teorií z pohledu možností užití informačních technologií na prvním stupni základních škol.
Zmíněny budou postupy, které jsou využívány k výuce ICT na prvním stupni. Práce se bude zabývat podporou pedagogů ve vzdělávání informačními technologiemi. Bude popsána vybavenost základních škol těmito důležitými a dnes již hojně využívanými technologiemi. V bakalářské práci budou uváděny obory informačních technologií ve kterých je možno pedagogy vzdělávat, aby zajistily kvalitní výuku svým žákům co se týče ICT.
Bude se zaměřovat na problémy s výukou ICT a jak je co nejefektivněji odstranit tzn. jak pomoci pedagogům zbavit se ostychu z nového ve výuce ICT. V bakalářské práci bude obsaženo řešení týkající se nedostatků vyučujících v ICT.
V teoretické části budou shrnuty dokumenty, které ovlivnily využívání a zavádění informačních technologií do vzdělávacího systému.
Cílem prakticko výzkumné části práce bude ověřit jaké konkrétní činnosti ve výuce ICT dělají pedagogům potíže a navrhnout určité změny pro zlepšení jejich výuky. Navrhnout strategii zlepšování gramotnosti pedagogů v ICT.
Cíle bude dosaženo pomocí metod pedagogického výzkumu a to dotazníkového šetření. Dotazník bude dán pedagogům 1. stupně ZŠ. V dotazníku budou použity uzavřené a polouzavřené otázky. V dotazníkovém šetření budou zjišťovány postoje a názory učitelů na práci s informačními technologiemi ve vyučování i v přípravě na výuku.
Ve výzkumu se bude bakalářská práce zabývat zásadními problémy, které mají pedagogové s výukou ICT. V práci bude navrženo jak zdokonalit výuku a zlepšit efektivitu vyučování ICT. Jakým způsobem by mohlo pomoci vedení základní školy s tímto problémem a jak by mohlo podpořit pedagogy.
Seznam doporučené literatury
BRDIČKA, B. 2003. Role internetu ve vzdělávání [online]. 2003. [cit. 2012-02-12]. Dostupný z: http://it.pedf.cuni.cz/ bobr/role/ka43.htm
BRDIČKA, B. 2010. Přichází nová iGenerace. [online]. Učitelský spomocník, 10. 3. 2010. [cit. 2011-11-13]. Dostupný z: http://www.spomocnik.cz/index.php?id_document=2455
ČERNOCHOVÁ, M. 2003. Příprava budoucích e-učitelů na e-instruction. Praha: ASIS, 2003.
ISBN 80-239-0938-X.
DOMBROVSKÁ, M. - LANDOVÁ, H.- TICHÁ, L. 2004. Informační gramotnost - teorie a praxe v ČR.
Národní knihovna [online]. 1/2004 [cit. 2009-06-30]. Dostupný z: http://knihovna.
nkp.cz/pdf/0401/0401007.pdf. ISSN 1801-5948.
DOSTÁL, J. 2007. Informační a počítačová gramotnost - klíčové pojmy informační výchovy. In Infotech 2007 - moderní informační a komunikační technologie ve vzděávání. Olomouc: Votobia, 2007. s. 60-65.ISBN 978-80-7220-301-7.
GAVORA, P.: Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. 207 s. ISBN 80-85931-79-6
CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada, 2007. 272 s. ISBN 978-80-247-1369-4.
MANĚNOVÁ, M. 2009. Učitel primárního vzdělávání ve vztahu k ICT.Hradec Králové: Gaudeamus, 2009. ISBN 978-80-7435-026-9.
MŠMT. 2000. Koncepce státní informační politiky ve vzděávání. [online]. Praha: MŠMT, 2000. [cit. 2009-06-15]. Dostupné z: http//www.msmt.cz.
ZOUNEK, J. - ŠEĎOVÁ, K. 2009. Učitelé a technologie: Mezi tradičním a moderním pojetím. Brno: Paido, 2009. ISBN 978-80-7315-187-4.
Seznam doporučené literatury
BRDIČKA, B. 2003. Role internetu ve vzdělávání [online]. 2003. [cit. 2012-02-12]. Dostupný z: http://it.pedf.cuni.cz/ bobr/role/ka43.htm
BRDIČKA, B. 2010. Přichází nová iGenerace. [online]. Učitelský spomocník, 10. 3. 2010. [cit. 2011-11-13]. Dostupný z: http://www.spomocnik.cz/index.php?id_document=2455
ČERNOCHOVÁ, M. 2003. Příprava budoucích e-učitelů na e-instruction. Praha: ASIS, 2003.
ISBN 80-239-0938-X.
DOMBROVSKÁ, M. - LANDOVÁ, H.- TICHÁ, L. 2004. Informační gramotnost - teorie a praxe v ČR.
Národní knihovna [online]. 1/2004 [cit. 2009-06-30]. Dostupný z: http://knihovna.
nkp.cz/pdf/0401/0401007.pdf. ISSN 1801-5948.
DOSTÁL, J. 2007. Informační a počítačová gramotnost - klíčové pojmy informační výchovy. In Infotech 2007 - moderní informační a komunikační technologie ve vzděávání. Olomouc: Votobia, 2007. s. 60-65.ISBN 978-80-7220-301-7.
GAVORA, P.: Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. 207 s. ISBN 80-85931-79-6
CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada, 2007. 272 s. ISBN 978-80-247-1369-4.
MANĚNOVÁ, M. 2009. Učitel primárního vzdělávání ve vztahu k ICT.Hradec Králové: Gaudeamus, 2009. ISBN 978-80-7435-026-9.
MŠMT. 2000. Koncepce státní informační politiky ve vzděávání. [online]. Praha: MŠMT, 2000. [cit. 2009-06-15]. Dostupné z: http//www.msmt.cz.
ZOUNEK, J. - ŠEĎOVÁ, K. 2009. Učitelé a technologie: Mezi tradičním a moderním pojetím. Brno: Paido, 2009. ISBN 978-80-7315-187-4.