Bakalářská práce se zabývá posouzením sociálních pozic žáků, struktury skupin a role žáků ve třídě prvního stupně základní školy, s ohledem na sociální začleňování sociálně a zdravotně znevýhodněných žáků. Výzkum bude proveden na třech konkrétních 5. třídách s celkovým počtem 75 žáků. Výzkum je postaven na sociometrickém ratingovém dotazníku S-O-R-A-D. Vyhodnocení výzkumu bude provedeno pomocí sociometrických indexů a sociogramů. Tím bude provedeno zhodnocení sociálních pozic žáků v jednotlivých třídách a bude provedeno jejich vzájemné porovnání.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the assessment of pupils' social positions, group structures and the role of students in the class of primary school, with regard to social inclusion of socially and physically disadvantaged pupils. The research will be performed at three specific classes of fifth with a total of 75 pupils. The study is based on sociometric rating questionnaire S-O-R-A-D. Evaluation of the research will be carried out using sociometric indexes and sociograms. This will be an assessment of social position of pupils in each class will be conducted and their comparison.
Klíčová slova
Sociální pozice, sociální role, skupiny, třída, dotazník, žák, sociometrie.
Klíčová slova v angličtině
Social position, social role, group, class, questionnaire, student, sociometrics.
Rozsah průvodní práce
81 s. (93 407 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá posouzením sociálních pozic žáků, struktury skupin a role žáků ve třídě prvního stupně základní školy, s ohledem na sociální začleňování sociálně a zdravotně znevýhodněných žáků. Výzkum bude proveden na třech konkrétních 5. třídách s celkovým počtem 75 žáků. Výzkum je postaven na sociometrickém ratingovém dotazníku S-O-R-A-D. Vyhodnocení výzkumu bude provedeno pomocí sociometrických indexů a sociogramů. Tím bude provedeno zhodnocení sociálních pozic žáků v jednotlivých třídách a bude provedeno jejich vzájemné porovnání.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the assessment of pupils' social positions, group structures and the role of students in the class of primary school, with regard to social inclusion of socially and physically disadvantaged pupils. The research will be performed at three specific classes of fifth with a total of 75 pupils. The study is based on sociometric rating questionnaire S-O-R-A-D. Evaluation of the research will be carried out using sociometric indexes and sociograms. This will be an assessment of social position of pupils in each class will be conducted and their comparison.
Klíčová slova
Sociální pozice, sociální role, skupiny, třída, dotazník, žák, sociometrie.
Klíčová slova v angličtině
Social position, social role, group, class, questionnaire, student, sociometrics.
Zásady pro vypracování
1.Literární rešerše studované problematiky zaměřené na sociální pozice žáků, struktury skupin a role žáků ve třídě 1. stupně základní školy. 2.Formulace výzkumného problému, výzkumných otázek, cílů výzkumu, výzkumných hypotéz, charakteristika výzkumného pole. Cílem práce je posouzení sociálních pozic žáků ve třídách 1.stupně základní školy s ohledem na sociální začleňování sociálně a zdravotně znevýhodněných žáků. 3.Výběr vzorku a způsobu jeho pořízení. Výzkum bude proveden na třech konkrétních 5. třídách cca 75 žáků. 4.Příprava výzkumného nástroje. Výzkum je postaven na sociometrickém raitingovém dotazníku S-O-R-A-D. 5. Realizace předvýzkumu a eventuální optimalizace připravených výzkumných nástrojů. V rámci předvýzkumu bude ověření časových dispozic na skupině 5 žáků. 6. Vlastní provedení výzkumné studie. Výzkumné šetření bude provedeno na vzorku vybraných tříd. 7. Digitalizace, vyhodnocení a zpracování údajů. Vyhodnocení získaných dat pomocí sociometrických indexů a sociogramů, bude provedeno zhodnocením sociálních pozic žáků v jednotlivých třídách a jejich vzájemné porovnání. 8. Diskuse dosažených výsledků a jejich interpretace. Rozbor sociometrického výzkumu. 9. Formulace návrhů doporučení pro praxi. Formulace závěrů s ohledem na profil absolventa studovaného oboru. Posouzení hypotéz s výsledky výzkumu. 10. Sepsání a odevzdání bakalářské práce
Zásady pro vypracování
1.Literární rešerše studované problematiky zaměřené na sociální pozice žáků, struktury skupin a role žáků ve třídě 1. stupně základní školy. 2.Formulace výzkumného problému, výzkumných otázek, cílů výzkumu, výzkumných hypotéz, charakteristika výzkumného pole. Cílem práce je posouzení sociálních pozic žáků ve třídách 1.stupně základní školy s ohledem na sociální začleňování sociálně a zdravotně znevýhodněných žáků. 3.Výběr vzorku a způsobu jeho pořízení. Výzkum bude proveden na třech konkrétních 5. třídách cca 75 žáků. 4.Příprava výzkumného nástroje. Výzkum je postaven na sociometrickém raitingovém dotazníku S-O-R-A-D. 5. Realizace předvýzkumu a eventuální optimalizace připravených výzkumných nástrojů. V rámci předvýzkumu bude ověření časových dispozic na skupině 5 žáků. 6. Vlastní provedení výzkumné studie. Výzkumné šetření bude provedeno na vzorku vybraných tříd. 7. Digitalizace, vyhodnocení a zpracování údajů. Vyhodnocení získaných dat pomocí sociometrických indexů a sociogramů, bude provedeno zhodnocením sociálních pozic žáků v jednotlivých třídách a jejich vzájemné porovnání. 8. Diskuse dosažených výsledků a jejich interpretace. Rozbor sociometrického výzkumu. 9. Formulace návrhů doporučení pro praxi. Formulace závěrů s ohledem na profil absolventa studovaného oboru. Posouzení hypotéz s výsledky výzkumu. 10. Sepsání a odevzdání bakalářské práce
Seznam doporučené literatury
ČÁP, Jan. Psychologie pro učitele. Praha: SPN, 1980. ISBN 80-7178-463-X.
HELUS, Zdeněk. Sociální psychologie pro pedagogy. Praha: Grada, 2006. ISBN 978-80-247-1168-3.
KOHOUTEK, Rudolf. Poznávání a utváření osobnosti. Praha: Cern, 2001. ISBN 80-7204-200-9.
MANNOVÁ, Jitka. Školní třída a role třídního učitele. Praha: UK, 2009.
MAREŠ, Jiří a Stanislav JEŽEK. Klima školní třídy - dotazník pro žáky. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2012.
NAKONEČNÝ, Milan. Sociální psychologie. Praha: Academia, 2004. ISBN 978-80-200-1679-9.
PELIKÁN, Jiří. Výchova jako teoretický problém. Praha: Amosium servis, 2004. ISBN 80-85498-27-8.
PETRUSEK, Miloslav. Sociometrie: teorie,metoda,techniky. Praha: Svoboda, 1969.
PROKOP, Jiří. Škola jako sociální útvar. Praha: Pedagogická fakulta UK, 1996. ISBN 80-86039-01-3 : 35.
PRŮCHA, Jan. Pedagogický výzkum: Uvedení do teorie a praxe. Praha: Carolinum, 1995.
Program pro vyhodnocení dotazníků dostupné z http./www.sociometrie.cz
Seznam doporučené literatury
ČÁP, Jan. Psychologie pro učitele. Praha: SPN, 1980. ISBN 80-7178-463-X.
HELUS, Zdeněk. Sociální psychologie pro pedagogy. Praha: Grada, 2006. ISBN 978-80-247-1168-3.
KOHOUTEK, Rudolf. Poznávání a utváření osobnosti. Praha: Cern, 2001. ISBN 80-7204-200-9.
MANNOVÁ, Jitka. Školní třída a role třídního učitele. Praha: UK, 2009.
MAREŠ, Jiří a Stanislav JEŽEK. Klima školní třídy - dotazník pro žáky. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2012.
NAKONEČNÝ, Milan. Sociální psychologie. Praha: Academia, 2004. ISBN 978-80-200-1679-9.
PELIKÁN, Jiří. Výchova jako teoretický problém. Praha: Amosium servis, 2004. ISBN 80-85498-27-8.
PETRUSEK, Miloslav. Sociometrie: teorie,metoda,techniky. Praha: Svoboda, 1969.
PROKOP, Jiří. Škola jako sociální útvar. Praha: Pedagogická fakulta UK, 1996. ISBN 80-86039-01-3 : 35.
PRŮCHA, Jan. Pedagogický výzkum: Uvedení do teorie a praxe. Praha: Carolinum, 1995.
Program pro vyhodnocení dotazníků dostupné z http./www.sociometrie.cz