Diplomová práce se zabývá kazašskými žáky na 1. stupni ZŠ při výuce českého jazyka, včetně projevů rozdílného chování při jejich začleňování do českých základních multikulturních tříd. Teoretická část se zaměřuje na statistické údaje, výuku češtiny jako druhého jazyka, metodiku práce se žáky-cizinci, odlišnosti kazaštiny od češtiny a charakteristiku sociokulturních odlišností.
Do praktické části jsou promítnuty vlastní zkušenosti při výuce s kazašskými žáky a zkušenosti kolegyň v českých multikulturních třídách. Cílem diplomové práce je specifikovat největší potíže kazašských žáků při výuce češtiny jako druhého jazyka.
Anotace v angličtině
Thesis deals with Kazakh students in the 1st Degree elementary school for teaching the Czech language, including expressions of different behavior in their integration into the Czech primary multicultural classes. The theoretical part focuses on statistics teaching Czech as a second language, methodology of work with foreign pupils, Kazakh differences from the Czech socio-cultural characteristics and differences. In the practical part will be reflected in my own experience in teaching pupils with Kazakh experience and colleagues in the Czech multicultural classrooms. The aim of the thesis is to specify the most trouble Kazakh students in teaching Czech as a second language.
Diplomová práce se zabývá kazašskými žáky na 1. stupni ZŠ při výuce českého jazyka, včetně projevů rozdílného chování při jejich začleňování do českých základních multikulturních tříd. Teoretická část se zaměřuje na statistické údaje, výuku češtiny jako druhého jazyka, metodiku práce se žáky-cizinci, odlišnosti kazaštiny od češtiny a charakteristiku sociokulturních odlišností.
Do praktické části jsou promítnuty vlastní zkušenosti při výuce s kazašskými žáky a zkušenosti kolegyň v českých multikulturních třídách. Cílem diplomové práce je specifikovat největší potíže kazašských žáků při výuce češtiny jako druhého jazyka.
Anotace v angličtině
Thesis deals with Kazakh students in the 1st Degree elementary school for teaching the Czech language, including expressions of different behavior in their integration into the Czech primary multicultural classes. The theoretical part focuses on statistics teaching Czech as a second language, methodology of work with foreign pupils, Kazakh differences from the Czech socio-cultural characteristics and differences. In the practical part will be reflected in my own experience in teaching pupils with Kazakh experience and colleagues in the Czech multicultural classrooms. The aim of the thesis is to specify the most trouble Kazakh students in teaching Czech as a second language.
- Prostudování směrnice děkana č.6/2015 s názvem Pokyny pro psaní a odevzdávání bakalářských a diplomových prací na PF UJEP
- Prostudování a zpracování základní odborné literatury vztahující se k tématu diplomové práce, doplnění vlastním komentářem.
- Formulování cíle a metodologických východisek práce.
- Zpracování teoretické části práce k přiblížení kazašské menšiny v českém základním školství: statistické údaje k počtu žáků cizinců v ZŠ v ČR a počtu žáků kazašské národnosti, důvody emigrace, legislativa k začleňování a vzdělávání žáků-cizinců do ZŠ, výuka češtiny jako druhého jazyka, metodika práce s žáky-cizinci, odlišnosti kazaštiny od češtiny, charakteristika sociokulturních odlišností Kazachů.
- Zpracování praktické části práce: na základě získávání vlastních zkušeností při výuce kazašských žáků v českých multikulturních třídách a vedení dialogů s učiteli v ZŠ Rabasova, kteří mají se začleňováním a vzděláváním žáků kazašské národnosti již několikaleté zkušenosti, specifikovat největší potíže kazašských žáků při výuce češtiny jako druhého jazyka, včetně projevů rozdílného chování při jejich začleňování do českých základních multikulturních tříd.
- Zpracování power-pointové prezentace o Kazašské republice do e-learningového kurzu Sociokulturní kompetence pro pracovníky škol a školských zařízení podle předem stanovených kritérií (základní informace o Kazašské republice a kazašské národnosti, charakteristika kazaštiny, sociokulturní odlišnosti, projevy chování kazašských žáků v české ZŠ a problematika jejich začleňování do českého základního školství).
- Shrnutí, závěrečné zhodnocení a zobecnění získaných poznatků.
Zásady pro vypracování
- Prostudování směrnice děkana č.6/2015 s názvem Pokyny pro psaní a odevzdávání bakalářských a diplomových prací na PF UJEP
- Prostudování a zpracování základní odborné literatury vztahující se k tématu diplomové práce, doplnění vlastním komentářem.
- Formulování cíle a metodologických východisek práce.
- Zpracování teoretické části práce k přiblížení kazašské menšiny v českém základním školství: statistické údaje k počtu žáků cizinců v ZŠ v ČR a počtu žáků kazašské národnosti, důvody emigrace, legislativa k začleňování a vzdělávání žáků-cizinců do ZŠ, výuka češtiny jako druhého jazyka, metodika práce s žáky-cizinci, odlišnosti kazaštiny od češtiny, charakteristika sociokulturních odlišností Kazachů.
- Zpracování praktické části práce: na základě získávání vlastních zkušeností při výuce kazašských žáků v českých multikulturních třídách a vedení dialogů s učiteli v ZŠ Rabasova, kteří mají se začleňováním a vzděláváním žáků kazašské národnosti již několikaleté zkušenosti, specifikovat největší potíže kazašských žáků při výuce češtiny jako druhého jazyka, včetně projevů rozdílného chování při jejich začleňování do českých základních multikulturních tříd.
- Zpracování power-pointové prezentace o Kazašské republice do e-learningového kurzu Sociokulturní kompetence pro pracovníky škol a školských zařízení podle předem stanovených kritérií (základní informace o Kazašské republice a kazašské národnosti, charakteristika kazaštiny, sociokulturní odlišnosti, projevy chování kazašských žáků v české ZŠ a problematika jejich začleňování do českého základního školství).
- Shrnutí, závěrečné zhodnocení a zobecnění získaných poznatků.
Seznam doporučené literatury
Šindelářová, J; Škodová, S.: Metodika práce s žáky-cizinci v základní škole. Ústí nad Labem: PF UJEP 2012. ISBN 978-80-7414-559-9.
Šikulová, R.: Didaktika primární školy: vybraná témata oboru pro studenty učitelství 1. st. ZŠ. Ústí nad Labem: UJEP 2013. ISBN 9788074145940.
Gjurová, N.: Čeština jako cizí jazyk pro začínající školáky-metodika pro učitele. Praha: Portál 2011. ISBN 978-80-7367-837-1.
Hájková, E.: Žák cizinec v hodinách češtiny na základní škole: Praha: PFUK, 2014. ISBN 978-80-7290-809-7.
Organizace aneb Cizinci ve škole. In: Inkluzivní škola. cz [online]. Praha: META, 2016 [cit. 2016-08-25]. Dostupné z: http://www.inkluzivniskola.cz/cizinec-v-ceske-skole-aneb-organizace/cizinec-v-ceske-skole-aneb-organizace
Kulhánková, R.: Pedagogicko-psychologická problematika znevýhodněných žáků a možnosti intervence. V Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, 2010. ISBN 97880 74143212.
Hlaďo, P. Úvod do pedagogického výzkumu pro učitele středních škol [online]. Brno: Mendelova univerzita v Brně, 2011. 134 s. Dostupný z WWW: . ISBN 978-80-7375-544-7.
Seznam doporučené literatury
Šindelářová, J; Škodová, S.: Metodika práce s žáky-cizinci v základní škole. Ústí nad Labem: PF UJEP 2012. ISBN 978-80-7414-559-9.
Šikulová, R.: Didaktika primární školy: vybraná témata oboru pro studenty učitelství 1. st. ZŠ. Ústí nad Labem: UJEP 2013. ISBN 9788074145940.
Gjurová, N.: Čeština jako cizí jazyk pro začínající školáky-metodika pro učitele. Praha: Portál 2011. ISBN 978-80-7367-837-1.
Hájková, E.: Žák cizinec v hodinách češtiny na základní škole: Praha: PFUK, 2014. ISBN 978-80-7290-809-7.
Organizace aneb Cizinci ve škole. In: Inkluzivní škola. cz [online]. Praha: META, 2016 [cit. 2016-08-25]. Dostupné z: http://www.inkluzivniskola.cz/cizinec-v-ceske-skole-aneb-organizace/cizinec-v-ceske-skole-aneb-organizace
Kulhánková, R.: Pedagogicko-psychologická problematika znevýhodněných žáků a možnosti intervence. V Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, 2010. ISBN 97880 74143212.
Hlaďo, P. Úvod do pedagogického výzkumu pro učitele středních škol [online]. Brno: Mendelova univerzita v Brně, 2011. 134 s. Dostupný z WWW: . ISBN 978-80-7375-544-7.