Diplomová práce s názvem Projekt ve výtvarné výchově na 1. stupni ZŠ Město, kde žiji je rozdělena na část teoretickou a praktickou.
Teoretická část popisuje předmět výtvarná výchova na 1. stupni základních škola a jeho ukotvení v kurikulárních dokumentech. Další kapitoly popisují projektové vyučování, jeho historický vývoj u nás i v zahraničí, typologii projektů a dané fáze projektu. Jsou zde vysvětleny pojmy výtvarné řady a výtvarné projekty. Závěrečná kapitola se věnuje historii architektury a památek města Jablonné v Podještědí.
V praktické části je popsán Projekt Město, kde žiji uskutečněný na Základní škole praktické a Základní škole speciální v Jablonném v Podještědí, popis jeho realizace a hodnocení. Projekt žákům poskytuje informace o historii města a jeho architektonických památkách prostřednictvím řešení jednotlivých výtvarných úkolů. Ke každému výtvarnému úkoly je zpracován metodický list. Výstupem byla výstava žákovských prací ve výstavních prostorách města. Praktická část také obsahuje popis vlastní tvorby pedagoga, na jejímž základě byl vystavěn celý projekt pro žáky. Diplomová práce obsahuje i podrobnou fotodokumentaci pořízenou během projektu.
Anotace v angličtině
The diploma thesis called Art project at Primary school The town where I live, is divided into a theoretical and practical part.
Theoretical part describes the subject of art education at the first level of elementary school and its anchoring in curriculum documents. Other chapters describe the project teaching, its historical development in our country and abroad, the typology of projects and the given phase of the project. There are explained the concepts of art series and art projects. The final chapter deals with the history of architecture and monuments of Jablonné v Podještědí.
The practical part describes the Project - The City where I live, which takes part at the Practical Elementary School and Special Elementary School in Jablonné v Podještědí, description of its implementation and evaluation. The project provides students with information on the history of the city and its architectural monuments by solving individual artistic tasks. A methodological sheet is prepared for each creative task. The output was an exhibition of students work in the exhibition areas of the city. The practical part also contains a description of the teacher's own work, on the basis of which the whole project was built for students. The diploma thesis also contains detailed photographic documentation taken during the project.
Klíčová slova
výtvarná výchova, projekt, druhy projektů, výtvarný projekt, výtvarná řada, město Jablonné v Podještědí, památky města
Klíčová slova v angličtině
Art Education, Project, Types of projects, Art project, Art Series, The town of Jablonné v Podještědí, City sights
Rozsah průvodní práce
126 s. (116 230 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce s názvem Projekt ve výtvarné výchově na 1. stupni ZŠ Město, kde žiji je rozdělena na část teoretickou a praktickou.
Teoretická část popisuje předmět výtvarná výchova na 1. stupni základních škola a jeho ukotvení v kurikulárních dokumentech. Další kapitoly popisují projektové vyučování, jeho historický vývoj u nás i v zahraničí, typologii projektů a dané fáze projektu. Jsou zde vysvětleny pojmy výtvarné řady a výtvarné projekty. Závěrečná kapitola se věnuje historii architektury a památek města Jablonné v Podještědí.
V praktické části je popsán Projekt Město, kde žiji uskutečněný na Základní škole praktické a Základní škole speciální v Jablonném v Podještědí, popis jeho realizace a hodnocení. Projekt žákům poskytuje informace o historii města a jeho architektonických památkách prostřednictvím řešení jednotlivých výtvarných úkolů. Ke každému výtvarnému úkoly je zpracován metodický list. Výstupem byla výstava žákovských prací ve výstavních prostorách města. Praktická část také obsahuje popis vlastní tvorby pedagoga, na jejímž základě byl vystavěn celý projekt pro žáky. Diplomová práce obsahuje i podrobnou fotodokumentaci pořízenou během projektu.
Anotace v angličtině
The diploma thesis called Art project at Primary school The town where I live, is divided into a theoretical and practical part.
Theoretical part describes the subject of art education at the first level of elementary school and its anchoring in curriculum documents. Other chapters describe the project teaching, its historical development in our country and abroad, the typology of projects and the given phase of the project. There are explained the concepts of art series and art projects. The final chapter deals with the history of architecture and monuments of Jablonné v Podještědí.
The practical part describes the Project - The City where I live, which takes part at the Practical Elementary School and Special Elementary School in Jablonné v Podještědí, description of its implementation and evaluation. The project provides students with information on the history of the city and its architectural monuments by solving individual artistic tasks. A methodological sheet is prepared for each creative task. The output was an exhibition of students work in the exhibition areas of the city. The practical part also contains a description of the teacher's own work, on the basis of which the whole project was built for students. The diploma thesis also contains detailed photographic documentation taken during the project.
Klíčová slova
výtvarná výchova, projekt, druhy projektů, výtvarný projekt, výtvarná řada, město Jablonné v Podještědí, památky města
Klíčová slova v angličtině
Art Education, Project, Types of projects, Art project, Art Series, The town of Jablonné v Podještědí, City sights
Zásady pro vypracování
Studentka se podrobně seznámí se směrnicemi děkana 6/2015 a bude dbát na její dodržování. Prostuduje odbornou literaturu a další zdroje a na jejich podkladě vypracuje teoretickou část práce. V teoretické části DP studentka popíše možnost využití nových metod a přístupů při vedení hodin výtvarné výchovy na 1. stupni ZŠ. Vysvětlí principy projektového vyučování a výtvarných řad. Dále se zaměří na dějiny a historii architektury a památek města Jablonné v Podještědí. V praktické části se zaměří na projekt žáků v hodinách výtvarné výchovy, který povede k rozvoji tvořivosti mladších žáků prostřednictvím nejrůznějších výtvarných technik. Na základě metodických listů představí zrealizovaný projekt, jehož výstupem bude výstava tvorby žáků. Předloží fotodokumentaci činností a provede zhodnocení práce a naplnění vytyčených cílů.
Zásady pro vypracování
Studentka se podrobně seznámí se směrnicemi děkana 6/2015 a bude dbát na její dodržování. Prostuduje odbornou literaturu a další zdroje a na jejich podkladě vypracuje teoretickou část práce. V teoretické části DP studentka popíše možnost využití nových metod a přístupů při vedení hodin výtvarné výchovy na 1. stupni ZŠ. Vysvětlí principy projektového vyučování a výtvarných řad. Dále se zaměří na dějiny a historii architektury a památek města Jablonné v Podještědí. V praktické části se zaměří na projekt žáků v hodinách výtvarné výchovy, který povede k rozvoji tvořivosti mladších žáků prostřednictvím nejrůznějších výtvarných technik. Na základě metodických listů představí zrealizovaný projekt, jehož výstupem bude výstava tvorby žáků. Předloží fotodokumentaci činností a provede zhodnocení práce a naplnění vytyčených cílů.
Seznam doporučené literatury
BEAN, R. Jak rozvíjet tvořivost dítěte. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-035-9.
HAZUKOVÁ, H. Didaktika výtvarné výchovy VI. Praha: Univerzita Karlova, 2010. ISBN 978-80-7290-434-1.
HAZUKOVÁ, H; ŠAMŠULA, P. Didaktika výtvarné výchovy 1. Praha: Univerzita Karlova, 2005, ISBN 80-7290-237-7.
HORÁČEK, Radek a Jan ZÁLEŠÁK (eds.). Aktuální otázky zprostředkování umění: teorie a praxe galerijní pedagogiky, vizuální kultura a výtvarná výchova. Brno: Masarykova univerzita, 2007. ISBN 978-80-210-4371-8.
KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Teorie a praxe projektové výuky. Brno: Masarykova univerzita, 2006. ISBN 80-210-4142-0.
LOKŠOVÁ, Irena. Tvořivé vyučování. Praha: Grada, 2003. Výchova a vzdělávání. ISBN 80-247-0374-2.
PECINA, Pavel. Tvořivost ve vzdělávání žáků. Brno: Masarykova univerzita, 2008. ISBN 978-80-210-4551-4.
PIJOAN, J. Dějiny umění 1. - 11. Praha: Knižní klub, 2000. ISBN 80-7176-764-61.
ROESELOVÁ, V., Námět ve výtvarné výchově. Upr. vyd. Praha: Sarah, 1995. ISBN 80-902-2674-4.
ROESELOVÁ, V., 1997. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha: Sarah. ISBN 80-902267-2-8.
ROESELOVÁ, V., 1996. Techniky ve výtvarné výchově. Praha: Sarah. ISBN 80-902267-1-X.
VLASTIVĚDNÝ SPOLEK ČESKOLIPSKA. Jablonné v Podještědí: Pohledy do minulosti. Česká Lípa: Delta print Děčín, 1998.
ZHOŘ, I. Výtvarná výchova v projektech. Havlíčkův Brod: TOBIÁŠ, 1995. ISBN 80-85808-30-7.
ZHOŘ, I., Proměny soudobého výtvarného umění. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1992. ISBN 80-042-5555-8.
Seznam doporučené literatury
BEAN, R. Jak rozvíjet tvořivost dítěte. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-035-9.
HAZUKOVÁ, H. Didaktika výtvarné výchovy VI. Praha: Univerzita Karlova, 2010. ISBN 978-80-7290-434-1.
HAZUKOVÁ, H; ŠAMŠULA, P. Didaktika výtvarné výchovy 1. Praha: Univerzita Karlova, 2005, ISBN 80-7290-237-7.
HORÁČEK, Radek a Jan ZÁLEŠÁK (eds.). Aktuální otázky zprostředkování umění: teorie a praxe galerijní pedagogiky, vizuální kultura a výtvarná výchova. Brno: Masarykova univerzita, 2007. ISBN 978-80-210-4371-8.
KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Teorie a praxe projektové výuky. Brno: Masarykova univerzita, 2006. ISBN 80-210-4142-0.
LOKŠOVÁ, Irena. Tvořivé vyučování. Praha: Grada, 2003. Výchova a vzdělávání. ISBN 80-247-0374-2.
PECINA, Pavel. Tvořivost ve vzdělávání žáků. Brno: Masarykova univerzita, 2008. ISBN 978-80-210-4551-4.
PIJOAN, J. Dějiny umění 1. - 11. Praha: Knižní klub, 2000. ISBN 80-7176-764-61.
ROESELOVÁ, V., Námět ve výtvarné výchově. Upr. vyd. Praha: Sarah, 1995. ISBN 80-902-2674-4.
ROESELOVÁ, V., 1997. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha: Sarah. ISBN 80-902267-2-8.
ROESELOVÁ, V., 1996. Techniky ve výtvarné výchově. Praha: Sarah. ISBN 80-902267-1-X.
VLASTIVĚDNÝ SPOLEK ČESKOLIPSKA. Jablonné v Podještědí: Pohledy do minulosti. Česká Lípa: Delta print Děčín, 1998.
ZHOŘ, I. Výtvarná výchova v projektech. Havlíčkův Brod: TOBIÁŠ, 1995. ISBN 80-85808-30-7.
ZHOŘ, I., Proměny soudobého výtvarného umění. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1992. ISBN 80-042-5555-8.