Bakalářská práce se zabývá povědomím dětí základní školy a studentů víceletého gymnázia o kyberšikaně. Podstatou je zjistit, v jakých předmětech se kyberšikana vyučuje ve školách a jak jí předcházet, pokud jí předcházet jde. V práci je vysvětleno, jaký je rozdíl mezi tradiční šikanou a kyberšikanou. Autorka se poté zaměřuje hlavně na kyberšikanu a popisuje zde formy kyberšikany, agresory, oběti a nezapomíná na prevenci. Nedílnou součástí je dotazníkové šetření a okomentované výsledky dotazníků z šestých tříd základní školy a jím odpovídajcí ročníky na víceletém gymnáziu.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with pupil´s and student´s awareness and knowledge about cyberbullying. Important issue is to find out in which subjects cyberbullying is being taught and how it can be prevented. If it is even possible. The author explains the differnce between bullying and cyberbullying. Readers get to know key facts about cyberbullying. The author describes forms of cyberbullying, its aggressors, victims and prevence. The integral part of the thesis is questionnaire survey and commented results. Questionnaires were completed by pupils in the sixth grade and ninth grade of elementary school and its coresponding grades of multi-annual gymnasium.
Klíčová slova
Tradiční šikana, kyberšikana, informační a komunikační technologie, prevence, agresor, oběť
Bakalářská práce se zabývá povědomím dětí základní školy a studentů víceletého gymnázia o kyberšikaně. Podstatou je zjistit, v jakých předmětech se kyberšikana vyučuje ve školách a jak jí předcházet, pokud jí předcházet jde. V práci je vysvětleno, jaký je rozdíl mezi tradiční šikanou a kyberšikanou. Autorka se poté zaměřuje hlavně na kyberšikanu a popisuje zde formy kyberšikany, agresory, oběti a nezapomíná na prevenci. Nedílnou součástí je dotazníkové šetření a okomentované výsledky dotazníků z šestých tříd základní školy a jím odpovídajcí ročníky na víceletém gymnáziu.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with pupil´s and student´s awareness and knowledge about cyberbullying. Important issue is to find out in which subjects cyberbullying is being taught and how it can be prevented. If it is even possible. The author explains the differnce between bullying and cyberbullying. Readers get to know key facts about cyberbullying. The author describes forms of cyberbullying, its aggressors, victims and prevence. The integral part of the thesis is questionnaire survey and commented results. Questionnaires were completed by pupils in the sixth grade and ninth grade of elementary school and its coresponding grades of multi-annual gymnasium.
Klíčová slova
Tradiční šikana, kyberšikana, informační a komunikační technologie, prevence, agresor, oběť
Cílem bakalářské práce je prozkoumat povědomí žáků šestých a devátých ročníků základní školy a odpovídajících ročníků víceletého gymnázia o kyberšikaně a možnostech, jak jí čelit. Zároveň autorka prozkoumá možnosti, jak a na jakých místech ve výuce společenských věd lze zakomponovat prevenci proti kyberšikaně.
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je prozkoumat povědomí žáků šestých a devátých ročníků základní školy a odpovídajících ročníků víceletého gymnázia o kyberšikaně a možnostech, jak jí čelit. Zároveň autorka prozkoumá možnosti, jak a na jakých místech ve výuce společenských věd lze zakomponovat prevenci proti kyberšikaně.
Seznam doporučené literatury
ŠEVČÍKOVÁ, Anna. Děti a dospívající online: vybraná rizika používání internetu. Vyd. 1. Praha: Grada, 2014. Psyché (Grada). ISBN 978-80-210-7527-6.
ŠMAHEL, David. Psychologie a internet: děti dospělými, dospělí dětmi. Praha: Triton, 2003. Psychologická setkávání. ISBN 80-7254-360-1.
ČERNÁ, Alena. Kyberšikana: průvodce novým fenoménem. Vyd. 1. Praha: Grada, 2013. Psyché (Grada). ISBN 978-80-210-6374-7.
VAŠUTOVÁ, Maria. Proměny šikany ve světě nových médií. Vyd. 1. Ostrava: Filozofická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě, 2010. ISBN 978-80-7368-858-5.
Národní centrum bezpečnějšího internetu. Bezpečně online [online]. [cit. 2016-04-15]. Dostupné z: http://www.bezpecne-online.cz/
Mnohojazyčné stránky o kyberšikanování. Cyberhelp.eu [online]. [cit. 2016]. Dostupné z: http://cyberhelp.eu/cs
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy: UPRAVENÝ RÁMCOVÝ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM PRO ZÁKLADNÍ VZDĚLÁVÁNÍ PLATNÝ OD 1. 9. 2013. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy [online]. [cit. 2016]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/vzdelavani/zakladni-vzdelavani/upraveny-ramcovy-vzdelavaci-program-pro-zakladni-vzdelavani
Seznam doporučené literatury
ŠEVČÍKOVÁ, Anna. Děti a dospívající online: vybraná rizika používání internetu. Vyd. 1. Praha: Grada, 2014. Psyché (Grada). ISBN 978-80-210-7527-6.
ŠMAHEL, David. Psychologie a internet: děti dospělými, dospělí dětmi. Praha: Triton, 2003. Psychologická setkávání. ISBN 80-7254-360-1.
ČERNÁ, Alena. Kyberšikana: průvodce novým fenoménem. Vyd. 1. Praha: Grada, 2013. Psyché (Grada). ISBN 978-80-210-6374-7.
VAŠUTOVÁ, Maria. Proměny šikany ve světě nových médií. Vyd. 1. Ostrava: Filozofická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě, 2010. ISBN 978-80-7368-858-5.
Národní centrum bezpečnějšího internetu. Bezpečně online [online]. [cit. 2016-04-15]. Dostupné z: http://www.bezpecne-online.cz/
Mnohojazyčné stránky o kyberšikanování. Cyberhelp.eu [online]. [cit. 2016]. Dostupné z: http://cyberhelp.eu/cs
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy: UPRAVENÝ RÁMCOVÝ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM PRO ZÁKLADNÍ VZDĚLÁVÁNÍ PLATNÝ OD 1. 9. 2013. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy [online]. [cit. 2016]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/vzdelavani/zakladni-vzdelavani/upraveny-ramcovy-vzdelavaci-program-pro-zakladni-vzdelavani