V této bakalářské práci se zaměřujeme na vymezení a způsoby trávení volného času u osob z různých generačních vrstev. Cílem tohoto průzkumu je za pomoci empirického šetření, s využitím dotazníku analyzovat a poté porovnat způsob využití volného času v různých věkových skupinách.
U vybraných věkových skupin jsme zjišťovali jak je pro ně vybraná aktivita důležitá a jak jsou s ní spokojeni. Oslovené respondenty jsme rozdělili do čtyř věkových skupin od 15 - 18,19 - 30,31 - 50 a 50+. Celkový počet respondentů činil 157 osob.
Získaná data jsme vyhodnotili pomocí induktivních metod statistické analýzy dat. Výsledky jednotlivých věkových skupin jsme porovnali a použili k formulaci návrhů a doporučení pro praktickou činnost pedagoga volnočasových aktivit s ohledem na cílovou věkovou skupinu.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis focuses on the definition of the leisure time and its spending by the representatives from different generations. The aim of this research is to analyze and compare the way of using the leisure time in different generations with the help of empirical inquiry, using the questionnaire.
Within the chosen generation groups we tried to discover the importance of activities and the satisfaction with them. The approached respondents were divided into four groups according to their age - 15 - 18, 19 - 30, 31 - 50 and 50+. The total number of the respondents was 157.
The obtained data were evaluated using the inductive methods of the statistical analysis. The results of each group were compared and used to formulate suggestions and recommendations for a practical activity of a leisure time educator considering the target age group.
Klíčová slova
Volný čas, generace, věková skupina, pedagogika, volnočasová aktivita
Klíčová slova v angličtině
Leisure time, generation, age group, pedagogy, leisure activity
Rozsah průvodní práce
136 s. (153 950 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
V této bakalářské práci se zaměřujeme na vymezení a způsoby trávení volného času u osob z různých generačních vrstev. Cílem tohoto průzkumu je za pomoci empirického šetření, s využitím dotazníku analyzovat a poté porovnat způsob využití volného času v různých věkových skupinách.
U vybraných věkových skupin jsme zjišťovali jak je pro ně vybraná aktivita důležitá a jak jsou s ní spokojeni. Oslovené respondenty jsme rozdělili do čtyř věkových skupin od 15 - 18,19 - 30,31 - 50 a 50+. Celkový počet respondentů činil 157 osob.
Získaná data jsme vyhodnotili pomocí induktivních metod statistické analýzy dat. Výsledky jednotlivých věkových skupin jsme porovnali a použili k formulaci návrhů a doporučení pro praktickou činnost pedagoga volnočasových aktivit s ohledem na cílovou věkovou skupinu.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis focuses on the definition of the leisure time and its spending by the representatives from different generations. The aim of this research is to analyze and compare the way of using the leisure time in different generations with the help of empirical inquiry, using the questionnaire.
Within the chosen generation groups we tried to discover the importance of activities and the satisfaction with them. The approached respondents were divided into four groups according to their age - 15 - 18, 19 - 30, 31 - 50 and 50+. The total number of the respondents was 157.
The obtained data were evaluated using the inductive methods of the statistical analysis. The results of each group were compared and used to formulate suggestions and recommendations for a practical activity of a leisure time educator considering the target age group.
Klíčová slova
Volný čas, generace, věková skupina, pedagogika, volnočasová aktivita
Klíčová slova v angličtině
Leisure time, generation, age group, pedagogy, leisure activity
Zásady pro vypracování
1. Literární rešerše studované problematiky zaměřená na vymezení a způsoby trávení volného času u osob z různých generačních vrstev.
2. Formulace výzkumného problému, výzkumných otázek, cílů výzkumu, výzkumných hypotéz, charakteristika výzkumného pole.
3. Výběr vzorku a způsob jeho pořízení. Výzkumný vzorek budou tvořit osoby věkových skupin 15 - 18; 19 - 30; 31 - 50; 51+. Celkový počet respondentů bude činit cca 150 osob.
4. Příprava výzkumného nástroje - výzkumným nástrojem bude autorský dotazník zaměřený na jednoltivé volnočasové aktivity a jejich četnost využívání u osob různých generačních skupin.
5. Realizace předvýzkumu a eventuální optimalizace připraveného výzkumného nástroje.
6. Vlastní provedení výzkumné studie. U osob různých generačních úrovní bude sledován jednak typ volnočasových aktivit a jejich frekvence. Výsledky budou komparovány mezi jednotlivými věkovými skupinami.
7. Digitalizace, vyhodnocení a zpracování údajů pomocí induktivních metod statistické analýzy dat.
8. Diskuse dosažených výsledků a jejich interpretace.
9. Formulace návrhů doporučení pro praxi. Formulace závěrů s ohledem na profil absolventa studovaného oboru.
10. Sepsání a odevzdání bakalářské práce.
Zásady pro vypracování
1. Literární rešerše studované problematiky zaměřená na vymezení a způsoby trávení volného času u osob z různých generačních vrstev.
2. Formulace výzkumného problému, výzkumných otázek, cílů výzkumu, výzkumných hypotéz, charakteristika výzkumného pole.
3. Výběr vzorku a způsob jeho pořízení. Výzkumný vzorek budou tvořit osoby věkových skupin 15 - 18; 19 - 30; 31 - 50; 51+. Celkový počet respondentů bude činit cca 150 osob.
4. Příprava výzkumného nástroje - výzkumným nástrojem bude autorský dotazník zaměřený na jednoltivé volnočasové aktivity a jejich četnost využívání u osob různých generačních skupin.
5. Realizace předvýzkumu a eventuální optimalizace připraveného výzkumného nástroje.
6. Vlastní provedení výzkumné studie. U osob různých generačních úrovní bude sledován jednak typ volnočasových aktivit a jejich frekvence. Výsledky budou komparovány mezi jednotlivými věkovými skupinami.
7. Digitalizace, vyhodnocení a zpracování údajů pomocí induktivních metod statistické analýzy dat.
8. Diskuse dosažených výsledků a jejich interpretace.
9. Formulace návrhů doporučení pro praxi. Formulace závěrů s ohledem na profil absolventa studovaného oboru.
10. Sepsání a odevzdání bakalářské práce.
Seznam doporučené literatury
1. HÁJEK, B., HOFBAUER, B., PÁVKOVÁ, J. (2008). Pedagogické ovlivňování volného času: současné trendy. (Vyd. 1., 239 s.) Praha: Portál, 2008.
2. HOFBAUER, B. Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál, 2004.
3. KAPLÁNEK, M. Čas volnosti - čas výchovy: pedagogické úvahy o volném čase. (Vyd. 1., 175 s.) Praha, Czechia: Portál, 2012.
4. KNOTOVÁ, D. Pedagogické dimenze volného času. (101 s.) Brno: Paido, 2011.
5. NĚMEC, J. Kapitoly ze sociální pedagogiky a pedagogiky volného času. Brno:
Ostrava: Ostravská univerzita, 2005. Paido, 2002.
6. POSPÍŠILOVÁ, H. Mládež, hodnoty a volný čas. (1. vyd., 272 s.) Olomouc: Hanex, 2010.
7. VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie: dětství, dospělost a stáří. Praha: Portál, 2000.
8. VAŠUTOVÁ, M. Pedagogické a psychologické problémy dětství a dospívání.
9. VERDON, J. Volný čas ve středověku. (Vyd. 1., 261 s.) Praha: Vyšehrad, 2003.
10. VESELÁ, J. Základy sociologie volného času. (Vyd. 1., 80 s.) Pardubice: Univerzita Pardubice, 1999.
11. VRANSKÝ, V., SMÉKAL, V. Základy pedagogiky volného času. Brno: Paido, 1995.
Seznam doporučené literatury
1. HÁJEK, B., HOFBAUER, B., PÁVKOVÁ, J. (2008). Pedagogické ovlivňování volného času: současné trendy. (Vyd. 1., 239 s.) Praha: Portál, 2008.
2. HOFBAUER, B. Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál, 2004.
3. KAPLÁNEK, M. Čas volnosti - čas výchovy: pedagogické úvahy o volném čase. (Vyd. 1., 175 s.) Praha, Czechia: Portál, 2012.
4. KNOTOVÁ, D. Pedagogické dimenze volného času. (101 s.) Brno: Paido, 2011.
5. NĚMEC, J. Kapitoly ze sociální pedagogiky a pedagogiky volného času. Brno:
Ostrava: Ostravská univerzita, 2005. Paido, 2002.
6. POSPÍŠILOVÁ, H. Mládež, hodnoty a volný čas. (1. vyd., 272 s.) Olomouc: Hanex, 2010.
7. VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie: dětství, dospělost a stáří. Praha: Portál, 2000.
8. VAŠUTOVÁ, M. Pedagogické a psychologické problémy dětství a dospívání.
9. VERDON, J. Volný čas ve středověku. (Vyd. 1., 261 s.) Praha: Vyšehrad, 2003.
10. VESELÁ, J. Základy sociologie volného času. (Vyd. 1., 80 s.) Pardubice: Univerzita Pardubice, 1999.
11. VRANSKÝ, V., SMÉKAL, V. Základy pedagogiky volného času. Brno: Paido, 1995.