Bakalářská práce se zabývá vztahem matek z úplných a neúplných rodin k přírodě a životnímu prostředí.
V teoretické části se zabýváme literaturou pojednávající o vztahu člověka k přírodě, prostředí a jeho vlivu na jedince. Dále se věnujeme rodině, samoživitelkám a problémům spojených se samoživitelstvím. Úkolem empirické části je zjistit rozdíly ve vztahu k přírodě mezi matkami a jaké situace mohou tento vztah ovlivnit. Výsledky našeho šetření jsme získávali za pomoci kvantitativního výzkumu, který byl sestaven formou dotazníku, který jsme rozesílali prostřednictvím sociálních, webových stránek určeným speciálně pro matky. Tyto výsledky budeme následně statisticky vyhodnocovat a vysvětlovat.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis touches on the relationship of mothers from complete and incomplete families to nature and the environment. The theoretical part deals with literature regarding the relationship of man to nature, the environment and its impact on the individual. Furthermore, we the family, single mothers and the problems associated with self-feeding. The task of the empirical part is to determine the differences in relation to nature between mothers and what situations can affect this relationship. The results of our investigation were obtained with the help of quantitative research, which was compiled using a questionnaire sent through social, website designed specifically for mothers.
These results will then be statistically evaluated and explained.
Klíčová slova
Vztah, příroda, matka, rodina, samoživitelka
Klíčová slova v angličtině
relationship, nature, mother, family, single parent.
Rozsah průvodní práce
44
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá vztahem matek z úplných a neúplných rodin k přírodě a životnímu prostředí.
V teoretické části se zabýváme literaturou pojednávající o vztahu člověka k přírodě, prostředí a jeho vlivu na jedince. Dále se věnujeme rodině, samoživitelkám a problémům spojených se samoživitelstvím. Úkolem empirické části je zjistit rozdíly ve vztahu k přírodě mezi matkami a jaké situace mohou tento vztah ovlivnit. Výsledky našeho šetření jsme získávali za pomoci kvantitativního výzkumu, který byl sestaven formou dotazníku, který jsme rozesílali prostřednictvím sociálních, webových stránek určeným speciálně pro matky. Tyto výsledky budeme následně statisticky vyhodnocovat a vysvětlovat.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis touches on the relationship of mothers from complete and incomplete families to nature and the environment. The theoretical part deals with literature regarding the relationship of man to nature, the environment and its impact on the individual. Furthermore, we the family, single mothers and the problems associated with self-feeding. The task of the empirical part is to determine the differences in relation to nature between mothers and what situations can affect this relationship. The results of our investigation were obtained with the help of quantitative research, which was compiled using a questionnaire sent through social, website designed specifically for mothers.
These results will then be statistically evaluated and explained.
Klíčová slova
Vztah, příroda, matka, rodina, samoživitelka
Klíčová slova v angličtině
relationship, nature, mother, family, single parent.
Zásady pro vypracování
1.Prostudovat a dodržovat směrnici děkana 6/2015. 2.Vyhledat odbornou literaturu a ostatní relevantní zdroje zabývající se environmentální tématikou, vztahem jedince k přírodě a problematikou výchovy v neúplné a úplné rodině. 3.Vypracovat teoretickou část, jejímž obsahem budou získané poznatky z uvedené literatury. Zaměřit se na vztah jedince k přírodě a životnímu prostředí a na problematiku výchovy neúplné rodině. 4.V empirické části práce zkoumat postoje matek z úplných a neúplných rodin k přírodě a životnímu prostředí. 5. Navrhnout kvantitativní design výzkumu a ssebrat data pomocí dotazníku. Tento dotazník bude složen ze dvou částí. První část dotazníku se bude zaměřovat na životní podmínky respondentů a sociodemografické proměnné. Druhá část dotazníku je zaměřena na zjišťování environmentálních postojů za pomoci standardizované škály. 6.Zpracovat a vyhodnotit získané údaje.
Zásady pro vypracování
1.Prostudovat a dodržovat směrnici děkana 6/2015. 2.Vyhledat odbornou literaturu a ostatní relevantní zdroje zabývající se environmentální tématikou, vztahem jedince k přírodě a problematikou výchovy v neúplné a úplné rodině. 3.Vypracovat teoretickou část, jejímž obsahem budou získané poznatky z uvedené literatury. Zaměřit se na vztah jedince k přírodě a životnímu prostředí a na problematiku výchovy neúplné rodině. 4.V empirické části práce zkoumat postoje matek z úplných a neúplných rodin k přírodě a životnímu prostředí. 5. Navrhnout kvantitativní design výzkumu a ssebrat data pomocí dotazníku. Tento dotazník bude složen ze dvou částí. První část dotazníku se bude zaměřovat na životní podmínky respondentů a sociodemografické proměnné. Druhá část dotazníku je zaměřena na zjišťování environmentálních postojů za pomoci standardizované škály. 6.Zpracovat a vyhodnotit získané údaje.
Seznam doporučené literatury
MÁROVÁ, MATĚJČEK, RADVANOVÁ, Výchova dětí v neúplné rodině, Státní pedagogické nakladatelství Praha, 1975. ISBN 44-0-230
SULLEROT, Evelyn, 1998. Krize rodiny. 1. čes. vyd. Praha: Karolinum. ISBN 80-7184-647-3.
SOBOTKOVÁ, Irena, 2001. Psychologie rodiny. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-559-8.
ČINČERA, Jan. Environmentální výchova: od cílů k prostředkům. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-147-8.
MATĚJČEK, Tomáš. Ekologická a environmentální výchova: Učební text k průřezovému tématu Environmentální výchova podle Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání, Praha: Nakladatelství České geografické společnosti, s. r. o., 2007. ISBN 978-80-86034-72-0
ČINČERA, Jan. Environmentální výchova: efektivní strategie. Praha: Agentura Koniklec, 2013. ISBN 978-80-904141-1-2
DLOUHÁ, Jana a kolektiv, Vědění a participace: teoretická východiska environmentálního vzdělání. Praha: Karolinum, 2009. ISBN 9788024616568.
KOHÁK, Erazim, 2012. Zelená svatozář. 3. přepr. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství. ISBN 978-80-85850-86-4.
KELLER, Jan, 1995b. Až na dno blahobytu: (ke společenským kořenům ekologické krize). 2. vyd. Brno: Duha. ISBN 80-902056-0-7.
Seznam doporučené literatury
MÁROVÁ, MATĚJČEK, RADVANOVÁ, Výchova dětí v neúplné rodině, Státní pedagogické nakladatelství Praha, 1975. ISBN 44-0-230
SULLEROT, Evelyn, 1998. Krize rodiny. 1. čes. vyd. Praha: Karolinum. ISBN 80-7184-647-3.
SOBOTKOVÁ, Irena, 2001. Psychologie rodiny. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-559-8.
ČINČERA, Jan. Environmentální výchova: od cílů k prostředkům. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-147-8.
MATĚJČEK, Tomáš. Ekologická a environmentální výchova: Učební text k průřezovému tématu Environmentální výchova podle Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání, Praha: Nakladatelství České geografické společnosti, s. r. o., 2007. ISBN 978-80-86034-72-0
ČINČERA, Jan. Environmentální výchova: efektivní strategie. Praha: Agentura Koniklec, 2013. ISBN 978-80-904141-1-2
DLOUHÁ, Jana a kolektiv, Vědění a participace: teoretická východiska environmentálního vzdělání. Praha: Karolinum, 2009. ISBN 9788024616568.
KOHÁK, Erazim, 2012. Zelená svatozář. 3. přepr. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství. ISBN 978-80-85850-86-4.
KELLER, Jan, 1995b. Až na dno blahobytu: (ke společenským kořenům ekologické krize). 2. vyd. Brno: Duha. ISBN 80-902056-0-7.