V současné době je stále více kladen důraz na zapojení žáků do průběhu výuky a odklon od stále převažující frontální hromadné formy. Z toho důvodu je hlavním cílem diplomové práce vytvoření tří konkrétních návrhů projektové výuky se zaměřením na téma Evropské unie. Předkládané návrhy projektů vychází ze studia základních školských dokumentů, jako RVP, odborné literatury obecné a školní didaktiky, které reflektují jednotlivé metody a formy výuky. V neposlední řadě také z ankety samotných žáků, která odráží současný styl vedení výuky tohoto tématu na školách, který se jeví jako zcela nemoderní, nezajímavý a zaměřený pouze na osvojení základních vědomostí, bez širšího kontextu, využití mezipředmětových vazeb a praktického využití pro současný i budoucí život žáků. Nedílnou součástí této akademické práce je názor učitelů, kteří hodnotí navrhované zpracování tématu EU formou projektu prostřednictvím dotazníku.
Anotace v angličtině
Nowadays an increasing emphasis is being placed on the involvement of pupils into the course of teaching and the departure from the still prevailing frontal teaching. For this reason, the main goal of the thesis is the creation of three specific project teaching proposals focusing on the European Union topic. The submitted project proposals are based on the basic school documents, such as Framework Educational Program, professional literature and school didactics that reflect individual forms and methods of teaching. Last but not least, a pupils' survey has been taken, reflecting the current style of teaching this topic in schools, which appears to be obsolete, uninteresting and focused only on the acquisition of basic knowledge, without a wider context, the use of interdisciplinary relations and practical use for present and future life of pupils. An integral part of this academic work is the opinion of teachers who evaluate the proposed project teaching through a questionnaire.
Klíčová slova
projektová výuka, Evropská unie, Rámcový vzdělávací program
Klíčová slova v angličtině
project teaching, European Union, Framework Educational Program
Rozsah průvodní práce
63 s.
Jazyk
CZ
Anotace
V současné době je stále více kladen důraz na zapojení žáků do průběhu výuky a odklon od stále převažující frontální hromadné formy. Z toho důvodu je hlavním cílem diplomové práce vytvoření tří konkrétních návrhů projektové výuky se zaměřením na téma Evropské unie. Předkládané návrhy projektů vychází ze studia základních školských dokumentů, jako RVP, odborné literatury obecné a školní didaktiky, které reflektují jednotlivé metody a formy výuky. V neposlední řadě také z ankety samotných žáků, která odráží současný styl vedení výuky tohoto tématu na školách, který se jeví jako zcela nemoderní, nezajímavý a zaměřený pouze na osvojení základních vědomostí, bez širšího kontextu, využití mezipředmětových vazeb a praktického využití pro současný i budoucí život žáků. Nedílnou součástí této akademické práce je názor učitelů, kteří hodnotí navrhované zpracování tématu EU formou projektu prostřednictvím dotazníku.
Anotace v angličtině
Nowadays an increasing emphasis is being placed on the involvement of pupils into the course of teaching and the departure from the still prevailing frontal teaching. For this reason, the main goal of the thesis is the creation of three specific project teaching proposals focusing on the European Union topic. The submitted project proposals are based on the basic school documents, such as Framework Educational Program, professional literature and school didactics that reflect individual forms and methods of teaching. Last but not least, a pupils' survey has been taken, reflecting the current style of teaching this topic in schools, which appears to be obsolete, uninteresting and focused only on the acquisition of basic knowledge, without a wider context, the use of interdisciplinary relations and practical use for present and future life of pupils. An integral part of this academic work is the opinion of teachers who evaluate the proposed project teaching through a questionnaire.
Klíčová slova
projektová výuka, Evropská unie, Rámcový vzdělávací program
Klíčová slova v angličtině
project teaching, European Union, Framework Educational Program
Zásady pro vypracování
Cíle:
Diskutovat různá pojetí a didaktické možnosti projektové výuky tématu Evropské unie ve školních předmětech zeměpis a základy společenských věd na středních školách.
Navrhnout atraktivní a efektivní způsob předání poznatků z této oblasti formou několika příkladů projektového vyučování.
Výzkumné otázky:
Co si studenti středních škol představí pod pojmem Evropská unie?
Vnímají studenti téma EU jako atraktivní nebo naopak nezajímavé téma?
Co je z didaktického hlediska možno změnit pro zefektivnění a zatraktivnění výuky tohoto tématu?
Struktura práce:
1. Obecné zarámování
Cíle a efektivita vyučování
Nástroje dosažení cílů - výukové metody
Téma Evropská unie ve školním vyučování
2. Anketármí šetření vnímání tématu EU žáky středních škol
3. Praktický návrh projektů různé délky realizace, jejich kritické zhodnocení a komparace
4. Posouzení proveditelnosti projektů vybranými středoškolskými učiteli z praxe
5. Závěr
Zásady pro vypracování
Cíle:
Diskutovat různá pojetí a didaktické možnosti projektové výuky tématu Evropské unie ve školních předmětech zeměpis a základy společenských věd na středních školách.
Navrhnout atraktivní a efektivní způsob předání poznatků z této oblasti formou několika příkladů projektového vyučování.
Výzkumné otázky:
Co si studenti středních škol představí pod pojmem Evropská unie?
Vnímají studenti téma EU jako atraktivní nebo naopak nezajímavé téma?
Co je z didaktického hlediska možno změnit pro zefektivnění a zatraktivnění výuky tohoto tématu?
Struktura práce:
1. Obecné zarámování
Cíle a efektivita vyučování
Nástroje dosažení cílů - výukové metody
Téma Evropská unie ve školním vyučování
2. Anketármí šetření vnímání tématu EU žáky středních škol
3. Praktický návrh projektů různé délky realizace, jejich kritické zhodnocení a komparace
4. Posouzení proveditelnosti projektů vybranými středoškolskými učiteli z praxe
5. Závěr
Seznam doporučené literatury
DVOŘÁKOVÁ, Markéta, (2009): Projektové vyučování v české škole: vývoj, inspirace, současné problémy. Praha, Karolinum, 158 s. ISBN 9788024616209
HENRY, Jane, (1994): Teaching Through Projects. London, Kogan Page Limited, ISBN 07-4940-846-4
KAŠOVÁ, Jitka a kol., (1993): Škola trochu jinak: Projektové vyučování v teorii a praxi. Kroměříž, IUVENTA, 81 s.
KÖNINF, P. a kol., (2006): Učebnice evropské integrace. Brno, Barrister & Principal, spol. s.r.o., 414 s. ISBN 80-7364-022-8.
KOUCKÝ, J. a kol., (2003): Evropská unie a vzdělávání. Učitelské noviny, roč. 106, č. 22, s. 1-32, ISSN 0139- 5718.
KRATOCHVÍLOVÁ, J. Teorie a praxe projektové výuky. Brno: Masarykova univerzita, 2006, ISBN 80-210-4142-0, 160 s.
PETTY, Geoffrey, (2008): Moderní vyučování. Praha, Portál, 380 s. ISBN 978-80-7367-427-4
VALENTA, J. Pohledy projektová metoda ve škole a za školou. Praha: Ipos Arama, 1993. 61 s.
Jak funguje Evropská unie: průvodce institucionálním rámcem EU. Luxembourg:Publications Office, 2013. ISBN 978-927-9299-841.
Seznam doporučené literatury
DVOŘÁKOVÁ, Markéta, (2009): Projektové vyučování v české škole: vývoj, inspirace, současné problémy. Praha, Karolinum, 158 s. ISBN 9788024616209
HENRY, Jane, (1994): Teaching Through Projects. London, Kogan Page Limited, ISBN 07-4940-846-4
KAŠOVÁ, Jitka a kol., (1993): Škola trochu jinak: Projektové vyučování v teorii a praxi. Kroměříž, IUVENTA, 81 s.
KÖNINF, P. a kol., (2006): Učebnice evropské integrace. Brno, Barrister & Principal, spol. s.r.o., 414 s. ISBN 80-7364-022-8.
KOUCKÝ, J. a kol., (2003): Evropská unie a vzdělávání. Učitelské noviny, roč. 106, č. 22, s. 1-32, ISSN 0139- 5718.
KRATOCHVÍLOVÁ, J. Teorie a praxe projektové výuky. Brno: Masarykova univerzita, 2006, ISBN 80-210-4142-0, 160 s.
PETTY, Geoffrey, (2008): Moderní vyučování. Praha, Portál, 380 s. ISBN 978-80-7367-427-4
VALENTA, J. Pohledy projektová metoda ve škole a za školou. Praha: Ipos Arama, 1993. 61 s.
Jak funguje Evropská unie: průvodce institucionálním rámcem EU. Luxembourg:Publications Office, 2013. ISBN 978-927-9299-841.