Tato diplomová práce se zabývá možností zkvalitňování poslechových dovedností u žáků anglického jazyka na 2. stupni základní školy. Cílem této práce je dokázat, že častější využívání autentických poslechových materiálů má kladný vliv na poslechové dovednosti studentů.
Teoretické část zdůrazňuje význam a důležitost rozvoje poslechových dovedností při studiu anglického jazyka. Je objasněn pojem autentický poslechový materiál a představeny výhody a nevýhody používání těchto materiálů při výuce cizích jazyků.
V teoretické části je proveden empirický výzkum uskutečněný na 2. stupni základní školy. Výzkum probíhal pomocí dotazníkového průzkumu a experimentu. Dotazník zjišťoval zkušenosti studentů s poslechem autentických materiálů. Jak průzkum, tak experiment měl za cíl prokázat, že intenzivní používání autentických poslechových materiálů zlepšuje jejich poslechové dovednosti.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the possibility of improving listening skills of students of English at the lower secondary school. It proves that increased use of authentic listening materials has a positive effect on students' listening skills.
The theoretical part highlights the importance of the development of listening skills during English studies. It also clarifies the concept of authentic listening materials as well as discusses the advantages and disadvantages of the use of such materials.
The practical part presents the results of the research conducted at the lower secondary school. The research was carried out through the survey and the experiment. The survey found out students' experiences with listening to authentic materials. Both the survey and the experiment proved the hypothesis that intensive use of authentic listening materials can improve their listening skills.
Klíčová slova
poslechové dovednosti, poslech s porozuměním, autentický poslechový materiál
Tato diplomová práce se zabývá možností zkvalitňování poslechových dovedností u žáků anglického jazyka na 2. stupni základní školy. Cílem této práce je dokázat, že častější využívání autentických poslechových materiálů má kladný vliv na poslechové dovednosti studentů.
Teoretické část zdůrazňuje význam a důležitost rozvoje poslechových dovedností při studiu anglického jazyka. Je objasněn pojem autentický poslechový materiál a představeny výhody a nevýhody používání těchto materiálů při výuce cizích jazyků.
V teoretické části je proveden empirický výzkum uskutečněný na 2. stupni základní školy. Výzkum probíhal pomocí dotazníkového průzkumu a experimentu. Dotazník zjišťoval zkušenosti studentů s poslechem autentických materiálů. Jak průzkum, tak experiment měl za cíl prokázat, že intenzivní používání autentických poslechových materiálů zlepšuje jejich poslechové dovednosti.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the possibility of improving listening skills of students of English at the lower secondary school. It proves that increased use of authentic listening materials has a positive effect on students' listening skills.
The theoretical part highlights the importance of the development of listening skills during English studies. It also clarifies the concept of authentic listening materials as well as discusses the advantages and disadvantages of the use of such materials.
The practical part presents the results of the research conducted at the lower secondary school. The research was carried out through the survey and the experiment. The survey found out students' experiences with listening to authentic materials. Both the survey and the experiment proved the hypothesis that intensive use of authentic listening materials can improve their listening skills.
Klíčová slova
poslechové dovednosti, poslech s porozuměním, autentický poslechový materiál
Shrnout faktory, které pozitivně ovlivňují poslechové dovednosti žáků a provést výzkum, zda využití autentických materiálů zlepšuje jejich poslechové dovednosti.
Zásady pro vypracování
Shrnout faktory, které pozitivně ovlivňují poslechové dovednosti žáků a provést výzkum, zda využití autentických materiálů zlepšuje jejich poslechové dovednosti.
Seznam doporučené literatury
Anderson A. & Lynch, T. (1993). Listening. 4th impression. Oxford: Oxford University Press.
Brown, H.D. (2000). Principles of Language Learning and Teaching. 4th edition. New York: Longman
Brown, H.D. Teaching by Principles. An Interactive Approach to Language Pedagogy. 2nd edition. New York: Longman
Brown, S. (2006) Teching Listening. Cambridge: Cambridge University Press.
Flowerdew, J., & Miller, L. (2005). Second Language Listening: Theory and Practice.
Cambridge: Cambridge University Press.
Gadušová, Z. & Harťanská, J. (1994). Methodology of Teaching English as aforeign Language. Antology of Methodological texts. Vysoká škola pedagogická Nitra: Vysokoškolské učební texty.
Gimson, A. C. (1962). An Introduction to the Pronunciation of English. London: Edward Arnold.
Goh, C. C. M. (2000). "A Cognitive Perspective on Language Learners' Listening Comprehension Problems." System 28, 55-75. Mar 25, 2010.
Graham, S. (2006). "Listening Comprehension: The Learners' Perspective." System 34,
pp. 165-182. Mar 25, 2010.
Murra, E. (1954). "Learning Language as a Second Language." Journal of educational
Sociology, Vol. 28, No. 4, pp. 181-192. Nov 28, 2009.
.
Richards, J. C. (1983). "Listening Comprehension: Approach, Design, Procedure." Tesol Quarterly, Vol. 17, No. 2, pp. 219-240. Jan 18, 2010.
.
Rixon, S. (1986). Developing Listening Skills. London: Modern English Publications.
Rogerson,P. & Gilbert, J. B. (1990). Speaking clearly: pronunciation and listening comprehension for learners of English. Cambridge: Cambridge University Press
Schwartz, A.M. (1998). Listening in a Foreign Language. Washington: Center for Applied Linguistics.
Scott, W.A. & Ytreberg, L.H. Teaching English to Children. London, New York: Longman.
Scrivener, J. Learning Teaching. Macmillan
Underhill, A. (1994). Sound Foundation. Oxford: Heineman.
Underwood, M. (1989). Teaching Listening. London: Longman.
Ur, P. (1999). A Course in Language teaching. Trainee book. Cambridge: Cambridge University Press
Ur, P. (1992). Teaching listening comprehension. 10th printing. Cambridge: Cambridge University Press.
Seznam doporučené literatury
Anderson A. & Lynch, T. (1993). Listening. 4th impression. Oxford: Oxford University Press.
Brown, H.D. (2000). Principles of Language Learning and Teaching. 4th edition. New York: Longman
Brown, H.D. Teaching by Principles. An Interactive Approach to Language Pedagogy. 2nd edition. New York: Longman
Brown, S. (2006) Teching Listening. Cambridge: Cambridge University Press.
Flowerdew, J., & Miller, L. (2005). Second Language Listening: Theory and Practice.
Cambridge: Cambridge University Press.
Gadušová, Z. & Harťanská, J. (1994). Methodology of Teaching English as aforeign Language. Antology of Methodological texts. Vysoká škola pedagogická Nitra: Vysokoškolské učební texty.
Gimson, A. C. (1962). An Introduction to the Pronunciation of English. London: Edward Arnold.
Goh, C. C. M. (2000). "A Cognitive Perspective on Language Learners' Listening Comprehension Problems." System 28, 55-75. Mar 25, 2010.
Graham, S. (2006). "Listening Comprehension: The Learners' Perspective." System 34,
pp. 165-182. Mar 25, 2010.
Murra, E. (1954). "Learning Language as a Second Language." Journal of educational
Sociology, Vol. 28, No. 4, pp. 181-192. Nov 28, 2009.
.
Richards, J. C. (1983). "Listening Comprehension: Approach, Design, Procedure." Tesol Quarterly, Vol. 17, No. 2, pp. 219-240. Jan 18, 2010.
.
Rixon, S. (1986). Developing Listening Skills. London: Modern English Publications.
Rogerson,P. & Gilbert, J. B. (1990). Speaking clearly: pronunciation and listening comprehension for learners of English. Cambridge: Cambridge University Press
Schwartz, A.M. (1998). Listening in a Foreign Language. Washington: Center for Applied Linguistics.
Scott, W.A. & Ytreberg, L.H. Teaching English to Children. London, New York: Longman.
Scrivener, J. Learning Teaching. Macmillan
Underhill, A. (1994). Sound Foundation. Oxford: Heineman.
Underwood, M. (1989). Teaching Listening. London: Longman.
Ur, P. (1999). A Course in Language teaching. Trainee book. Cambridge: Cambridge University Press
Ur, P. (1992). Teaching listening comprehension. 10th printing. Cambridge: Cambridge University Press.