Tématem bakalářské práce je využití činností z uměleckého směru body art s dětmi v mateřské škole. Teoretická část je zaměřena na charakteristiku předškolního věku, důležitost motivace dětí, výtvarnou výchovu v mateřské škole a umění body art.
Praktická část obsahuje konkrétní přípravy na činnosti z uměleckého směru body art, jejich postup a závěrečné zhodnocení. Součástí praktické části je fotodokumentace průběhu a výsledků činností dětí z mateřské školy.
Anotace v angličtině
The topic of my Bachelor's thesis is usage of activities from the performance at movement Body Art with children in kindergarten. The theoretical section is focused on the characteristics of preschool age, the importance of children motivation, art lessons in kindergarten and Body Art.
The Practical section contains the specific preparations for activities of the art movement Body Art, their procedures and final evaluation. The constituent of the practical part is the photodocumentation of process and results of activities from the kindergarten.
Klíčová slova
dítě, předškolní věk, mateřská škola, body art, umění, výtvarná činnost
Klíčová slova v angličtině
child, preschool age, body art, art, art work
Rozsah průvodní práce
55 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tématem bakalářské práce je využití činností z uměleckého směru body art s dětmi v mateřské škole. Teoretická část je zaměřena na charakteristiku předškolního věku, důležitost motivace dětí, výtvarnou výchovu v mateřské škole a umění body art.
Praktická část obsahuje konkrétní přípravy na činnosti z uměleckého směru body art, jejich postup a závěrečné zhodnocení. Součástí praktické části je fotodokumentace průběhu a výsledků činností dětí z mateřské školy.
Anotace v angličtině
The topic of my Bachelor's thesis is usage of activities from the performance at movement Body Art with children in kindergarten. The theoretical section is focused on the characteristics of preschool age, the importance of children motivation, art lessons in kindergarten and Body Art.
The Practical section contains the specific preparations for activities of the art movement Body Art, their procedures and final evaluation. The constituent of the practical part is the photodocumentation of process and results of activities from the kindergarten.
Klíčová slova
dítě, předškolní věk, mateřská škola, body art, umění, výtvarná činnost
Klíčová slova v angličtině
child, preschool age, body art, art, art work
Zásady pro vypracování
Podrobné seznámení se směrnicí děkana č.6/2015 a její důsledné dodržování. Stanovení cíle bakalářské práce. Výběr dostupných literárních zdrojů a na základě prostudované literatury vypracování teoretické části se zaměřením na umělecké odvětví body art, výtvarnou tvorbu s dětmi předškolního věku, pojetí výtvarné výchovy v MŠ a důležitosti motivace dětí. Dále pak navržení několika činností z uměleckého odvětví body art a jejich realizace v mateřské škole s dětmi předškolního věku. Průběh činností bude dokumentován focením. Závěrem činností bude vlastní hodnocení nejen pedagoga, ale i dětí.
Zásady pro vypracování
Podrobné seznámení se směrnicí děkana č.6/2015 a její důsledné dodržování. Stanovení cíle bakalářské práce. Výběr dostupných literárních zdrojů a na základě prostudované literatury vypracování teoretické části se zaměřením na umělecké odvětví body art, výtvarnou tvorbu s dětmi předškolního věku, pojetí výtvarné výchovy v MŠ a důležitosti motivace dětí. Dále pak navržení několika činností z uměleckého odvětví body art a jejich realizace v mateřské škole s dětmi předškolního věku. Průběh činností bude dokumentován focením. Závěrem činností bude vlastní hodnocení nejen pedagoga, ale i dětí.
Seznam doporučené literatury
BLÁHA, Jaroslav a Jan SLAVÍK. Průvodce výtvarným uměním: [kapitoly k učebnici dějepisu pro 9. r. ZŠ]. 2. vyd. Úvaly: Albra, redakce SPL - Práce, 2007. Pomocné knihy pro učitele a žáky (Albra, redakce SPL - Práce). ISBN 978-80-7361-038-8.
BRUCE, Tina. Předškolní výchova: deset principů moderní pedagogiky a jejich aplikace v praxi. 1. vyd. Praha: Portál, 1996. Výchova dětí od 3 do 8 let. ISBN 80-7178-068-5.
CIKÁNOVÁ, Karla. Malujte si s námi. Vyd. 2. Praha: Aventinum, 1996. ISBN 80-85277-84-0.
MORGANOVÁ, Pavlína. Akční umění. Olomouc: Votobia, 1999. ISBN 80-7198-351-9.
OPRAVILOVÁ, Eva. Předškolní pedagogika. Vydání 1. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5107-8.
PIAGET, Jean a Bärbel INHELDER. Psychologie dítěte. Vyd. 2., v nakl. Portál 1. Praha: Portál, 1997. Studium. ISBN 80-7178-146-0.
ROESELOVÁ, Věra. Námět ve výtvarné výchově. Upr. vyd. Praha: Sarah, 1995. ISBN 80-902267-4-4.
ROESELOVÁ, Věra. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, c1997. ISBN 80-902267-2-8.
SLAVÍKOVÁ, Vladimíra, Helena HAZUKOVÁ a Jan SLAVÍK. Výtvarné čarování: artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. 2., upr., (V SPL-Práce 1. [sic]) vyd. Úvaly: Albra (redakce SPL-Práce), 2010. ISBN 978-80-7361-079-1.
SLAVÍKOVÁ, Vladimíra, Jan SLAVÍK a Sylva ELIÁŠOVÁ. Dívej se, tvoř a povídej!: artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Vyd. 2. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0876-1.
TOUFAR, Alois a Ludmila KARBUSICKÁ. Výtvarná výchova a dítě: (o pravdivosti v dětském výtvarném projevu). 1. vyd. Praha: Ústav pro kulturně výchovnou činnost, 1985.
UŽDIL, Jaromír. Výtvarný projev a výchova. 2. dopl. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1978.
Seznam doporučené literatury
BLÁHA, Jaroslav a Jan SLAVÍK. Průvodce výtvarným uměním: [kapitoly k učebnici dějepisu pro 9. r. ZŠ]. 2. vyd. Úvaly: Albra, redakce SPL - Práce, 2007. Pomocné knihy pro učitele a žáky (Albra, redakce SPL - Práce). ISBN 978-80-7361-038-8.
BRUCE, Tina. Předškolní výchova: deset principů moderní pedagogiky a jejich aplikace v praxi. 1. vyd. Praha: Portál, 1996. Výchova dětí od 3 do 8 let. ISBN 80-7178-068-5.
CIKÁNOVÁ, Karla. Malujte si s námi. Vyd. 2. Praha: Aventinum, 1996. ISBN 80-85277-84-0.
MORGANOVÁ, Pavlína. Akční umění. Olomouc: Votobia, 1999. ISBN 80-7198-351-9.
OPRAVILOVÁ, Eva. Předškolní pedagogika. Vydání 1. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5107-8.
PIAGET, Jean a Bärbel INHELDER. Psychologie dítěte. Vyd. 2., v nakl. Portál 1. Praha: Portál, 1997. Studium. ISBN 80-7178-146-0.
ROESELOVÁ, Věra. Námět ve výtvarné výchově. Upr. vyd. Praha: Sarah, 1995. ISBN 80-902267-4-4.
ROESELOVÁ, Věra. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, c1997. ISBN 80-902267-2-8.
SLAVÍKOVÁ, Vladimíra, Helena HAZUKOVÁ a Jan SLAVÍK. Výtvarné čarování: artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. 2., upr., (V SPL-Práce 1. [sic]) vyd. Úvaly: Albra (redakce SPL-Práce), 2010. ISBN 978-80-7361-079-1.
SLAVÍKOVÁ, Vladimíra, Jan SLAVÍK a Sylva ELIÁŠOVÁ. Dívej se, tvoř a povídej!: artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Vyd. 2. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0876-1.
TOUFAR, Alois a Ludmila KARBUSICKÁ. Výtvarná výchova a dítě: (o pravdivosti v dětském výtvarném projevu). 1. vyd. Praha: Ústav pro kulturně výchovnou činnost, 1985.
UŽDIL, Jaromír. Výtvarný projev a výchova. 2. dopl. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1978.