Tato diplomová práce se zabývá subliminální reklamou jakožto nástrojem ovlivňování spotřebitele. V první řadě jsou uvedeny základní informace o reklamě a psychologických pojmech. Následně je objasněn pojem podprahová reklama a popsáno její členění s následným zaměřením zejména na obrazové subliminální podněty. Dále je provedena kompilace výzkumů, které proběhly v minulosti a tematicky se zabývaly podprahovou reklamou. Na základě teoretických znalostí je proveden experiment, který si klade za cíl zjistit, zda jsou rozdíly v působení obrazové subliminální reklamy na rozhodování mezi věkovými skupinami spotřebitelů - dospělými a seniory - v Ústeckém kraji. Výsledky experimentu jsou vyhodnoceny pro obě skupiny zvlášť, statisticky ověřeny a následně vzájemně porovnány.
Anotace v angličtině
This master's thesis deals with subliminal advertising as a medium of influencing consumers. At first, there is general information about advertising and psychological terms. Then there is clarified term "subliminal advertisement" and described its classification with closer look at the visual subliminal stimuli. In the next part there is performed a compilation of past research about subliminal advertising. Based on theoretical knowledge, there is performed an experiment that focuses on differences between decision making of different ages consumer groups (adults and elderly) in Ústí region after viewing visual subliminal advertising. The results of experiment are evaluated separately for both groups, statistically verified and then compared to each other.
Tato diplomová práce se zabývá subliminální reklamou jakožto nástrojem ovlivňování spotřebitele. V první řadě jsou uvedeny základní informace o reklamě a psychologických pojmech. Následně je objasněn pojem podprahová reklama a popsáno její členění s následným zaměřením zejména na obrazové subliminální podněty. Dále je provedena kompilace výzkumů, které proběhly v minulosti a tematicky se zabývaly podprahovou reklamou. Na základě teoretických znalostí je proveden experiment, který si klade za cíl zjistit, zda jsou rozdíly v působení obrazové subliminální reklamy na rozhodování mezi věkovými skupinami spotřebitelů - dospělými a seniory - v Ústeckém kraji. Výsledky experimentu jsou vyhodnoceny pro obě skupiny zvlášť, statisticky ověřeny a následně vzájemně porovnány.
Anotace v angličtině
This master's thesis deals with subliminal advertising as a medium of influencing consumers. At first, there is general information about advertising and psychological terms. Then there is clarified term "subliminal advertisement" and described its classification with closer look at the visual subliminal stimuli. In the next part there is performed a compilation of past research about subliminal advertising. Based on theoretical knowledge, there is performed an experiment that focuses on differences between decision making of different ages consumer groups (adults and elderly) in Ústí region after viewing visual subliminal advertising. The results of experiment are evaluated separately for both groups, statistically verified and then compared to each other.
Cílem práce je provedením výzkumu zjistit, zda jsou rozdíly v působení obrazové subliminální reklamy na rozhodování mezi věkovými skupinami spotřebitelů - dospělými a seniory - v Ústeckém kraji.
Struktura práce:
1. Podprahové vnímání, definice subliminální reklamy
2. Subliminální reklama od historie po současnost
3. Právní vymezení subliminální reklamy
4. Vyhodnocení vlastního šetření a formulace závěrů
Zásady pro vypracování
Cílem práce je provedením výzkumu zjistit, zda jsou rozdíly v působení obrazové subliminální reklamy na rozhodování mezi věkovými skupinami spotřebitelů - dospělými a seniory - v Ústeckém kraji.
Struktura práce:
1. Podprahové vnímání, definice subliminální reklamy
2. Subliminální reklama od historie po současnost
3. Právní vymezení subliminální reklamy
4. Vyhodnocení vlastního šetření a formulace závěrů
Seznam doporučené literatury
Atrees F. F. (2013), The concept of subliminal messages in brand design. Faculty of Applied Arts, Helwan University
Ferjenčík, J. (2000). Úvod do metodologie psychologického výzkumu: jak zkoumat lidskou duši. (1. vyd.) Praha: Portál.
Karremans, J. C., Stroebe, W., & Claus, J. (2006). Beyond Vicary's fantasies: The impact of subliminal priming and brand choice. Journal of Experimental Social Psychology, 42(6), 792-798.
Packard, V. (1967) The Hidden Persuaders. Harmondsworth: Penguin Books.
Plessis Du, E. (2007) Jak zákazník vnímá reklamu. (1. vyd.) Brno: Computer Press.
Atrees F. F. (2013), The concept of subliminal messages in brand design. Faculty of Applied Arts, Helwan University
Ferjenčík, J. (2000). Úvod do metodologie psychologického výzkumu: jak zkoumat lidskou duši. (1. vyd.) Praha: Portál.
Karremans, J. C., Stroebe, W., & Claus, J. (2006). Beyond Vicary's fantasies: The impact of subliminal priming and brand choice. Journal of Experimental Social Psychology, 42(6), 792-798.
Packard, V. (1967) The Hidden Persuaders. Harmondsworth: Penguin Books.
Plessis Du, E. (2007) Jak zákazník vnímá reklamu. (1. vyd.) Brno: Computer Press.