Tato diplomová práce se zabývá problematikou genderu a především postojem dětí mladšího školního věku k genderovým stereotypům.
Teoretická část je věnována definici genderu a souvisejících pojmů. Dále jsou zde představeny základní biologické a psychosociální teorie genderu. Pozornost je zaměřena také na vývoj genderové identity u dětí. V závěru jsou uvedeny nejčastější genderové stereotypy, včetně konkrétních příkladů, jak tyto stereotypy ovlivňují životy mnoha žen a mužů.
Praktická část je zaměřena na vlastní průzkum, ve kterém je hlavním cílem zjistit, jak děti na 1. stupni základní školy vnímají stereotypy spojené s genderem. Jsou zde prezentovány výsledky dotazníkového šetření včetně následné analýzy a interpretace získaných dat.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the concept of gender and particularly with early school age children's attitude towards gender stereotypes.
The theoretical part includes the definition of gender and related terms. Furthermore, basic biological and psychosocial theories of gender are examined there. There is also focus on the development of gender identity in childhood. The most frequent gender stereotypes are presented in the end, including particular examples how these stereotypes influence the life of many women and men.
The practical part is focused on the research itself. The main aim of the research is to find out how early school age children perceive gender stereotypes. Questionnaire outcomes are presented in this part with further analysis and interpretation of the data obtained.
Klíčová slova
Gender, genderové stereotypy, genderová identita, maskulinita, feminita, dítě mladšího školního věku
Klíčová slova v angličtině
Gender, gender stereotypes, gender identity, masculinity, femininity, early school age child
Rozsah průvodní práce
65 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá problematikou genderu a především postojem dětí mladšího školního věku k genderovým stereotypům.
Teoretická část je věnována definici genderu a souvisejících pojmů. Dále jsou zde představeny základní biologické a psychosociální teorie genderu. Pozornost je zaměřena také na vývoj genderové identity u dětí. V závěru jsou uvedeny nejčastější genderové stereotypy, včetně konkrétních příkladů, jak tyto stereotypy ovlivňují životy mnoha žen a mužů.
Praktická část je zaměřena na vlastní průzkum, ve kterém je hlavním cílem zjistit, jak děti na 1. stupni základní školy vnímají stereotypy spojené s genderem. Jsou zde prezentovány výsledky dotazníkového šetření včetně následné analýzy a interpretace získaných dat.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the concept of gender and particularly with early school age children's attitude towards gender stereotypes.
The theoretical part includes the definition of gender and related terms. Furthermore, basic biological and psychosocial theories of gender are examined there. There is also focus on the development of gender identity in childhood. The most frequent gender stereotypes are presented in the end, including particular examples how these stereotypes influence the life of many women and men.
The practical part is focused on the research itself. The main aim of the research is to find out how early school age children perceive gender stereotypes. Questionnaire outcomes are presented in this part with further analysis and interpretation of the data obtained.
Klíčová slova
Gender, genderové stereotypy, genderová identita, maskulinita, feminita, dítě mladšího školního věku
Klíčová slova v angličtině
Gender, gender stereotypes, gender identity, masculinity, femininity, early school age child
Zásady pro vypracování
1. Literární rešerše tématu gender, genderové stereotypy, maskulinita, feminita - vymezení pojmů. Vývoj dítěte mladšího školního věku, dětská pojetí.
2. Příprava výzkumu formulace výzkumného problému a cílů výzkumu, výběr výzkumného vzorku, příprava vhodných výzkumných nástrojů, provedení předvýzkumu.
3. Realizace výzkumu na vybraném vzorku žáků z 3. a 4. ročníku základní školy. Výzkum proveden na třech základních školách (celkem cca 100 respondentů) s cílem zjistit, jak děti vnímají genderové stereotypy, tradiční rozdělení mužské a ženské role.
4. Analýza výsledků výzkumu - vyhodnocení výzkumných dat.
5. Formulace výsledků a závěrů, zhodnocení výzkumu.
Zásady pro vypracování
1. Literární rešerše tématu gender, genderové stereotypy, maskulinita, feminita - vymezení pojmů. Vývoj dítěte mladšího školního věku, dětská pojetí.
2. Příprava výzkumu formulace výzkumného problému a cílů výzkumu, výběr výzkumného vzorku, příprava vhodných výzkumných nástrojů, provedení předvýzkumu.
3. Realizace výzkumu na vybraném vzorku žáků z 3. a 4. ročníku základní školy. Výzkum proveden na třech základních školách (celkem cca 100 respondentů) s cílem zjistit, jak děti vnímají genderové stereotypy, tradiční rozdělení mužské a ženské role.
4. Analýza výsledků výzkumu - vyhodnocení výzkumných dat.
5. Formulace výsledků a závěrů, zhodnocení výzkumu.
Seznam doporučené literatury
CONNELL, R. Gender. Cambridge, UK: Polity, 2002. ISBN 0-7456-2716-1
ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-463-X.
DOULÍK, P. Geneze dětských pojetí vybraných fenoménů. Acta Universitatis Purkynianae č. 107. Ústí nad Labem: UJEP, 2005. ISBN 80-7044-697-8.
GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0.
JANOŠOVÁ, P. Dívčí a chlapecká identita vývoj a úskalí. Praha: Grada Publishing a. s., 2008. ISBN 978-80-247-2284-9
KARSTEN, H. Ženy - muži: genderové role, jejich původ a vývoj. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-145-X
OAKLEY, A. Pohlaví, gender a společnost. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-403-6
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178- 308-0.
Seznam doporučené literatury
CONNELL, R. Gender. Cambridge, UK: Polity, 2002. ISBN 0-7456-2716-1
ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-463-X.
DOULÍK, P. Geneze dětských pojetí vybraných fenoménů. Acta Universitatis Purkynianae č. 107. Ústí nad Labem: UJEP, 2005. ISBN 80-7044-697-8.
GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0.
JANOŠOVÁ, P. Dívčí a chlapecká identita vývoj a úskalí. Praha: Grada Publishing a. s., 2008. ISBN 978-80-247-2284-9
KARSTEN, H. Ženy - muži: genderové role, jejich původ a vývoj. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-145-X
OAKLEY, A. Pohlaví, gender a společnost. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-403-6
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178- 308-0.