Předložená diplomová práce je věnována tématu environmentálního postoje žáků třetích až šestých ročníků základní školy. Zabývá se vztahem jedince k přírodě
a respondentovým environmentálním postojům. V teoretické části práce pojednáváme
o environmentální výchově, etice a vztahu člověka k přírodě. V praktické části se práce zabývá výzkumem pomocí dotazníkového šetření, které je rozděleno do tří částí. První část tvoří sociodemografické údaje o respondentovi, druhá část se věnuje vztahu jedince k přírodě a třetí část respondentovým environmentálním postojům. Pomocí odpovědí z dotazníku si budeme moci udělat představu, jaký mají vztah a postoj k přírodě žáci základních škol v dnešní době. Sběr dat proběhl na základních školách na území Ústeckého kraje.
Anotace v angličtině
The submitted diploma thesis is devoted to the topic of the environmental attitude of pupils from third to sixth years of elementary school. It deals with the relationship of the individual to nature and the respondent's environmental attitudes. In the theoretical part we deal with environmental education, ethics and the relationship of the individual to nature. The practical part the thesis deals with research using a questionnaire survey, which is divided into three parts. The first part consists of socio-demographic data about the respondent, the second part deals with the relationship of the individual to nature and the third part with the respondent's environmental attitudes. Using the answers from the questionnaire, we are able to get an idea of the relationship and attitude of the pupils of elementary schools nowadays. Data collection took place at elementary schools in the Ústí nad Labem Region.
Klíčová slova
Environmentální výchova, vztah a postoje k přírodě, propojení s přírodou, vzdělávání.
Klíčová slova v angličtině
Environmental education, relationship and attitudes towards nature, link to nature, learning.
Rozsah průvodní práce
65 stran (83 019 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Předložená diplomová práce je věnována tématu environmentálního postoje žáků třetích až šestých ročníků základní školy. Zabývá se vztahem jedince k přírodě
a respondentovým environmentálním postojům. V teoretické části práce pojednáváme
o environmentální výchově, etice a vztahu člověka k přírodě. V praktické části se práce zabývá výzkumem pomocí dotazníkového šetření, které je rozděleno do tří částí. První část tvoří sociodemografické údaje o respondentovi, druhá část se věnuje vztahu jedince k přírodě a třetí část respondentovým environmentálním postojům. Pomocí odpovědí z dotazníku si budeme moci udělat představu, jaký mají vztah a postoj k přírodě žáci základních škol v dnešní době. Sběr dat proběhl na základních školách na území Ústeckého kraje.
Anotace v angličtině
The submitted diploma thesis is devoted to the topic of the environmental attitude of pupils from third to sixth years of elementary school. It deals with the relationship of the individual to nature and the respondent's environmental attitudes. In the theoretical part we deal with environmental education, ethics and the relationship of the individual to nature. The practical part the thesis deals with research using a questionnaire survey, which is divided into three parts. The first part consists of socio-demographic data about the respondent, the second part deals with the relationship of the individual to nature and the third part with the respondent's environmental attitudes. Using the answers from the questionnaire, we are able to get an idea of the relationship and attitude of the pupils of elementary schools nowadays. Data collection took place at elementary schools in the Ústí nad Labem Region.
Klíčová slova
Environmentální výchova, vztah a postoje k přírodě, propojení s přírodou, vzdělávání.
Klíčová slova v angličtině
Environmental education, relationship and attitudes towards nature, link to nature, learning.
Zásady pro vypracování
Podrobně se seznámit se směrnicí děkana 6/2015 a dbát na její dodržování. Prostudovat odbornou literaturu a další relevantní zdroje. Na základě této literatury vypracovat teoretickou část, zaměřit se na environmentální výchovu, etiku a vztah jedince k přírodě. Navrhnout výzkum, který bude mít kvantitativní design. Ke sběru dat použít dotazník, který bude rozdělen do tří částí. První část tvoří sociodemografické údaje o respondentovi, druhá část se věnuje vztahu jedince k přírodě a třetí část respondentovým environmentálním postojům. Sběr dat proběhne na základních školách na území Ústeckého kraje. Respondenty budou žáci 3. až 6. tříd. Získaná data budou statisticky vyhodnocena, interpretována a diskutována.
Zásady pro vypracování
Podrobně se seznámit se směrnicí děkana 6/2015 a dbát na její dodržování. Prostudovat odbornou literaturu a další relevantní zdroje. Na základě této literatury vypracovat teoretickou část, zaměřit se na environmentální výchovu, etiku a vztah jedince k přírodě. Navrhnout výzkum, který bude mít kvantitativní design. Ke sběru dat použít dotazník, který bude rozdělen do tří částí. První část tvoří sociodemografické údaje o respondentovi, druhá část se věnuje vztahu jedince k přírodě a třetí část respondentovým environmentálním postojům. Sběr dat proběhne na základních školách na území Ústeckého kraje. Respondenty budou žáci 3. až 6. tříd. Získaná data budou statisticky vyhodnocena, interpretována a diskutována.
Seznam doporučené literatury
Činčera J., Jančaříková K. Metodická podpora pro výuku průřezových témat v základních školách. Praha, Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2011. ISBN 978-80-87000-76-2.
Svoboda J. Program environmetálníjo vzdělávání, výchovy a osvěty. Brno. 2014
Máchal A. Průvodce praktickou ekologickou výchovou, Brno. Rezekvítek. 2000. ISBN 80-902954-0-1
Šebešová P., Šimonová P. Envoronmentální výchova pro ZŠ a SŠ, Tři kroky k aktivnímu vyučování. Praha. 2013. ISBN 978-80-262-0503-6
Činčera J. Environmentální výchova: od cílů k prostředkům. Brno. 2007. ISBN 978-80-7315-147-8
Skýbová M. Etika a příroda. Červený Kostelec. 2011. ISBN 978-80-87378-80-9
Šimonová P., Činčera J. Ekologická a environmentální výchova, příručka pro učitele. Plzeň. 2013. ISBN 978-80-7238-795-3
Chráska, M. Metody pedagogického výzkumu. Praha. 2007. ISBN 9-788024-713694
Seznam doporučené literatury
Činčera J., Jančaříková K. Metodická podpora pro výuku průřezových témat v základních školách. Praha, Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2011. ISBN 978-80-87000-76-2.
Svoboda J. Program environmetálníjo vzdělávání, výchovy a osvěty. Brno. 2014
Máchal A. Průvodce praktickou ekologickou výchovou, Brno. Rezekvítek. 2000. ISBN 80-902954-0-1
Šebešová P., Šimonová P. Envoronmentální výchova pro ZŠ a SŠ, Tři kroky k aktivnímu vyučování. Praha. 2013. ISBN 978-80-262-0503-6
Činčera J. Environmentální výchova: od cílů k prostředkům. Brno. 2007. ISBN 978-80-7315-147-8
Skýbová M. Etika a příroda. Červený Kostelec. 2011. ISBN 978-80-87378-80-9
Šimonová P., Činčera J. Ekologická a environmentální výchova, příručka pro učitele. Plzeň. 2013. ISBN 978-80-7238-795-3
Chráska, M. Metody pedagogického výzkumu. Praha. 2007. ISBN 9-788024-713694