Hlavním cílem této práce je vytvořit krychlovou stavebnici, kterou by mohli vyrobit žáci střední i základní školy a jejíž používání by vedlo k rozvoji prostorové představivosti. V první části práce je provedeno vymezení základních pojmů a řešeno postavení prostorové představivosti ve školství, včetně jejího rozvoje pomocí geometrických stavebnic. Druhá část je věnována autorem vytvořené krychlové stavebnici M-cubes. Jsou zde popsány základní pravidla stavebnice a uvedeny různé modelové úlohy. Třetí část je věnovaná užití M-cubes ve školství.
Anotace v angličtině
The main aim of this paper is to create a construction kit that could be made by pupils of secondary and elementary schools and whose use would lead to the development of spatial imagination. In the first part of the thesis we define the basic concepts and solve the position of spatial imagination in the education system, including its development using geometric kits. The second part is devoted to the construction kit M-cubes created by the author. This section describes the basic rules of the kit and presents different types of tasks. The third part is devoted to the use of M-cubes in education.
M-cubes, construction kit, spatial imagination, stereometry
Rozsah průvodní práce
78 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Hlavním cílem této práce je vytvořit krychlovou stavebnici, kterou by mohli vyrobit žáci střední i základní školy a jejíž používání by vedlo k rozvoji prostorové představivosti. V první části práce je provedeno vymezení základních pojmů a řešeno postavení prostorové představivosti ve školství, včetně jejího rozvoje pomocí geometrických stavebnic. Druhá část je věnována autorem vytvořené krychlové stavebnici M-cubes. Jsou zde popsány základní pravidla stavebnice a uvedeny různé modelové úlohy. Třetí část je věnovaná užití M-cubes ve školství.
Anotace v angličtině
The main aim of this paper is to create a construction kit that could be made by pupils of secondary and elementary schools and whose use would lead to the development of spatial imagination. In the first part of the thesis we define the basic concepts and solve the position of spatial imagination in the education system, including its development using geometric kits. The second part is devoted to the construction kit M-cubes created by the author. This section describes the basic rules of the kit and presents different types of tasks. The third part is devoted to the use of M-cubes in education.
M-cubes, construction kit, spatial imagination, stereometry
Zásady pro vypracování
1. prostudování doporučené literatury
2. vymezení základních pojmů, zejména prostorové a geometrické představivosti
3. provedení analýzy postavení prostorové představivosti v kurikulárních dokumentech a způsobů jejího rozvíjení ve školské matematice
4. vytvoření krychlové stavebnice a uvedení příkladů jejího použití
5. provedení experimentu ověřující rozvoj prostorové představivosti při zavedení stavebnice do školské praxe
6. provedení analýzy experimentu a následná reflexe
Zásady pro vypracování
1. prostudování doporučené literatury
2. vymezení základních pojmů, zejména prostorové a geometrické představivosti
3. provedení analýzy postavení prostorové představivosti v kurikulárních dokumentech a způsobů jejího rozvíjení ve školské matematice
4. vytvoření krychlové stavebnice a uvedení příkladů jejího použití
5. provedení experimentu ověřující rozvoj prostorové představivosti při zavedení stavebnice do školské praxe
6. provedení analýzy experimentu a následná reflexe
Seznam doporučené literatury
Gardner, H. (1999). Dimenze myšlení teorie rozmanitých inteligencí. Praha: Portál.
Hejný, M. a kol. (1990). Teória vyučovania matematiky 2. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladatěľstvo.
Hejný, M., Kuřina, F. (2001). Dítě, škola a matematika: Konstruktivistické přístupy k vyučování. Praha: Portál.
Kuřina, F. (1987). Geometrická představivost a vyučování stereometrii. Matematika, fyzika ve škole, 18, 201-212.
Molnár, J., Perný, J., & Stopenová, A. (2006). Prostorová představivost a prostředky k jejímu rozvoji. Praha: JČMF. Studijní materiály k projektu Podíl učitele matematiky ZŠ na tvorbě ŠVP.
Molnár, J. (2004). Rozvíjení prostorové představivosti (nejen) ve stereometrii. Olomouc: UP.
Perný, J. (2004). Tvořivostí k rozvoji prostorové představivosti. Liberec: TU.
Piaget, J. (1970). Psychologie inteligence. Praha: SPN.
Sternberg, R. J. (2002). Kognitivní psychologie. Praha: Portál.
Šarounová, A. (1988). Rozvíjení geometrické představivosti ve škole. Matematika, fyzika ve škole, 18, 352-356.
Seznam doporučené literatury
Gardner, H. (1999). Dimenze myšlení teorie rozmanitých inteligencí. Praha: Portál.
Hejný, M. a kol. (1990). Teória vyučovania matematiky 2. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladatěľstvo.
Hejný, M., Kuřina, F. (2001). Dítě, škola a matematika: Konstruktivistické přístupy k vyučování. Praha: Portál.
Kuřina, F. (1987). Geometrická představivost a vyučování stereometrii. Matematika, fyzika ve škole, 18, 201-212.
Molnár, J., Perný, J., & Stopenová, A. (2006). Prostorová představivost a prostředky k jejímu rozvoji. Praha: JČMF. Studijní materiály k projektu Podíl učitele matematiky ZŠ na tvorbě ŠVP.
Molnár, J. (2004). Rozvíjení prostorové představivosti (nejen) ve stereometrii. Olomouc: UP.
Perný, J. (2004). Tvořivostí k rozvoji prostorové představivosti. Liberec: TU.
Piaget, J. (1970). Psychologie inteligence. Praha: SPN.
Sternberg, R. J. (2002). Kognitivní psychologie. Praha: Portál.
Šarounová, A. (1988). Rozvíjení geometrické představivosti ve škole. Matematika, fyzika ve škole, 18, 352-356.