Bakalářská práce s názvem Zvířecí pohádka a práce s ní v mateřské škole se v teoretické části zabývá pojmem pohádka. Tím, jak pohádky vznikaly v lidové slovesnosti až po dobu, kdy pohádky začali sbírat a vymýšlet samostatní autoři. Zaměřuje se na základní znaky klasické pohádky a poté na základní typy autorských pohádek. V další části práce jsme se dopodrobna zaměřili na pohádku zvířecí a uvedli rozdíl mezi ní a bajkou. V neposlední řadě jsme v teoretické části uvedli vybrané světové i české autory zvířecích pohádek. Posledním bodem teoretické části je metodický popis práce s knihou, na který naváže praktická část.
V praktické části jsou uvedeny knihy, se kterými jsme pracovali. Zjistili jsme úroveň komunikačních schopností dle věku, zaměřili jsme se na pozornost a paměť dětí, na to, zda jsou schopny příběh převyprávět svými slovy a zda dokážou zhodnotit pohádkové situace. Podle vytvořeného plánu na téma Za zvířátky do pohádky jsme děti seznámili s novými zvířecími kamarády, konkrétní knihou, s texty pohádek.
Annotation in English
This bachelor´s thesis titled Animal fairy tale and work with it in a kindergarten investigates the concept of a fairy tale in the theoretical part. As fairy tales originated in folk literature till the time when authors began collecting tales and invent them as well. This thesis focuses on the essential characteristics of the classic fairy tales and then on basic types of invented tales. In the next section we focused on animal fairy tale and researched the difference between it and a fable. Finally, we introduced selected world and Czech authors of animal fairy tales in the theoretical part. The last point of the theoretical part is a methodical description of work with a book, followed by a practical part.
The books we worked with are listed in the practical part of the thesis. We found the level of communication skills according to age. We focused on children´s attention and their memory, whether or not are they able to retell the story in their own words and if they can evaluate a fairy tale situation. According to the created schedule we introduced the theme of the Animal fairy tale to children with new animal friends, a particular book and with texts of fairy tales.
Animal fairytale, fable, preschool age, author fairytale, folk fairytale
Length of the covering note
63 s. (87 370 znaků)
Language
CZ
Annotation
Bakalářská práce s názvem Zvířecí pohádka a práce s ní v mateřské škole se v teoretické části zabývá pojmem pohádka. Tím, jak pohádky vznikaly v lidové slovesnosti až po dobu, kdy pohádky začali sbírat a vymýšlet samostatní autoři. Zaměřuje se na základní znaky klasické pohádky a poté na základní typy autorských pohádek. V další části práce jsme se dopodrobna zaměřili na pohádku zvířecí a uvedli rozdíl mezi ní a bajkou. V neposlední řadě jsme v teoretické části uvedli vybrané světové i české autory zvířecích pohádek. Posledním bodem teoretické části je metodický popis práce s knihou, na který naváže praktická část.
V praktické části jsou uvedeny knihy, se kterými jsme pracovali. Zjistili jsme úroveň komunikačních schopností dle věku, zaměřili jsme se na pozornost a paměť dětí, na to, zda jsou schopny příběh převyprávět svými slovy a zda dokážou zhodnotit pohádkové situace. Podle vytvořeného plánu na téma Za zvířátky do pohádky jsme děti seznámili s novými zvířecími kamarády, konkrétní knihou, s texty pohádek.
Annotation in English
This bachelor´s thesis titled Animal fairy tale and work with it in a kindergarten investigates the concept of a fairy tale in the theoretical part. As fairy tales originated in folk literature till the time when authors began collecting tales and invent them as well. This thesis focuses on the essential characteristics of the classic fairy tales and then on basic types of invented tales. In the next section we focused on animal fairy tale and researched the difference between it and a fable. Finally, we introduced selected world and Czech authors of animal fairy tales in the theoretical part. The last point of the theoretical part is a methodical description of work with a book, followed by a practical part.
The books we worked with are listed in the practical part of the thesis. We found the level of communication skills according to age. We focused on children´s attention and their memory, whether or not are they able to retell the story in their own words and if they can evaluate a fairy tale situation. According to the created schedule we introduced the theme of the Animal fairy tale to children with new animal friends, a particular book and with texts of fairy tales.
Animal fairytale, fable, preschool age, author fairytale, folk fairytale
Research Plan
1. Studentka se seznámí se Směrnicí děkana PF UJEP Ústí nad Labem č.6/2015, Pokyny pro psaní a odevzdání bakalářských a diplomových prací na PF UJEP
2. Nastudování odborné literatury týkající se tématu bakalářské práce - vymezení pojmů: pohádka, typologie pohádek, bajka, vývoj žánrů (pohádka zvířecí a bajka práce s literárními texty v předškolním zařízení). Práce s knihou.
3. Výběr z literatury určené dětem předškolního věku zaměřený na pohádku se zvířecím hrdinou.
4. V praktické části pracovat s knihami vybraných autorů a popsat aktivity dětí v předškolním zařízení.
Research Plan
1. Studentka se seznámí se Směrnicí děkana PF UJEP Ústí nad Labem č.6/2015, Pokyny pro psaní a odevzdání bakalářských a diplomových prací na PF UJEP
2. Nastudování odborné literatury týkající se tématu bakalářské práce - vymezení pojmů: pohádka, typologie pohádek, bajka, vývoj žánrů (pohádka zvířecí a bajka práce s literárními texty v předškolním zařízení). Práce s knihou.
3. Výběr z literatury určené dětem předškolního věku zaměřený na pohádku se zvířecím hrdinou.
4. V praktické části pracovat s knihami vybraných autorů a popsat aktivity dětí v předškolním zařízení.
Recommended resources
Otakar Chaloupka, Jaroslav Voráček. Kontury české literatury pro děti a mládež. 1979, 1. vydání originálu. Albatros. ISBN: 13-809-79
Janoušek, Pavel. Slovník českých spisovatelů od roku 1945. Praha : Brána , 1995. ISBN: 80-85946-16-5
Genčiová, Miroslava. Literatura pro děti a mládež. 1984, 1. vydání originálu.SPN- Státní pedagogické nakladatelství. ISBN: 14-326-84
Pavera, Libor ,Všetička, František. Lexikon literárních pojmů. Olomouc : Nakl. Olomouc , 2002. ISBN: 80-7182-124-1
Otakar Chaloupka, Vladimír Nezkusil. Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury I. 1973, 1. vydání originálu. Albatros. ISBN: 13-741-73
KOPÁČ, Radim. Česká literatura pro děti a mládež (2000-2011). Praha : Ministerstvo kultury České republiky , 2012. ISBN: 978-80-87546-03-1 (brož. )
Slovník autorů literatury pro děti a mládež. 1. , Zahraniční spisovatelé / [zpracoval kolektiv autorů pod vedením Ivana Dorovského a Vlasty Řeřichové]. -- 1. vyd. -- Praha : Libri , 2007. -- ISBN 978-80-7277-314-5
Slovník autorů literatury pro děti a mládež. II. , Čeští spisovatelé / [pod vedením Mileny Šubrtové zpracovali Miroslav Chocholatý ... et al.]. -- 1. vyd. -- Praha : Libri , 2012. . -- ISBN 978-80-7277-506-4
Provazník, J. Ambice a řemeslo: několik poznámek o literatuře pro děti a mládež v roce 2013. Host. ISBN: 1211-9938
PROVAZNÍK, Jaroslav. 2002. Literatura pro české děti v posledním desetiletí. Duha. 2002, roč. 16, č. 1. ISSN 0862-1985.
ŠMAHELOVÁ, H. Návraty a proměny: Literární adaptace lidových pohádek. 1.vyd. Praha: Albatros, 1989.13-864-89 12/1.
Šubrtová, M. a kol. Pohádkové příběhy v české literatuře pro děti a mládež 1990-2010. Brno. Masarykova univerzita 2O11. ISBN: 978-80-210-5692-3
TOMAN, Jaroslav. Současná česká literatura pro děti a mládež :(tvorba devadesátých let 20. století). Brno: Cerm, 2000. 31 s. ISBN 80-7204-170-3
TOMAN, Jaroslav. Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury. 1. vyd. České Budějovice : Pedagogická fakulta v Českých Budějovicích, 1992. 98 s ISBN 8070400552.
Recommended resources
Otakar Chaloupka, Jaroslav Voráček. Kontury české literatury pro děti a mládež. 1979, 1. vydání originálu. Albatros. ISBN: 13-809-79
Janoušek, Pavel. Slovník českých spisovatelů od roku 1945. Praha : Brána , 1995. ISBN: 80-85946-16-5
Genčiová, Miroslava. Literatura pro děti a mládež. 1984, 1. vydání originálu.SPN- Státní pedagogické nakladatelství. ISBN: 14-326-84
Pavera, Libor ,Všetička, František. Lexikon literárních pojmů. Olomouc : Nakl. Olomouc , 2002. ISBN: 80-7182-124-1
Otakar Chaloupka, Vladimír Nezkusil. Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury I. 1973, 1. vydání originálu. Albatros. ISBN: 13-741-73
KOPÁČ, Radim. Česká literatura pro děti a mládež (2000-2011). Praha : Ministerstvo kultury České republiky , 2012. ISBN: 978-80-87546-03-1 (brož. )
Slovník autorů literatury pro děti a mládež. 1. , Zahraniční spisovatelé / [zpracoval kolektiv autorů pod vedením Ivana Dorovského a Vlasty Řeřichové]. -- 1. vyd. -- Praha : Libri , 2007. -- ISBN 978-80-7277-314-5
Slovník autorů literatury pro děti a mládež. II. , Čeští spisovatelé / [pod vedením Mileny Šubrtové zpracovali Miroslav Chocholatý ... et al.]. -- 1. vyd. -- Praha : Libri , 2012. . -- ISBN 978-80-7277-506-4
Provazník, J. Ambice a řemeslo: několik poznámek o literatuře pro děti a mládež v roce 2013. Host. ISBN: 1211-9938
PROVAZNÍK, Jaroslav. 2002. Literatura pro české děti v posledním desetiletí. Duha. 2002, roč. 16, č. 1. ISSN 0862-1985.
ŠMAHELOVÁ, H. Návraty a proměny: Literární adaptace lidových pohádek. 1.vyd. Praha: Albatros, 1989.13-864-89 12/1.
Šubrtová, M. a kol. Pohádkové příběhy v české literatuře pro děti a mládež 1990-2010. Brno. Masarykova univerzita 2O11. ISBN: 978-80-210-5692-3
TOMAN, Jaroslav. Současná česká literatura pro děti a mládež :(tvorba devadesátých let 20. století). Brno: Cerm, 2000. 31 s. ISBN 80-7204-170-3
TOMAN, Jaroslav. Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury. 1. vyd. České Budějovice : Pedagogická fakulta v Českých Budějovicích, 1992. 98 s ISBN 8070400552.