Primární cíl předkládané diplomové práce představuje přiblížení problematiky nacistické perzekuce české studující mládeže v období Protektorátu Čechy a Morava. Respektive snaha na konkrétních případech (Jilemnice, Pelhřimov, Kladno a Příbram) nastínit různé druhy nacistických postihů, které měly v rámci boje proti české inteligenci zabránit české mládeži ve vzdělání a tak degradovat český národ na pracující vrstvu, plně sloužící Velkoněmecké říše. Prostřednictvím archivních materiálů a studia odborné literatury se diplomová práce zaměřuje na detailní nastínění vybraných případů perzekuce českých studentů a českého školství tak, aby prostřednictvím jejich zpracování došlo k zachycení atmosféry období nacistické okupace.
Anotace v angličtině
The primary aim of the submitted thesis is close examination of the topic of Czech university students' persecution by Nazis in the period of the Protectorate of Bohemia and Moravia. Respectively, an effort to use specific cases (Jilemnice, Pelhřimov, Kladno and Příbram) in order to outline various forms of Nazi sanctions which, as a part of the fight against the Czech intelligence, were supposed to prevent education of the Czech youth, and therefore demote the Czech nation to a working class, fully subservient to the economy of the Greater German Reich. Through the use of archive materials and examination of professional literature the thesis focuses on presenting a detailed outline of selected cases of sanctioning of Czech students and Czech educational system. It does so in such a way that through the elaboration on this topic the atmosphere of the Nazi occupation period can be captured.
Klíčová slova
Protektorát Čechy a Morava, české školství, nacistická perzekuce české inteligence, Jilemnice, Kladno, Pelhřimov, Příbram, Jan Smudek, Antonín Stočes, Josef Lukeš, Malá pevnost Terezín.
Klíčová slova v angličtině
The Protectorate of Bohemia and Moravia, Czech educational system, Nazi persecution of the Czech intelligence, Jilemnice, Kladno, Pelhřimov, Příbram, Jan Smudek, Antonín Stočes, Josef Lukeš, Small Fortress Terezín.
Rozsah průvodní práce
86 s., 6 obr. př.
Jazyk
CZ
Anotace
Primární cíl předkládané diplomové práce představuje přiblížení problematiky nacistické perzekuce české studující mládeže v období Protektorátu Čechy a Morava. Respektive snaha na konkrétních případech (Jilemnice, Pelhřimov, Kladno a Příbram) nastínit různé druhy nacistických postihů, které měly v rámci boje proti české inteligenci zabránit české mládeži ve vzdělání a tak degradovat český národ na pracující vrstvu, plně sloužící Velkoněmecké říše. Prostřednictvím archivních materiálů a studia odborné literatury se diplomová práce zaměřuje na detailní nastínění vybraných případů perzekuce českých studentů a českého školství tak, aby prostřednictvím jejich zpracování došlo k zachycení atmosféry období nacistické okupace.
Anotace v angličtině
The primary aim of the submitted thesis is close examination of the topic of Czech university students' persecution by Nazis in the period of the Protectorate of Bohemia and Moravia. Respectively, an effort to use specific cases (Jilemnice, Pelhřimov, Kladno and Příbram) in order to outline various forms of Nazi sanctions which, as a part of the fight against the Czech intelligence, were supposed to prevent education of the Czech youth, and therefore demote the Czech nation to a working class, fully subservient to the economy of the Greater German Reich. Through the use of archive materials and examination of professional literature the thesis focuses on presenting a detailed outline of selected cases of sanctioning of Czech students and Czech educational system. It does so in such a way that through the elaboration on this topic the atmosphere of the Nazi occupation period can be captured.
Klíčová slova
Protektorát Čechy a Morava, české školství, nacistická perzekuce české inteligence, Jilemnice, Kladno, Pelhřimov, Příbram, Jan Smudek, Antonín Stočes, Josef Lukeš, Malá pevnost Terezín.
Klíčová slova v angličtině
The Protectorate of Bohemia and Moravia, Czech educational system, Nazi persecution of the Czech intelligence, Jilemnice, Kladno, Pelhřimov, Příbram, Jan Smudek, Antonín Stočes, Josef Lukeš, Small Fortress Terezín.
Zásady pro vypracování
Anotace:
Primárním cílem diplomové práce je přiblížení problematiky nacistické perzekuce české studující mládeže v období Protektorátu Čechy a Morava, respektive snaha na konkrétních případech (Příbram, Jilemnice, Kladno, Pelhřimov) nastínit různé druhy nacistických postihů, které měly v rámci boje proti české inteligenci zabránit české mládeži ve vzdělání. Prostřednictvím archivních materiálů a studia odborné literatury se práce snaží detailně nastínit vybrané případy postihnutí českých studentů tak, aby prostřednictvím nich došlo k zachycení atmosféry období nacistické okupace.
Osnova:
Úvod (časové a prostorové vymezení problematiky, vymezení cílů práce, metodologické otázky, zdůvodnění struktury práce, kritické zhodnocení použitých pramenů a literatury)
1. Nacistická perzekuce české studující mládeže (vhled do problematiky)
2. Vybrané případy
2.1 Jilemnice
2.2 Kladno
2.3 Pelhřimov
2.4 Příbram
Závěr (zhodnocení práce a dosažených výsledků bádání)
Harmonogram práce:
1. Studium odborné literatury a odborných pramenů (duben-červenec 2016)
2. Shrnutí výzkumu, utřídění sebraného materiálu a jeho kritické
zhodnocení(srpen-září 2016)
3. Osnova práce a její rozdělení do kapitol (říjen 2016)
4. Zpracování jednotlivých kapitol diplomové práce (listopad 2016-březen
2017)
5. Vyhotovení čistopisu, korektura, úpravy (březen 2017)
6. Odevzdání diplomové práce (duben 2017)
Prameny:
Věstník Ministerstva školství a národní osvěty 1939-1944
Národní archiv (fond Ministerstva školství Praha (1918-1949), Úřad říšského protektora v Čechách a na Moravě, Německé státní ministerstvo pro Čechy a Moravu, Státní tajemník u říšského protektora v Čechách a na Moravě, Zprávy Sicherheitsdienst)
Archiv bezpečnostních složek (fond Výpovědi zaměstnanců Gestapa a SD, Různé bezpečnostní složky)
SOkA Příbram (fond Reálné gymnázium Příbram, Archiv města Příbram)
SOkA Pelhřimov (fond Okresní úřad Pelhřimov)
SOkA Semily (fond Reálné gymnázium Jilemnice)
SOkA Kladno (fond Okresní úřad Kladno I (1893-1945), Vyšší průmyslová škola Kladno, Obchodní akademie Dr. Edvarda Beneše Slaný)
Zásady pro vypracování
Anotace:
Primárním cílem diplomové práce je přiblížení problematiky nacistické perzekuce české studující mládeže v období Protektorátu Čechy a Morava, respektive snaha na konkrétních případech (Příbram, Jilemnice, Kladno, Pelhřimov) nastínit různé druhy nacistických postihů, které měly v rámci boje proti české inteligenci zabránit české mládeži ve vzdělání. Prostřednictvím archivních materiálů a studia odborné literatury se práce snaží detailně nastínit vybrané případy postihnutí českých studentů tak, aby prostřednictvím nich došlo k zachycení atmosféry období nacistické okupace.
Osnova:
Úvod (časové a prostorové vymezení problematiky, vymezení cílů práce, metodologické otázky, zdůvodnění struktury práce, kritické zhodnocení použitých pramenů a literatury)
1. Nacistická perzekuce české studující mládeže (vhled do problematiky)
2. Vybrané případy
2.1 Jilemnice
2.2 Kladno
2.3 Pelhřimov
2.4 Příbram
Závěr (zhodnocení práce a dosažených výsledků bádání)
Harmonogram práce:
1. Studium odborné literatury a odborných pramenů (duben-červenec 2016)
2. Shrnutí výzkumu, utřídění sebraného materiálu a jeho kritické
zhodnocení(srpen-září 2016)
3. Osnova práce a její rozdělení do kapitol (říjen 2016)
4. Zpracování jednotlivých kapitol diplomové práce (listopad 2016-březen
2017)
5. Vyhotovení čistopisu, korektura, úpravy (březen 2017)
6. Odevzdání diplomové práce (duben 2017)
Prameny:
Věstník Ministerstva školství a národní osvěty 1939-1944
Národní archiv (fond Ministerstva školství Praha (1918-1949), Úřad říšského protektora v Čechách a na Moravě, Německé státní ministerstvo pro Čechy a Moravu, Státní tajemník u říšského protektora v Čechách a na Moravě, Zprávy Sicherheitsdienst)
Archiv bezpečnostních složek (fond Výpovědi zaměstnanců Gestapa a SD, Různé bezpečnostní složky)
SOkA Příbram (fond Reálné gymnázium Příbram, Archiv města Příbram)
SOkA Pelhřimov (fond Okresní úřad Pelhřimov)
SOkA Semily (fond Reálné gymnázium Jilemnice)
SOkA Kladno (fond Okresní úřad Kladno I (1893-1945), Vyšší průmyslová škola Kladno, Obchodní akademie Dr. Edvarda Beneše Slaný)
Seznam doporučené literatury
František BOSÁK, Česká škola v době nacistického útlaku. Příspěvek k dějinám českého školství od Mnichova do osvobození, České Budějovice 1969.
Detlef BRANDES, Češi pod německým protektorátem: Okupační politika, kolaborace a odboj 1939-1945.
Jiří DOLEŽAL, Česká kultura za protektorátu: Školství, písemnictví, kinematografie, Praha 1999.
Jan GEBHART, Jan KUKLÍK, Dramatické i všední dny protektorátu, Praha 1996.
Petr KAŇÁK, Dalibor KRČMÁŘ, Jan VAJSKEBR, S jasným cílem a plnou silou, Terezín 2014.
Jan KRMELA, Školství v Čechách a na Moravě v době okupace hitlerovským Německem, Olomouc 2012. Bakalářská práce. Univerzita Palackého v Olomouci.
František MORKES, Československé školy v letech 2.světové války, Praha 2005.
Petr NĚMEC, Úloha školství při germanizaci českého národa v období okupace, in: Sborník k dějinám 19. a 20. století, č. 12, 1991, s. 67-90.
Tomáš PASÁK, Organizační a správní změny v českém školství v období nacistické okupace, in: Inmemoriam Zdeňka Fialy - Z pomocných věd historických, Praha 1978.
Tomáš PASÁK, Pod ochranou říše, Praha 1998.
Jitka RAŠKOVÁ, Prosazování germanizační politiky na českých školách v Protektorátu Čechy a Morava, Olomouc 2014. Bakalářská práce. Univerzita Palackého v Olomouci.
Miroslav SOMR, Některé směry a snahy o reformu české školy v meziválečném období a české školství za fašistické okupace, České Budějovice 1984.
Jan ŠPRINGL, Projekty Školákem v Protektorátu a Za pomníčky, in: Terezínské listy: Sborník Památníku Terezín, č. 40, 2012, s. 140-142.
Jan ŠPRINGL, Školní rok v Heydrichově protektorátu, in: Terezínské listy: Sborník Památníku Terezín, č. 40, 2012, s. 40-61.
Vojtěch ŠUSTEK, Atentát na Reinharda Heydricha a druhé stanné právo na území tzv. protektorátu Čechy a Morava, Praha 2013.
Zdenka VESELÁ, Vývoj české školy a učitelského vzdělání, Brno 1992.
Seznam doporučené literatury
František BOSÁK, Česká škola v době nacistického útlaku. Příspěvek k dějinám českého školství od Mnichova do osvobození, České Budějovice 1969.
Detlef BRANDES, Češi pod německým protektorátem: Okupační politika, kolaborace a odboj 1939-1945.
Jiří DOLEŽAL, Česká kultura za protektorátu: Školství, písemnictví, kinematografie, Praha 1999.
Jan GEBHART, Jan KUKLÍK, Dramatické i všední dny protektorátu, Praha 1996.
Petr KAŇÁK, Dalibor KRČMÁŘ, Jan VAJSKEBR, S jasným cílem a plnou silou, Terezín 2014.
Jan KRMELA, Školství v Čechách a na Moravě v době okupace hitlerovským Německem, Olomouc 2012. Bakalářská práce. Univerzita Palackého v Olomouci.
František MORKES, Československé školy v letech 2.světové války, Praha 2005.
Petr NĚMEC, Úloha školství při germanizaci českého národa v období okupace, in: Sborník k dějinám 19. a 20. století, č. 12, 1991, s. 67-90.
Tomáš PASÁK, Organizační a správní změny v českém školství v období nacistické okupace, in: Inmemoriam Zdeňka Fialy - Z pomocných věd historických, Praha 1978.
Tomáš PASÁK, Pod ochranou říše, Praha 1998.
Jitka RAŠKOVÁ, Prosazování germanizační politiky na českých školách v Protektorátu Čechy a Morava, Olomouc 2014. Bakalářská práce. Univerzita Palackého v Olomouci.
Miroslav SOMR, Některé směry a snahy o reformu české školy v meziválečném období a české školství za fašistické okupace, České Budějovice 1984.
Jan ŠPRINGL, Projekty Školákem v Protektorátu a Za pomníčky, in: Terezínské listy: Sborník Památníku Terezín, č. 40, 2012, s. 140-142.
Jan ŠPRINGL, Školní rok v Heydrichově protektorátu, in: Terezínské listy: Sborník Památníku Terezín, č. 40, 2012, s. 40-61.
Vojtěch ŠUSTEK, Atentát na Reinharda Heydricha a druhé stanné právo na území tzv. protektorátu Čechy a Morava, Praha 2013.
Zdenka VESELÁ, Vývoj české školy a učitelského vzdělání, Brno 1992.