Bakalářská práce se zabývá vlivem syndromu vyhoření pedagogických pracovníků na klima konkrétní základní školy prostřednictvím přístupu školní etnografie. V teoretické části práce byla provedena analýza existujících poznatků vztahujících se k syndromu vyhoření pedagogických pracovníků, faktorů, které syndrom vyhoření ovlivňují a vlivu tohoto syndromu na školní klima z pohledu managementu škol. Praktickou část práce tvoří výsledky vlastního výzkumného šetření založeného na přístupu školní etnografie, kdy byly využity série polostrukturovaných interview obsahově vycházejících z dotazníku MBI (Maslach Burnout Inventory). Kromě rovin a stupně vyhoření všech pedagogických pracovníků dané školy byl dále zjišťován vliv těchto aspektů na klima školy jako instituce. Získaná data byla kódována a poté statisticky vyhodnocena. Na základě zjištění byla zpracována doporučení pro management školy, jak pracovat s fenoménem syndromu vyhoření pedagogických pracovníků na dané škole a jak tomuto syndromu předcházet. Cíl bakalářské práce byl splněn.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with influence of burnout syndrome of pedagogical workers on the climate of particular primary schools through access to school ethnography. In the theoretical part, the analysis of existing knowledge related to the burnout syndrome of pedagogical workers, the factors that burnout syndrome influence and the influence of this syndrome on the school climate from the point of view of school management was performed. The practical part of the thesis is the results of the own research survey based on school ethnography approach, using a series of semi-structured interviews based on the Maslach Burnout Inventory (MBI) questionnaire. In addition to the levels and degree of burnout of all teaching staff of the school, the impact of these aspects on the climate of the school as an institution was also examined. The data obtained was coded and then statistically evaluated. On the basis of the findings, recommendations were made for school management, how to work with the phenomenon of the burnout syndrome phenomenon at the given school and how to prevent this syndrome. The aim of the bachelor thesis was fulfilled.
Klíčová slova
Syndrom vyhoření, školní etnografie, pedagogický pracovník, klima školy, základní škola
Klíčová slova v angličtině
Burn out syndrom, school etnography, pedagogical worker, climate of the school, primary school
Rozsah průvodní práce
66 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá vlivem syndromu vyhoření pedagogických pracovníků na klima konkrétní základní školy prostřednictvím přístupu školní etnografie. V teoretické části práce byla provedena analýza existujících poznatků vztahujících se k syndromu vyhoření pedagogických pracovníků, faktorů, které syndrom vyhoření ovlivňují a vlivu tohoto syndromu na školní klima z pohledu managementu škol. Praktickou část práce tvoří výsledky vlastního výzkumného šetření založeného na přístupu školní etnografie, kdy byly využity série polostrukturovaných interview obsahově vycházejících z dotazníku MBI (Maslach Burnout Inventory). Kromě rovin a stupně vyhoření všech pedagogických pracovníků dané školy byl dále zjišťován vliv těchto aspektů na klima školy jako instituce. Získaná data byla kódována a poté statisticky vyhodnocena. Na základě zjištění byla zpracována doporučení pro management školy, jak pracovat s fenoménem syndromu vyhoření pedagogických pracovníků na dané škole a jak tomuto syndromu předcházet. Cíl bakalářské práce byl splněn.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with influence of burnout syndrome of pedagogical workers on the climate of particular primary schools through access to school ethnography. In the theoretical part, the analysis of existing knowledge related to the burnout syndrome of pedagogical workers, the factors that burnout syndrome influence and the influence of this syndrome on the school climate from the point of view of school management was performed. The practical part of the thesis is the results of the own research survey based on school ethnography approach, using a series of semi-structured interviews based on the Maslach Burnout Inventory (MBI) questionnaire. In addition to the levels and degree of burnout of all teaching staff of the school, the impact of these aspects on the climate of the school as an institution was also examined. The data obtained was coded and then statistically evaluated. On the basis of the findings, recommendations were made for school management, how to work with the phenomenon of the burnout syndrome phenomenon at the given school and how to prevent this syndrome. The aim of the bachelor thesis was fulfilled.
Klíčová slova
Syndrom vyhoření, školní etnografie, pedagogický pracovník, klima školy, základní škola
Klíčová slova v angličtině
Burn out syndrom, school etnography, pedagogical worker, climate of the school, primary school
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce bude zjistit prostřednictvím přístupu školní etnografie, jaký je vliv syndromu vyhoření pedagogických pracovníků na klima konkrétní základní školy. V teoretické části práce bude provedena analýza existujících poznatků vztahujících se k syndromu vyhoření pedagogických pracovníků, faktorů, které syndrom vyhoření ovlivňují a vlivu tohoto syndromu na školní klima z pohledu managementu škol. Praktickou část práce budou tvořit výsledky vlastního výzkumného šetření založeného na přístupu školní etnografie, kdy bude využito série polostrukturovaných interview obsahově vycházejících z dotazníku MBI (Maslach Burnout Inventory). Kromě rovin a stupně vyhoření všech pedagogických pracovníků dané školy bude dále zjišťován vliv těchto aspektů na klima školy jako instituce. Získaná data budou kódována a poté statisticky vyhodnocena. Na základě zjištění budou zpracována doporučení pro management školy, jak pracovat s fenoménem syndromu vyhoření pedagogických pracovníků na dané škole a jak tomuto syndromu předcházet.
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce bude zjistit prostřednictvím přístupu školní etnografie, jaký je vliv syndromu vyhoření pedagogických pracovníků na klima konkrétní základní školy. V teoretické části práce bude provedena analýza existujících poznatků vztahujících se k syndromu vyhoření pedagogických pracovníků, faktorů, které syndrom vyhoření ovlivňují a vlivu tohoto syndromu na školní klima z pohledu managementu škol. Praktickou část práce budou tvořit výsledky vlastního výzkumného šetření založeného na přístupu školní etnografie, kdy bude využito série polostrukturovaných interview obsahově vycházejících z dotazníku MBI (Maslach Burnout Inventory). Kromě rovin a stupně vyhoření všech pedagogických pracovníků dané školy bude dále zjišťován vliv těchto aspektů na klima školy jako instituce. Získaná data budou kódována a poté statisticky vyhodnocena. Na základě zjištění budou zpracována doporučení pro management školy, jak pracovat s fenoménem syndromu vyhoření pedagogických pracovníků na dané škole a jak tomuto syndromu předcházet.
Seznam doporučené literatury
1. MAROON, I. Syndrom vyhoření u sociálních pracovníků. Praha: Portál, 2012. 152 s. ISBN 978-80-262-0180-9
2. PRIESS, M. Jak zvládnout syndrom vyhoření: Najděte cestu zpátky k sobě. Praha: Grada, 2015. 175 s. ISBN 978-80-247-5394-2
3. LHOTKOVÁ, I; ŠNÝDROVÁ, I; TURECKIOVÁ, M. Sebeřízení vedoucího pracovníka ve školství. Bratislava: Wolters Kluwer, 2013. 98 s. ISBN 978-80-7478-349-4
4. RUSH, MYRON, D. Syndrom vyhoření. Praha: Návrat domů, 2003. 129 s. ISBN 80-7255-074-8
5. KALLWAS, A. Syndrom vyhoření v práci a osobním životě. Praha: Portál, 2007. 139 s. ISBN 978-80-7367-299-7
6. STOCK, CH. Syndrom vyhoření a jak jej zvládnout. Praha: Grada, 2010. 112 s. ISBN 978-80-247-3553-5
7. BÁRTOVÁ, Z. Jak zvládnout stres za katedrou. Prostějov: Computer Media, 2011. 96 s. ISBN 978-80-7402-110-7
8. POSCHKAMP, T. Vyhoření. Rozpoznání, léčba, prevence. Brno: Edika, 2013. 104 s. ISBN 978-80-266-0161-6
9. PTÁČEK, R; RABOCH, J. Burnout syndrom jako mezioborový jev. Praha: Grada, 2013. 168 s. ISBN 978-80-247-5114-6
10. ŠVINGALOVÁ, D. Stres a vyhoření u profesionálů pracujících s lidmi. Liberec: TUL, 2006. 82 s. ISBN 80-7372-105-8
11. KŘIVOHLAVÝ, J. Jak neztratit nadšení. Praha: Grada, 1998. 131 s. ISBN 80-7169-551-3
12. MUSIL, J. Psychologické aspekty vedení a řízení lidí. Praha: Ústav práva a právní vědy, 2013. 144 s. ISBN 978-80-905247-3-6
13. HONZÁK, R. Jak žít a vyhnout se syndromu vyhoření. Praha: Vyšehrad, 2013. 229 s. ISBN 978-80-7429-331-3
14. KŘIVOHLAVÝ, J. Hořet, ale nevyhořet. Praha: Karmelitánské nakladatelství, 2012. 175 s. ISBN 978-80-7195-573-3
Seznam doporučené literatury
1. MAROON, I. Syndrom vyhoření u sociálních pracovníků. Praha: Portál, 2012. 152 s. ISBN 978-80-262-0180-9
2. PRIESS, M. Jak zvládnout syndrom vyhoření: Najděte cestu zpátky k sobě. Praha: Grada, 2015. 175 s. ISBN 978-80-247-5394-2
3. LHOTKOVÁ, I; ŠNÝDROVÁ, I; TURECKIOVÁ, M. Sebeřízení vedoucího pracovníka ve školství. Bratislava: Wolters Kluwer, 2013. 98 s. ISBN 978-80-7478-349-4
4. RUSH, MYRON, D. Syndrom vyhoření. Praha: Návrat domů, 2003. 129 s. ISBN 80-7255-074-8
5. KALLWAS, A. Syndrom vyhoření v práci a osobním životě. Praha: Portál, 2007. 139 s. ISBN 978-80-7367-299-7
6. STOCK, CH. Syndrom vyhoření a jak jej zvládnout. Praha: Grada, 2010. 112 s. ISBN 978-80-247-3553-5
7. BÁRTOVÁ, Z. Jak zvládnout stres za katedrou. Prostějov: Computer Media, 2011. 96 s. ISBN 978-80-7402-110-7
8. POSCHKAMP, T. Vyhoření. Rozpoznání, léčba, prevence. Brno: Edika, 2013. 104 s. ISBN 978-80-266-0161-6
9. PTÁČEK, R; RABOCH, J. Burnout syndrom jako mezioborový jev. Praha: Grada, 2013. 168 s. ISBN 978-80-247-5114-6
10. ŠVINGALOVÁ, D. Stres a vyhoření u profesionálů pracujících s lidmi. Liberec: TUL, 2006. 82 s. ISBN 80-7372-105-8
11. KŘIVOHLAVÝ, J. Jak neztratit nadšení. Praha: Grada, 1998. 131 s. ISBN 80-7169-551-3
12. MUSIL, J. Psychologické aspekty vedení a řízení lidí. Praha: Ústav práva a právní vědy, 2013. 144 s. ISBN 978-80-905247-3-6
13. HONZÁK, R. Jak žít a vyhnout se syndromu vyhoření. Praha: Vyšehrad, 2013. 229 s. ISBN 978-80-7429-331-3
14. KŘIVOHLAVÝ, J. Hořet, ale nevyhořet. Praha: Karmelitánské nakladatelství, 2012. 175 s. ISBN 978-80-7195-573-3