Bakalářská práce se zaměřuje na téma nekázně na základních školách, konkrétně na 2. stupních. Teoretická část práce se zabývá popisem socializační a výchovné funkce školního prostředí, pojednává o žákovi a učiteli, o nekázni s jejími projevy, příčinami, možnostmi prevence a řešení.
V praktické části je popsáno výzkumné šetření koncipované převážně kvantitativně, avšak s ohledem jeho charakter obsahuje prvky hodnocené kvalitativně. Prostřednictvím výzkumného šetření byli osloveni učitelé 2. stupňů vybraných základních škol, kteří poskytli data zaměřená zejména na řešení nekázně. Zjištěná data byla vyhodnocena, analyzována a na jejich základě jsou formulována doporučení pro pedagogickou praxi.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis focuses on the topic of the lack of discipline at elementary schools, namely on the 2nd level. The theoretical part deals with the description of the socializing and educational function of the school environment, it deals with the pupil and the teacher as well as the lack of discipline, its manifestations, causes, possibilities of prevention and solutions.
In the practical part there is a description of a research survey conceived predominantly quantitatively, but considering its character it contains also elements evaluated qualitatively. Teachers of the 2nd degree of selected primary schools were addressed through the research. They provided data focused mainly on the solution of non-disorder. The identified data were evaluated, analyzed and based on recommendations for the pedagogical practice.
Bakalářská práce se zaměřuje na téma nekázně na základních školách, konkrétně na 2. stupních. Teoretická část práce se zabývá popisem socializační a výchovné funkce školního prostředí, pojednává o žákovi a učiteli, o nekázni s jejími projevy, příčinami, možnostmi prevence a řešení.
V praktické části je popsáno výzkumné šetření koncipované převážně kvantitativně, avšak s ohledem jeho charakter obsahuje prvky hodnocené kvalitativně. Prostřednictvím výzkumného šetření byli osloveni učitelé 2. stupňů vybraných základních škol, kteří poskytli data zaměřená zejména na řešení nekázně. Zjištěná data byla vyhodnocena, analyzována a na jejich základě jsou formulována doporučení pro pedagogickou praxi.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis focuses on the topic of the lack of discipline at elementary schools, namely on the 2nd level. The theoretical part deals with the description of the socializing and educational function of the school environment, it deals with the pupil and the teacher as well as the lack of discipline, its manifestations, causes, possibilities of prevention and solutions.
In the practical part there is a description of a research survey conceived predominantly quantitatively, but considering its character it contains also elements evaluated qualitatively. Teachers of the 2nd degree of selected primary schools were addressed through the research. They provided data focused mainly on the solution of non-disorder. The identified data were evaluated, analyzed and based on recommendations for the pedagogical practice.
Práce se bude zabývat výchovnou funkcí základní školy, zejména metodami a prostředky řešení nekázně žáků. Teoretická část práce bude zahrnovat poznatky z oblasti socializační a výchovné funkce školy, osobnosti žáka v období středního a staršího školního věku, osobnosti učitele, projevů a příčin nekázně, rovněž její prevence.
Praktická část bude obsahovat výsledky výzkumného šetření, jehož cílem bude analyzovat reálné metody a postupy učitelů při řešení nekázně.
Z dosažených zjištění budou formulována konkrétní doporučení využitelná pro praxi sociální pedagogiky, která nalézá své uplatnění rovněž na půdě vzdělávacích institucí.
Zásady pro vypracování
Práce se bude zabývat výchovnou funkcí základní školy, zejména metodami a prostředky řešení nekázně žáků. Teoretická část práce bude zahrnovat poznatky z oblasti socializační a výchovné funkce školy, osobnosti žáka v období středního a staršího školního věku, osobnosti učitele, projevů a příčin nekázně, rovněž její prevence.
Praktická část bude obsahovat výsledky výzkumného šetření, jehož cílem bude analyzovat reálné metody a postupy učitelů při řešení nekázně.
Z dosažených zjištění budou formulována konkrétní doporučení využitelná pro praxi sociální pedagogiky, která nalézá své uplatnění rovněž na půdě vzdělávacích institucí.
Seznam doporučené literatury
BENDL, Stanislav. Neukázněný žák, Cesta institucionální pomoci. Praha: ISV, 2004. ISBN 80-86642-36-4.
BENDL, Stanislav. Kázeňské problémy ve škole. Praha: Triton, 2011. ISBN 978-80-7387-436-0.
AUGER, Marie-Thérese, BOUCHARLAT, Christiane. Učitel a problémový žák. Praha: Portál, 2005, ISBN 80-7178-907-0.
ČÁP, Jan. Psychologie pro učitele. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1980. 14-652-80.
ČAPEK, Robert. Odměny a tresty ve školní praxi. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4639-5.
ČAPEK, Robert. Třídní klima a školní klima. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2742-4.
GANGELOSI, James S. Strategie řízení třídy, Jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Praha: Portál, 1994. ISBN 80-7178-014-6.
KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-022-7.
KYRIACOU, Chris. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-945-3.
MARTIN, Michael, WALTMANOVÁ-GREENWOODOVÁ, Cynthie. Jak řešit problémy dětí se školou. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-125-8.
PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-427-4.
Seznam doporučené literatury
BENDL, Stanislav. Neukázněný žák, Cesta institucionální pomoci. Praha: ISV, 2004. ISBN 80-86642-36-4.
BENDL, Stanislav. Kázeňské problémy ve škole. Praha: Triton, 2011. ISBN 978-80-7387-436-0.
AUGER, Marie-Thérese, BOUCHARLAT, Christiane. Učitel a problémový žák. Praha: Portál, 2005, ISBN 80-7178-907-0.
ČÁP, Jan. Psychologie pro učitele. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1980. 14-652-80.
ČAPEK, Robert. Odměny a tresty ve školní praxi. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4639-5.
ČAPEK, Robert. Třídní klima a školní klima. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2742-4.
GANGELOSI, James S. Strategie řízení třídy, Jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Praha: Portál, 1994. ISBN 80-7178-014-6.
KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-022-7.
KYRIACOU, Chris. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-945-3.
MARTIN, Michael, WALTMANOVÁ-GREENWOODOVÁ, Cynthie. Jak řešit problémy dětí se školou. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-125-8.
PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-427-4.