Hlavní téma práce se zabývá formulováním různých pozic, které vznikají v rámci komunikaci na ose umělecké dílo/umělec a divák/publikum. Ta je reflektována z několika úhlů pohledu - rozborem tendencí v rámci vývoje dějin umění, estetických teorií a problematiky výstavního provozu a mechanismů současné instituce. Důležitým aspektem nazírání na problematiku je také reflexe takových uměleckých aktivit (tuzemských i zahraničních), které akcentují komunikační nebo participativní strategie. Tyto aspekty se poté objevují také v úvahách o proměnách vzdělávacích programů v současné výstavní instituci. Důležitým momentem v rámci edukativníhopotenciálu galerie je zviditelnění mechanismů stojících za realizací výstav. Současné tendence v oblasti galerijní edukace směřují ke komplexnímu uchopení programů, které rozvíjí schopnost diváka nejen z hlediska prosté interpretace a recepce uměleckého díla k širšímu osvojení schopností a dovedností práce s vizuálními obrazy, kontexty a přesahy do dalších, nejen uměleckých oblastí. Cílem disertační práce je teoretické ukotvení praktických aktivit, které představují vznik a realizaci doprovodných a edukativních programů v konkrétním galerijním prostoru (Lektorské centrum - Galerie Emila Filly v Ústí nad Labem) a rozbor kurátorských aktivit reflektujících uvedenou tématiku.
Anotace v angličtině
The main theme of this thesis deals with formulation of various positions that arise in communication on the axis of artwork/artist and individual in an audience/the whole audience. This is reflected in several points of view an analysis of tendencies within the development of the history of art, aesthetic theories and issues of exhibition operation and mechanisms of the current institution. An important aspect of the perception of the issues is also the reflection of artistic activities (both domestic and foreign) that emphasize communication or participatory strategies. These aspects are then also reflected in the changes of educational programs in the current exhibition institution. An important moment within the educational potential of the gallery is uncovering of the mechanisms behind realization of exhibitions. The current tendencies in the area of gallery education aim for comprehensive grasp of programs that develop the audience's ability not only in terms of simple interpretation and reception of a work of art to wider adoption of abilities and skills to work with visual images, contexts and overlaps into other, not only artistic fields. The aim of this dissertation is to theoretically anchor the practical activities that represent the creation and realization of accompanying and educational programs in a specific gallery space (the Lecture Center Emil Filla Gallery in Ústí nad Labem) and to analyse the curatorial activities that reflect the given theme.
Klíčová slova
současné výtvarné umění, divák, publikum, edukace,
výstavní instituce, muzeum umění, zprostředkování
umění, kurátor
Klíčová slova v angličtině
Contemporary visual art, viewer, audience, participation,
educational programme, exhibitional institution,
art museum, intermediation of art, curator
Rozsah průvodní práce
122 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Hlavní téma práce se zabývá formulováním různých pozic, které vznikají v rámci komunikaci na ose umělecké dílo/umělec a divák/publikum. Ta je reflektována z několika úhlů pohledu - rozborem tendencí v rámci vývoje dějin umění, estetických teorií a problematiky výstavního provozu a mechanismů současné instituce. Důležitým aspektem nazírání na problematiku je také reflexe takových uměleckých aktivit (tuzemských i zahraničních), které akcentují komunikační nebo participativní strategie. Tyto aspekty se poté objevují také v úvahách o proměnách vzdělávacích programů v současné výstavní instituci. Důležitým momentem v rámci edukativníhopotenciálu galerie je zviditelnění mechanismů stojících za realizací výstav. Současné tendence v oblasti galerijní edukace směřují ke komplexnímu uchopení programů, které rozvíjí schopnost diváka nejen z hlediska prosté interpretace a recepce uměleckého díla k širšímu osvojení schopností a dovedností práce s vizuálními obrazy, kontexty a přesahy do dalších, nejen uměleckých oblastí. Cílem disertační práce je teoretické ukotvení praktických aktivit, které představují vznik a realizaci doprovodných a edukativních programů v konkrétním galerijním prostoru (Lektorské centrum - Galerie Emila Filly v Ústí nad Labem) a rozbor kurátorských aktivit reflektujících uvedenou tématiku.
Anotace v angličtině
The main theme of this thesis deals with formulation of various positions that arise in communication on the axis of artwork/artist and individual in an audience/the whole audience. This is reflected in several points of view an analysis of tendencies within the development of the history of art, aesthetic theories and issues of exhibition operation and mechanisms of the current institution. An important aspect of the perception of the issues is also the reflection of artistic activities (both domestic and foreign) that emphasize communication or participatory strategies. These aspects are then also reflected in the changes of educational programs in the current exhibition institution. An important moment within the educational potential of the gallery is uncovering of the mechanisms behind realization of exhibitions. The current tendencies in the area of gallery education aim for comprehensive grasp of programs that develop the audience's ability not only in terms of simple interpretation and reception of a work of art to wider adoption of abilities and skills to work with visual images, contexts and overlaps into other, not only artistic fields. The aim of this dissertation is to theoretically anchor the practical activities that represent the creation and realization of accompanying and educational programs in a specific gallery space (the Lecture Center Emil Filla Gallery in Ústí nad Labem) and to analyse the curatorial activities that reflect the given theme.
Klíčová slova
současné výtvarné umění, divák, publikum, edukace,
výstavní instituce, muzeum umění, zprostředkování
umění, kurátor
Klíčová slova v angličtině
Contemporary visual art, viewer, audience, participation,
educational programme, exhibitional institution,
art museum, intermediation of art, curator
Zásady pro vypracování
Disertační práce se zaměřuje na reflexi vztahu na ose umělecké dílo-výstavní instituce-divák. Tato reflexe se zabývá detailně oblastí současného výtvarného umění, především těmi projekty, které lze charakterizovat participatorními a komunikačními strategiemi vyjádření. Důležitým zaměřením je také strukturace tendencí v oblasti teorie a dějin výtvarného umění, které se blíže zabývají problematikou hodnocení uměleckého díla, jeho interpretací a institucionální kritikou. Problematika vztahu diváka a uměleckého díla je dále nahlížena z roviny prezentace díla ve výstavní instituci (instalace díla, jak médium díla ovlivňuje jeho interpretaci, umělecké dílo ve veřejném prostoru) a zprostředkování výtvarného umění. Edukativní programy v současné výstavní instituci rozvíjejí vizuální gramotnost a aktivně pracují s divákem.
Disertační práce bude provedena na základě vlastního pozorování, kritiky pramenů a literatury, hodnocení problematiky a analýzy konkrétních příkladů světového i českého umění. Hlavním cílem je strukturovat klíčové, výše zmíněné poznatky v současném umění. Dále je třeba provést teoretické ukotvení praktických aktivit spojených s realizací disertační práce z oblasti zprostředkování umění, k němuž dojde především prostřednictvím mapování současného stavu oblasti (práce s literaturou, katalogy, rozhovory s lektory v galeriích a muzeích), pozorováním a aktivní realizací programů (galerijní edukace) a jejich reflexí.
Zásady pro vypracování
Disertační práce se zaměřuje na reflexi vztahu na ose umělecké dílo-výstavní instituce-divák. Tato reflexe se zabývá detailně oblastí současného výtvarného umění, především těmi projekty, které lze charakterizovat participatorními a komunikačními strategiemi vyjádření. Důležitým zaměřením je také strukturace tendencí v oblasti teorie a dějin výtvarného umění, které se blíže zabývají problematikou hodnocení uměleckého díla, jeho interpretací a institucionální kritikou. Problematika vztahu diváka a uměleckého díla je dále nahlížena z roviny prezentace díla ve výstavní instituci (instalace díla, jak médium díla ovlivňuje jeho interpretaci, umělecké dílo ve veřejném prostoru) a zprostředkování výtvarného umění. Edukativní programy v současné výstavní instituci rozvíjejí vizuální gramotnost a aktivně pracují s divákem.
Disertační práce bude provedena na základě vlastního pozorování, kritiky pramenů a literatury, hodnocení problematiky a analýzy konkrétních příkladů světového i českého umění. Hlavním cílem je strukturovat klíčové, výše zmíněné poznatky v současném umění. Dále je třeba provést teoretické ukotvení praktických aktivit spojených s realizací disertační práce z oblasti zprostředkování umění, k němuž dojde především prostřednictvím mapování současného stavu oblasti (práce s literaturou, katalogy, rozhovory s lektory v galeriích a muzeích), pozorováním a aktivní realizací programů (galerijní edukace) a jejich reflexí.
Seznam doporučené literatury
BISHOP, Claire (ed.). Participation. 1. vyd. London: Whitechapel a The MIT Press, 2006. 207 s. ISBN 0-85488-147-6, ISBN 0-262-52464-3.
BOURRIAUD, Nicolas. Postprodukce. 1. vyd. Praha: Tranzit, 2004. 106 s. ISBN 80-903452-0-4.
BURNHAM, Rika, KAI-KEE, Elliott. Teaching in the Art Museum, Interpretation as Experience. 1. vyd. Los Angeles: The J. Paul Getty Museum, 2011. 160 s. ISBN 978-1-60606-058-2.
CARTWRIGHT, Lisa, STURKEN, Marita. Studia vizuální kultury. 1. vyd. Praha: Portál, 2009. 472 s. ISBN 978-80-7367-556-1.
DYTRTOVÁ, Kateřina. Interpretace a metody ve vizuálních oborech. Ústí n.L.: Acta Universitatis UJEP Ústí nad Labem, 2013. 226 s. ISBN 978-80-7414-250-5.
GOODMAN, Nelson. Jazyky umění. Nástin teorie symbolů. 1. vyd. Praha: Academia, 2007. 216 s. ISBN 978-80-200-1519-8.
FULKOVÁ, Marie. Diskurs umění a vzdělávání. Vyd. 1. Jinočany: H & H, 2008, 335 s. ISBN 978-80-7319-076-7.
HORÁČEK, Radek. Galerijní animace a zprostředkování umění: poslání, možnosti a podoby seznamování veřejnosti se soudobým výtvarným uměním prostřednictvím aktivizujících programů na výstavách. 1. vyd. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 1998. 142 s. ISBN 80-7204-084-7.
KESNER, Ladislav. Muzeum umění v digitální době. 1. vyd. Praha: Argo, 2000. 259 s. ISBN 80-7203-252-6.
KESNER, Ladislav. Vizuální teorie. Současné anglo-americké myšlení o výtvarných dílech. 2. vyd. Jinočany: H&H, 2005. 372 s. ISBN 80-7319-054-0.
KULKA, T.; CIPORANOV, D. (eds.) Co je umění? Texty angloamerické estetiky 20. století. Praha: FF UK, 2010. 437 s. ISBN 978-80-87378-46-5.
MERLEAU PONTY, M. (2004) Viditelné a neviditelné. Praha: OIKOYMENH, 2004. ISBN 80-86005-04-1
O´NEILL, Paul, WILSON, Mick (eds.). Curating and the educational turn. 1. vyd. London: Open Editions, 2010. 328 s. ISBN 978-0-949004-18-5.
RUSSEL, Bertrand: Mystika a logika ajiné eseje. Academia Praha, 2015. 160 s., ISBN 978-80-200-2356-8
SLAVÍK, Jan, CHRZ Vladimír, Štech, Stanislav: Tvorba jako způsob poznávání.1. vyd. Univerzita Karlova Praha, Karolinum. 2013. 538 s. ISBN 978-80-246-2335-1
WITTGENSTEIN, L. (1993) Filosofická zkoumání. Praha: Filosofický ústav AV ČR, 1993. ISBN 80-7007-040-4
ZÁLEŠÁK, Jan. Umění spolupráce. 1. vyd. Brno: MUNI, Praha: VVP AVU, 2011. 292 s. ISBN 978-80-87108-26-0.
Seznam doporučené literatury
BISHOP, Claire (ed.). Participation. 1. vyd. London: Whitechapel a The MIT Press, 2006. 207 s. ISBN 0-85488-147-6, ISBN 0-262-52464-3.
BOURRIAUD, Nicolas. Postprodukce. 1. vyd. Praha: Tranzit, 2004. 106 s. ISBN 80-903452-0-4.
BURNHAM, Rika, KAI-KEE, Elliott. Teaching in the Art Museum, Interpretation as Experience. 1. vyd. Los Angeles: The J. Paul Getty Museum, 2011. 160 s. ISBN 978-1-60606-058-2.
CARTWRIGHT, Lisa, STURKEN, Marita. Studia vizuální kultury. 1. vyd. Praha: Portál, 2009. 472 s. ISBN 978-80-7367-556-1.
DYTRTOVÁ, Kateřina. Interpretace a metody ve vizuálních oborech. Ústí n.L.: Acta Universitatis UJEP Ústí nad Labem, 2013. 226 s. ISBN 978-80-7414-250-5.
GOODMAN, Nelson. Jazyky umění. Nástin teorie symbolů. 1. vyd. Praha: Academia, 2007. 216 s. ISBN 978-80-200-1519-8.
FULKOVÁ, Marie. Diskurs umění a vzdělávání. Vyd. 1. Jinočany: H & H, 2008, 335 s. ISBN 978-80-7319-076-7.
HORÁČEK, Radek. Galerijní animace a zprostředkování umění: poslání, možnosti a podoby seznamování veřejnosti se soudobým výtvarným uměním prostřednictvím aktivizujících programů na výstavách. 1. vyd. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 1998. 142 s. ISBN 80-7204-084-7.
KESNER, Ladislav. Muzeum umění v digitální době. 1. vyd. Praha: Argo, 2000. 259 s. ISBN 80-7203-252-6.
KESNER, Ladislav. Vizuální teorie. Současné anglo-americké myšlení o výtvarných dílech. 2. vyd. Jinočany: H&H, 2005. 372 s. ISBN 80-7319-054-0.
KULKA, T.; CIPORANOV, D. (eds.) Co je umění? Texty angloamerické estetiky 20. století. Praha: FF UK, 2010. 437 s. ISBN 978-80-87378-46-5.
MERLEAU PONTY, M. (2004) Viditelné a neviditelné. Praha: OIKOYMENH, 2004. ISBN 80-86005-04-1
O´NEILL, Paul, WILSON, Mick (eds.). Curating and the educational turn. 1. vyd. London: Open Editions, 2010. 328 s. ISBN 978-0-949004-18-5.
RUSSEL, Bertrand: Mystika a logika ajiné eseje. Academia Praha, 2015. 160 s., ISBN 978-80-200-2356-8
SLAVÍK, Jan, CHRZ Vladimír, Štech, Stanislav: Tvorba jako způsob poznávání.1. vyd. Univerzita Karlova Praha, Karolinum. 2013. 538 s. ISBN 978-80-246-2335-1
WITTGENSTEIN, L. (1993) Filosofická zkoumání. Praha: Filosofický ústav AV ČR, 1993. ISBN 80-7007-040-4
ZÁLEŠÁK, Jan. Umění spolupráce. 1. vyd. Brno: MUNI, Praha: VVP AVU, 2011. 292 s. ISBN 978-80-87108-26-0.