Disertační práce se zabývá proměnou současné vizuální kultury se zřetelem k narativní složce uměleckého díla. Všímá si vlivu současných médií a digitálních technologií na výtvarné umění i vizuální gramotnost obecně. Práce reflektuje způsoby vyprávění příběhu v různých oblastech výtvarného umění (malba, fotografie, film a video). Teoretické poznatky, především z oblasti naratologie, pak slouží jako východiska pro realizaci vlastního uměleckého projektu.
Anotace v angličtině
This dissertation deals with the transformation of contemporary visual culture with regard to the narrative component of a work of art. The impact of contemporary media and digital technologies on visual arts and visual literacy in general is noticed. This thesis reflects the ways of storytelling in various areas of visual arts (painting, photography, film and video).The theoretical findings, especially in the field of narratology, are a basis for realization of the uthor's own art project.
Disertační práce se zabývá proměnou současné vizuální kultury se zřetelem k narativní složce uměleckého díla. Všímá si vlivu současných médií a digitálních technologií na výtvarné umění i vizuální gramotnost obecně. Práce reflektuje způsoby vyprávění příběhu v různých oblastech výtvarného umění (malba, fotografie, film a video). Teoretické poznatky, především z oblasti naratologie, pak slouží jako východiska pro realizaci vlastního uměleckého projektu.
Anotace v angličtině
This dissertation deals with the transformation of contemporary visual culture with regard to the narrative component of a work of art. The impact of contemporary media and digital technologies on visual arts and visual literacy in general is noticed. This thesis reflects the ways of storytelling in various areas of visual arts (painting, photography, film and video).The theoretical findings, especially in the field of narratology, are a basis for realization of the uthor's own art project.
Disertační práce si klade za cíl zmapovat a analyzovat různé formy audiovizuálního umění, které vykazují specifické znaky narace. Na problematiku naratologie bude nahlíženo z pohledu významných teoretiků v dané oblasti, především Rolanda Barthese, Gérarda Genetta, nebo Seymoura Chatmana a dalších. Textová část disertační práce bude zaměřena na kategorizaci, strukturaci a interpretaci vybraných uměleckých děl, na kterých budou demonstrovány jednotlivé teze disertační práce. Disertační práce bude provedena na základě vlastního pozorování, kritické analýzy pramenů a literatury a na zhodnocení dané problematiky v rámci současného českého, ale i světového umění. Dále bude provedeno teoretické ukotvení praktických - tvůrčích aktivit (autorských výstav) spojených se samotnou realizací disertační práce.
Zásady pro vypracování
Disertační práce si klade za cíl zmapovat a analyzovat různé formy audiovizuálního umění, které vykazují specifické znaky narace. Na problematiku naratologie bude nahlíženo z pohledu významných teoretiků v dané oblasti, především Rolanda Barthese, Gérarda Genetta, nebo Seymoura Chatmana a dalších. Textová část disertační práce bude zaměřena na kategorizaci, strukturaci a interpretaci vybraných uměleckých děl, na kterých budou demonstrovány jednotlivé teze disertační práce. Disertační práce bude provedena na základě vlastního pozorování, kritické analýzy pramenů a literatury a na zhodnocení dané problematiky v rámci současného českého, ale i světového umění. Dále bude provedeno teoretické ukotvení praktických - tvůrčích aktivit (autorských výstav) spojených se samotnou realizací disertační práce.
Seznam doporučené literatury
AJVAZ, Michal. Světelný prales. Úvahy o vidění. 1. vyd. Praha: OIKOYMENH, 2003. 232 s. ISBN 80-7298-080-7.
BOLTER, J. D., Grusin, R.: Imediace, hypermediace, remediace. In: Dvořák, T. (ed.): Kapitoly z dějin a teorie médií. VVP AVU Praha, 2010. ISBN: 978-80-87108-16-1
BORDWELL, David. Narration in the Fiction Film. Madison: The Univerity of Wisconsin Press, 1985. ISBN: 0-299-10174-6
BOURRIAUD, Nicolas. Postprodukce. 1. vyd. Praha: Tranzit, 2004. 106 s. ISBN 80-903452-0-4.
CARTWRIGHT, Lisa, STURKEN, Marita. Studia vizuální kultury. 1. vyd. Praha: Portál, 2009. 472 s. ISBN 978-80-7367-556-1.
DYTRTOVÁ, Kateřina. Interpretace a metody ve vizuálních oborech. Ústí n.L.: Acta Universitatis UJEP Ústí nad Labem, 2013. 226 s. ISBN 978-80-7414-250-5.
DYTRTOVÁ, Kateřina. Audiovizuální umění a tvorba. Výtvarná výchova, 2014, roč. 54, č. 3, s. 4-8. ISSN 1210-3691.
DYTRTOVÁ, Kateřina. Čas, prostor, hudba a výtvarné umění. 1. vyd. Ústí nad Labem: Acta Universitatis UJEP, 2006. 138 s. ISBN 80-7044-765-6.
EISENSTEIN, Sergei a Jay LEYDA. The film sense. [New ed.]. Faber and Faber, 1948, 228 p.
Genette, Gérard. Narrative Discourse. An Essay in Method. Ithaca : Cornell UP, 1980 ISBN: 0-8014-1099-1
CHATMAN, Seymour Benjamin. Story and discourse: narrative structure in fiction and film. Ithaca, N.Y.: Cornell University Press, 1978. ISBN 0801411319.
KULKA, T.; CIPORANOV, D. (eds.) Co je umění? Texty angloamerické estetiky 20. století. Praha: FF UK, 2010. 437 s. ISBN 978-80-87378-46-5.
KYLOUŠEK, Petr (ed.): Znak, struktura, vyprávění. Výbor z prací francouzského strukturalismu. Host Brno, 2002. 324 s. ISBN 80-7294-016-3
LIESMANN, Konrad Paul: Univerzum věcí. K estetice každodennosti. Academia Praha,2012, ISBN: 978-80-200-2060-4.
MCLUHAN, Marshall. Člověk, média a elektronická kultura: výbor z díla. 1. vyd. Překlad Irena Přibylová, Martin Krejza. Brno: Jota, 2000. 415 s. ISBN 8072171283.
POSPISZYL, Tomáš: Asociativní dějepis umění. Tranzit, Praha, 2014. ISBN: 978-80-87259-28-3
SZCZEPANIK, Petr (ed.). Nová filmová historie: antologie současného myšlení o dějinách kinematografie a audiovizuální kultury. Vyd. 1. Praha: Herrmann & synové, 2004. ISBN 80-239-4107-0.
TŘEŠTÍK, Michael: Umění vnímat umění. Guerill writing about art. Gasset Praha, 2011. ISBN: 978-80-87079-15-7.
Seznam doporučené literatury
AJVAZ, Michal. Světelný prales. Úvahy o vidění. 1. vyd. Praha: OIKOYMENH, 2003. 232 s. ISBN 80-7298-080-7.
BOLTER, J. D., Grusin, R.: Imediace, hypermediace, remediace. In: Dvořák, T. (ed.): Kapitoly z dějin a teorie médií. VVP AVU Praha, 2010. ISBN: 978-80-87108-16-1
BORDWELL, David. Narration in the Fiction Film. Madison: The Univerity of Wisconsin Press, 1985. ISBN: 0-299-10174-6
BOURRIAUD, Nicolas. Postprodukce. 1. vyd. Praha: Tranzit, 2004. 106 s. ISBN 80-903452-0-4.
CARTWRIGHT, Lisa, STURKEN, Marita. Studia vizuální kultury. 1. vyd. Praha: Portál, 2009. 472 s. ISBN 978-80-7367-556-1.
DYTRTOVÁ, Kateřina. Interpretace a metody ve vizuálních oborech. Ústí n.L.: Acta Universitatis UJEP Ústí nad Labem, 2013. 226 s. ISBN 978-80-7414-250-5.
DYTRTOVÁ, Kateřina. Audiovizuální umění a tvorba. Výtvarná výchova, 2014, roč. 54, č. 3, s. 4-8. ISSN 1210-3691.
DYTRTOVÁ, Kateřina. Čas, prostor, hudba a výtvarné umění. 1. vyd. Ústí nad Labem: Acta Universitatis UJEP, 2006. 138 s. ISBN 80-7044-765-6.
EISENSTEIN, Sergei a Jay LEYDA. The film sense. [New ed.]. Faber and Faber, 1948, 228 p.
Genette, Gérard. Narrative Discourse. An Essay in Method. Ithaca : Cornell UP, 1980 ISBN: 0-8014-1099-1
CHATMAN, Seymour Benjamin. Story and discourse: narrative structure in fiction and film. Ithaca, N.Y.: Cornell University Press, 1978. ISBN 0801411319.
KULKA, T.; CIPORANOV, D. (eds.) Co je umění? Texty angloamerické estetiky 20. století. Praha: FF UK, 2010. 437 s. ISBN 978-80-87378-46-5.
KYLOUŠEK, Petr (ed.): Znak, struktura, vyprávění. Výbor z prací francouzského strukturalismu. Host Brno, 2002. 324 s. ISBN 80-7294-016-3
LIESMANN, Konrad Paul: Univerzum věcí. K estetice každodennosti. Academia Praha,2012, ISBN: 978-80-200-2060-4.
MCLUHAN, Marshall. Člověk, média a elektronická kultura: výbor z díla. 1. vyd. Překlad Irena Přibylová, Martin Krejza. Brno: Jota, 2000. 415 s. ISBN 8072171283.
POSPISZYL, Tomáš: Asociativní dějepis umění. Tranzit, Praha, 2014. ISBN: 978-80-87259-28-3
SZCZEPANIK, Petr (ed.). Nová filmová historie: antologie současného myšlení o dějinách kinematografie a audiovizuální kultury. Vyd. 1. Praha: Herrmann & synové, 2004. ISBN 80-239-4107-0.
TŘEŠTÍK, Michael: Umění vnímat umění. Guerill writing about art. Gasset Praha, 2011. ISBN: 978-80-87079-15-7.