Práce se zabývá regionálními dějinami a jejich využitím ve školním prostředí. Pojem region je zde nejprve vysvětlen různými vědeckými obory, na něj navazuje seznámení s pojmem regionální dějiny. Následuje aplikace regionálních dějin do výuky moderních dějin na Městském gymnáziu a SOŠ Úpice a jejich zařazení do školního vzdělávacího programu. Úvodní část je zakončena zevrubným souhrnem dějin regionu Úpicko a jeho dílčích obcí od prvních písemných zmínek až po konec první světové války. V části praktické jsou návrhy didaktizovaných materiálů pro výuku moderních dějin Úpicka mezi léta 1918-1948 skládající se z přípravy na hodinu, materiálů pro vyučujícího, popřípadě jsou doplněny o další materiály využitelné v dané konkrétní hodině.
Anotace v angličtině
The thesis deals with regional history and it's use in the school environment. The explanation of the concept of 'region' is given by different scientific disciplines, building upon the introduction to the concept of regional history. Following part focuses on application of regional history in the teaching of modern history at the Municipal Gymnasium and Secondary School Úpice and their inclusion in the school curriculum. The first part is topped thorough summary of the history of the region and its sub Úpická municipalities from the first written references to the end of the First World War. The practical part designs educational materials for teaching modern history of Úpicko region between years 1918-1948, consisting of lesson plans, teaching materials, or are complemented by other materials useful in the particular class.
Klíčová slova
Vznik republiky, návštěva prezidenta TGM ve východních Čechách, Velká hospodářská krize, třicátá léta na Úpicku, Úpicko, květen 1945, volby 1946.
Klíčová slova v angličtině
Establishment of the Czechoslovakia, the visit of the President of TGM in eastern Bohemia, The Great Depression, thirties at Úpicko region, Úpicko region, May 1945, elections 1946th.
Rozsah průvodní práce
123
Jazyk
CZ
Anotace
Práce se zabývá regionálními dějinami a jejich využitím ve školním prostředí. Pojem region je zde nejprve vysvětlen různými vědeckými obory, na něj navazuje seznámení s pojmem regionální dějiny. Následuje aplikace regionálních dějin do výuky moderních dějin na Městském gymnáziu a SOŠ Úpice a jejich zařazení do školního vzdělávacího programu. Úvodní část je zakončena zevrubným souhrnem dějin regionu Úpicko a jeho dílčích obcí od prvních písemných zmínek až po konec první světové války. V části praktické jsou návrhy didaktizovaných materiálů pro výuku moderních dějin Úpicka mezi léta 1918-1948 skládající se z přípravy na hodinu, materiálů pro vyučujícího, popřípadě jsou doplněny o další materiály využitelné v dané konkrétní hodině.
Anotace v angličtině
The thesis deals with regional history and it's use in the school environment. The explanation of the concept of 'region' is given by different scientific disciplines, building upon the introduction to the concept of regional history. Following part focuses on application of regional history in the teaching of modern history at the Municipal Gymnasium and Secondary School Úpice and their inclusion in the school curriculum. The first part is topped thorough summary of the history of the region and its sub Úpická municipalities from the first written references to the end of the First World War. The practical part designs educational materials for teaching modern history of Úpicko region between years 1918-1948, consisting of lesson plans, teaching materials, or are complemented by other materials useful in the particular class.
Klíčová slova
Vznik republiky, návštěva prezidenta TGM ve východních Čechách, Velká hospodářská krize, třicátá léta na Úpicku, Úpicko, květen 1945, volby 1946.
Klíčová slova v angličtině
Establishment of the Czechoslovakia, the visit of the President of TGM in eastern Bohemia, The Great Depression, thirties at Úpicko region, Úpicko region, May 1945, elections 1946th.
Zásady pro vypracování
Cíle práce:
a) Analýza zdrojů regionální historie a výuky regionálních dějin v lokalitě Úpicko.
b) Návrhy pro začlenění výuky regionálních dějin do středoškolské výuky.
c) Příprava didaktizovaných materiálů pro výuku regionálních dějin.
Harmonogram vypracování:
1) Zpracování bibliografie (duben - květen 2013).
2) Studium archivních pramenů, dokumentů (červen - říjen 2013).
3) Shrnutí a zpracování zjištěných informací (listopad - prosinec 2013).
4) Struktura práce:
Úvod
1. Vymezení regionu Úpicko, význam regionálních dějin v jeho vývoji
2. Nastínění situace na Úpicku před 1. světovou válkou
3. Meziválečné období na Úpicku
4. Úpicko na pomezí Sudet a Protektorátu
5. Poválečný vývoj regionu
Závěr
5) Zpracování jednotlivých kapitol diplomové práce (prosinec 2013 - březen 2014).
Zásady pro vypracování
Cíle práce:
a) Analýza zdrojů regionální historie a výuky regionálních dějin v lokalitě Úpicko.
b) Návrhy pro začlenění výuky regionálních dějin do středoškolské výuky.
c) Příprava didaktizovaných materiálů pro výuku regionálních dějin.
Harmonogram vypracování:
1) Zpracování bibliografie (duben - květen 2013).
2) Studium archivních pramenů, dokumentů (červen - říjen 2013).
3) Shrnutí a zpracování zjištěných informací (listopad - prosinec 2013).
4) Struktura práce:
Úvod
1. Vymezení regionu Úpicko, význam regionálních dějin v jeho vývoji
2. Nastínění situace na Úpicku před 1. světovou válkou
3. Meziválečné období na Úpicku
4. Úpicko na pomezí Sudet a Protektorátu
5. Poválečný vývoj regionu
Závěr
5) Zpracování jednotlivých kapitol diplomové práce (prosinec 2013 - březen 2014).
Seznam doporučené literatury
BARTOŠ, Josef - SCHULZ, Jindřich - TRAPL, Miloš, Regionální dějiny. Pojetí, poslání, metodika, Olomouc 2004.
BENEŠ, Zdeněk - GRACOVÁ, Blažena - PRŮCHA, Jan a kol., Sondy a analýzy. Učebnice dějepisu - teorie a multikulturní aspekty edukačního média, Praha 2008.
BENEŠ, Zdeněk, Regionální historie a školní dějepis. In: VESELÝ, Martin - HRUBÁ, Michaela: Regionální dějiny v dějepisném vyučování. Sborník příspěvků z konference konané ve dnech 23. - 24. listopadu 2005 v Ústí nad Labem, Ústí nad Labem 2006.
HUDECOVÁ, Dagmar, Analýza dějepisných vzdělávacích programů ve vybraných státech Evropy a její výsledky, Praha 2003.
KOCOUREK, Lubomír, Historická vlastivěda, regionální dějiny a občanská výchova. In: NAVRÁTIL, Ivo, J. V. Šimák a poslání regionální historiografie v dnešní době. Sborník referátů z vědecké konference, konané ve dnech 10. - 11. května 1996 v Turnově a na Hrubé Skále, Semily 1996.
LABISCHOVÁ, Denisa - GRACOVÁ, Blažena, Příručka ke studiu didaktiky dějepisu, Ostrava 2008.
MAŇÁK, Josef - KNECHT, Petr, Hodnocení učebnic, Brno 2007.
MAŇÁK, Josef - ŠVEC, Vlastimil, Výukové metody, Brno 2003.
NENIČKA, Lubomír, Poznámky k výuce soudobých dějin v ČR a jejích problémech [online], dostupné z: http://www.pctesin.cz/content/Projekty/Kalisz_-_Vyuka_soudobych_dejin_LubomirNenicka.pdf
Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. Výzkumný ústav pedagogický. Praha 2007.
SKALKOVÁ, Jarmila, Obecná didaktika, Praha 2007.
STRADLING, Robert, Multiperspektivita ve vyučování dějepisu: příručka pro učitele [online], dostupné z: http://aplikace.msmt.cz/PDF/NHStradlingMultiperspectivita.pdf
Seznam doporučené literatury
BARTOŠ, Josef - SCHULZ, Jindřich - TRAPL, Miloš, Regionální dějiny. Pojetí, poslání, metodika, Olomouc 2004.
BENEŠ, Zdeněk - GRACOVÁ, Blažena - PRŮCHA, Jan a kol., Sondy a analýzy. Učebnice dějepisu - teorie a multikulturní aspekty edukačního média, Praha 2008.
BENEŠ, Zdeněk, Regionální historie a školní dějepis. In: VESELÝ, Martin - HRUBÁ, Michaela: Regionální dějiny v dějepisném vyučování. Sborník příspěvků z konference konané ve dnech 23. - 24. listopadu 2005 v Ústí nad Labem, Ústí nad Labem 2006.
HUDECOVÁ, Dagmar, Analýza dějepisných vzdělávacích programů ve vybraných státech Evropy a její výsledky, Praha 2003.
KOCOUREK, Lubomír, Historická vlastivěda, regionální dějiny a občanská výchova. In: NAVRÁTIL, Ivo, J. V. Šimák a poslání regionální historiografie v dnešní době. Sborník referátů z vědecké konference, konané ve dnech 10. - 11. května 1996 v Turnově a na Hrubé Skále, Semily 1996.
LABISCHOVÁ, Denisa - GRACOVÁ, Blažena, Příručka ke studiu didaktiky dějepisu, Ostrava 2008.
MAŇÁK, Josef - KNECHT, Petr, Hodnocení učebnic, Brno 2007.
MAŇÁK, Josef - ŠVEC, Vlastimil, Výukové metody, Brno 2003.
NENIČKA, Lubomír, Poznámky k výuce soudobých dějin v ČR a jejích problémech [online], dostupné z: http://www.pctesin.cz/content/Projekty/Kalisz_-_Vyuka_soudobych_dejin_LubomirNenicka.pdf
Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. Výzkumný ústav pedagogický. Praha 2007.
SKALKOVÁ, Jarmila, Obecná didaktika, Praha 2007.
STRADLING, Robert, Multiperspektivita ve vyučování dějepisu: příručka pro učitele [online], dostupné z: http://aplikace.msmt.cz/PDF/NHStradlingMultiperspectivita.pdf