Pro bakalářskou práci jsme si zvolili téma, které je zaměřené na vývoj současné poezie pro děti předškolního věku. K vytvoření bakalářské práce na toto téma nás přivedla skutečnost, že při práci s dětmi v mateřských školách se setkáváme většinou s využíváním starších textů poezie a paní učitelky bohužel nemají přehled o tvorbě současných autorů.
Teoretická část je věnována především vymezení hlavních odborných pojmů týkající se daného tématu. V teoretické části vymezujeme a vyjmenováváme tvorbu současných autorů poezie pro děti předškolního věku.
Cílem bakalářské práce je zmapovat tvorbu autorů poezie pro děti předškolního věku od roku 2000 do současnosti. Současných autorů je mnoho, ale vybrali jsme si dané autory proto, že nás zaujala jejich tvorba ať už jiným použitím slovesného projevu nebo pestrostí a zábavností. Od každého autora jsme si vybrali alespoň jednu báseň, abychom na závěr mohli zhodnotit, jaká báseň děti zaujala a líbila se nejvíce.
Dalším cílem je využití některých z textů současných básníků v praktických činnostech dětí v mateřské škole a zjistit, zda děti tato básnická tvorba zaujme, porozumí ji, dokáží ji převyprávět a jsou schopné ji vyjádřit pomocí obrázku.
Anotace v angličtině
For bachelor's project We picked theme, which deals with evolution of actual kids poetry, mainly for children of preschool age. We picked this theme because of our practise in childrengardens, where you can see that they used only old poetry and teachers here do not have any idea about new authors.
In the theoretical composition We delimitate main special terms of this theme. Also We want to introduce and name actual production of actual authors for children of preschool age.
The target is to chart poetry for children of preschool education and its authors since 2000 to present. There are many of actual authors, but we picked the folowing ones, because of my interest in their production, different use of verbal speech, variety and entertainment. We picked at least one poetry of each author, so we can evaluate which poetry children likes the most.
Our target is to use some of actual poetry in practical children work in childrengarden and find out if children likes this poetry, they understand and are able to express it through picture.
Pro bakalářskou práci jsme si zvolili téma, které je zaměřené na vývoj současné poezie pro děti předškolního věku. K vytvoření bakalářské práce na toto téma nás přivedla skutečnost, že při práci s dětmi v mateřských školách se setkáváme většinou s využíváním starších textů poezie a paní učitelky bohužel nemají přehled o tvorbě současných autorů.
Teoretická část je věnována především vymezení hlavních odborných pojmů týkající se daného tématu. V teoretické části vymezujeme a vyjmenováváme tvorbu současných autorů poezie pro děti předškolního věku.
Cílem bakalářské práce je zmapovat tvorbu autorů poezie pro děti předškolního věku od roku 2000 do současnosti. Současných autorů je mnoho, ale vybrali jsme si dané autory proto, že nás zaujala jejich tvorba ať už jiným použitím slovesného projevu nebo pestrostí a zábavností. Od každého autora jsme si vybrali alespoň jednu báseň, abychom na závěr mohli zhodnotit, jaká báseň děti zaujala a líbila se nejvíce.
Dalším cílem je využití některých z textů současných básníků v praktických činnostech dětí v mateřské škole a zjistit, zda děti tato básnická tvorba zaujme, porozumí ji, dokáží ji převyprávět a jsou schopné ji vyjádřit pomocí obrázku.
Anotace v angličtině
For bachelor's project We picked theme, which deals with evolution of actual kids poetry, mainly for children of preschool age. We picked this theme because of our practise in childrengardens, where you can see that they used only old poetry and teachers here do not have any idea about new authors.
In the theoretical composition We delimitate main special terms of this theme. Also We want to introduce and name actual production of actual authors for children of preschool age.
The target is to chart poetry for children of preschool education and its authors since 2000 to present. There are many of actual authors, but we picked the folowing ones, because of my interest in their production, different use of verbal speech, variety and entertainment. We picked at least one poetry of each author, so we can evaluate which poetry children likes the most.
Our target is to use some of actual poetry in practical children work in childrengarden and find out if children likes this poetry, they understand and are able to express it through picture.
1. Studentka se seznámí se Směrnicí děkana PF UJEP Ústí nad Labem č.6/2015, Pokyny pro psaní a odevzdání bakalářských a diplomových prací na PF UJEP
2. Nastudování odborné literatury týkající se tématu bakalářské práce - vymezení pojmů: dítě předškolního věku, pregramotnost, teorie poezie a podobně
3. Vývoj poezie pro děti předškolního věku v období od roku 2000 do současnosti
4. Autoři a jejich tvorba - Radek Malý, Daniela Fischerová, Daisy Mrázková, Petr Nikl a další
5. V praktické části využít některé z textů současných básníků v praktických činnostech dětí v mateřské škole
Zásady pro vypracování
1. Studentka se seznámí se Směrnicí děkana PF UJEP Ústí nad Labem č.6/2015, Pokyny pro psaní a odevzdání bakalářských a diplomových prací na PF UJEP
2. Nastudování odborné literatury týkající se tématu bakalářské práce - vymezení pojmů: dítě předškolního věku, pregramotnost, teorie poezie a podobně
3. Vývoj poezie pro děti předškolního věku v období od roku 2000 do současnosti
4. Autoři a jejich tvorba - Radek Malý, Daniela Fischerová, Daisy Mrázková, Petr Nikl a další
5. V praktické části využít některé z textů současných básníků v praktických činnostech dětí v mateřské škole
Seznam doporučené literatury
BRUKNER, Josef a Jiří FILIP. Poetický slovník. Vyd. 2. upr., v MF 1. Praha: Mladá fronta, 1997. ISBN 80-204-0650-6.
MOCNÁ, Dagmar a Josef PETERKA. Encyklopedie literárních žánrů. 1. vyd. Praha: Paseka, 2004. ISBN 80-718-5669-X.
CHALOUPKA, Otakar. Rozvoj dětského čtenářství. 1. vyd. Praha: Albatros, 1982.
LEDERBUCHOVÁ, Ladislava. Průvodce literárním dílem: výkladový slovník základních pojmů literární teorie. Vyd. 1. Praha: Nakladatelství H, 2002. ISBN 80-731-9020-6.
MALÝ, Radek. Kam až smí smích. Druhé vydání. Ilustrace Anna Neborová. Praha: Meander, 2015. Modrý slon (Meander). ISBN 978-80-87596-82-1.
MRÁZKOVÁ, Daisy. Písně mravenčí chůvy. Praha: Baobab, 2009. ISBN 978-80-87060-26-1.
NIKL, Petr. Přeshádky. 1. vyd. Praha: Meander, 2010. Modrý slon (Meander). ISBN 978-80-86283-86-9.
SVĚRÁK, Zdeněk, UHLÍŘ, Jaroslav. Mám v hlavě myš Lenku. 1. vyd. Ilustrace Vlasta Baránková. Havlíčkův Brod: Fragment, 2006. ISBN 80-253-0320-9.
Provazník, J. Současná poezie pro děti - nová zlatá éra?; Literatura pro české děti v posledním desetiletí; Dětská literatura přitahuje nové autory; Ambice a řemeslo: několik poznámek o literatuře pro děti a mládež
Seznam doporučené literatury
BRUKNER, Josef a Jiří FILIP. Poetický slovník. Vyd. 2. upr., v MF 1. Praha: Mladá fronta, 1997. ISBN 80-204-0650-6.
MOCNÁ, Dagmar a Josef PETERKA. Encyklopedie literárních žánrů. 1. vyd. Praha: Paseka, 2004. ISBN 80-718-5669-X.
CHALOUPKA, Otakar. Rozvoj dětského čtenářství. 1. vyd. Praha: Albatros, 1982.
LEDERBUCHOVÁ, Ladislava. Průvodce literárním dílem: výkladový slovník základních pojmů literární teorie. Vyd. 1. Praha: Nakladatelství H, 2002. ISBN 80-731-9020-6.
MALÝ, Radek. Kam až smí smích. Druhé vydání. Ilustrace Anna Neborová. Praha: Meander, 2015. Modrý slon (Meander). ISBN 978-80-87596-82-1.
MRÁZKOVÁ, Daisy. Písně mravenčí chůvy. Praha: Baobab, 2009. ISBN 978-80-87060-26-1.
NIKL, Petr. Přeshádky. 1. vyd. Praha: Meander, 2010. Modrý slon (Meander). ISBN 978-80-86283-86-9.
SVĚRÁK, Zdeněk, UHLÍŘ, Jaroslav. Mám v hlavě myš Lenku. 1. vyd. Ilustrace Vlasta Baránková. Havlíčkův Brod: Fragment, 2006. ISBN 80-253-0320-9.
Provazník, J. Současná poezie pro děti - nová zlatá éra?; Literatura pro české děti v posledním desetiletí; Dětská literatura přitahuje nové autory; Ambice a řemeslo: několik poznámek o literatuře pro děti a mládež