Hlavní pojící linií této práce, jež se skládá ze čtyř hlavních kapitol, je proměna podoby výstavní instituce v rámci termínu educational turn a jak na tuto tendenci, která se objevila v polovině 90. let 20. století, pohlíží kurátor. Novým trendem ve výstavním provozu je v současnosti zohlednění pedagogické složky výstavy. V první části práce se věnujeme popisu proměny výstavní instituce v historickém a společenském kontextu všeobecně. V druhé části rozebíráme termín educational turn z různých úhlů pohledu. Ve třetí části sledujeme vývoj edukační role výstavní instituce, která se částečně prolíná s druhou hlavní kapitolou. V poslední, tedy čtvrté části práce, řešíme problematiku zprostředkování obsahu výstav veřejnosti.
Anotace v angličtině
The main link of this work, which consists of four main chapters, is the transformation of the exhibition institution within the term of the educational turn, and how the curator looks at this trend, which appeared in the mid-1990s. The new trend in exhibition operation is currently taking into account the pedagogical component of the exhibition. In the first part of the work we describe the transformation of the exhibition institution in the historical and social context in general. In the second part we discuss the term educational turn from different angles. In the third part we analyze the development of the educational role of the exhibition institution, which partly intersects with the second main chapter. In the last, fourth part of the thesis, we deal with the issue of mediating the content of exhibitions to the public.
Klíčová slova
educational turn, proměna výstavní instituce, edukační role výstavní instituce, proměna role diváka, zprostředkování výtvarného umění, vzdělávání
Klíčová slova v angličtině
educational turn, transformation of the exhibition institution, educational role of the exhibition institution, transformation of the viewer's role, mediation of the visual arts, education
Rozsah průvodní práce
86 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Hlavní pojící linií této práce, jež se skládá ze čtyř hlavních kapitol, je proměna podoby výstavní instituce v rámci termínu educational turn a jak na tuto tendenci, která se objevila v polovině 90. let 20. století, pohlíží kurátor. Novým trendem ve výstavním provozu je v současnosti zohlednění pedagogické složky výstavy. V první části práce se věnujeme popisu proměny výstavní instituce v historickém a společenském kontextu všeobecně. V druhé části rozebíráme termín educational turn z různých úhlů pohledu. Ve třetí části sledujeme vývoj edukační role výstavní instituce, která se částečně prolíná s druhou hlavní kapitolou. V poslední, tedy čtvrté části práce, řešíme problematiku zprostředkování obsahu výstav veřejnosti.
Anotace v angličtině
The main link of this work, which consists of four main chapters, is the transformation of the exhibition institution within the term of the educational turn, and how the curator looks at this trend, which appeared in the mid-1990s. The new trend in exhibition operation is currently taking into account the pedagogical component of the exhibition. In the first part of the work we describe the transformation of the exhibition institution in the historical and social context in general. In the second part we discuss the term educational turn from different angles. In the third part we analyze the development of the educational role of the exhibition institution, which partly intersects with the second main chapter. In the last, fourth part of the thesis, we deal with the issue of mediating the content of exhibitions to the public.
Klíčová slova
educational turn, proměna výstavní instituce, edukační role výstavní instituce, proměna role diváka, zprostředkování výtvarného umění, vzdělávání
Klíčová slova v angličtině
educational turn, transformation of the exhibition institution, educational role of the exhibition institution, transformation of the viewer's role, mediation of the visual arts, education
Zásady pro vypracování
- studium odborné literatury českých a zahraničních zdrojů
- vývoj výstavní instituce (historická a společenská proměna)
- vývoj edukační role výstavní instituce
- možnosti zprostředkování umění
Zásady pro vypracování
- studium odborné literatury českých a zahraničních zdrojů
- vývoj výstavní instituce (historická a společenská proměna)
- vývoj edukační role výstavní instituce
- možnosti zprostředkování umění
Seznam doporučené literatury
HOOPER-GREENHILL, Eilean. The Educational Role of the Museum. London: Routledge, 1999. ISBN 978-0415198271.
HORÁČEK,R., ZÁLEŠÁK,J.: Aktuální otázky zprostředkování umění. Brno:Masarykova univerzita, 2007. 190 s. ISBN 978-80-210-4371-8
KESNER, Ladislav. Muzeum umění v digitální době: vnímání obrazů a prožitek umění v soudobé společnosti. Praha: Národní galerie, 2000. ISBN 80-7035-155-1.
KOL. AUTORŮ. Aktuální otázky zprostředkování umění. Brno: Masarykova univerzita, 2007. ISBN 978-80-210-4371-8
ŠOBÁŇOVÁ, Petra. Edukační potenciál muzea. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012a. ISBN 978-80-244-3034-8.
Zálešák, J. Umění spolupráce, AVU, Praha, 2011. ISBN 978-80-87108-26-0
Seznam doporučené literatury
HOOPER-GREENHILL, Eilean. The Educational Role of the Museum. London: Routledge, 1999. ISBN 978-0415198271.
HORÁČEK,R., ZÁLEŠÁK,J.: Aktuální otázky zprostředkování umění. Brno:Masarykova univerzita, 2007. 190 s. ISBN 978-80-210-4371-8
KESNER, Ladislav. Muzeum umění v digitální době: vnímání obrazů a prožitek umění v soudobé společnosti. Praha: Národní galerie, 2000. ISBN 80-7035-155-1.
KOL. AUTORŮ. Aktuální otázky zprostředkování umění. Brno: Masarykova univerzita, 2007. ISBN 978-80-210-4371-8
ŠOBÁŇOVÁ, Petra. Edukační potenciál muzea. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012a. ISBN 978-80-244-3034-8.
Zálešák, J. Umění spolupráce, AVU, Praha, 2011. ISBN 978-80-87108-26-0