Tato práce se zabývá srozumitelností současného vizuálního umění. Jedná se o historicko- -srovnávací práci, jejímž předmětem je proměna umění v důsledku historických a sociokulturních změn a vliv těchto změn na vztah diváka k uměleckému dílu. Práce pojednává o vztahu mezi umělcem, uměleckým dílem a divákem v procesu vnímání uměleckého díla a vizuální komunikace. Současně také sleduje příčiny selhání této komunikace a problematiku interpretace uměleckého díla. Práce se dále zaměřuje na řešení problému přijetí současného umění a jeho nesrozumitelnosti ze strany neodborné veřejnosti, především prostřednictvím edukace.
Anotace v angličtině
This diploma thesis concerns the comprehensibility of contemporary visual art. It is a historical-comparative study and it discusses transformation of art as a consequence of historical and sociocultural changes. It also discusses the effect of those changes on the dynamics between the audience and the work of art. The thesis discusses the relationship between the artist, the work of art and the audience both in the process of perception of the work of art and visual communication. It also traces the causes of failure of this communication and the matters of interpretation of the work of art. The thesis further focuses on solving the issues of acceptance of the contemporary art and of its incomprehensibility to the general public, doing so especially through the means of education.
Klíčová slova
Současné vizuální umění, estetický objekt, umělecké dílo, socializace umění, galerijní a muzejní pedagogika, vizuální gramotnost, vizuální komunikace, estetická distanc, interpretace, dematerializace umění.
Klíčová slova v angličtině
Contemporary visual art, aesthetical object, work of art, socialisation of art, gallery and museum education, visual literacy, visual communication, aesthetical distance, interpretation, dematerialisation of art.
Rozsah průvodní práce
95
Jazyk
CZ
Anotace
Tato práce se zabývá srozumitelností současného vizuálního umění. Jedná se o historicko- -srovnávací práci, jejímž předmětem je proměna umění v důsledku historických a sociokulturních změn a vliv těchto změn na vztah diváka k uměleckému dílu. Práce pojednává o vztahu mezi umělcem, uměleckým dílem a divákem v procesu vnímání uměleckého díla a vizuální komunikace. Současně také sleduje příčiny selhání této komunikace a problematiku interpretace uměleckého díla. Práce se dále zaměřuje na řešení problému přijetí současného umění a jeho nesrozumitelnosti ze strany neodborné veřejnosti, především prostřednictvím edukace.
Anotace v angličtině
This diploma thesis concerns the comprehensibility of contemporary visual art. It is a historical-comparative study and it discusses transformation of art as a consequence of historical and sociocultural changes. It also discusses the effect of those changes on the dynamics between the audience and the work of art. The thesis discusses the relationship between the artist, the work of art and the audience both in the process of perception of the work of art and visual communication. It also traces the causes of failure of this communication and the matters of interpretation of the work of art. The thesis further focuses on solving the issues of acceptance of the contemporary art and of its incomprehensibility to the general public, doing so especially through the means of education.
Klíčová slova
Současné vizuální umění, estetický objekt, umělecké dílo, socializace umění, galerijní a muzejní pedagogika, vizuální gramotnost, vizuální komunikace, estetická distanc, interpretace, dematerializace umění.
Klíčová slova v angličtině
Contemporary visual art, aesthetical object, work of art, socialisation of art, gallery and museum education, visual literacy, visual communication, aesthetical distance, interpretation, dematerialisation of art.
Zásady pro vypracování
Tato práce navazuje na projekt konference "Co dělá současné umění nesrozumitelným" která si klade za cíl poodhalit klíčové momenty v průběhu historie, které měly největší vliv na podobu současného umění a na výběr prostředků a strategií jakými současné umění s divákem komunikuje.
Ve vé práci bych chtěla zachytit vývoj diskuze v rámci konference a odezvu diskutovaných témat v literatuře. Ráda bych porovnala různé názory na základě terénního šetření, nebo alespoň zásadních argumentů z historie.
Některá z témat, která budou součástí diskuze, bych ráda rozvedla podrobněji.
Zásady pro vypracování
Tato práce navazuje na projekt konference "Co dělá současné umění nesrozumitelným" která si klade za cíl poodhalit klíčové momenty v průběhu historie, které měly největší vliv na podobu současného umění a na výběr prostředků a strategií jakými současné umění s divákem komunikuje.
Ve vé práci bych chtěla zachytit vývoj diskuze v rámci konference a odezvu diskutovaných témat v literatuře. Ráda bych porovnala různé názory na základě terénního šetření, nebo alespoň zásadních argumentů z historie.
Některá z témat, která budou součástí diskuze, bych ráda rozvedla podrobněji.
Seznam doporučené literatury
GABLIKOVÁ, Suzi. Selhala moderna ?. 1. vyd. Olomouc: Votobia, 1995, 157 s. ISBN 80-858-8520-4
BOURRIAUD, Nicolas. Postprodukce: kultura jako scénář: jak umění nově programuje současný svět. Vyd. 1. Praha: Tranzit, 2004, 106 s. ISBN 80-903-4520-4
KESNER, Ladislav. Muzeum umění v digitální době: Vnímání obrazů a prožitek umění v soudobé společnosti. 1. vyd. Praha: Argo, 2000, 259 s. ISBN 80-720-3252-6
Sešity pro umění avu
THOMPSON, Don. Jak prodat vycpaného žraloka za 12 milionů dolarů: prapodivné zákony ekonomiky současného umění a aukčních domů. Vyd. 1. Zlín: Kniha Zlin, 2010, 361 s. Tema, sv. 3. ISBN 978-808-7162-583
MIRZOEFF, Nicholas. Úvod do vizuální kultury. Vyd. 1. Praha: Academia, 2012, 31OO8
s. Vizuální studia. ISBN 978-80-200-1984-4
RUHRBERG, Karl et. al. Umění 20. století. 1. díl. Nakladatelství Slovart, 2004
ISBN 80-7209-521-8
Seznam doporučené literatury
GABLIKOVÁ, Suzi. Selhala moderna ?. 1. vyd. Olomouc: Votobia, 1995, 157 s. ISBN 80-858-8520-4
BOURRIAUD, Nicolas. Postprodukce: kultura jako scénář: jak umění nově programuje současný svět. Vyd. 1. Praha: Tranzit, 2004, 106 s. ISBN 80-903-4520-4
KESNER, Ladislav. Muzeum umění v digitální době: Vnímání obrazů a prožitek umění v soudobé společnosti. 1. vyd. Praha: Argo, 2000, 259 s. ISBN 80-720-3252-6
Sešity pro umění avu
THOMPSON, Don. Jak prodat vycpaného žraloka za 12 milionů dolarů: prapodivné zákony ekonomiky současného umění a aukčních domů. Vyd. 1. Zlín: Kniha Zlin, 2010, 361 s. Tema, sv. 3. ISBN 978-808-7162-583
MIRZOEFF, Nicholas. Úvod do vizuální kultury. Vyd. 1. Praha: Academia, 2012, 31OO8
s. Vizuální studia. ISBN 978-80-200-1984-4
RUHRBERG, Karl et. al. Umění 20. století. 1. díl. Nakladatelství Slovart, 2004
ISBN 80-7209-521-8