Bakalářská práce se zabývá komunikací učitele mateřské školy s rodiči. Teoretická část přibližuje obecně verbální a neverbální komunikaci, chyby a konflikty v komunikaci. Dále popisuje osobnost učitele v mateřské škole, cíle a úkoly předškolního vzdělávání. Praktická část bakalářské práce pojednává o nejčastějších potížích při komunikaci a následně přibližuje nejvhodnější řešení těchto situací. Cílem bakalářské práce je zjistit, zda je komunikace mezi učiteli mateřské školy a rodiči kvalitní. Dalšími dílčími cíli je zmapovat ochotu rodičů s učiteli spolupracovat, zda mají zájem společně komunikovat a řešit problémy svých dětí. Ve výzkumné části bakalářské práce byly vedeny rozhovory s učiteli mateřských škol a rodiči dětí navštěvujících mateřskou školu. Postoje a názory získané z rozhovorů byly následně v praktické části bakalářské práce vyhodnoceny a porovnány.
Anotace v angličtině
My bachelor thesis deals with communication between teacher and parents in kindergarten. The theoretical part is generally focused on explanation of the verbal and nonverbal communication and communication conflicts and errors. It also describes the role (personality) of the teacher in kindergarten, objectives and tasks of preschool education. The practical part of the bachelor thesis deals with the most common communication errors and defines appropriate solutions of mentioned issues. The aim of the bachelor thesis is to determine whether the way of communication between teachers and parents is appropriately chosen. Other sub-objectives are to explore the willingness of parents to cooperate with teachers, whether parents are interested in communication with teachers and actively solve the issues relating to education of their children. The research part of the bachelor thesis was focused on interviews with kindergarten teachers and parents of children attending kindergarten. Attitudes and opinions obtained from interviews were evaluated and compared with each other in the practical part of bachelor thesis.
Klíčová slova
komunikace, učitel v mateřské škole, rodič, předškolní vzdělávání, rozhovor
Klíčová slova v angličtině
communication, teacher in kindergarten, parent, preschool education, interview
Rozsah průvodní práce
62 s. (105 855 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá komunikací učitele mateřské školy s rodiči. Teoretická část přibližuje obecně verbální a neverbální komunikaci, chyby a konflikty v komunikaci. Dále popisuje osobnost učitele v mateřské škole, cíle a úkoly předškolního vzdělávání. Praktická část bakalářské práce pojednává o nejčastějších potížích při komunikaci a následně přibližuje nejvhodnější řešení těchto situací. Cílem bakalářské práce je zjistit, zda je komunikace mezi učiteli mateřské školy a rodiči kvalitní. Dalšími dílčími cíli je zmapovat ochotu rodičů s učiteli spolupracovat, zda mají zájem společně komunikovat a řešit problémy svých dětí. Ve výzkumné části bakalářské práce byly vedeny rozhovory s učiteli mateřských škol a rodiči dětí navštěvujících mateřskou školu. Postoje a názory získané z rozhovorů byly následně v praktické části bakalářské práce vyhodnoceny a porovnány.
Anotace v angličtině
My bachelor thesis deals with communication between teacher and parents in kindergarten. The theoretical part is generally focused on explanation of the verbal and nonverbal communication and communication conflicts and errors. It also describes the role (personality) of the teacher in kindergarten, objectives and tasks of preschool education. The practical part of the bachelor thesis deals with the most common communication errors and defines appropriate solutions of mentioned issues. The aim of the bachelor thesis is to determine whether the way of communication between teachers and parents is appropriately chosen. Other sub-objectives are to explore the willingness of parents to cooperate with teachers, whether parents are interested in communication with teachers and actively solve the issues relating to education of their children. The research part of the bachelor thesis was focused on interviews with kindergarten teachers and parents of children attending kindergarten. Attitudes and opinions obtained from interviews were evaluated and compared with each other in the practical part of bachelor thesis.
Klíčová slova
komunikace, učitel v mateřské škole, rodič, předškolní vzdělávání, rozhovor
Klíčová slova v angličtině
communication, teacher in kindergarten, parent, preschool education, interview
Zásady pro vypracování
1. Seznámení se s Pokyny pro psaní a odevzdávání bakalářských a diplomových prací na PF UJEP (v platném znění).
2. Příprava teoretické části bakalářské práce. Přiblížení základních pojmů: komunikace, konflikt v komunikaci, cíle a úkoly předškolního vzdělávání, osobnost učitele v MŠ.
3. Příprava pedagogického výzkumu (studium literatury, výběr metod, stanovení cílů).
4. Realizace a vyhodnocení výsledků výzkumného šetření v cílové skupině.
5. Doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
1. Seznámení se s Pokyny pro psaní a odevzdávání bakalářských a diplomových prací na PF UJEP (v platném znění).
2. Příprava teoretické části bakalářské práce. Přiblížení základních pojmů: komunikace, konflikt v komunikaci, cíle a úkoly předškolního vzdělávání, osobnost učitele v MŠ.
3. Příprava pedagogického výzkumu (studium literatury, výběr metod, stanovení cílů).
4. Realizace a vyhodnocení výsledků výzkumného šetření v cílové skupině.
5. Doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
1. BEČVÁŘOVÁ, Z. Současná mateřská škola a její řízení. 1. vyd. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-537-7.
2. ČAPEK, R. Učitel a rodič: spolupráce, třídní schůzka, komunikace. Vyd. 1. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4640-1.
3. GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Přeložil Vladimír Jůva. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6.
4. KOŤÁTKOVÁ, S. Dítě a mateřská škola: co by měli rodiče znát, učitelé respektovat a rozvíjet. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4435-3.
5. LAŽOVÁ, L. Mateřská škola komunikuje s rodiči: výměna informací, řešení problémů. Vyd. 1. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0378-0.
6. MAREŠ, J., KŘIVOHLAVÝ, J. Komunikace ve škole. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1995. ISBN 80-210-1070-3.
7. MIKULÁŠTÍK, M. Komunikační dovednosti v praxi. 2., dopl. a přeprac. vyd. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2339-6.
8. NELEŠOVSKÁ, A. Pedagogická komunikace v teorii a praxi: význam komunikace, vztah učitele k žákovi, komunikace ve škole, ukázky. Vyd. 1. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0738-1.
9. PLAMÍNEK, J., FRANC, D. Komunikace a prezentace: umění mluvit, slyšet a rozumět. 1. vyd. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2706-6.
10. SVOBODOVÁ, E. Vzdělávání v mateřské škole: školní a třídní vzdělávací program. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-774-9.
11. ŠPAŇHELOVÁ, I. Komunikace mezi rodičem a dítětem: styly a techniky komunikace, komunikace rodiče ve vztahu k dítěti, vývojová období dítěte, komunikace v náročných situacích. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2698-4.
12. VALIŠOVÁ, A. Asertivita v rodině a ve škole, aneb, Zásady přímého jednání mezi dětmi, rodiči a učiteli. Vyd. 3., upr. Jinočany: H & H, 1998. ISBN 80-86022-41-2.
13. VYBÍRAL, Z. Psychologie lidské komunikace. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-291-2.
Seznam doporučené literatury
1. BEČVÁŘOVÁ, Z. Současná mateřská škola a její řízení. 1. vyd. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-537-7.
2. ČAPEK, R. Učitel a rodič: spolupráce, třídní schůzka, komunikace. Vyd. 1. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4640-1.
3. GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Přeložil Vladimír Jůva. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6.
4. KOŤÁTKOVÁ, S. Dítě a mateřská škola: co by měli rodiče znát, učitelé respektovat a rozvíjet. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4435-3.
5. LAŽOVÁ, L. Mateřská škola komunikuje s rodiči: výměna informací, řešení problémů. Vyd. 1. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0378-0.
6. MAREŠ, J., KŘIVOHLAVÝ, J. Komunikace ve škole. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1995. ISBN 80-210-1070-3.
7. MIKULÁŠTÍK, M. Komunikační dovednosti v praxi. 2., dopl. a přeprac. vyd. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2339-6.
8. NELEŠOVSKÁ, A. Pedagogická komunikace v teorii a praxi: význam komunikace, vztah učitele k žákovi, komunikace ve škole, ukázky. Vyd. 1. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0738-1.
9. PLAMÍNEK, J., FRANC, D. Komunikace a prezentace: umění mluvit, slyšet a rozumět. 1. vyd. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2706-6.
10. SVOBODOVÁ, E. Vzdělávání v mateřské škole: školní a třídní vzdělávací program. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-774-9.
11. ŠPAŇHELOVÁ, I. Komunikace mezi rodičem a dítětem: styly a techniky komunikace, komunikace rodiče ve vztahu k dítěti, vývojová období dítěte, komunikace v náročných situacích. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2698-4.
12. VALIŠOVÁ, A. Asertivita v rodině a ve škole, aneb, Zásady přímého jednání mezi dětmi, rodiči a učiteli. Vyd. 3., upr. Jinočany: H & H, 1998. ISBN 80-86022-41-2.
13. VYBÍRAL, Z. Psychologie lidské komunikace. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-291-2.