Práce se věnuje fenomenologickému pojetí prostoru u Maurice Merleau-Pontyho a zároveň hledá aspekty prostorovosti v případě audiovizuální tvorby. Tyto myšlenky se snaží aplikovat na vybraných uměleckých dílech a klade si za cíl poskytnout teoretický základ pro úvahy nad vztahem uměleckého díla a jeho diváka skrze prožívaný prostor.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with phenomenological conception of space in works of Maurice Merleau-Ponty and also searches for aspects of spatiality in case of audiovisual production. This work tries to apply forementioned thoughts on selected pieces of art and aims on establishment of theoretical background for reflections on relationship between piece of art and its spectator through lived space.
Práce se věnuje fenomenologickému pojetí prostoru u Maurice Merleau-Pontyho a zároveň hledá aspekty prostorovosti v případě audiovizuální tvorby. Tyto myšlenky se snaží aplikovat na vybraných uměleckých dílech a klade si za cíl poskytnout teoretický základ pro úvahy nad vztahem uměleckého díla a jeho diváka skrze prožívaný prostor.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with phenomenological conception of space in works of Maurice Merleau-Ponty and also searches for aspects of spatiality in case of audiovisual production. This work tries to apply forementioned thoughts on selected pieces of art and aims on establishment of theoretical background for reflections on relationship between piece of art and its spectator through lived space.
Práce se tematicky věnuje umělecké tvorbě, která pracuje s určitým prostorem pomocí audiovizuální intervence a poskytuje tak původnímu prostoru nový rozměr. Cílem textu je definovat prostor především pomocí fenomenologické disciplíny. Dále stanovit stěžejní aspekty audiovizuálního díla, prozkoumat některé umělecké disciplíny, ve kterých se tento jev objevuje a následně zhodnotit estetické působení takového procesuálního díla, které využívá ke svému působení prostor, ve kterém se nachází.
Zásady pro vypracování
Práce se tematicky věnuje umělecké tvorbě, která pracuje s určitým prostorem pomocí audiovizuální intervence a poskytuje tak původnímu prostoru nový rozměr. Cílem textu je definovat prostor především pomocí fenomenologické disciplíny. Dále stanovit stěžejní aspekty audiovizuálního díla, prozkoumat některé umělecké disciplíny, ve kterých se tento jev objevuje a následně zhodnotit estetické působení takového procesuálního díla, které využívá ke svému působení prostor, ve kterém se nachází.
Seznam doporučené literatury
MERLEAU-PONTY, Maurice. Fenomenologie vnímání. Praha: OIKOYMENH, 2013. Knihovna novověké tradice a současnosti. ISBN 978-80-7298-485-5.
AJVAZ, Michal, Ivan M. HAVEL a Monika MITÁŠOVÁ, ed. Prostor a jeho člověk. Praha: Vesmír, 2004. ISBN 80-85977-60-5.
KOLÁŘ, Martin, Martin NITSCHE a Tomáš PAVLÍČEK, ed. Obraz v prostoru. V Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, 2014. ISBN 978-80-7414-763-0.
TICHÁ, Jana a John PAWSON. Architektura: tělo nebo obraz?: texty o moderní a současné architektuře III. Praha: Zlatý řez, 2009. ISBN 9788090281004.
VATOŇOVÁ, Kateřina. 2 1/2 D, aneb, Prostor (ve) filmu v kontextu literatury a výtvarného umění. Praha: Katedra filmových studií FF UK, 2009. Akta F. ISBN 978-80-7308-264-2.
Seznam doporučené literatury
MERLEAU-PONTY, Maurice. Fenomenologie vnímání. Praha: OIKOYMENH, 2013. Knihovna novověké tradice a současnosti. ISBN 978-80-7298-485-5.
AJVAZ, Michal, Ivan M. HAVEL a Monika MITÁŠOVÁ, ed. Prostor a jeho člověk. Praha: Vesmír, 2004. ISBN 80-85977-60-5.
KOLÁŘ, Martin, Martin NITSCHE a Tomáš PAVLÍČEK, ed. Obraz v prostoru. V Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, 2014. ISBN 978-80-7414-763-0.
TICHÁ, Jana a John PAWSON. Architektura: tělo nebo obraz?: texty o moderní a současné architektuře III. Praha: Zlatý řez, 2009. ISBN 9788090281004.
VATOŇOVÁ, Kateřina. 2 1/2 D, aneb, Prostor (ve) filmu v kontextu literatury a výtvarného umění. Praha: Katedra filmových studií FF UK, 2009. Akta F. ISBN 978-80-7308-264-2.