V bakalářské práci se snažím popsat a přiblížit problematiku syndromu vyhoření. Bakalářská práce je teoreticko-výzkumná a zabývá se syndromem vyhoření u pedagogických pracovníků. V teoretické části se zaměřuji na problematiku syndromu vyhoření v učitelské profesi, jeho fáze, projevy, příčiny a prevenci. Dále práce popisuje profesní požadavky na pedagoga volné času a učitele. V praktické části jsem zjišťovala a porovnávala stupně vyhoření u pedagogů volného času a učitelů na 2. stupni ZŠ, konkrétně v oblasti Ústeckého kraje. Ve výzkumném projektu jsem použila standardizovaný dotazník autorské dvojice Ch. Maslach a S. E. Jackson Maslach Burnout Inventory.
Anotace v angličtině
In the bachelor thesis I try to describe and approach the problem of burnout syndrome. Bachelor thesis is theoretical-research and deals with burnout syndrome in pedagogical workers. In the theoretical part, I focus on the problem of burnout syndrome in the teaching profession, symptoms, manifestations, causes and prevention. Further, the thesis describes the professional requirements of the leisure time specialist and the teacher.In the practical part I investigated and compared the burnout levels of the leisure time specialists and teachers at primary school in the region of Ústí nad Labem. In the research project, I used a standardized questionnaire by Ch. Maslach and S. E. Jackson - Maslach Burnout Inventory.
Burnout, indication of burnout byndrome, diagnosis, prevention, leisure time specialist, teacher
Rozsah průvodní práce
66 s. (73 766 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
V bakalářské práci se snažím popsat a přiblížit problematiku syndromu vyhoření. Bakalářská práce je teoreticko-výzkumná a zabývá se syndromem vyhoření u pedagogických pracovníků. V teoretické části se zaměřuji na problematiku syndromu vyhoření v učitelské profesi, jeho fáze, projevy, příčiny a prevenci. Dále práce popisuje profesní požadavky na pedagoga volné času a učitele. V praktické části jsem zjišťovala a porovnávala stupně vyhoření u pedagogů volného času a učitelů na 2. stupni ZŠ, konkrétně v oblasti Ústeckého kraje. Ve výzkumném projektu jsem použila standardizovaný dotazník autorské dvojice Ch. Maslach a S. E. Jackson Maslach Burnout Inventory.
Anotace v angličtině
In the bachelor thesis I try to describe and approach the problem of burnout syndrome. Bachelor thesis is theoretical-research and deals with burnout syndrome in pedagogical workers. In the theoretical part, I focus on the problem of burnout syndrome in the teaching profession, symptoms, manifestations, causes and prevention. Further, the thesis describes the professional requirements of the leisure time specialist and the teacher.In the practical part I investigated and compared the burnout levels of the leisure time specialists and teachers at primary school in the region of Ústí nad Labem. In the research project, I used a standardized questionnaire by Ch. Maslach and S. E. Jackson - Maslach Burnout Inventory.
Burnout, indication of burnout byndrome, diagnosis, prevention, leisure time specialist, teacher
Zásady pro vypracování
Studium odborné literatury. Stanovení hypotéz. Vypracování teoretické části, která bude věnována syndromu vyhoření, jeho příčinám, příznakům a možnostem prevence. Zmínka bude věnována také náplni práce pedagoga volného času a učitele na 2. stupni ZŠ, ve vztahu k příčinám syndromu vyhoření. Praktická část bude zaměřená na míru syndromu vyhoření u pedagogů volného času a učitelů na 2. stupni základní školy. Hlavní myšlenkou práce je, že pedagog volného času se ve své profesi může více seberealizovat a uplatňovat své osobní zájmy, proto u něj bude míra vyhoření nižší, než u učitelů na 2. stupni. Kvantitativní výzkum bude prováděn formou dotazníku (dotazník Maslach Burnout Inventory).
Zásady pro vypracování
Studium odborné literatury. Stanovení hypotéz. Vypracování teoretické části, která bude věnována syndromu vyhoření, jeho příčinám, příznakům a možnostem prevence. Zmínka bude věnována také náplni práce pedagoga volného času a učitele na 2. stupni ZŠ, ve vztahu k příčinám syndromu vyhoření. Praktická část bude zaměřená na míru syndromu vyhoření u pedagogů volného času a učitelů na 2. stupni základní školy. Hlavní myšlenkou práce je, že pedagog volného času se ve své profesi může více seberealizovat a uplatňovat své osobní zájmy, proto u něj bude míra vyhoření nižší, než u učitelů na 2. stupni. Kvantitativní výzkum bude prováděn formou dotazníku (dotazník Maslach Burnout Inventory).
Seznam doporučené literatury
1. VOLLMEROVÁ, Helga. Pryč s únavou: Syndrom vyprahlosti. 1. vydání. Praha: MOTTO, 1998. ISBN 80-85872-90-0. 2. KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Jak neztratit nadšení. 1. vydání. Praha: Grada Publishing, 1998. ISBN 80-7169-551-3. 3. JEKLOVÁ, Marta a Eva REITMAYEROVÁ. Syndrom vyhoření. 1. vydání. Praha: Vzdělávací institut ochrany dětí, 2006. ISBN 80-86991-74-1. 4. MAREŠ, Jiří. Pedagogická psychologie. 1. vydání. Praha: Portál, 2013. ISBN 80-262-0174-8. 5. KEBZA, Vladimír a Iva ŠOLCOVÁ. Syndrom vyhoření. 2. vydání. Praha: Státní zdravotní ústav, 2003. ISBN 80-7071-231-7. 6. STOCK, Christian. Syndrom vyhoření a jak jej zvládnout. 1. vydání. Praha: Grada Publishing, 2010. ISBN 978-80-2473553-5. 7. ŠVINGALOVÁ, Dana. Stres a "vyhoření" u profesionálů pracujících s lidmi. 1. vydání. Praha: Technická univerzita v Liberci, 2006. ISBN 90-7372-105-8. 8. PRIEß, Mirriam. Jak zvládnout syndrom vyhoření. 1. vydání. Praha: Grada Publishin, 2015. ISBN 978-80-247-5394-2. 9. VURM, Vladimír a Helena ZAVÁZALOVÁ. Výchova ke zdraví: vybrané kapitoly. 1. vydání. Praha: Grada Publishing, 2010. ISBN 978-80-247-6608-9.
Seznam doporučené literatury
1. VOLLMEROVÁ, Helga. Pryč s únavou: Syndrom vyprahlosti. 1. vydání. Praha: MOTTO, 1998. ISBN 80-85872-90-0. 2. KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Jak neztratit nadšení. 1. vydání. Praha: Grada Publishing, 1998. ISBN 80-7169-551-3. 3. JEKLOVÁ, Marta a Eva REITMAYEROVÁ. Syndrom vyhoření. 1. vydání. Praha: Vzdělávací institut ochrany dětí, 2006. ISBN 80-86991-74-1. 4. MAREŠ, Jiří. Pedagogická psychologie. 1. vydání. Praha: Portál, 2013. ISBN 80-262-0174-8. 5. KEBZA, Vladimír a Iva ŠOLCOVÁ. Syndrom vyhoření. 2. vydání. Praha: Státní zdravotní ústav, 2003. ISBN 80-7071-231-7. 6. STOCK, Christian. Syndrom vyhoření a jak jej zvládnout. 1. vydání. Praha: Grada Publishing, 2010. ISBN 978-80-2473553-5. 7. ŠVINGALOVÁ, Dana. Stres a "vyhoření" u profesionálů pracujících s lidmi. 1. vydání. Praha: Technická univerzita v Liberci, 2006. ISBN 90-7372-105-8. 8. PRIEß, Mirriam. Jak zvládnout syndrom vyhoření. 1. vydání. Praha: Grada Publishin, 2015. ISBN 978-80-247-5394-2. 9. VURM, Vladimír a Helena ZAVÁZALOVÁ. Výchova ke zdraví: vybrané kapitoly. 1. vydání. Praha: Grada Publishing, 2010. ISBN 978-80-247-6608-9.