Bakalářská práce se zabývá problematikou využití interaktivní tabule v prostředí mateřských škol. Hlavním cílem práce je vytvořit výukový materiál, který je zařazen do kontextu výchovy a vzdělávání v mateřské škole. Vytvořený materiál všestranně respektuje vývojové zvláštnosti dětí předškolního věku a pozitivně stimuluje jejich přirozený vývoj. Teoretická část reflektuje jak témata výchovy dětí v současném světě, tak i aktuální trendy současné informační společnosti. Dále diskutuje komputerizaci společnosti jako nedílnou součást globalizovaného světa a vykresluje její vliv na výchovu a vzdělávání. Praktická část sestává z naplánování projektu, tvorby výukových materiálů, realizace projektu a získávání zpětné vazby přímo v konkrétní mateřské škole v Žatci. Nedílnou součástí práce je přiložený vytvořený materiál, který doprovází komentář autorky. Nezbytnou součástí praktické části je pečlivě provedená reflexe výstupů v rámci realizovaného projektu.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis inquiries into use of an interactiv board in a kindergarten environment. Main goal is to create an educational system, that is put into a context of upbringing and education in the kindergarten. Created system versatilely respects development differences of children in preschool age and positively stimulates children´s natural growth. Teoreticall part reflects not only on a topic of children´s education in todays world, it also reflects on a current trend of present-day information society. Farther away it debates about computerization of society as integral part on global scale and depicts its influence on upbringing and education. Practical part is comprised of planning the project, creation of the educational system, putting into practice and gaining of feedback directly from an actual kindergarten in Žatec. Created material is integral to dissertation and it includes author´s commentary. Important component of the practical part is carefully made reflection of outputs within realized project.
Klíčová slova
Interaktivní tabule, předškolní vzdělávání, předškolní věk, mateřská škola, vývoj dítěte, komputerizace společnosti, informační společnost
Klíčová slova v angličtině
Interactive whiteboard, Preschool education, Preschool age, Kindergarden, child evolution, Computerization of society, information society
Rozsah průvodní práce
113 s. (123 911 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá problematikou využití interaktivní tabule v prostředí mateřských škol. Hlavním cílem práce je vytvořit výukový materiál, který je zařazen do kontextu výchovy a vzdělávání v mateřské škole. Vytvořený materiál všestranně respektuje vývojové zvláštnosti dětí předškolního věku a pozitivně stimuluje jejich přirozený vývoj. Teoretická část reflektuje jak témata výchovy dětí v současném světě, tak i aktuální trendy současné informační společnosti. Dále diskutuje komputerizaci společnosti jako nedílnou součást globalizovaného světa a vykresluje její vliv na výchovu a vzdělávání. Praktická část sestává z naplánování projektu, tvorby výukových materiálů, realizace projektu a získávání zpětné vazby přímo v konkrétní mateřské škole v Žatci. Nedílnou součástí práce je přiložený vytvořený materiál, který doprovází komentář autorky. Nezbytnou součástí praktické části je pečlivě provedená reflexe výstupů v rámci realizovaného projektu.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis inquiries into use of an interactiv board in a kindergarten environment. Main goal is to create an educational system, that is put into a context of upbringing and education in the kindergarten. Created system versatilely respects development differences of children in preschool age and positively stimulates children´s natural growth. Teoreticall part reflects not only on a topic of children´s education in todays world, it also reflects on a current trend of present-day information society. Farther away it debates about computerization of society as integral part on global scale and depicts its influence on upbringing and education. Practical part is comprised of planning the project, creation of the educational system, putting into practice and gaining of feedback directly from an actual kindergarten in Žatec. Created material is integral to dissertation and it includes author´s commentary. Important component of the practical part is carefully made reflection of outputs within realized project.
Klíčová slova
Interaktivní tabule, předškolní vzdělávání, předškolní věk, mateřská škola, vývoj dítěte, komputerizace společnosti, informační společnost
Klíčová slova v angličtině
Interactive whiteboard, Preschool education, Preschool age, Kindergarden, child evolution, Computerization of society, information society
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je vytvořit výukové materiály pro interaktivní tabule a v praxi ověřit přirozené zařazení interaktivní tabule do každodenních činností v mateřské škole. Cíle bude dosaženo prostřednictvím realizace projektu v mateřské škole.
Teoretická část bude zaměřena na předškolní vzdělávání, na vývoj dítěte v předškolním věku a jeho vývojové zvláštnosti. Dále budou vysvětleny způsoby využití komunikačních a informačních technologií ve vzdělávání a možnosti jejich aplikace v předškolním vzdělávání.
Prakticko-výzkumná část bude zaměřena na vytvoření výukových materiálů pro interaktivní tabuli a jejich realizaci v mateřské škole.
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je vytvořit výukové materiály pro interaktivní tabule a v praxi ověřit přirozené zařazení interaktivní tabule do každodenních činností v mateřské škole. Cíle bude dosaženo prostřednictvím realizace projektu v mateřské škole.
Teoretická část bude zaměřena na předškolní vzdělávání, na vývoj dítěte v předškolním věku a jeho vývojové zvláštnosti. Dále budou vysvětleny způsoby využití komunikačních a informačních technologií ve vzdělávání a možnosti jejich aplikace v předškolním vzdělávání.
Prakticko-výzkumná část bude zaměřena na vytvoření výukových materiálů pro interaktivní tabuli a jejich realizaci v mateřské škole.
Seznam doporučené literatury
LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006, 368 s. Psyché (Grada). ISBN 80-247-1284-9.
PRŮCHA, Jan a Soňa KOŤÁTKOVÁ. Předškolní pedagogika: učebnice pro střední a vyšší odborné školy. Vyd. 1. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0495-4.
SAK, Petr a Jiří MAREŠ. Člověk a vzdělání v informační společnosti. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-230-0.
SLAVÍK, Jan a Jaroslav NOVÁK. Počítač jako pomocník učitele: efektivní práce s informacemi ve škole. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997. Pedagogická praxe. ISBN 80-7178-149-5.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství, dospělost, stáří. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-308-0.
VANĚČEK, David. Informační a komunikační technologie ve vzdělávání. Vyd. 1. V Praze: České vysoké učení technické, 2008. ISBN 978-80-01-04087-4.
ZOUNEK, Jiří a Klára ŠEĎOVÁ. Učitelé a technologie: mezi tradičním a moderním pojetím. 1. vyd. Brno: Paido, 2009. ISBN 978-80-7315-187-4.
Seznam doporučené literatury
LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006, 368 s. Psyché (Grada). ISBN 80-247-1284-9.
PRŮCHA, Jan a Soňa KOŤÁTKOVÁ. Předškolní pedagogika: učebnice pro střední a vyšší odborné školy. Vyd. 1. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0495-4.
SAK, Petr a Jiří MAREŠ. Člověk a vzdělání v informační společnosti. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-230-0.
SLAVÍK, Jan a Jaroslav NOVÁK. Počítač jako pomocník učitele: efektivní práce s informacemi ve škole. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997. Pedagogická praxe. ISBN 80-7178-149-5.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství, dospělost, stáří. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-308-0.
VANĚČEK, David. Informační a komunikační technologie ve vzdělávání. Vyd. 1. V Praze: České vysoké učení technické, 2008. ISBN 978-80-01-04087-4.
ZOUNEK, Jiří a Klára ŠEĎOVÁ. Učitelé a technologie: mezi tradičním a moderním pojetím. 1. vyd. Brno: Paido, 2009. ISBN 978-80-7315-187-4.