V bakalářské práci se zabývám komparací v oboru výtvarné výchovy jednooborové na Katedře výtvarné kultury na univerzitě Jana Evangelisty Purkyně a na Department of Art na Aalto University, School of Arts, Design and Architecture. V první fázi se soustřeďuji na vývoj a historii vysokých škol ve Finsku a České republice na ně navazuji popisem současného terciálního vzdělávacího systému na obou univerzitách a katedrách.
V další části se věnuji výukovým formám, kde nahlížím na praktické, teoretické a kreativní směry ve výuce. Popisuji studentské výukové praxe během bakalářského studia a studijní plány daných oborů.
V závěrečné pasáži se zaměřím na prostředí obou univerzit a okolí, analýzu dotazníků, rozhovorů a obrazovou dokumentaci svých prací, které vznikaly během mých studií na obou univerzitách.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis focus on comparison in single-subject art education at the department of art culture at the University of Jan Evangelista Purkyně and at the department of Art at the Aalto University, School of Arts, Design and Architecture. The first part is focused on development and history of universities in Finland and in Czech Republic. It is followed by description of present system of tertiary education at both universities and departments mentioned above.
The second part is focused on educational methods and their practical, theoretical and creative tendencies in education. It describes student educational practice during bachelor studies and study plans of mentioned disciplines.
The final part deals with an environment of both universities and their surroundings, questionnaires' analyses, interviews and visual documentation of my own work, which were created during my studies at both universities.
Klíčová slova
komparace, výtvarná výchova, vývoj a historie, výukové formy, výuková praxe, studijní plány, prostředí univerzit, dotazníky a rozhovoy, vlastní tvorba
Klíčová slova v angličtině
Comparation, art education, development and history, educational forms, educational practice, study plans, environment universities, questionnaires and interview, own creation
Rozsah průvodní práce
78
Jazyk
CZ
Anotace
V bakalářské práci se zabývám komparací v oboru výtvarné výchovy jednooborové na Katedře výtvarné kultury na univerzitě Jana Evangelisty Purkyně a na Department of Art na Aalto University, School of Arts, Design and Architecture. V první fázi se soustřeďuji na vývoj a historii vysokých škol ve Finsku a České republice na ně navazuji popisem současného terciálního vzdělávacího systému na obou univerzitách a katedrách.
V další části se věnuji výukovým formám, kde nahlížím na praktické, teoretické a kreativní směry ve výuce. Popisuji studentské výukové praxe během bakalářského studia a studijní plány daných oborů.
V závěrečné pasáži se zaměřím na prostředí obou univerzit a okolí, analýzu dotazníků, rozhovorů a obrazovou dokumentaci svých prací, které vznikaly během mých studií na obou univerzitách.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis focus on comparison in single-subject art education at the department of art culture at the University of Jan Evangelista Purkyně and at the department of Art at the Aalto University, School of Arts, Design and Architecture. The first part is focused on development and history of universities in Finland and in Czech Republic. It is followed by description of present system of tertiary education at both universities and departments mentioned above.
The second part is focused on educational methods and their practical, theoretical and creative tendencies in education. It describes student educational practice during bachelor studies and study plans of mentioned disciplines.
The final part deals with an environment of both universities and their surroundings, questionnaires' analyses, interviews and visual documentation of my own work, which were created during my studies at both universities.
Klíčová slova
komparace, výtvarná výchova, vývoj a historie, výukové formy, výuková praxe, studijní plány, prostředí univerzit, dotazníky a rozhovoy, vlastní tvorba
Klíčová slova v angličtině
Comparation, art education, development and history, educational forms, educational practice, study plans, environment universities, questionnaires and interview, own creation
Zásady pro vypracování
- studium odborné literatury českých a zahraničních zdrojů
- shromažďování a analyzování informací
- komparace univerzitních přístupů českých a zahraničních univerzit
- komparace kurikulárních dokumentů České republiky a Finska
- analýza výsledků průzkumu
Zásady pro vypracování
- studium odborné literatury českých a zahraničních zdrojů
- shromažďování a analyzování informací
- komparace univerzitních přístupů českých a zahraničních univerzit
- komparace kurikulárních dokumentů České republiky a Finska
- analýza výsledků průzkumu
Seznam doporučené literatury
GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido 2007. 207s. ISBN 80-85931-79-6.
UHL SKŘIVANOVÁ, Věra. Pojetí vzdělávacích cílů v ČR a Německu, aneb, Umělecko-pedagogická interpretace kurikulárních dokumentů českých a bavorských gymnázií. Brno: Paido, 2011, 246 s. Kultura a edukace. ISBN 978-80-7315-228-4.
Srovnávací pedagogika. Vyd. 1. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-736-7155-7.
PRŮCHA, Jan. Vzdělávání a školství ve světě: základy mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999. ISBN 8071782904.
Mezinárodní norma pro klasifikaci vzdělávání ISCED 1997. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 1999. ISBN 80-211-0314-0.
DAVID, Jiří. Výtvarná výchova jako smyslový a duchovní fenomén: kapitoly z moderní historie a filosofie předmětu. Polička: Fantisk, 1993. ISBN 80-901-4385-7.
SLAVÍK, J., JANÍK, T. Kvalita výuky: obsahově zaměřený přístup ke studiu procesů vyučování a učení. Pedagogika, 2012, roč. 62, č. 3, s. 262-286. ISSN: 0031-3815.
Seznam doporučené literatury
GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido 2007. 207s. ISBN 80-85931-79-6.
UHL SKŘIVANOVÁ, Věra. Pojetí vzdělávacích cílů v ČR a Německu, aneb, Umělecko-pedagogická interpretace kurikulárních dokumentů českých a bavorských gymnázií. Brno: Paido, 2011, 246 s. Kultura a edukace. ISBN 978-80-7315-228-4.
Srovnávací pedagogika. Vyd. 1. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-736-7155-7.
PRŮCHA, Jan. Vzdělávání a školství ve světě: základy mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999. ISBN 8071782904.
Mezinárodní norma pro klasifikaci vzdělávání ISCED 1997. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 1999. ISBN 80-211-0314-0.
DAVID, Jiří. Výtvarná výchova jako smyslový a duchovní fenomén: kapitoly z moderní historie a filosofie předmětu. Polička: Fantisk, 1993. ISBN 80-901-4385-7.
SLAVÍK, J., JANÍK, T. Kvalita výuky: obsahově zaměřený přístup ke studiu procesů vyučování a učení. Pedagogika, 2012, roč. 62, č. 3, s. 262-286. ISSN: 0031-3815.