Tato práce je zaměřena na schopnost opatřit si sociální oporu, jako výrazný protektivní faktor u dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí. Konkrétně se zabývá tímto výzkumným problémem: Jak je rozvinuta schopnost opatřit si sociální oporu u dětí ve věku 9-12 let, žijících v sociálně znevýhodněných rodinách v azylovém domě NADĚJE v Litoměřicích? Pro výzkumný projekt této problematiky byla zvolena případová studie, výzkumný soubor tvoří 5 dětí ve věku 9-12 let (chlapci i dívky). Data byla získána metodu PRVA a analyzována dílčí metodou prostého výčtu. Výsledky a závěry této práce poukazují na souvislosti mezi charakteristikami schopnosti opatřit si sociální oporu a tělesně zakotveným prožíváním dítěte.
Anotace v angličtině
This thesis focuses on the ability to provide a social support as an expressive protectional element for children from socially handicapped background. The thesis particularly focuses on the experimental problem: How much is the ability to get a social support for 9-12 years old children from socially handicapped families in asylum house NADEJE in Litomerice developed? For this experiment the case study was chosen, the experiment group is formed of 5 children at the age of 9-12 (boys and girls). The data were obtained by the PRVA method and analyzed by partial method of simple listing. The results and conclusion of this thesis show the connection between the ability of getting the social support and the physically grounded experiencing of the child.
Klíčová slova
Sociální opora, resilience, děti ze sociálně znevýhodněného prostředí, metoda PRVA, salutogeneze
Klíčová slova v angličtině
social support, resilience, children from a socially handicapped background, PRVA, salutogenesis
Rozsah průvodní práce
82 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato práce je zaměřena na schopnost opatřit si sociální oporu, jako výrazný protektivní faktor u dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí. Konkrétně se zabývá tímto výzkumným problémem: Jak je rozvinuta schopnost opatřit si sociální oporu u dětí ve věku 9-12 let, žijících v sociálně znevýhodněných rodinách v azylovém domě NADĚJE v Litoměřicích? Pro výzkumný projekt této problematiky byla zvolena případová studie, výzkumný soubor tvoří 5 dětí ve věku 9-12 let (chlapci i dívky). Data byla získána metodu PRVA a analyzována dílčí metodou prostého výčtu. Výsledky a závěry této práce poukazují na souvislosti mezi charakteristikami schopnosti opatřit si sociální oporu a tělesně zakotveným prožíváním dítěte.
Anotace v angličtině
This thesis focuses on the ability to provide a social support as an expressive protectional element for children from socially handicapped background. The thesis particularly focuses on the experimental problem: How much is the ability to get a social support for 9-12 years old children from socially handicapped families in asylum house NADEJE in Litomerice developed? For this experiment the case study was chosen, the experiment group is formed of 5 children at the age of 9-12 (boys and girls). The data were obtained by the PRVA method and analyzed by partial method of simple listing. The results and conclusion of this thesis show the connection between the ability of getting the social support and the physically grounded experiencing of the child.
Klíčová slova
Sociální opora, resilience, děti ze sociálně znevýhodněného prostředí, metoda PRVA, salutogeneze
Klíčová slova v angličtině
social support, resilience, children from a socially handicapped background, PRVA, salutogenesis
Zásady pro vypracování
Výzkumný problém/cíl:
Jak je rozvinuta schopnost opatřit si sociální oporu u dětí ve věku 9-12 let, žijících v sociálně znevýhodněných rodinách v azylovém domě NADĚJE v Litoměřicích?
Postup:
1. vypracování teoreticko-kritické analýzy stavu dosavadního poznání v dané problematice (WoS)
2. formulování výzkumných otázek
3. volba výzkumného plánu v kvalitativním výzkumném přístupu
4. volba odůvodnění metod výběru souboru, sběru dat (interview, jehož koncepce bude stanovena na základě toho, jak výrazní nositelé zkoumaných fenoménů budou vybraní participanti), zpracování dat, analýzy a interpretace dat a metodu triangulace výsledků (varianta triangulace bude stanovena na základě vybrané analytické metody, ta bude vybrána dle bohatosti a významového nasycení dat)
5. realizace výzkumu
6. formální zpracování práce
Formální zásady:
Práci je nutné zpracovat dle požadavků KPS PF UJEP (viz lit. níže)
Cíle a mezioborový přesah :
Práce se zabývá schopností opatřit si sociální oporou, jako salutogenetickým protektivním faktorem. Jedná se o zcela aktuální látku a to jak v psychologii tak v oblasti dalších pomáhajících profesí. Původně byl tento koncept Aronem Antonovskym zaveden do medicíny. Postupně se salutogeneze rozvinula jako mimořádně významný, výzkumně podložený systém ochrany člověka, vedle profylaxe a patogeneze.
S konceptem salutogeneze a schopnosti opatřit si sociální oporu souvisí též koncept buffering effect (Pierce, Sarason a Sarason), triáda resilience - hardiness - sense of coherency (Antonovsky), self-efficacy (Bandura) apod.
Zásady pro vypracování
Výzkumný problém/cíl:
Jak je rozvinuta schopnost opatřit si sociální oporu u dětí ve věku 9-12 let, žijících v sociálně znevýhodněných rodinách v azylovém domě NADĚJE v Litoměřicích?
Postup:
1. vypracování teoreticko-kritické analýzy stavu dosavadního poznání v dané problematice (WoS)
2. formulování výzkumných otázek
3. volba výzkumného plánu v kvalitativním výzkumném přístupu
4. volba odůvodnění metod výběru souboru, sběru dat (interview, jehož koncepce bude stanovena na základě toho, jak výrazní nositelé zkoumaných fenoménů budou vybraní participanti), zpracování dat, analýzy a interpretace dat a metodu triangulace výsledků (varianta triangulace bude stanovena na základě vybrané analytické metody, ta bude vybrána dle bohatosti a významového nasycení dat)
5. realizace výzkumu
6. formální zpracování práce
Formální zásady:
Práci je nutné zpracovat dle požadavků KPS PF UJEP (viz lit. níže)
Cíle a mezioborový přesah :
Práce se zabývá schopností opatřit si sociální oporou, jako salutogenetickým protektivním faktorem. Jedná se o zcela aktuální látku a to jak v psychologii tak v oblasti dalších pomáhajících profesí. Původně byl tento koncept Aronem Antonovskym zaveden do medicíny. Postupně se salutogeneze rozvinula jako mimořádně významný, výzkumně podložený systém ochrany člověka, vedle profylaxe a patogeneze.
S konceptem salutogeneze a schopnosti opatřit si sociální oporu souvisí též koncept buffering effect (Pierce, Sarason a Sarason), triáda resilience - hardiness - sense of coherency (Antonovsky), self-efficacy (Bandura) apod.
Seznam doporučené literatury
pro konceptuální východiska:
Hoskovcová, Š. (2006). Psychická odolnost předškolního dítěte. Praha: Grada.
Koukolík, F., & Drtilová, J. (2001). Zivot s deprivanty. Praha: Galen.
Závora, J. (2010). Učitel, krizová intervence a dítě v tísni. In Wedlichová, I. a kol. Pedagogicko psychologické přístupy a strategie v práci se žáky primárního vzdělávání. Univerzita J. E. Purkyně: Ustí n. L.
pro metodologické otázky:
Miovský, M. (2006). Kvalitativní přístup a metody v psychologii. Praha: Grada.
Závora J. & Hříbková L. (2015). Kvalifikační práce na katedře psychologie PF UJEP. Dostupné na PF UJEP Web site: http://www.pf.ujep.cz/index.php?option=com_content&view=article&id=401&Itemid=370
Závora, J. (2011). Uvedení do metody PRVA. Ústí n.L.: PF UJEP.
Smith, J. A. et al. (2009). Interpretative phenomenological analysis: Theory, Method
and Research. London: SAGE
Seznam doporučené literatury
pro konceptuální východiska:
Hoskovcová, Š. (2006). Psychická odolnost předškolního dítěte. Praha: Grada.
Koukolík, F., & Drtilová, J. (2001). Zivot s deprivanty. Praha: Galen.
Závora, J. (2010). Učitel, krizová intervence a dítě v tísni. In Wedlichová, I. a kol. Pedagogicko psychologické přístupy a strategie v práci se žáky primárního vzdělávání. Univerzita J. E. Purkyně: Ustí n. L.
pro metodologické otázky:
Miovský, M. (2006). Kvalitativní přístup a metody v psychologii. Praha: Grada.
Závora J. & Hříbková L. (2015). Kvalifikační práce na katedře psychologie PF UJEP. Dostupné na PF UJEP Web site: http://www.pf.ujep.cz/index.php?option=com_content&view=article&id=401&Itemid=370
Závora, J. (2011). Uvedení do metody PRVA. Ústí n.L.: PF UJEP.
Smith, J. A. et al. (2009). Interpretative phenomenological analysis: Theory, Method
and Research. London: SAGE