Diplomová práce má jako ústřední téma postoje dětí a mladistvých k autoritám. V úvodu teoretické části diplomové práce je popsána základní informační rešerše k tématu, tedy vymezení pojmu autority, vztahu k autoritám, geneze vztahu k autoritám, problematika vývojové psychologie se zaměřením na období staršího školního věku a mladistvých. Dále jsou uvedeny základy metodologie kvantitativně orientovaného pedagogického výzkumu.
Empirickou část tvoří formulace výzkumného problému, stanovení cílů výzkumu, hypotéz, volba a charakteristika výzkumného vzorku. Následně jsou komparovány dvě věkové skupiny, děti ve věku 12 - 13 let (žáci základních škol) a mladiství ve věku 18 let (studenti středních škol). Výzkum byl realizován v Libereckém kraji na vzorku 100 respondentů v každé věkové skupině. Získaná data jsou statisticky vyhodnocena a následně jsou formulovány hlavní závěry výzkumu a navrhnuta doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
The diploma thesis has as central theme attitudes of children and adolescents to the authorities. The introduction of the thesis describes the basic information and research on the topic, definition of the concept of authority, respect for authority, the genesis of the relationship to authorities, the problem of developmental psychology with a focus on the older school age and adolescents. The following are the basic methodology of quantitatively oriented educational research.
The empirical part consists of a formulation of the research problem, objectives of research, hypothesis, choice and characteristics of the research sample. Subsequently we compare two age groups, children aged 12 to 13 years (primary school pupils) and adolescents aged 18 years (high school students). The research was conducted in the Liberec region on a sample of 100 respondents in each age group. Collected data are statistically evaluated and subsequently formulated the main research findings and suggested recommendations for practice
Klíčová slova
Autorita, autorita ve výchově, autorita pedagoga, dospívání, poruchy chování v období dospívání
Klíčová slova v angličtině
Authority, authority in education, teacher authority, adolescence, behavioral disorders in adolescence
Rozsah průvodní práce
101 s. (134 465 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce má jako ústřední téma postoje dětí a mladistvých k autoritám. V úvodu teoretické části diplomové práce je popsána základní informační rešerše k tématu, tedy vymezení pojmu autority, vztahu k autoritám, geneze vztahu k autoritám, problematika vývojové psychologie se zaměřením na období staršího školního věku a mladistvých. Dále jsou uvedeny základy metodologie kvantitativně orientovaného pedagogického výzkumu.
Empirickou část tvoří formulace výzkumného problému, stanovení cílů výzkumu, hypotéz, volba a charakteristika výzkumného vzorku. Následně jsou komparovány dvě věkové skupiny, děti ve věku 12 - 13 let (žáci základních škol) a mladiství ve věku 18 let (studenti středních škol). Výzkum byl realizován v Libereckém kraji na vzorku 100 respondentů v každé věkové skupině. Získaná data jsou statisticky vyhodnocena a následně jsou formulovány hlavní závěry výzkumu a navrhnuta doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
The diploma thesis has as central theme attitudes of children and adolescents to the authorities. The introduction of the thesis describes the basic information and research on the topic, definition of the concept of authority, respect for authority, the genesis of the relationship to authorities, the problem of developmental psychology with a focus on the older school age and adolescents. The following are the basic methodology of quantitatively oriented educational research.
The empirical part consists of a formulation of the research problem, objectives of research, hypothesis, choice and characteristics of the research sample. Subsequently we compare two age groups, children aged 12 to 13 years (primary school pupils) and adolescents aged 18 years (high school students). The research was conducted in the Liberec region on a sample of 100 respondents in each age group. Collected data are statistically evaluated and subsequently formulated the main research findings and suggested recommendations for practice
Klíčová slova
Autorita, autorita ve výchově, autorita pedagoga, dospívání, poruchy chování v období dospívání
Klíčová slova v angličtině
Authority, authority in education, teacher authority, adolescence, behavioral disorders in adolescence
Zásady pro vypracování
1. Základní informační rešerše k tématu - vymezení pojmu autority, vztahu k autoritám, geneze vztahu k autoritám, problematika vývojové psychologie se zaměřením na období staršího školního věku a mladistvých. Základy metodologie kvantitativně orientovaného pedagogického výzkumu.
2. Teoretická část bude zaměřena na charakteristiku uvedené věkové skupiny, její specifika, vymezení problematiky autority a jejího vnímání a následné geneze tohoto vnímání.
3. Empirická část - formulace výzkumného problému, stanovení cílů výzkumu, hypotéz, volba a charakteristika výzkumného vzorku. Jako výzkumný nástroj bude použit dotazník, který autorka sama koonstruuje a následně jej po předvýzkumu optimalizuje.
4. Komparovány budou dvě věkové skupiny - děti ve věku 12 - 13 let a druhou skupinu budou tvořit mladiství ve věku 18 let (studenti středních škol). Výzkum proběhne v Libereckém kraji na vzorku cca 100 respondentů v každé skupině.
5. Získaná data budou statisticky vyhodnocena, komparovány budou obě skupiny, následně budou formulovány hlavní závěry výzkumu a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
1. Základní informační rešerše k tématu - vymezení pojmu autority, vztahu k autoritám, geneze vztahu k autoritám, problematika vývojové psychologie se zaměřením na období staršího školního věku a mladistvých. Základy metodologie kvantitativně orientovaného pedagogického výzkumu.
2. Teoretická část bude zaměřena na charakteristiku uvedené věkové skupiny, její specifika, vymezení problematiky autority a jejího vnímání a následné geneze tohoto vnímání.
3. Empirická část - formulace výzkumného problému, stanovení cílů výzkumu, hypotéz, volba a charakteristika výzkumného vzorku. Jako výzkumný nástroj bude použit dotazník, který autorka sama koonstruuje a následně jej po předvýzkumu optimalizuje.
4. Komparovány budou dvě věkové skupiny - děti ve věku 12 - 13 let a druhou skupinu budou tvořit mladiství ve věku 18 let (studenti středních škol). Výzkum proběhne v Libereckém kraji na vzorku cca 100 respondentů v každé skupině.
5. Získaná data budou statisticky vyhodnocena, komparovány budou obě skupiny, následně budou formulovány hlavní závěry výzkumu a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
1. DOULÍK, P. Vybrané základy metodologie pedagogického výzkumu (se cvičeními). Ústí nad Labem: PF UJEP, 2016. ISBN 978-80-7414-989-4.
2. GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0.
3. PRŮCHA, J. Učitel: současné poznatky o profesi. Praha: Portál, 2002, 154 s. ISBN
8071786217.
4. CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
5. VALIŠOVÁ, A. a kol. Relativizace autority a dopady na současnou mládež. 1. vyd.
Praha: ISV nakladatelství, 2005, 314 s. ISBN 80-866-4243-7.
6. VAGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie : Dětství, dospělost, stáří. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-308-0.
7. VALIŠOVÁ, A. a kol. Jak získat, udržet a neztrácet autoritu. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2282-5.
Seznam doporučené literatury
1. DOULÍK, P. Vybrané základy metodologie pedagogického výzkumu (se cvičeními). Ústí nad Labem: PF UJEP, 2016. ISBN 978-80-7414-989-4.
2. GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0.
3. PRŮCHA, J. Učitel: současné poznatky o profesi. Praha: Portál, 2002, 154 s. ISBN
8071786217.
4. CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
5. VALIŠOVÁ, A. a kol. Relativizace autority a dopady na současnou mládež. 1. vyd.
Praha: ISV nakladatelství, 2005, 314 s. ISBN 80-866-4243-7.
6. VAGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie : Dětství, dospělost, stáří. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-308-0.
7. VALIŠOVÁ, A. a kol. Jak získat, udržet a neztrácet autoritu. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2282-5.