Dějiny hudební pedagogiky mají ve svém slovníku mnoho zvučných jmen. Carl Orff patří bezesporu mezi ně. Jeho Schulwerk je forma elementární hudební výchovy, smyslem které je spojení hudební a rytmicko-pohybové výchovy. Staví na aktivitě a reakcích dítěte, rozvíjí jeho vlohy a je tak přímým naplněním Komenského Scholy Ludus a myšlenky o tvořivém vyučovacím procesu.
Cílem mé práce je podat ucelený pohled na současný stav práce s Orffovým instrumentářem na různých typech škol.
Anotace v angličtině
There have been quite a few renowned characters in the history of music pedagogy. Without a doubt, Carl Orff is one of them. His Schulwerk is a form of elementary music education, the purpose of which is to combine music with rhythmic-physical education. It builds on the activity and response of the child and develops their talents, thus directly accomplishing the principles of Schola Ludus by Comenius as well as the concept of a creative teaching process.
My thesis is aimed at providing a comprehensive overview of the present state of application of Orrf's armamentarium at different types of schools.
Klíčová slova
Orffův instrumentář, učitel, žák, škola, pedagogika, hudební výchova, didaktika, metodika, Carl Orff, rytmus, hudební nástroje, rytmické nástroje, melodické nástroje, hra, improvizace, výzkum
Klíčová slova v angličtině
Orff armamentarium, teacher, student, school, pedagogy, music education, didactics, methodology, Carl Orff, rhythm, musical instruments, rhythmic instruments, melodic instruments, play, improvisation, research
Rozsah průvodní práce
68 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Dějiny hudební pedagogiky mají ve svém slovníku mnoho zvučných jmen. Carl Orff patří bezesporu mezi ně. Jeho Schulwerk je forma elementární hudební výchovy, smyslem které je spojení hudební a rytmicko-pohybové výchovy. Staví na aktivitě a reakcích dítěte, rozvíjí jeho vlohy a je tak přímým naplněním Komenského Scholy Ludus a myšlenky o tvořivém vyučovacím procesu.
Cílem mé práce je podat ucelený pohled na současný stav práce s Orffovým instrumentářem na různých typech škol.
Anotace v angličtině
There have been quite a few renowned characters in the history of music pedagogy. Without a doubt, Carl Orff is one of them. His Schulwerk is a form of elementary music education, the purpose of which is to combine music with rhythmic-physical education. It builds on the activity and response of the child and develops their talents, thus directly accomplishing the principles of Schola Ludus by Comenius as well as the concept of a creative teaching process.
My thesis is aimed at providing a comprehensive overview of the present state of application of Orrf's armamentarium at different types of schools.
Klíčová slova
Orffův instrumentář, učitel, žák, škola, pedagogika, hudební výchova, didaktika, metodika, Carl Orff, rytmus, hudební nástroje, rytmické nástroje, melodické nástroje, hra, improvizace, výzkum
Klíčová slova v angličtině
Orff armamentarium, teacher, student, school, pedagogy, music education, didactics, methodology, Carl Orff, rhythm, musical instruments, rhythmic instruments, melodic instruments, play, improvisation, research
Zásady pro vypracování
Prostudování literatury
Pořízení konspektů z vybrané literatury
Konzultace zpracovávané problematiky s vedoucím práce
Postupné zpracování jednotlivých kapitol dané práce
Zásady pro vypracování
Prostudování literatury
Pořízení konspektů z vybrané literatury
Konzultace zpracovávané problematiky s vedoucím práce
Postupné zpracování jednotlivých kapitol dané práce
Seznam doporučené literatury
ČERNUŠÁK, Gracian. Dějiny evropské hudby. Praha: Panton, 1974.
D'ANDREA, Floriana. Rozvíjíme hudební vnímání a vyjadřování. Praha: Portál, 1998.
DANIEL, Ladislav. Metodika hudební výchovy, Know-how učitele HV. Ostrava: Montanex, 2001.
DANIEL, Ladislav. Slavík. Praha: Panton, 2000.
DANIEL, Ladislav. Metodická příručka k učebnici hudební výchovy Kukačka pro učitele 1. ročníku základní školy. Praha: Panton, 1994.
DANIEL, Ladislav. Metodická příručka k učebnici hudební výchovy Pěnička pro učitele 2. ročníku základní školy. Praha: Panton, 1995.
DANIEL, Ladislav. Metodická příručka k učebnici hudební výchovy Skřivánek pro učitele 3. ročníku základní školy. Praha: Panton, 1996.
DANIEL, Ladislav. Metodická příručka k učebnici hudební výchovy Sedmihlásek pro učitele 5. ročníku základní školy. Praha: Panton, 2000.
DANIEL, Ladislav. Metodická příručka k učebnici hudební výchovy Slavík pro učitele 5. ročníku základní školy. Praha: Panton, 2000
FUKAČ, Jiří, VYSLOUŽIL Jiří. Slovník české hudební kultury. Praha: Editio Supraphon, 1997.
11.HERDEN, Jaroslav, JENČKOVÁ, Eva, KOLÁŘ, Jiří. Hudba pro děti.
Praha: Karolinum, 1992.
12.HURNÍK, Ilja, EBEN, Petr. Česká Orffova škola I. Bratislava: Supraphon, 1969.
13.HURNÍK, Ilja, EBEN, Petr. Česká Orffova škola II. Bratislava: Supraphon, 1969.
14.HURNÍK, Ilja, EBEN, Petr. Česká Orffova škola III. Praha: Supraphon, 1972.
15.HURNÍK, Ilja, EBEN, Petr. Česká Orffova škola IV. Praha: Muzikservis, 1995.
16.HŮLA, Zdeněk. Brána hudby. Praha: Panton, 1982.
17. JURKOVIČ, Pavel, KORBEL, Václav. Nové informatorium školy mateřské. Praha: Česká hudební společnost, 1992.
18.JURKOVIČ, Pavel, FISCHER, Václav. Co slabika to muzika. Praha: Muzikservis, 2001.
19.JURKOVIČ, Pavel. Bude zima, bude mráz. Praha: Muzikservis, 2000.
20.JURKOVIČ, Pavel. Zahraj si se mnou. Praha: Studio Fontána, 1992.
21.JURKOVIČ, Pavel. Na orffovských cestách I. Netolice: Churáček, Jc-Audio, 2007.
22.MOJŽÍŠEK, František. Vyučovací metody. Praha: SPN, 1975.
23.NOVOTNÁ, Dana. Principy Orffova Schulwerku minulost a současnost. In: sborník Česko-německé hudební vztahy v minulosti a současnosti. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně. 2008.
24.SEDLÁK, František. Hudební vývoj dítěte. Praha: Supraphon, 1974.
25.SMOLKA, Jaroslav. Dějiny hudby. Praha: TOGGA, 2001.
26.ŠAFAŘÍK, Jiří. Dějiny hudby III. díl. 20. století. Věrovany: Jan Piszkiewicz, 2006.
27.VISKUPOVÁ, Božena. Hudba a pohyb. Praha: Supraphon, 1972.
Seznam doporučené literatury
ČERNUŠÁK, Gracian. Dějiny evropské hudby. Praha: Panton, 1974.
D'ANDREA, Floriana. Rozvíjíme hudební vnímání a vyjadřování. Praha: Portál, 1998.
DANIEL, Ladislav. Metodika hudební výchovy, Know-how učitele HV. Ostrava: Montanex, 2001.
DANIEL, Ladislav. Slavík. Praha: Panton, 2000.
DANIEL, Ladislav. Metodická příručka k učebnici hudební výchovy Kukačka pro učitele 1. ročníku základní školy. Praha: Panton, 1994.
DANIEL, Ladislav. Metodická příručka k učebnici hudební výchovy Pěnička pro učitele 2. ročníku základní školy. Praha: Panton, 1995.
DANIEL, Ladislav. Metodická příručka k učebnici hudební výchovy Skřivánek pro učitele 3. ročníku základní školy. Praha: Panton, 1996.
DANIEL, Ladislav. Metodická příručka k učebnici hudební výchovy Sedmihlásek pro učitele 5. ročníku základní školy. Praha: Panton, 2000.
DANIEL, Ladislav. Metodická příručka k učebnici hudební výchovy Slavík pro učitele 5. ročníku základní školy. Praha: Panton, 2000
FUKAČ, Jiří, VYSLOUŽIL Jiří. Slovník české hudební kultury. Praha: Editio Supraphon, 1997.
11.HERDEN, Jaroslav, JENČKOVÁ, Eva, KOLÁŘ, Jiří. Hudba pro děti.
Praha: Karolinum, 1992.
12.HURNÍK, Ilja, EBEN, Petr. Česká Orffova škola I. Bratislava: Supraphon, 1969.
13.HURNÍK, Ilja, EBEN, Petr. Česká Orffova škola II. Bratislava: Supraphon, 1969.
14.HURNÍK, Ilja, EBEN, Petr. Česká Orffova škola III. Praha: Supraphon, 1972.
15.HURNÍK, Ilja, EBEN, Petr. Česká Orffova škola IV. Praha: Muzikservis, 1995.
16.HŮLA, Zdeněk. Brána hudby. Praha: Panton, 1982.
17. JURKOVIČ, Pavel, KORBEL, Václav. Nové informatorium školy mateřské. Praha: Česká hudební společnost, 1992.
18.JURKOVIČ, Pavel, FISCHER, Václav. Co slabika to muzika. Praha: Muzikservis, 2001.
19.JURKOVIČ, Pavel. Bude zima, bude mráz. Praha: Muzikservis, 2000.
20.JURKOVIČ, Pavel. Zahraj si se mnou. Praha: Studio Fontána, 1992.
21.JURKOVIČ, Pavel. Na orffovských cestách I. Netolice: Churáček, Jc-Audio, 2007.
22.MOJŽÍŠEK, František. Vyučovací metody. Praha: SPN, 1975.
23.NOVOTNÁ, Dana. Principy Orffova Schulwerku minulost a současnost. In: sborník Česko-německé hudební vztahy v minulosti a současnosti. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně. 2008.
24.SEDLÁK, František. Hudební vývoj dítěte. Praha: Supraphon, 1974.
25.SMOLKA, Jaroslav. Dějiny hudby. Praha: TOGGA, 2001.
26.ŠAFAŘÍK, Jiří. Dějiny hudby III. díl. 20. století. Věrovany: Jan Piszkiewicz, 2006.
27.VISKUPOVÁ, Božena. Hudba a pohyb. Praha: Supraphon, 1972.