Diplomová práce se zabývá realizací kooperativního učení ve výuce na základní škole. Zkoumá, jestli kooperativní učení zvyšuje motivaci žáků k učení němčiny jako druhého cizího jazyka pro základní vzdělávání. Zároveň odpovídá na dvě další otázky: zda je kooperativní učení pro žáky lepším způsobem k upevnění získaných vědomostí a zdali se žákům tímto způsobem další cizí jazyk lépe učí. Práce analyzuje výsledky pozorování učitele během práce žáků v hodině a výsledky dotazníku, který žáci na konci sledovaného období vyplnili. Celý výzkum se uskutečnil na Základní škole Slovanka v České Lípě. Příklady možné práce s textem použité v této práci by mohly sloužit učitelům, kteří chtějí vyzkoušet tento typ výuky, který je založený na vzájemné toleranci, komunikaci a socializaci.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with realization of cooperative learning at primary school. It examines whether cooperative learning increases pupils' motivation to learn German as a second foreign language for primary education. At the same time, it answers two other questions: if cooperative learning for pupils is a better way to consolidate acquired knowledge and whether pupils learn the language better in this way. The diploma thesis analyzes the results of the teacher's observation during activities in the lesson and the results of the questionnaire filled by the pupils at the end of the monitored period. The whole research took place at the Slovanka Primary School in Česká Lípa. Examples of possible work with the text used in this thesis can help teachers who want to try out this type of teaching, which is based on mutual tolerance, communication and socialization.
Klíčová slova
kooperativní učení, skupinová práce, práce s textem, základní škola, motivace
Klíčová slova v angličtině
cooperative learning, group work, text work, primary school, motivation
Rozsah průvodní práce
101 s. (107 068 znaků)
Jazyk
NE
Anotace
Diplomová práce se zabývá realizací kooperativního učení ve výuce na základní škole. Zkoumá, jestli kooperativní učení zvyšuje motivaci žáků k učení němčiny jako druhého cizího jazyka pro základní vzdělávání. Zároveň odpovídá na dvě další otázky: zda je kooperativní učení pro žáky lepším způsobem k upevnění získaných vědomostí a zdali se žákům tímto způsobem další cizí jazyk lépe učí. Práce analyzuje výsledky pozorování učitele během práce žáků v hodině a výsledky dotazníku, který žáci na konci sledovaného období vyplnili. Celý výzkum se uskutečnil na Základní škole Slovanka v České Lípě. Příklady možné práce s textem použité v této práci by mohly sloužit učitelům, kteří chtějí vyzkoušet tento typ výuky, který je založený na vzájemné toleranci, komunikaci a socializaci.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with realization of cooperative learning at primary school. It examines whether cooperative learning increases pupils' motivation to learn German as a second foreign language for primary education. At the same time, it answers two other questions: if cooperative learning for pupils is a better way to consolidate acquired knowledge and whether pupils learn the language better in this way. The diploma thesis analyzes the results of the teacher's observation during activities in the lesson and the results of the questionnaire filled by the pupils at the end of the monitored period. The whole research took place at the Slovanka Primary School in Česká Lípa. Examples of possible work with the text used in this thesis can help teachers who want to try out this type of teaching, which is based on mutual tolerance, communication and socialization.
Klíčová slova
kooperativní učení, skupinová práce, práce s textem, základní škola, motivace
Klíčová slova v angličtině
cooperative learning, group work, text work, primary school, motivation
Zásady pro vypracování
1. Studium odborné literatury.
2. Teoretická část:
- RVP pro základní vzdělávání cíle, klíčové kompetence.
- Vymezení pojmu kooperativní učení (základní pojmy, modely, metody, podmínky, hodnocení).
- Vysvětlení pojmu Textarbeit.
- Kooperativní výuka: fáze práce, rozdělení do skupin, spolupráce a vztahy ve skupině, role žáka, role učitele, etapy práce, hodnoceni práce.
3. Praktická část:
Vlastní realizace kooperativního vyučování v hodinách NJ na ZŠ, konkrétně práce textem, a její evaluace.
Zásady pro vypracování
1. Studium odborné literatury.
2. Teoretická část:
- RVP pro základní vzdělávání cíle, klíčové kompetence.
- Vymezení pojmu kooperativní učení (základní pojmy, modely, metody, podmínky, hodnocení).
- Vysvětlení pojmu Textarbeit.
- Kooperativní výuka: fáze práce, rozdělení do skupin, spolupráce a vztahy ve skupině, role žáka, role učitele, etapy práce, hodnoceni práce.
3. Praktická část:
Vlastní realizace kooperativního vyučování v hodinách NJ na ZŠ, konkrétně práce textem, a její evaluace.
Seznam doporučené literatury
BRÜNNING, Ludger/ SAUM, Tobias (2008): Erfolgreich unterrichten durch Kooperatives Lernen. Teil 1. Strategien zur Schüleraktivierung. Essen : NDS
EINSIDLER, Wolfgang/ GÖTZ, Margarete / HARTINGER, Andreas / KAHLERT, Joachim/ SANDFUCHS, Uwe (Hrsg) (2011): Handbuch Grundschulpädagogik und Grundchul-didaktik. Stuttgart : UTB GmbH - Klinkhardt
GAVORA, Peter (2000): Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido.
KASÍKOVÁ, Hana (2007): Kooperativní učení a vyučování: teoretické a praktické problémy. Praha: Karolinum.
KASÍKOVÁ, Hana (1997): Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha: Portál.
KASÍKOVÁ, Hana (2009): Učíme (se) spolupráci spoluprací. Kladno: AISIS a.s.
KONRAD, Klaus (2014): Lernen lernen allein und mit anderen. Wiesbaden: Springer VS.
MAŇÁK Josef., ŠVEC, Vlastimil (2003): Výukové metody. Brno: Paido.
MAŇÁK, Josef (1997): Alternativní metody a postupy. Brno: MU
Seznam doporučené literatury
BRÜNNING, Ludger/ SAUM, Tobias (2008): Erfolgreich unterrichten durch Kooperatives Lernen. Teil 1. Strategien zur Schüleraktivierung. Essen : NDS
EINSIDLER, Wolfgang/ GÖTZ, Margarete / HARTINGER, Andreas / KAHLERT, Joachim/ SANDFUCHS, Uwe (Hrsg) (2011): Handbuch Grundschulpädagogik und Grundchul-didaktik. Stuttgart : UTB GmbH - Klinkhardt
GAVORA, Peter (2000): Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido.
KASÍKOVÁ, Hana (2007): Kooperativní učení a vyučování: teoretické a praktické problémy. Praha: Karolinum.
KASÍKOVÁ, Hana (1997): Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha: Portál.
KASÍKOVÁ, Hana (2009): Učíme (se) spolupráci spoluprací. Kladno: AISIS a.s.
KONRAD, Klaus (2014): Lernen lernen allein und mit anderen. Wiesbaden: Springer VS.
MAŇÁK Josef., ŠVEC, Vlastimil (2003): Výukové metody. Brno: Paido.
MAŇÁK, Josef (1997): Alternativní metody a postupy. Brno: MU