Tato diplomová práce je zaměřena na výzkum možností studia sociální pedagogiky na vysokých školách v České republice. Ve své teoretické části si klade za úkol shrnout vývoj sociální pedagogiky, nastínit přehledně stručnou historii vývoje, přednést a vysvětlit terminologii pojmu jako takového i jeho obsahu. Druhá kapitola teoretické části se zaměřuje na přehled možností vysokoškolského studia sociální pedagogiky na veřejných vysokých školách na území České republiky. Předmětem praktické části práce je stěžejní výzkumné šetření, které zahrnuje shrnutí všech možností vysokoškolského studia oboru zaměřených na sociální pedagogiku, jejich komparaci, utvoření obsahové analýzy studijních plánů. Výzkumník na závěr definuje základní kompetence sociální pedagoga, absolventa bakalářského i navazujícího magisterského oboru. Závěr je přenechán shrnutí a doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
This thesis is focused on research into the study of social pedagogy at universities in the Czech Republic. The theoretical part summarizes the development of social pedagogy, clearly outlines a development of history, explain the terminology of the concept and its content. The second theoretical chapter focuses on a review of options higher degree of social education at public universities in the Czech Republic. The subject of the practical part is research which includes a summary of all the possibilities of university studies in social pedagogy aimed at, compare them, forming a content analysis study plans. Researcher at the end defines the core competence of social educator. The conclusion is left to the summary and recommendations for practice.
Klíčová slova
sociální pedagogika, vysoké školy v České republice, studium sociální pedagogiky,
kompetence sociálního pedagoga
Klíčová slova v angličtině
social pedagogy, universities in the Czech Republic, studied social pedagogy, competence of social educator
Rozsah průvodní práce
78 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce je zaměřena na výzkum možností studia sociální pedagogiky na vysokých školách v České republice. Ve své teoretické části si klade za úkol shrnout vývoj sociální pedagogiky, nastínit přehledně stručnou historii vývoje, přednést a vysvětlit terminologii pojmu jako takového i jeho obsahu. Druhá kapitola teoretické části se zaměřuje na přehled možností vysokoškolského studia sociální pedagogiky na veřejných vysokých školách na území České republiky. Předmětem praktické části práce je stěžejní výzkumné šetření, které zahrnuje shrnutí všech možností vysokoškolského studia oboru zaměřených na sociální pedagogiku, jejich komparaci, utvoření obsahové analýzy studijních plánů. Výzkumník na závěr definuje základní kompetence sociální pedagoga, absolventa bakalářského i navazujícího magisterského oboru. Závěr je přenechán shrnutí a doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
This thesis is focused on research into the study of social pedagogy at universities in the Czech Republic. The theoretical part summarizes the development of social pedagogy, clearly outlines a development of history, explain the terminology of the concept and its content. The second theoretical chapter focuses on a review of options higher degree of social education at public universities in the Czech Republic. The subject of the practical part is research which includes a summary of all the possibilities of university studies in social pedagogy aimed at, compare them, forming a content analysis study plans. Researcher at the end defines the core competence of social educator. The conclusion is left to the summary and recommendations for practice.
Klíčová slova
sociální pedagogika, vysoké školy v České republice, studium sociální pedagogiky,
kompetence sociálního pedagoga
Klíčová slova v angličtině
social pedagogy, universities in the Czech Republic, studied social pedagogy, competence of social educator
Zásady pro vypracování
1. Literární rešerše studované problematiky je zaměřena na analýzu studijních oborů na veřejných vysokých školách v ČR, které se zaměřují na obor sociální pedagogika.
2. Formulace výzkumného problému, cílů výzkumu, výzkumných otázek, výzkumných hypotéz. Charakteristika výzkumného pole.
3. Výběr vzorku a způsob jeho pořízení. Výzkumný vzorek budou tvořit studijní obory (bakalářské i navazující magisterské) zaměřené na sociální pedagogiku na veřejných vysokých školách v ČR.
4. Výběr vhodných výzkumných metod. Použita bude obsahová analýza, zaměřená na vyhodnocování a porovnávání obsahových prvků studijních plánů u vybraných veřejných vysokých škol v ČR.
5. Vlastní realizace výzkumné studie zaměřené na vyhodnocování a porovnávání obsahu studijních plánů oborů zaměřených na sociální pedagogiku na veřejných vysokých školách v ČR. Komparovány budou profily absolventa, výstupní kompetence, struktura studijního plánu, obsah a zaměření SZZ, návaznost mezi bakalářským a navazujícím magisterským stupněm studia, uplatnění absolventa.
6. Vyhodnocení a komparace získaných dat.
7. Na základě provedené obsahové analýzy bude formulován návrh standardu sociálního pedagoga.
8. Formulace závěrů, doporučení pro praxi a přínosu pro rozvoj studijního oboru.
9. Sepsání a odevzdání diplomové práce.
Zásady pro vypracování
1. Literární rešerše studované problematiky je zaměřena na analýzu studijních oborů na veřejných vysokých školách v ČR, které se zaměřují na obor sociální pedagogika.
2. Formulace výzkumného problému, cílů výzkumu, výzkumných otázek, výzkumných hypotéz. Charakteristika výzkumného pole.
3. Výběr vzorku a způsob jeho pořízení. Výzkumný vzorek budou tvořit studijní obory (bakalářské i navazující magisterské) zaměřené na sociální pedagogiku na veřejných vysokých školách v ČR.
4. Výběr vhodných výzkumných metod. Použita bude obsahová analýza, zaměřená na vyhodnocování a porovnávání obsahových prvků studijních plánů u vybraných veřejných vysokých škol v ČR.
5. Vlastní realizace výzkumné studie zaměřené na vyhodnocování a porovnávání obsahu studijních plánů oborů zaměřených na sociální pedagogiku na veřejných vysokých školách v ČR. Komparovány budou profily absolventa, výstupní kompetence, struktura studijního plánu, obsah a zaměření SZZ, návaznost mezi bakalářským a navazujícím magisterským stupněm studia, uplatnění absolventa.
6. Vyhodnocení a komparace získaných dat.
7. Na základě provedené obsahové analýzy bude formulován návrh standardu sociálního pedagoga.
8. Formulace závěrů, doporučení pro praxi a přínosu pro rozvoj studijního oboru.
9. Sepsání a odevzdání diplomové práce.
Seznam doporučené literatury
1. GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. 207 str. ISBN 80-85931-79-6
2. HRADEČNÁ, M. a kol. Vybrané problémy sociální pedagogiky. Praha: Karolinum, 1998. 89 str. ISBN 80-7184-015-7
3. KLAPILOVÁ, S. Kapitoly ze sociální pedagogiky. Olomouc: UP, 2001. 63 str. ISBN 80-7067-699-8
4. KNOTOVÁ, D. Sociální pedagogika a její studium na vysoké škole. In Transformace našeho školství. Brno: Česká pedagogická společnost, 1997. str. 161 -162 ISBN 80-85615-21-5
5. KRAUS, B. K aktuálním problémům sociální pedagogiky. Pedagogická orientace, 1995, č. 15. s. 58 - 61
6. KRAUS, B. Sociální pedagogika jako vědní disciplína a jako studijní obor. In Sociální pedagogika jako vědecká a společensky užitá disciplína. Brno: Institut mezioborových studií Brno, 2000. str. 68 - 76 ISBN 80-90-2936-0-3
7. PRŮCHA, Jan, WALTEROVÁ, Eliška, MAREŠ, Jiří. Pedagogický slovník. 4. vydání. Praha: Portál, 2001. 322 str. ISBN 80-7178-579-2
8. ŠVEC, V. Vzdělávací a vědecko-výzkumná dimenze sociální pedagogiky. In Sociální pedagogika jako obor vysokoškolského studia. Brno: Institut mezioborových studií, 2002. str. 11 17 ISBN 80-902936-1-1
9. PROCHÁZKA, M. Sociální pedagogika. Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3470-5.
10. SKALKOVÁ, J. a kol. Úvod do metodologie a metod pedagogického výzkumu. Praha: SPN, 1983.
11. PELIKÁN, J. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum, 2004.
12. MAŇÁK, J., ŠVEC, V. (Ed.). Cesty pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2004.
Seznam doporučené literatury
1. GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. 207 str. ISBN 80-85931-79-6
2. HRADEČNÁ, M. a kol. Vybrané problémy sociální pedagogiky. Praha: Karolinum, 1998. 89 str. ISBN 80-7184-015-7
3. KLAPILOVÁ, S. Kapitoly ze sociální pedagogiky. Olomouc: UP, 2001. 63 str. ISBN 80-7067-699-8
4. KNOTOVÁ, D. Sociální pedagogika a její studium na vysoké škole. In Transformace našeho školství. Brno: Česká pedagogická společnost, 1997. str. 161 -162 ISBN 80-85615-21-5
5. KRAUS, B. K aktuálním problémům sociální pedagogiky. Pedagogická orientace, 1995, č. 15. s. 58 - 61
6. KRAUS, B. Sociální pedagogika jako vědní disciplína a jako studijní obor. In Sociální pedagogika jako vědecká a společensky užitá disciplína. Brno: Institut mezioborových studií Brno, 2000. str. 68 - 76 ISBN 80-90-2936-0-3
7. PRŮCHA, Jan, WALTEROVÁ, Eliška, MAREŠ, Jiří. Pedagogický slovník. 4. vydání. Praha: Portál, 2001. 322 str. ISBN 80-7178-579-2
8. ŠVEC, V. Vzdělávací a vědecko-výzkumná dimenze sociální pedagogiky. In Sociální pedagogika jako obor vysokoškolského studia. Brno: Institut mezioborových studií, 2002. str. 11 17 ISBN 80-902936-1-1
9. PROCHÁZKA, M. Sociální pedagogika. Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3470-5.
10. SKALKOVÁ, J. a kol. Úvod do metodologie a metod pedagogického výzkumu. Praha: SPN, 1983.
11. PELIKÁN, J. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum, 2004.
12. MAŇÁK, J., ŠVEC, V. (Ed.). Cesty pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2004.