Tato práce řeší problematiku badatelsky orientované výuky jako výukové metody na středních školách. Cílem této práce je zjistit postoj žáků střední školy k badatelsky orientované výuce v praxi. Zaměřila jsem se na žáky všech ročníků střední školy a porovnávala jsem jejich vztah k badatelsky orientované výuce.
V praxi jsem ověřila celkem 4 laboratorní chemické pokusy vybrané vždy dle probíraného učiva v daném ročníku. Postoj žáků jsem ověřovala pomocí interview a dotazníků. Dotazníky a interview jsem vyhodnocovala dle jednotlivých ročníků.
Po vyhodnocení dat jsem dospěla k závěru, že vztah k badatelsky orientované výuce závisí nejvíce na věku (čím mladší, tím hravější). Dále závisí na tom, zda žáci mají s tímto stylem výuky kladnou předchozí zkušenost.
Badatelsky orientovaná výuka je testovanými žáky přijímána jako metoda zábavná, ale zařadili by ji spíše jako metodu doplňkovou k výuce klasické či jako dobrovolné odpolední kroužky. Do běžné výuky by ji zařadili částečně.
Anotace v angličtině
The thesis looks into the issue of inquiry-based learning as a teaching method in secondary schools. The aim of this work is to determine the attitude of high school students of inquiry-based learning in practice. I focused on students of all grades in the high school and I compared their attitude to the inquiry-based learning.
In practice I demonstrated 4 laboratory chemistry experiments in total, always selected according to the discussed subject matter in a given year. I checked the attitude of pupils through interviews and questionnaires. The questionnaires and the interviews have been evaluated according to individual years.
After data´s evaluation I have concluded that the attitude towards inquiry-based teaching depends mostly on the age (the younger the playful). Furthermore it depends on whether students have positive previous experience with this style of teaching.
Inquiry-based learning is accepted by tested pupils as an entertaining method, but they would have rather ranked it as a complementary method for classical teaching or as a voluntary afterschool. They would include it into lesson partially.
Klíčová slova
badatelsky orientovaná výuka (BOV), rozhovor, pozorování, chemické pokusy
Klíčová slova v angličtině
inquiry-based learning (IBL), interview, watching, chemical experiments
Rozsah průvodní práce
89 s.; 31 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato práce řeší problematiku badatelsky orientované výuky jako výukové metody na středních školách. Cílem této práce je zjistit postoj žáků střední školy k badatelsky orientované výuce v praxi. Zaměřila jsem se na žáky všech ročníků střední školy a porovnávala jsem jejich vztah k badatelsky orientované výuce.
V praxi jsem ověřila celkem 4 laboratorní chemické pokusy vybrané vždy dle probíraného učiva v daném ročníku. Postoj žáků jsem ověřovala pomocí interview a dotazníků. Dotazníky a interview jsem vyhodnocovala dle jednotlivých ročníků.
Po vyhodnocení dat jsem dospěla k závěru, že vztah k badatelsky orientované výuce závisí nejvíce na věku (čím mladší, tím hravější). Dále závisí na tom, zda žáci mají s tímto stylem výuky kladnou předchozí zkušenost.
Badatelsky orientovaná výuka je testovanými žáky přijímána jako metoda zábavná, ale zařadili by ji spíše jako metodu doplňkovou k výuce klasické či jako dobrovolné odpolední kroužky. Do běžné výuky by ji zařadili částečně.
Anotace v angličtině
The thesis looks into the issue of inquiry-based learning as a teaching method in secondary schools. The aim of this work is to determine the attitude of high school students of inquiry-based learning in practice. I focused on students of all grades in the high school and I compared their attitude to the inquiry-based learning.
In practice I demonstrated 4 laboratory chemistry experiments in total, always selected according to the discussed subject matter in a given year. I checked the attitude of pupils through interviews and questionnaires. The questionnaires and the interviews have been evaluated according to individual years.
After data´s evaluation I have concluded that the attitude towards inquiry-based teaching depends mostly on the age (the younger the playful). Furthermore it depends on whether students have positive previous experience with this style of teaching.
Inquiry-based learning is accepted by tested pupils as an entertaining method, but they would have rather ranked it as a complementary method for classical teaching or as a voluntary afterschool. They would include it into lesson partially.
Klíčová slova
badatelsky orientovaná výuka (BOV), rozhovor, pozorování, chemické pokusy
Klíčová slova v angličtině
inquiry-based learning (IBL), interview, watching, chemical experiments
Zásady pro vypracování
-Zpracování komplexní literární rešerše o badatelsky orientované výuce (Inguiry based learning) přírodovědných předmětů se zaměřením na chemii v ČR a ve světě.
-Kompletní vytvoření a didaktické zpracování vybraných partií ze středoškolského učiva chemie, zejména interdisciplinárního charakteru, pomocí badatelsky orientované výuky.
-Ověření vytvořených témat ve výuce na střední škole, analýza efektivity a postojů žáků k této výuce.
-Zhodnocení získaných údajů.
-Sepsání DP.
Zásady pro vypracování
-Zpracování komplexní literární rešerše o badatelsky orientované výuce (Inguiry based learning) přírodovědných předmětů se zaměřením na chemii v ČR a ve světě.
-Kompletní vytvoření a didaktické zpracování vybraných partií ze středoškolského učiva chemie, zejména interdisciplinárního charakteru, pomocí badatelsky orientované výuky.
-Ověření vytvořených témat ve výuce na střední škole, analýza efektivity a postojů žáků k této výuce.
-Zhodnocení získaných údajů.
-Sepsání DP.
Seznam doporučené literatury
-EASTWELL, P. Inquiry learning: Elements of confusion and frustration. The American biology teacher, 71 (5), 263264, 2009.
-HMELO-SILVER, C. E. Problem-based learning: What and how do students learn? Educational Psychology Review, 2004.16, 3, 235-266.
-KOL. AUTORŮ. Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. [online]. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2007. 100 s. [cit. 2014-10-02]. Dostupné z WWW: . ISBN 978-80-87000-11-3
-NEZVALOVÁ, D., ET AL. Inovace v přírodovědném vzdělávání: [on-line] 1. vyd. Olomouc, 2010. S. 48 -50. Dostupné z WWW: zvyp.upol.cz/publikace/nezvalova1.pdf.
-PAPÁČEK, M. (ed.): Didaktika biologie v České republice 2010 a badatelsky orientované vyučování. DiBi, 2010. Sborník příspěvků semináře, 25. a 26. března 2010A, Jihočeská univerzita, České Budějovice, 2010, ISBN 978-80-7394-210-6.
-Sdružení TEREZA. Badatelsky orientované vyučování. Průvodce pro učitele. Pracovní verze. Praha: Sdružení TEREZA. 2012.
-STUCHLIKOVA, I. O badatelsky orientovaném vyučovaní. In PAPAČEK, M. (ed.). Didaktika biologie v České republice 2010 a badatelsky orientované vyučování (DiBi 2010). Sborník příspěvků semináře, 25. a 26. března 2010, Pedagogická fakulta Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích, s. 129135. [online] 2010 [cit. 20101005]. Dostupné na WWW: http://www.pf.jcu.cz/stru/katedry/bi/DiBi2010.pdf ISBN 978-80-7394-210-6.
-VOTÁPKOVÁ, D., VAŠÍČKOVÁ, R. a kol. 2013: Badatelé.cz. Průvodce pro učitele Badatelsky orientovaným vyučováním. Praha: Sdružení TEREZA, 114 s.
Seznam doporučené literatury
-EASTWELL, P. Inquiry learning: Elements of confusion and frustration. The American biology teacher, 71 (5), 263264, 2009.
-HMELO-SILVER, C. E. Problem-based learning: What and how do students learn? Educational Psychology Review, 2004.16, 3, 235-266.
-KOL. AUTORŮ. Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. [online]. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2007. 100 s. [cit. 2014-10-02]. Dostupné z WWW: . ISBN 978-80-87000-11-3
-NEZVALOVÁ, D., ET AL. Inovace v přírodovědném vzdělávání: [on-line] 1. vyd. Olomouc, 2010. S. 48 -50. Dostupné z WWW: zvyp.upol.cz/publikace/nezvalova1.pdf.
-PAPÁČEK, M. (ed.): Didaktika biologie v České republice 2010 a badatelsky orientované vyučování. DiBi, 2010. Sborník příspěvků semináře, 25. a 26. března 2010A, Jihočeská univerzita, České Budějovice, 2010, ISBN 978-80-7394-210-6.
-Sdružení TEREZA. Badatelsky orientované vyučování. Průvodce pro učitele. Pracovní verze. Praha: Sdružení TEREZA. 2012.
-STUCHLIKOVA, I. O badatelsky orientovaném vyučovaní. In PAPAČEK, M. (ed.). Didaktika biologie v České republice 2010 a badatelsky orientované vyučování (DiBi 2010). Sborník příspěvků semináře, 25. a 26. března 2010, Pedagogická fakulta Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích, s. 129135. [online] 2010 [cit. 20101005]. Dostupné na WWW: http://www.pf.jcu.cz/stru/katedry/bi/DiBi2010.pdf ISBN 978-80-7394-210-6.
-VOTÁPKOVÁ, D., VAŠÍČKOVÁ, R. a kol. 2013: Badatelé.cz. Průvodce pro učitele Badatelsky orientovaným vyučováním. Praha: Sdružení TEREZA, 114 s.
Přílohy volně vložené
CD-ROM
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Záznam z průběhu obhajoby magisterské práce 31. 5. 2016
Jméno studenta: bc. Kateřina Skálová
Název práce: Badatelsky orientované vyučování ve výuce chemie na střední škole
Seznam přítomných členů komise: PhDr. Nguyen, doc. RNDr . Jaroslav Rejnek, CSc., RNDr. Jan Jirsák, Ph.D., RNDr. Václav Šícha, Ph.D., doc. PaeDdr. Markéta Pečivová, CSc., ., doc. Ing. Jan Čermák, CSc., RNDr. Milan Šmídl Ph.D., RNDr. Luboš Vrtoch, PhD..
Charakteristika práce: Zpracovaná DP řeší aktuální problematiku didaktiky a to zavádění badatelsky orientovaného vyučování (BOV) do výuky přírodovědných předmětů v tomto případě se jedná o chemii Od BOV se očekává zlepšení motivace žáků a větší samostatnost při vyvozování závěrů z pozorování.
V teoretické části se diplomantka snaží jednak charakterizovat jednu z aktivizujících vyučovacích metod nazývanou Badatelsky orientovaným vyučováním, dále popisuje použité metody pedagogického výzkumu, kterými jsou pozorování a rozhovor. Do této části zařadila autorka i kapitoly nazvané Didaktické zpracování témat, která ověřila, a dále i ta témata, která navrhovala, ale neověřila.
V praktické části zachovává autorka jednotlivé fáze klasického pedagogického výzkumu. Od stanovení hypotéz, po jejich ověření a vyslovení závěrů. Badatelsky orientovanou výuku diplomantka aplikuje formou laboratorních cvičení ve čtyřech ročnících (v prvním druhým, třetím a čtvrtým) Střední odborné školy pro ochranu a obnovu životního prostředí Schola Humanitas v Litvínově. Zpětnou vazbu ohledně Badatelsky orientované výuky se autorka snažila získat rozhovorem o dříve formulovaných výzkumných otázkách.
Informace o prezentaci studenta:Prezentace byla uskutečněna s využitím diaprojektoru v programu Power Point v trvání 12 minut. Samotná prezentace i reakce na připomínky oponenta a přítomných měla velmi dobrou úroveň.
Sdělení o posudcích vedoucího práce a oponenta:
Vedoucí práce: RNDr. Milan Šmídl Ph.D., jeho posudek je přiložen . V tomto posudku byly uvedeny tři otázky, které byly při obhajobě úspěšně zodpovězeny. Vedoucím práce bylo přiloženo vyjádření k výsledkům kontroly práce a konstatováno, že se nejedná o plagiát.
Oponent práce : doc. PaeDdr. Markéta Pečivová, CSc.. Oponentský posudek je přiložen. Otázky položené oponentem jsou uvedeny v oponentním posudku v celkovém počtu 18 a byly úspěšně zodpovězeny.
Diskuse: V Po zodpovězení otázek vedoucího práce a oponenta byly položeny otázky, týkající se realizace praktických laboratorních cvičení .
Na základě hodnocení vedoucího práce a oponenta a zhodnocení průběhu obhajoby
Komise hodnotí práci velmi dobře.
V Ústí nad Labem 31. června 2016
Doc. Dr. Markéta Pečivová, CSc.