Cílem této diplomové práce je probuzení zájmu o animaci a tvorbu animovaného filmu u žáků prvního stupně základní školy. Tato práce je rozdělena na dvě části. Teoretická část shrnuje dějiny a vývoj světové a české animované filmové tvorby, předkládá seznam a popis známých animačních technik a také seznam známých animátorů používající animační techniku pixilace. Okrajově se dotýká tématu obsahu předmětů Výtvarná výchova a Filmová a audiovizuální výchova a jejich pozice v školském kurikulu České republiky. Také zkoumá vztah umění k filmu a vztah umění k animaci. Praktická část této práce předkládá dlouhodobý projekt s názvem Animace v hodinách výtvarné výchovy na prvním stupni základní školy. Obsahem jsou především přípravy na hodinu s doplněním průběhu jejich realizace a reflexí ze strany žáků i pedagoga a konečný závěr. Hlavním výstupem projektu je animovaný film vytvořený žáky 4. a 5. třídy prvního stupně základní školy.
Anotace v angličtině
The goal of this diploma thesis is to arouse primary school pupils' interest towards creating animated movies and towards animation in general. This thesis consists of two main parts. In the first theoretical part it sums up the roots and history of world and Czech animated film, brings a list and a description of various animation techniques and a list of world famous and inspirational pixilators. It touches the theme of position and content of Art Education and Film Education in the school curricular documents of system of education in Czech Republic. It also explores the relationship of art and film and of art and animation. In the second part it presents the long-term didactical project of Teaching animation in Art Education in primary school. This part consists of the lesson planning, the realization, the pupils and teachers reflexions of the lessons and the main conclusion. The final product of this project is an animated movie done by the pupils of the 4th an 5th grade of primary school.
Klíčová slova
výtvarná výchova, animace, animovaný film, animační techniky, animace modelíny, ploška, pixilace, animace na tabuli, kreslená animace, McLaren, stop motion, nová média
Klíčová slova v angličtině
Art Education, animation, animated film, techniques of animation, claymation, cut-out, pixilation, whiteboard animation, drawn animation, McLaren, stop motion, new media
Rozsah průvodní práce
126
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem této diplomové práce je probuzení zájmu o animaci a tvorbu animovaného filmu u žáků prvního stupně základní školy. Tato práce je rozdělena na dvě části. Teoretická část shrnuje dějiny a vývoj světové a české animované filmové tvorby, předkládá seznam a popis známých animačních technik a také seznam známých animátorů používající animační techniku pixilace. Okrajově se dotýká tématu obsahu předmětů Výtvarná výchova a Filmová a audiovizuální výchova a jejich pozice v školském kurikulu České republiky. Také zkoumá vztah umění k filmu a vztah umění k animaci. Praktická část této práce předkládá dlouhodobý projekt s názvem Animace v hodinách výtvarné výchovy na prvním stupni základní školy. Obsahem jsou především přípravy na hodinu s doplněním průběhu jejich realizace a reflexí ze strany žáků i pedagoga a konečný závěr. Hlavním výstupem projektu je animovaný film vytvořený žáky 4. a 5. třídy prvního stupně základní školy.
Anotace v angličtině
The goal of this diploma thesis is to arouse primary school pupils' interest towards creating animated movies and towards animation in general. This thesis consists of two main parts. In the first theoretical part it sums up the roots and history of world and Czech animated film, brings a list and a description of various animation techniques and a list of world famous and inspirational pixilators. It touches the theme of position and content of Art Education and Film Education in the school curricular documents of system of education in Czech Republic. It also explores the relationship of art and film and of art and animation. In the second part it presents the long-term didactical project of Teaching animation in Art Education in primary school. This part consists of the lesson planning, the realization, the pupils and teachers reflexions of the lessons and the main conclusion. The final product of this project is an animated movie done by the pupils of the 4th an 5th grade of primary school.
Klíčová slova
výtvarná výchova, animace, animovaný film, animační techniky, animace modelíny, ploška, pixilace, animace na tabuli, kreslená animace, McLaren, stop motion, nová média
Klíčová slova v angličtině
Art Education, animation, animated film, techniques of animation, claymation, cut-out, pixilation, whiteboard animation, drawn animation, McLaren, stop motion, new media
Zásady pro vypracování
1. Nastudování odborné literatury.
2. Zpracování teoretické části diplomové práce.
3. Příprava výtvarného projektu (časový harmonogram, stanovení cílů projektu, zpracování příprav pro výtvarné činnosti).
4. Realizace výtvarného projektu.
5. Pedagogická reflexe a zhodnocení naplnění cílů výtvarného projektu.
6. Závěr.
Zásady pro vypracování
1. Nastudování odborné literatury.
2. Zpracování teoretické části diplomové práce.
3. Příprava výtvarného projektu (časový harmonogram, stanovení cílů projektu, zpracování příprav pro výtvarné činnosti).
4. Realizace výtvarného projektu.
5. Pedagogická reflexe a zhodnocení naplnění cílů výtvarného projektu.
6. Závěr.
Seznam doporučené literatury
Český animovaný film, 1934-1994: jeho minulost a přítomnost. Praha: Ministerstvo kultury ČR, 1994. 104 s.
DUTKA, Edgar. Minimum z dějin světové animace. 2. vyd. V Praze: Akademie múzických umění, 2012. 151 s., [16] s. obr. příl. ISBN 978-80-7331-253-4.
DUTKA, Edgar. Scenáristika animovaného filmu; Minimum z historie české animace. 3. vyd. V Praze: Akademie múzických umění, 2012. 137 s., [4] s. obr. příl. ISBN 978-80-7331-252-7.
KLUSÁKOVÁ, Veronika. Dějiny českého animovaného filmu. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006. 45 s. Studijní texty pro distanční studium. ISBN 80-244-1497-X.
KUBÍČEK, Jiří. Úvod do estetiky animace. 1. vyd. Praha: Akademie múzických umění v Praze, Filmová a televizní fakulta, katedra animované tvorby, 2004. 110 s., [12] s. barev. obr. příl. ISBN 80-7331-019-8.
MONACO, James. Jak číst film: svět filmů, médií a multimédií: umění, technologie, jazyk, dějiny, teorie. 1. vyd. Praha: Albatros, 2004. 735 s. Albatros Plus; 35. ISBN 80-00-01410-6.
PLASS, Jiří. Základy animace: základní pravidla klasické a virtuální animace. 1. vyd. Plzeň: Fraus, 2010. 196 s. ISBN 978-80-7238-884-4.
VANČÁT, Jaroslav. Poznávací a komunikační obsah výtvarné výchovy v kurikulárních dokumentech. 1. vyd. Praha: Sdružení MAC, 2003. 31 s. Nové metody vzdělávání; sv. 3. ISBN 80-86015-90-4.
Seznam doporučené literatury
Český animovaný film, 1934-1994: jeho minulost a přítomnost. Praha: Ministerstvo kultury ČR, 1994. 104 s.
DUTKA, Edgar. Minimum z dějin světové animace. 2. vyd. V Praze: Akademie múzických umění, 2012. 151 s., [16] s. obr. příl. ISBN 978-80-7331-253-4.
DUTKA, Edgar. Scenáristika animovaného filmu; Minimum z historie české animace. 3. vyd. V Praze: Akademie múzických umění, 2012. 137 s., [4] s. obr. příl. ISBN 978-80-7331-252-7.
KLUSÁKOVÁ, Veronika. Dějiny českého animovaného filmu. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006. 45 s. Studijní texty pro distanční studium. ISBN 80-244-1497-X.
KUBÍČEK, Jiří. Úvod do estetiky animace. 1. vyd. Praha: Akademie múzických umění v Praze, Filmová a televizní fakulta, katedra animované tvorby, 2004. 110 s., [12] s. barev. obr. příl. ISBN 80-7331-019-8.
MONACO, James. Jak číst film: svět filmů, médií a multimédií: umění, technologie, jazyk, dějiny, teorie. 1. vyd. Praha: Albatros, 2004. 735 s. Albatros Plus; 35. ISBN 80-00-01410-6.
PLASS, Jiří. Základy animace: základní pravidla klasické a virtuální animace. 1. vyd. Plzeň: Fraus, 2010. 196 s. ISBN 978-80-7238-884-4.
VANČÁT, Jaroslav. Poznávací a komunikační obsah výtvarné výchovy v kurikulárních dokumentech. 1. vyd. Praha: Sdružení MAC, 2003. 31 s. Nové metody vzdělávání; sv. 3. ISBN 80-86015-90-4.