Tématem bakalářské práce je nastínění užitečných metod, jakými lze rozvíjet čtenářskou gramotnost na středních školách. Jsou jimi čtenářské dílny. Práce se zaměřuje na samotný pojem čtenářské gramotnosti a její roli ve společnosti. V pozdější fázi práce nalezneme popis jednotlivých čtenářských dílen uskutečněných v roce 2015-2016 a jejich zhodnocení samotnými žáky.
Anotace v angličtině
The theme of this bachelor's thesis is to outline useful methods, which can help to develop reader's literacy at secondary schools. These are called reader's workshops. The thesis deals with the term of reader's literacy and her role in society. In late part of the thesis we find descripiton of each reader's workoshop, realized in 2015-2016, and their evaluation, which were done by learners themselves.
Klíčová slova
čtenářská gramotnost, OPVK - výzva č. 56, čtenářská dílna, rozvoj čtenářských dovedností, sebehodnocení
Klíčová slova v angličtině
reader's literacy, OPKV - challenge nr. 56, reader's workshop, development of reading skills, self-evaluation
Rozsah průvodní práce
66 s. (86 838 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tématem bakalářské práce je nastínění užitečných metod, jakými lze rozvíjet čtenářskou gramotnost na středních školách. Jsou jimi čtenářské dílny. Práce se zaměřuje na samotný pojem čtenářské gramotnosti a její roli ve společnosti. V pozdější fázi práce nalezneme popis jednotlivých čtenářských dílen uskutečněných v roce 2015-2016 a jejich zhodnocení samotnými žáky.
Anotace v angličtině
The theme of this bachelor's thesis is to outline useful methods, which can help to develop reader's literacy at secondary schools. These are called reader's workshops. The thesis deals with the term of reader's literacy and her role in society. In late part of the thesis we find descripiton of each reader's workoshop, realized in 2015-2016, and their evaluation, which were done by learners themselves.
Klíčová slova
čtenářská gramotnost, OPVK - výzva č. 56, čtenářská dílna, rozvoj čtenářských dovedností, sebehodnocení
Klíčová slova v angličtině
reader's literacy, OPKV - challenge nr. 56, reader's workshop, development of reading skills, self-evaluation
Zásady pro vypracování
Prostudování základní a sekundární literatury k tématu, včetně RVP a metodických pokynů MŠMT
Hospitování ve vyučování ČJL na střední škole v hodinách věnovaných čtenářským dílnám, eventuálně vedení čtenářské dílny na SŠ.
Shromáždění didaktického materiálu a jeho analýza (Pracovní listy, tematické plány, jiné materiály zaznamenávající výkon žáka)
Vlastní práce na BP, ověřování hypotéz a formulace závěrů
Zásady pro vypracování
Prostudování základní a sekundární literatury k tématu, včetně RVP a metodických pokynů MŠMT
Hospitování ve vyučování ČJL na střední škole v hodinách věnovaných čtenářským dílnám, eventuálně vedení čtenářské dílny na SŠ.
Shromáždění didaktického materiálu a jeho analýza (Pracovní listy, tematické plány, jiné materiály zaznamenávající výkon žáka)
Vlastní práce na BP, ověřování hypotéz a formulace závěrů
Seznam doporučené literatury
Čtenářská gramotnost jako vzdělávací cíl pro každého žáka (Česká školní inspekce, Praha 2010)
Šlapal, M./ Košťíálová, H./ Hausenblas, O. a kol.: Metodika rozvoje čtenářství a čtenářské gramotnosti (KVIC, Nový Jičín 2005)
Hník, O.: Didaktika literatury: výzvy oboru (Karolinum, Praha 2014)
B.a.: Čtenářská gramotnost ve výuce (NÚV, Praha 2011)
Seznam doporučené literatury
Čtenářská gramotnost jako vzdělávací cíl pro každého žáka (Česká školní inspekce, Praha 2010)
Šlapal, M./ Košťíálová, H./ Hausenblas, O. a kol.: Metodika rozvoje čtenářství a čtenářské gramotnosti (KVIC, Nový Jičín 2005)
Hník, O.: Didaktika literatury: výzvy oboru (Karolinum, Praha 2014)
B.a.: Čtenářská gramotnost ve výuce (NÚV, Praha 2011)