Bakalářská práce bude v souladu s aktuálními trendy v sociální pedagogice tematicky orientována na možnosti rozvoje kompetencí rodičů žijících v podmínkách sociálního vyloučení ke vzdělávací podpoře dětí. Teoretická východiska práce budou zahrnovat problematiku sociálního vyloučení a jeho dopadů na životní strategie osob z tohoto prostředí, problematiku sociálního znevýhodnění ve vzdělávání a možnosti komplexní podpory rodin a dětí ohrožených negativními důsledky sociálního vyloučení, a to zejména v oblasti vzdělávání. V empirické části práce budou prezentovány výsledky empirického šetření zaměřeného na analýzu postupů, užívaných v rámci sociálních služeb pro podporu rozvoje kompetencí rodičů ve zkoumané oblasti, jejich východiska a hodnocení efektivity. Data budou získávána prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů s pracovníky realizujícími sociální služby či aktivity v oblasti sociálně pedagogické podpory. Výstupem práce budou strukturovaná doporučení pro práci sociálních pracovníků v dané oblasti.
Anotace v angličtině
The thesis will be in accordance with current trends in social pedagogy thematically focused on the possibilities for development of competencies of parents living in conditions of social exclusion for educational support for the children. The theoretical bases of the work will include the issues of social exclusion and its impact on the strategies of this environment, the issues of social disadvantage in education and the possibility of a comprehensive support to families and children at risk of negative consequences of social exclusion, in particular in the field of education. In the empirical part of the work will be presented the results of the empirical investigation focused on an analysis of procedures used in the framework of the social services to support parent´s competence development in the area, their background and evaluation of effectiveness. Data will be gathered through semi-structured interviews with the staff realising social services or activities in the area of socio-pedagogical support. The output of the work will be structured recommendations for social workers in the area.
Klíčová slova
kompetence, sociální vyloučení, sociální znevýhodnění, sociální služby, začleňování, vzdělávání, sociální stratifikace
Klíčová slova v angličtině
competences, social exclusion, social disadvantage, social services, inclusion, education, social stratification
Rozsah průvodní práce
53 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce bude v souladu s aktuálními trendy v sociální pedagogice tematicky orientována na možnosti rozvoje kompetencí rodičů žijících v podmínkách sociálního vyloučení ke vzdělávací podpoře dětí. Teoretická východiska práce budou zahrnovat problematiku sociálního vyloučení a jeho dopadů na životní strategie osob z tohoto prostředí, problematiku sociálního znevýhodnění ve vzdělávání a možnosti komplexní podpory rodin a dětí ohrožených negativními důsledky sociálního vyloučení, a to zejména v oblasti vzdělávání. V empirické části práce budou prezentovány výsledky empirického šetření zaměřeného na analýzu postupů, užívaných v rámci sociálních služeb pro podporu rozvoje kompetencí rodičů ve zkoumané oblasti, jejich východiska a hodnocení efektivity. Data budou získávána prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů s pracovníky realizujícími sociální služby či aktivity v oblasti sociálně pedagogické podpory. Výstupem práce budou strukturovaná doporučení pro práci sociálních pracovníků v dané oblasti.
Anotace v angličtině
The thesis will be in accordance with current trends in social pedagogy thematically focused on the possibilities for development of competencies of parents living in conditions of social exclusion for educational support for the children. The theoretical bases of the work will include the issues of social exclusion and its impact on the strategies of this environment, the issues of social disadvantage in education and the possibility of a comprehensive support to families and children at risk of negative consequences of social exclusion, in particular in the field of education. In the empirical part of the work will be presented the results of the empirical investigation focused on an analysis of procedures used in the framework of the social services to support parent´s competence development in the area, their background and evaluation of effectiveness. Data will be gathered through semi-structured interviews with the staff realising social services or activities in the area of socio-pedagogical support. The output of the work will be structured recommendations for social workers in the area.
Klíčová slova
kompetence, sociální vyloučení, sociální znevýhodnění, sociální služby, začleňování, vzdělávání, sociální stratifikace
Klíčová slova v angličtině
competences, social exclusion, social disadvantage, social services, inclusion, education, social stratification
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce bude v souladu s aktuálními trendy v sociální pedagogice tematicky orientována na možnosti rozvoje kompetencí rodičů žijících v podmínkách sociálního vyloučení ke vzdělávací podpoře dětí. Teoretická východiska práce budou zahrnovat problematiku sociálního vyloučení a jeho dopadů na životní strategie osob z tohoto prostředí, problematiku sociálního znevýhodnění ve vzdělávání a možnosti komplexní podpory rodin a dětí ohrožených negativními důsledky sociálního vyloučení, a to zejména v oblasti vzdělávání. V empirické části práce budou prezentovány výsledky empirického šetření zaměřeného na analýzu postupů, užívaných v rámci sociálních služeb pro podporu rozvoje kompetencí rodičů ve zkoumané oblasti, jejich východiska a hodnocení efektivity. Data budou získávána prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů s pracovníky realizujícími sociální služby či aktivity v oblasti sociálně pedagogické podpory. Výstupem práce budou strukturovaná doporučení pro práci sociálních pracovníků v dané oblasti.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce bude v souladu s aktuálními trendy v sociální pedagogice tematicky orientována na možnosti rozvoje kompetencí rodičů žijících v podmínkách sociálního vyloučení ke vzdělávací podpoře dětí. Teoretická východiska práce budou zahrnovat problematiku sociálního vyloučení a jeho dopadů na životní strategie osob z tohoto prostředí, problematiku sociálního znevýhodnění ve vzdělávání a možnosti komplexní podpory rodin a dětí ohrožených negativními důsledky sociálního vyloučení, a to zejména v oblasti vzdělávání. V empirické části práce budou prezentovány výsledky empirického šetření zaměřeného na analýzu postupů, užívaných v rámci sociálních služeb pro podporu rozvoje kompetencí rodičů ve zkoumané oblasti, jejich východiska a hodnocení efektivity. Data budou získávána prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů s pracovníky realizujícími sociální služby či aktivity v oblasti sociálně pedagogické podpory. Výstupem práce budou strukturovaná doporučení pro práci sociálních pracovníků v dané oblasti.
Seznam doporučené literatury
BROŽ, M., KINTLOVÁ, P., TOUŠEK, L. Kdo drží Černého Petra. Praha: Člověk v tísni, o.p.s., 2007. ISBN 978-80-86961-27-9
BRTNOVÁ-ČEPIČKOVÁ, I. (ed.) Vzdělávání v sociokulturním kontextu. Diverzita a vzdělávací bariéry. Ústí nad Labem: PF UJEP, 2008, s. 19 - 29. ISBN 978-80-7414-035-8
GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6
GIDDENS, A. Sociologie. Praha: Nakladatelství Argo, 1999. ISBN 80-7203-124-4
HIRT, T., JAKOUBEK, M. "Romové" v osidlech sociálního vyloučení, Aleš Čeněk 2006, ISBN 80-86898-76-8
JÁRA, M. (ed.) Sociální diskriminace pod lupou. Metodika identifikace diskriminačního jednání a doprovodných negativních jevů v bydlení a zaměstnávání.
KOL. AUT. Bedekr sociálním znevýhodněním pro učitele základní školy. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2011. 185 s. ISBN 978-80-261-0053-9
KOL. AUT. Multidisciplinární přístupy pomáhajících profesí. Ústí nad Labem: Univerzita J.E.Purkyně, 2007, s. 166 177. ISBN 978-80-7044-858-8
KOL.A. Nová role učitele ve světě práce. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2008, s. 19 - 33. ISBN 978-80-7368-517-1
MUCHA, I. Sociální stratifikace a sociální mobilita. Texty ze sociologie pro studenty právnické fakulty, 2001 [on-line] SDS, 2011[cit. 19.2.2012]. Dostupné na www: http://www.sds.cz/view.php?cisloclanku=2005121803
MURPHY, R. Úvod do kulturní a sociální antropologie. Praha: Sociologické nakladatelství, 2006. ISBN 80-86429-25-3.
SVOBODA, Z., MORVAYOVÁ, P. A KOL. Schola excludus, Univerzita J.E.Purkyně, Pedagogická fakulta 2010, ISBN 978-80-7414-221-5 (brož.)
ŠANDEROVÁ, J. Sociální stratifikace. Problém, vybrané teorie, výzkum. Praha: Univerzita Karlova v Praze. Nakladatelství Karolinum, 2004. ISBN 80-246-0025-0
Seznam doporučené literatury
BROŽ, M., KINTLOVÁ, P., TOUŠEK, L. Kdo drží Černého Petra. Praha: Člověk v tísni, o.p.s., 2007. ISBN 978-80-86961-27-9
BRTNOVÁ-ČEPIČKOVÁ, I. (ed.) Vzdělávání v sociokulturním kontextu. Diverzita a vzdělávací bariéry. Ústí nad Labem: PF UJEP, 2008, s. 19 - 29. ISBN 978-80-7414-035-8
GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6
GIDDENS, A. Sociologie. Praha: Nakladatelství Argo, 1999. ISBN 80-7203-124-4
HIRT, T., JAKOUBEK, M. "Romové" v osidlech sociálního vyloučení, Aleš Čeněk 2006, ISBN 80-86898-76-8
JÁRA, M. (ed.) Sociální diskriminace pod lupou. Metodika identifikace diskriminačního jednání a doprovodných negativních jevů v bydlení a zaměstnávání.
KOL. AUT. Bedekr sociálním znevýhodněním pro učitele základní školy. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2011. 185 s. ISBN 978-80-261-0053-9
KOL. AUT. Multidisciplinární přístupy pomáhajících profesí. Ústí nad Labem: Univerzita J.E.Purkyně, 2007, s. 166 177. ISBN 978-80-7044-858-8
KOL.A. Nová role učitele ve světě práce. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2008, s. 19 - 33. ISBN 978-80-7368-517-1
MUCHA, I. Sociální stratifikace a sociální mobilita. Texty ze sociologie pro studenty právnické fakulty, 2001 [on-line] SDS, 2011[cit. 19.2.2012]. Dostupné na www: http://www.sds.cz/view.php?cisloclanku=2005121803
MURPHY, R. Úvod do kulturní a sociální antropologie. Praha: Sociologické nakladatelství, 2006. ISBN 80-86429-25-3.
SVOBODA, Z., MORVAYOVÁ, P. A KOL. Schola excludus, Univerzita J.E.Purkyně, Pedagogická fakulta 2010, ISBN 978-80-7414-221-5 (brož.)
ŠANDEROVÁ, J. Sociální stratifikace. Problém, vybrané teorie, výzkum. Praha: Univerzita Karlova v Praze. Nakladatelství Karolinum, 2004. ISBN 80-246-0025-0