Bakalářská práce se zabývá posouzením současného stavu školní družiny a školního klubu. Cílem bakalářské práce bylo zjistit, zda se u dětí ve školní družině a školním klubu vyskytuje rizikové chování a pokud ano, které z nich se objevuje nejčastěji, a jsou-li vychovatelé dostatečně připraveni sociálně patologické problémy řešit.
V teoretické části je vymezena základní charakteristika školní družiny a školního klubu a jejich legislativní postavení.
V empirické části je provedena analýza a vyhodnocení na základě dotazníkového šetření s použitím škálových otázek. Cílovou skupinou výzkumu byly děti ve věku od 7-15let.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is focused on the assessment of the conteporary after-school-childcare and after school clubs. The aim was to find out, whether there is an occurance of the risk behaviour of children, who attend those subjects. If the answear is yes, then the purpose of the thesis is also to determine which of these two subjects is more problematic regarding this topic. Another purpose is to solve, if the counsellors are prepared enough to deal with patologic features of such behaviour.
The characteristics of the after-school-childcare and the school club is determined in the theoretical part together with the legislation of both subjects.
The empiric part is focused on the analysis and evaluation of the research, which was based on questionarie forms. The target group were children from 7 to 15 years.
Klíčová slova
Školní družina, sociálně patologické jevy, rizikové chování, šikana, netolismus, závislost.
Klíčová slova v angličtině
School club, socially pathological phenomena, risky behavior, bullying, netolismus, addiction.
Rozsah průvodní práce
59 stran
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá posouzením současného stavu školní družiny a školního klubu. Cílem bakalářské práce bylo zjistit, zda se u dětí ve školní družině a školním klubu vyskytuje rizikové chování a pokud ano, které z nich se objevuje nejčastěji, a jsou-li vychovatelé dostatečně připraveni sociálně patologické problémy řešit.
V teoretické části je vymezena základní charakteristika školní družiny a školního klubu a jejich legislativní postavení.
V empirické části je provedena analýza a vyhodnocení na základě dotazníkového šetření s použitím škálových otázek. Cílovou skupinou výzkumu byly děti ve věku od 7-15let.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is focused on the assessment of the conteporary after-school-childcare and after school clubs. The aim was to find out, whether there is an occurance of the risk behaviour of children, who attend those subjects. If the answear is yes, then the purpose of the thesis is also to determine which of these two subjects is more problematic regarding this topic. Another purpose is to solve, if the counsellors are prepared enough to deal with patologic features of such behaviour.
The characteristics of the after-school-childcare and the school club is determined in the theoretical part together with the legislation of both subjects.
The empiric part is focused on the analysis and evaluation of the research, which was based on questionarie forms. The target group were children from 7 to 15 years.
Klíčová slova
Školní družina, sociálně patologické jevy, rizikové chování, šikana, netolismus, závislost.
Klíčová slova v angličtině
School club, socially pathological phenomena, risky behavior, bullying, netolismus, addiction.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zabývat posouzením současného stavu školních družin a školních klubů na českolipských školách. a zda se v nich objevuje rizikové chování. Práce bude rozdělena do dvou částí, a to teoretické a praktické. Teoretická část bude objasňovat charakteristiku a systém školní družiny a školního klubu. Cílem praktické části bude zjištění, zda se u dětí objevuje a v jaké míře rizikové chování, které z nich se objevuje nejčastěji a jsou-li vychovatelé dostatečně připraveni tyto problémy řešit. Na základě zjištění autorka stanoví doporučení pro praxi sociální pedagogiky a dalších pomáhajících profesí.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zabývat posouzením současného stavu školních družin a školních klubů na českolipských školách. a zda se v nich objevuje rizikové chování. Práce bude rozdělena do dvou částí, a to teoretické a praktické. Teoretická část bude objasňovat charakteristiku a systém školní družiny a školního klubu. Cílem praktické části bude zjištění, zda se u dětí objevuje a v jaké míře rizikové chování, které z nich se objevuje nejčastěji a jsou-li vychovatelé dostatečně připraveni tyto problémy řešit. Na základě zjištění autorka stanoví doporučení pro praxi sociální pedagogiky a dalších pomáhajících profesí.
Seznam doporučené literatury
FISCHER, Slavomil. Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se specifickými potřebami v oblasti somatické, psychické a sociální : učebnice pro studenty učitelství. 1. vyd. Praha: Triton, 2014, 299 s. ISBN 978-80-7387-792-7.
VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese / Marie Vágnerová. Vyd. 3., rozš. a přeprac. Praha: Portál, 2004, 870 s. ISBN 80-7178-802-3.
FISCHER, Slavomil a Jiří ŠKODA. Sociální patologie: závažné sociálně patologické jevy, příčiny, prevence, možnosti řešení. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2014, 231 s. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-5046-0.
ŠTERN, Pavel, Lenka OUŘEDNÍČKOVÁ (ed.) a Dagmar DOUBRAVOVÁ (ed.). Probace a mediace: možnosti řešení trestných činů. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010, 212 s.
ISBN 978-80-7367-757-2.
MARTÍNEK, Zdeněk. Agresivita a kriminalita školní mládeže. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 152 s. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-2310-5.
BENDL, Stanislav. Kázeňské problémy ve škole. Aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Triton, 2011, 260 s. ISBN 978-80-7387-436-0.
ANTIER, Edwige. Agresivita dětí. Vyd. 2. Praha: Portál, 2011, 101 s. ISBN 978-80-7367-881-4.
JANATA, Jaromír. Agrese, tolerance a intolerance. Vyd. 1. Praha: Grada, 1999, 220 s. Psyché (Grada). ISBN 80-7169-889-x.
HORT, Vladimír. Dětská a adolescentní psychiatrie. Vyd. 2. Praha: Portál, 2008, 492 s. ISBN 978-80-7367-404-5.
KOLÁŘ, Michal. Bolest šikanování. Vyd. 2. Praha: Portál, 2005, 256 s. ISBN 80-7367-014-3.
LANGMEIER, Josef a Zdeněk MATĚJČEK. Psychická deprivace v dětství. Vyd. 4., dopl., V nakl. Karolinum 1. Praha: Karolinum, 2011, 399 s. ISBN 978-80-246-1983-5.
MATOUŠEK, Oldřich a Andrea MATOUŠKOVÁ. Mládež a delikvence: možné příčiny, struktura, programy prevence kriminality mládeže. Vyd. 3., aktualiz. Praha: Portál, 2011, 336 s. ISBN 978-80-7367-825-8.
ŘÍČAN, Pavel. Agresivita a šikana mezi dětmi: jak dát dětem ve škole pocit bezpečí. Vyd. 1. Praha: Portál, 1995, 95 s. Pedagogická praxe. ISBN 80-7178-049-9.
VODÁČKOVÁ, Daniela. Krizová intervence. 3. vyd. Praha: Portál, 2012, 543 s. ISBN 978-80-262-0212-7.
Seznam doporučené literatury
FISCHER, Slavomil. Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se specifickými potřebami v oblasti somatické, psychické a sociální : učebnice pro studenty učitelství. 1. vyd. Praha: Triton, 2014, 299 s. ISBN 978-80-7387-792-7.
VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese / Marie Vágnerová. Vyd. 3., rozš. a přeprac. Praha: Portál, 2004, 870 s. ISBN 80-7178-802-3.
FISCHER, Slavomil a Jiří ŠKODA. Sociální patologie: závažné sociálně patologické jevy, příčiny, prevence, možnosti řešení. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2014, 231 s. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-5046-0.
ŠTERN, Pavel, Lenka OUŘEDNÍČKOVÁ (ed.) a Dagmar DOUBRAVOVÁ (ed.). Probace a mediace: možnosti řešení trestných činů. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010, 212 s.
ISBN 978-80-7367-757-2.
MARTÍNEK, Zdeněk. Agresivita a kriminalita školní mládeže. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 152 s. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-2310-5.
BENDL, Stanislav. Kázeňské problémy ve škole. Aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Triton, 2011, 260 s. ISBN 978-80-7387-436-0.
ANTIER, Edwige. Agresivita dětí. Vyd. 2. Praha: Portál, 2011, 101 s. ISBN 978-80-7367-881-4.
JANATA, Jaromír. Agrese, tolerance a intolerance. Vyd. 1. Praha: Grada, 1999, 220 s. Psyché (Grada). ISBN 80-7169-889-x.
HORT, Vladimír. Dětská a adolescentní psychiatrie. Vyd. 2. Praha: Portál, 2008, 492 s. ISBN 978-80-7367-404-5.
KOLÁŘ, Michal. Bolest šikanování. Vyd. 2. Praha: Portál, 2005, 256 s. ISBN 80-7367-014-3.
LANGMEIER, Josef a Zdeněk MATĚJČEK. Psychická deprivace v dětství. Vyd. 4., dopl., V nakl. Karolinum 1. Praha: Karolinum, 2011, 399 s. ISBN 978-80-246-1983-5.
MATOUŠEK, Oldřich a Andrea MATOUŠKOVÁ. Mládež a delikvence: možné příčiny, struktura, programy prevence kriminality mládeže. Vyd. 3., aktualiz. Praha: Portál, 2011, 336 s. ISBN 978-80-7367-825-8.
ŘÍČAN, Pavel. Agresivita a šikana mezi dětmi: jak dát dětem ve škole pocit bezpečí. Vyd. 1. Praha: Portál, 1995, 95 s. Pedagogická praxe. ISBN 80-7178-049-9.
VODÁČKOVÁ, Daniela. Krizová intervence. 3. vyd. Praha: Portál, 2012, 543 s. ISBN 978-80-262-0212-7.