Tato diplomová práce se zabývá netradičními matematickými operacemi na 1. stupni základní školy. Cílem diplomové práce je ukázat možnosti netradičních matematických operací a netradičního přístupu k tradičním početním operacím (sčítání, odčítání, násobení a dělení). V teoretické části je popsán vznik a průběh matematických operací, přirozené číslo, kardinální a ordinální číslo, Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, školní vzdělávací program, matematické operace ve 3. ročníku. Praktická část je tvořena pracovními listy, které jsou zaměřeny na různé typy netradičních matematických úloh a využití úloh dle profesora Hejného. Netradiční matematické operace jsou kvalitativně vyhodnoceny. Ve výzkumu jsou použity sloupcové a výsečové grafy, kterými se zjišťuje úspěšnost žáků při zvládání tradičních operací s netradičním přístupem.
Anotace v angličtině
This thesis deals with application of non traditional mathematical operations at the first grade of primary school. The aim of this thesis is to demonstrate that the lesson of mathematics can be diversified by non-traditional mathematical operations and non-traditional approach on traditional mathematical operations. The theoretical part describes the origin and course of mathematical operations, integer, binary operations, cardinal and ordinal numbers, general educational program for primary education, school curriculum, mathematical operation at the third grade. The practical part contains worksheets focused at different types of non traditional mathematical tasks. There are bar graphs used in the research, which determine the success of students dealing with traditional mathematical operations with non-traditional approach.
Klíčová slova
Matematické operace v dějinách, binární operace, kardinální a ordinální čísla, netradiční matematické operace, Rámcový vzdělávací program, školní vzdělávací program, mladší školní věk, pracovní listy.
Klíčová slova v angličtině
Mathematical operations in history, binary operations, cardinal and ordinal numbers, unconventional mathematical operations, general educational program for primary education, school curriculum, younger school age, worksheets.
Rozsah průvodní práce
65 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá netradičními matematickými operacemi na 1. stupni základní školy. Cílem diplomové práce je ukázat možnosti netradičních matematických operací a netradičního přístupu k tradičním početním operacím (sčítání, odčítání, násobení a dělení). V teoretické části je popsán vznik a průběh matematických operací, přirozené číslo, kardinální a ordinální číslo, Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, školní vzdělávací program, matematické operace ve 3. ročníku. Praktická část je tvořena pracovními listy, které jsou zaměřeny na různé typy netradičních matematických úloh a využití úloh dle profesora Hejného. Netradiční matematické operace jsou kvalitativně vyhodnoceny. Ve výzkumu jsou použity sloupcové a výsečové grafy, kterými se zjišťuje úspěšnost žáků při zvládání tradičních operací s netradičním přístupem.
Anotace v angličtině
This thesis deals with application of non traditional mathematical operations at the first grade of primary school. The aim of this thesis is to demonstrate that the lesson of mathematics can be diversified by non-traditional mathematical operations and non-traditional approach on traditional mathematical operations. The theoretical part describes the origin and course of mathematical operations, integer, binary operations, cardinal and ordinal numbers, general educational program for primary education, school curriculum, mathematical operation at the third grade. The practical part contains worksheets focused at different types of non traditional mathematical tasks. There are bar graphs used in the research, which determine the success of students dealing with traditional mathematical operations with non-traditional approach.
Klíčová slova
Matematické operace v dějinách, binární operace, kardinální a ordinální čísla, netradiční matematické operace, Rámcový vzdělávací program, školní vzdělávací program, mladší školní věk, pracovní listy.
Klíčová slova v angličtině
Mathematical operations in history, binary operations, cardinal and ordinal numbers, unconventional mathematical operations, general educational program for primary education, school curriculum, younger school age, worksheets.
Zásady pro vypracování
1) Seznámení se s literaturou
2) Pojem matematické operace
3) Binární operace
4) Vlastnosti matematických operací
5) Činnosti ve výuce matematiky
6) Netradiční početní operace
7) Tvorba úloh
8) Účinnost vytvořených úloh
9) Prostudování směrnice děkana PF UJEP č. 6/2015
Zásady pro vypracování
1) Seznámení se s literaturou
2) Pojem matematické operace
3) Binární operace
4) Vlastnosti matematických operací
5) Činnosti ve výuce matematiky
6) Netradiční početní operace
7) Tvorba úloh
8) Účinnost vytvořených úloh
9) Prostudování směrnice děkana PF UJEP č. 6/2015
Seznam doporučené literatury
1) BĚLÍK, M. a kol. Matematika pro studium učitelství 1. stupně Zš. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně, 2000. ISBN 80-7044-311-1.
2) BĚLÍK, M. Přirozená čísla jako čísla kardinální a ordinální. Ústí nad Labem: Pedagogická fakulta UJEP, 1998. ISBN 80-7044-189-5.
3) BĚLÍK, M., SVOBODA, J. Binární operace pro studium učitelství 1. stupně základní školy. Ústí nad Labem: Pedagogická fakulta UJEP, 1998. ISBN 80-7044-188-7.
ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. 2. vyd. Praha: Portál, 2007, 655 s.
4) KOLMAN, A.: Dějiny matematiky ve starověku. Academia, Praha, 1968.
5) MACHOVÁ, J. Biologie člověka pro učitele. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2002, 269 s.
6) MAREŠ, M. Příběhy matematiky. Příbram: Pistorius, Příbram, 2008. 336 s. ISBN 978-80- 87053- 16- 4.
7) MELICHAR, J. Dějiny matematiky. [online]. [ cit. 28. 4. 2015].
PAVLÍKOVÁ, P., SCHMIDT O. Základy matematiky. 1. Vydání [online]. Dostupné z: https://cs.wikipedia.org/wiki/Matematika [cit. 18. 3. 2015]
8) Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: VÚP, 2006. ISBN 80-87000-02-1
Seznam doporučené literatury
1) BĚLÍK, M. a kol. Matematika pro studium učitelství 1. stupně Zš. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně, 2000. ISBN 80-7044-311-1.
2) BĚLÍK, M. Přirozená čísla jako čísla kardinální a ordinální. Ústí nad Labem: Pedagogická fakulta UJEP, 1998. ISBN 80-7044-189-5.
3) BĚLÍK, M., SVOBODA, J. Binární operace pro studium učitelství 1. stupně základní školy. Ústí nad Labem: Pedagogická fakulta UJEP, 1998. ISBN 80-7044-188-7.
ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. 2. vyd. Praha: Portál, 2007, 655 s.
4) KOLMAN, A.: Dějiny matematiky ve starověku. Academia, Praha, 1968.
5) MACHOVÁ, J. Biologie člověka pro učitele. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2002, 269 s.
6) MAREŠ, M. Příběhy matematiky. Příbram: Pistorius, Příbram, 2008. 336 s. ISBN 978-80- 87053- 16- 4.
7) MELICHAR, J. Dějiny matematiky. [online]. [ cit. 28. 4. 2015].
PAVLÍKOVÁ, P., SCHMIDT O. Základy matematiky. 1. Vydání [online]. Dostupné z: https://cs.wikipedia.org/wiki/Matematika [cit. 18. 3. 2015]
8) Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: VÚP, 2006. ISBN 80-87000-02-1