Bakalářská práce pojednává o budování matematických představ dětí předškolního věku s využitím zhotoveného didaktického materiálu. V centru pozornosti je tvořivost učitelek a jejich kreativní přístup v souvislosti s budováním matematických představ a rozvojem matematického myšlení, jejich využívání profesionálních znalostí a zkušeností v mateřských školách.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis deals with pre-school children and their mathematical imagination when using own custom designed didactic tool. In the centre of attention is teacher's creativity and focus on building children's mathematical imagination and thinking while using practical knowledge and experiences as being a professional working in kindergarten environment.
Bakalářská práce pojednává o budování matematických představ dětí předškolního věku s využitím zhotoveného didaktického materiálu. V centru pozornosti je tvořivost učitelek a jejich kreativní přístup v souvislosti s budováním matematických představ a rozvojem matematického myšlení, jejich využívání profesionálních znalostí a zkušeností v mateřských školách.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis deals with pre-school children and their mathematical imagination when using own custom designed didactic tool. In the centre of attention is teacher's creativity and focus on building children's mathematical imagination and thinking while using practical knowledge and experiences as being a professional working in kindergarten environment.
Studentka se podrobně seznámí s aktuální směrnicí děkana "Pokyny pro psaní a odevzdávání bakalářských a diplomových prací" a bude dbát na její dodržování.
Studium odborné literatury a pravidelné konzultace s vedoucí bakalářské práce.
Formulování cíle bakalářské práce.
Teoretická část. Celostní pojetí předškolní výchovy, charakteristika předškolního věku, kompetence předškolního pedagoga, kreativita v práci předškolního pedagoga. Předmatematické představy, rozvoj matematického myšlení v raném věku, abstraktní matematické pojmy a jejich modely, význam manipulativních činností při rozvoji matematického myšlení. RVP PV. Hra a její význam ve výchově předškolního dítěte, didaktická hra, didaktické pomůcky.
Empirická část. Vytvoření didaktického materiálu didaktické pomůcky zaměřené na budování (před)matematických představ, a také sady úloh pro práci s pomůckou, včetně metodického komentáře. Úlohy budou v souladu s holistickým pojetím předškolní výchovy zahrnovat kromě rozvoje matematického myšlení i další oblasti předškolní výchovy. Didaktický materiál bude využit při zkoumání kompetencí učitelek mateřské školy k vytváření praktických úloh zaměřených na rozvoj (před)matematického myšlení. Metodou sběru dat bude rozhovor a pozorování, data budou vyhodnocena kvalitativními metodami. Shrnutí získaných dat, jejich interpretace, diskuse. Závěr, zhodnocení dosažení cíle bakalářské práce, přínos pro pedagogickou teorii a praxi.
Zásady pro vypracování
Studentka se podrobně seznámí s aktuální směrnicí děkana "Pokyny pro psaní a odevzdávání bakalářských a diplomových prací" a bude dbát na její dodržování.
Studium odborné literatury a pravidelné konzultace s vedoucí bakalářské práce.
Formulování cíle bakalářské práce.
Teoretická část. Celostní pojetí předškolní výchovy, charakteristika předškolního věku, kompetence předškolního pedagoga, kreativita v práci předškolního pedagoga. Předmatematické představy, rozvoj matematického myšlení v raném věku, abstraktní matematické pojmy a jejich modely, význam manipulativních činností při rozvoji matematického myšlení. RVP PV. Hra a její význam ve výchově předškolního dítěte, didaktická hra, didaktické pomůcky.
Empirická část. Vytvoření didaktického materiálu didaktické pomůcky zaměřené na budování (před)matematických představ, a také sady úloh pro práci s pomůckou, včetně metodického komentáře. Úlohy budou v souladu s holistickým pojetím předškolní výchovy zahrnovat kromě rozvoje matematického myšlení i další oblasti předškolní výchovy. Didaktický materiál bude využit při zkoumání kompetencí učitelek mateřské školy k vytváření praktických úloh zaměřených na rozvoj (před)matematického myšlení. Metodou sběru dat bude rozhovor a pozorování, data budou vyhodnocena kvalitativními metodami. Shrnutí získaných dat, jejich interpretace, diskuse. Závěr, zhodnocení dosažení cíle bakalářské práce, přínos pro pedagogickou teorii a praxi.
Seznam doporučené literatury
1. KASLOVÁ, Michaela. Předmatematické činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, 2010. ISBN 978-80-86307-96-1.
2. FUCHS, Eduard (ed.), Hana LIŠKOVÁ (ed.) a Eva ZELENDOVÁ (ed.). Rozvoj předmatematických představ dětí předškolního věku: metodický průvodce. Praha: JČMF, 2015. ISBN 978-80-7015-566-0.
3. MELICHAR, Jan a Josef SVOBODA. Rozvoj matematického myšlení I pro studium učitelství pro mateřské školy. Ústí nad Labem: UJEP, 2003. ISBN 80-704-4512-2.
4. ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6.
5. KUŘINA, František. Umění vidět v matematice. 1. vyd. Praha: SPN, 1990. ISBN 80-042-3753-3.
6. OPAVA, Zdeněk. Matematika kolem nás. Praha: Albatros, 1989.
7. KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Dítě a mateřská škola: co by měli rodiče znát, učitelé respektovat a rozvíjet. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4435-3.
8. PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2013, 395 s. ISBN 978-80-262-0403-9.
9. SYSLOVÁ, Zora. Profesní kompetence učitele mateřské školy. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4309-7.
10. KÖNIGOVÁ Marie: Tvořivost: techniky a cvičení. Praha: Grada, 2007.
Seznam doporučené literatury
1. KASLOVÁ, Michaela. Předmatematické činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, 2010. ISBN 978-80-86307-96-1.
2. FUCHS, Eduard (ed.), Hana LIŠKOVÁ (ed.) a Eva ZELENDOVÁ (ed.). Rozvoj předmatematických představ dětí předškolního věku: metodický průvodce. Praha: JČMF, 2015. ISBN 978-80-7015-566-0.
3. MELICHAR, Jan a Josef SVOBODA. Rozvoj matematického myšlení I pro studium učitelství pro mateřské školy. Ústí nad Labem: UJEP, 2003. ISBN 80-704-4512-2.
4. ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6.
5. KUŘINA, František. Umění vidět v matematice. 1. vyd. Praha: SPN, 1990. ISBN 80-042-3753-3.
6. OPAVA, Zdeněk. Matematika kolem nás. Praha: Albatros, 1989.
7. KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Dítě a mateřská škola: co by měli rodiče znát, učitelé respektovat a rozvíjet. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4435-3.
8. PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2013, 395 s. ISBN 978-80-262-0403-9.
9. SYSLOVÁ, Zora. Profesní kompetence učitele mateřské školy. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4309-7.
10. KÖNIGOVÁ Marie: Tvořivost: techniky a cvičení. Praha: Grada, 2007.