Tato bakalářská práce je zaměřena na rozvoj komunikativních dovedností u dětí předškolního věku. Obsahem teoretické části je přiblížení pojmů předškolní věk, vývoj dítěte, předčtenářská gramotnost, komunikativní dovednosti a pohádka. Zdůrazňuje důležitost kvalitní předškolní výchovy v zařízeních k tomu určených i v rodině. V praktické části jsou popsány a zhodnoceny činnosti, které byly za účelem rozvoje komunikativních dovedností realizovány v mateřské škole. Pro zjištění úrovně práce s pohádkou v rodinách předškolních dětí byl vypracován dotazník pro rodiče, jehož vsledky jsouzpracovány do přehledných grafů.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is focused on developing communicative skills of preschool children. The content of the theoretical part is describing the concept of preschool age, the child development, pre-reading literacy, communicative skills and fairy tales. It emphasizes the importance of high quality of preschool education in educational facilities given up to and in family. The practical part describes and evaluates activities that were realized at a kindergarten for the purpose of developing communicative skills. Zhere was elaborated questionnaire form for parents to diagnose the level of fairy tale work in families of preschool children. The results are transformed into clearly graphs.
Klíčová slova
komunikativní dovednosti, předčtenářská gramotnost, pohádka, předškolní věk, vývoj dítěte
Klíčová slova v angličtině
communicative skills, pre-reading literacy, fairy tale, preschool age, child development
Rozsah průvodní práce
73
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce je zaměřena na rozvoj komunikativních dovedností u dětí předškolního věku. Obsahem teoretické části je přiblížení pojmů předškolní věk, vývoj dítěte, předčtenářská gramotnost, komunikativní dovednosti a pohádka. Zdůrazňuje důležitost kvalitní předškolní výchovy v zařízeních k tomu určených i v rodině. V praktické části jsou popsány a zhodnoceny činnosti, které byly za účelem rozvoje komunikativních dovedností realizovány v mateřské škole. Pro zjištění úrovně práce s pohádkou v rodinách předškolních dětí byl vypracován dotazník pro rodiče, jehož vsledky jsouzpracovány do přehledných grafů.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is focused on developing communicative skills of preschool children. The content of the theoretical part is describing the concept of preschool age, the child development, pre-reading literacy, communicative skills and fairy tales. It emphasizes the importance of high quality of preschool education in educational facilities given up to and in family. The practical part describes and evaluates activities that were realized at a kindergarten for the purpose of developing communicative skills. Zhere was elaborated questionnaire form for parents to diagnose the level of fairy tale work in families of preschool children. The results are transformed into clearly graphs.
Klíčová slova
komunikativní dovednosti, předčtenářská gramotnost, pohádka, předškolní věk, vývoj dítěte
Klíčová slova v angličtině
communicative skills, pre-reading literacy, fairy tale, preschool age, child development
Zásady pro vypracování
1. Prostudovat směrnici děkana č.6/2015 s názvem Pokyny pro psaní a odevzdávání bakalářských a diplomových prací na PF UJEP
2. Prostudovat a zpracovat odbornou literaturu, vztahující se k tématu práce a doplnit ji vlastním komentářem.
3. Zpracovat teoretickou část bakalářské práce, jež bude obsahovat výklad základních pojmů a problematiky ke zvolenému tématu: pohádka, předčtenářská gramotnost, komunikativní dovednosti, vývoj dítěte v předškolním věku, narušená komunikační schopnost u dětí předškolního věku, prevence vzniku řečových vad, metody a formy práce s pohádkou.
4. Připravit a zpracovat praktickou část bakalářské práce, sestavit a v praxi ověřit soubor činností a aktivit pro rozvoj komunikativních dovedností dětí předškolního věku s využitím pohádky jako literárního žánru. Do aktivit zapojit i děti s narušenou komunikační schopností a zaznamenat průběh jednotlivých aktivit. Realizované činnosti popsat a zhodnotit.
5. Zpracovat dotazník zaměřený na zjištění úrovně rozvoje komunikativních dovedností prostřednictvím knihy a pohádky v rodině. Oslovit rodiče dětí z MŠ Jiráskova Cvikov za účelem vyplnění dotazníku. Statisticky zpracovat získaná data do přehledných tabulek a grafů a vyhodnotit průzkum.
6. Závěrečné shrnutí a zobecnění.
Zásady pro vypracování
1. Prostudovat směrnici děkana č.6/2015 s názvem Pokyny pro psaní a odevzdávání bakalářských a diplomových prací na PF UJEP
2. Prostudovat a zpracovat odbornou literaturu, vztahující se k tématu práce a doplnit ji vlastním komentářem.
3. Zpracovat teoretickou část bakalářské práce, jež bude obsahovat výklad základních pojmů a problematiky ke zvolenému tématu: pohádka, předčtenářská gramotnost, komunikativní dovednosti, vývoj dítěte v předškolním věku, narušená komunikační schopnost u dětí předškolního věku, prevence vzniku řečových vad, metody a formy práce s pohádkou.
4. Připravit a zpracovat praktickou část bakalářské práce, sestavit a v praxi ověřit soubor činností a aktivit pro rozvoj komunikativních dovedností dětí předškolního věku s využitím pohádky jako literárního žánru. Do aktivit zapojit i děti s narušenou komunikační schopností a zaznamenat průběh jednotlivých aktivit. Realizované činnosti popsat a zhodnotit.
5. Zpracovat dotazník zaměřený na zjištění úrovně rozvoje komunikativních dovedností prostřednictvím knihy a pohádky v rodině. Oslovit rodiče dětí z MŠ Jiráskova Cvikov za účelem vyplnění dotazníku. Statisticky zpracovat získaná data do přehledných tabulek a grafů a vyhodnotit průzkum.
6. Závěrečné shrnutí a zobecnění.
Seznam doporučené literatury
HAVLÍNOVÁ, M. Knížka pro rodiče o knížkách pro děti. 2., rozš. vyd. Praha: Albatros, 1987. ISBN 13-851-87.
KUTÁLKOVÁ, D. Vývoj dětské řeči krok za krokem. 1. vyd. Praha: Grada, 2005, Pro rodiče. ISBN 80-247-1026-9.
PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. 6. aktualizované a rozšířené vydání Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-647-6.
TYMICHOVÁ, H. Nauč mě číst a psát. 3. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1992, Edice speciální pedagogiky. ISBN 80-042-6186-8.
JASANOVÁ, N. Hudba, pohyb, kresba, slovo. 2. vyd. Praha: Svojtka a Vašut, 1992. ISBN 8085521083.
Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický. 2004
Seznam doporučené literatury
HAVLÍNOVÁ, M. Knížka pro rodiče o knížkách pro děti. 2., rozš. vyd. Praha: Albatros, 1987. ISBN 13-851-87.
KUTÁLKOVÁ, D. Vývoj dětské řeči krok za krokem. 1. vyd. Praha: Grada, 2005, Pro rodiče. ISBN 80-247-1026-9.
PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. 6. aktualizované a rozšířené vydání Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-647-6.
TYMICHOVÁ, H. Nauč mě číst a psát. 3. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1992, Edice speciální pedagogiky. ISBN 80-042-6186-8.
JASANOVÁ, N. Hudba, pohyb, kresba, slovo. 2. vyd. Praha: Svojtka a Vašut, 1992. ISBN 8085521083.
Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický. 2004