Cílem bakalářské práce je prokázání vhodnosti využití poezie při rozvoji řeči u předškolních dětí a jeho ověření v praxi. Teoretická část se zabývá pojmy charakteristika předškolního dítěte, mateřská škola, vliv rodiny na předškolní dítě, vývoj dětské literatury a rozvoj řeči u dětí. V praktické části jsou k jednotlivým ročním obdobím uvedeny básničky spolu s možnostmi činností korespondujícími s třídním vzdělávacím programem v mateřské škole Větrník. V závěru uvádím příklady dalšího možného využití básniček v průběhu celého dne v mateřské škole.
Anotace v angličtině
The aim of the thesis is to demonstrate the suitability of poetry in speech development in preschool children and its verification in practice. The theoretical part deals with terms characteristic of pre-school children, kindergarten, family influence on preschool child development of children's literature and language development in children. The practical part of the seasons mentioned poems, along with options activity corresponding with a class educational program in kindergarten Větrník. At the close of further examples of possible use of poems throughout the day in kindergarten.
Klíčová slova
předškolní dítě, mateřská škola, rodina, dětská literatura, rozvoj dětské řeči
Klíčová slova v angličtině
preschool child, kindergarten, family, children's literature, children's speech development
Rozsah průvodní práce
65 s. 15 208 znaků
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem bakalářské práce je prokázání vhodnosti využití poezie při rozvoji řeči u předškolních dětí a jeho ověření v praxi. Teoretická část se zabývá pojmy charakteristika předškolního dítěte, mateřská škola, vliv rodiny na předškolní dítě, vývoj dětské literatury a rozvoj řeči u dětí. V praktické části jsou k jednotlivým ročním obdobím uvedeny básničky spolu s možnostmi činností korespondujícími s třídním vzdělávacím programem v mateřské škole Větrník. V závěru uvádím příklady dalšího možného využití básniček v průběhu celého dne v mateřské škole.
Anotace v angličtině
The aim of the thesis is to demonstrate the suitability of poetry in speech development in preschool children and its verification in practice. The theoretical part deals with terms characteristic of pre-school children, kindergarten, family influence on preschool child development of children's literature and language development in children. The practical part of the seasons mentioned poems, along with options activity corresponding with a class educational program in kindergarten Větrník. At the close of further examples of possible use of poems throughout the day in kindergarten.
Klíčová slova
předškolní dítě, mateřská škola, rodina, dětská literatura, rozvoj dětské řeči
Klíčová slova v angličtině
preschool child, kindergarten, family, children's literature, children's speech development
Zásady pro vypracování
1. Seznámit se se směrnicí děkana č. 6/2015 o zadávání a odevzdání kvalifikační práce
2. Prostudovat odbornou literaturu ke zvolenému tématu a doplnit ji vlastním komentářem v souladu s dodržováním autorského zákona a zásadami na ochranu osobních údajů.
3. Zpracovat teoretickou část bakalářské práce, jež bude orientována na témata sovisející s rozvojem dětské řeči, RVP PV, ŠVP, mateřskou školou, rodinou, dítětem předškolního věku, dětskou literaturou - poezií.
4. Zpracovat praktickou část - vytvořit zásobník říkadel a básniček pro čtyři roční období a ověřit ho v praxi na MŠ Větrník.
5. Závěr, shrnutí a doporučení pro pedagogickou praxi.
Zásady pro vypracování
1. Seznámit se se směrnicí děkana č. 6/2015 o zadávání a odevzdání kvalifikační práce
2. Prostudovat odbornou literaturu ke zvolenému tématu a doplnit ji vlastním komentářem v souladu s dodržováním autorského zákona a zásadami na ochranu osobních údajů.
3. Zpracovat teoretickou část bakalářské práce, jež bude orientována na témata sovisející s rozvojem dětské řeči, RVP PV, ŠVP, mateřskou školou, rodinou, dítětem předškolního věku, dětskou literaturou - poezií.
4. Zpracovat praktickou část - vytvořit zásobník říkadel a básniček pro čtyři roční období a ověřit ho v praxi na MŠ Větrník.
5. Závěr, shrnutí a doporučení pro pedagogickou praxi.
Seznam doporučené literatury
1. BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Komunikace dětí předškolního věku. Vyd. 1. Praha: Grada, 2012, 236 s. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3008-0.
2. GEBHARTOVÁ, Vladimíra. Jak a co číst dětem v MŠ: komentovaný výběr literárních textů na základě RVP PV. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011, 158 s. ISBN 978-80-7367-854-8.
3. KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Dítě a mateřská škola. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008, 193 s. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-1568-1
4. KUTÁLKOVÁ, Dana. Logopedická prevence: průvodce vývojem dětské řeči. Vyd. 4. Praha: Portál, 2005, 213 s. Speciální pedagogika (Portál). ISBN 80-7367-056-9.
5. KUTÁLKOVÁ, Dana. Vývoj dětské řeči krok za krokem. 2., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2010, 134 s. Pro rodiče. ISBN 978-80-247-3080-6.
6. POLÁK, Josef. Přehledné dějiny české literatury pro děti a mládež a četby mládeže. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1982, 153 s.
7. POSPÍŠILOVÁ, Zuzana. Hrajeme si s básničkou. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007, 148 s. Pro rodiče. ISBN 978-80-247-1709-8.
8. PRŮCHA, Jan. Dětská řeč a komunikace: poznatky vývojové psycholingvistiky. Vyd.1. Praha: Grada, 2011, 199 s. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-3603-7.
9. SMOLÍK, Filip a Gabriela MÁLKOVÁ. Vývoj jazykových schopností v předškolním věku. Vyd. 1. Praha: Grada, 2014, 248 s. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-4240-3.
10. VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., dopl. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012, 531 s. ISBN 978-80-246-2153-1.
Seznam doporučené literatury
1. BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Komunikace dětí předškolního věku. Vyd. 1. Praha: Grada, 2012, 236 s. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3008-0.
2. GEBHARTOVÁ, Vladimíra. Jak a co číst dětem v MŠ: komentovaný výběr literárních textů na základě RVP PV. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011, 158 s. ISBN 978-80-7367-854-8.
3. KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Dítě a mateřská škola. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008, 193 s. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-1568-1
4. KUTÁLKOVÁ, Dana. Logopedická prevence: průvodce vývojem dětské řeči. Vyd. 4. Praha: Portál, 2005, 213 s. Speciální pedagogika (Portál). ISBN 80-7367-056-9.
5. KUTÁLKOVÁ, Dana. Vývoj dětské řeči krok za krokem. 2., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2010, 134 s. Pro rodiče. ISBN 978-80-247-3080-6.
6. POLÁK, Josef. Přehledné dějiny české literatury pro děti a mládež a četby mládeže. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1982, 153 s.
7. POSPÍŠILOVÁ, Zuzana. Hrajeme si s básničkou. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007, 148 s. Pro rodiče. ISBN 978-80-247-1709-8.
8. PRŮCHA, Jan. Dětská řeč a komunikace: poznatky vývojové psycholingvistiky. Vyd.1. Praha: Grada, 2011, 199 s. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-3603-7.
9. SMOLÍK, Filip a Gabriela MÁLKOVÁ. Vývoj jazykových schopností v předškolním věku. Vyd. 1. Praha: Grada, 2014, 248 s. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-4240-3.
10. VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., dopl. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012, 531 s. ISBN 978-80-246-2153-1.