Tato kvalifikační práce je orientována na edukaci seniorů v oblasti prevence kriminality. Jejím cílem je ověřit vliv edukačního působení na kompetence seniorů v této oblasti. V teoretické části vymezujeme pojem "senior" a věnujeme se stáří. Dále se zabýváme možnostmi a specifiky edukace seniorů. V závěru teoretické části jsme se zaměřili na prevenci kriminality. V praktické části jsme provedli komparaci dotazníkového šetření provedeného před a po školení a statistické vyhodnocení, které nás dovedlo k určení závěru, že kompetence seniorů v oblasti prevence kriminality se vlivem edukačního působení zvýšily.
Anotace v angličtině
This thesis is focused on educating seniors in crime prevention. The aim of this thesis is to verify the impact of educating on seniors' competencies regarding this issue. In the theoretical part we defined the term "senior" and we describe the old age. We also pay attention to possibilities and specifics of educating seniors. In the end of the theoretical part we focused on crime prevention. In the practical part we compared the results of our survey done before and after educating seniors we also did a statistical evaluation which leads us to a conclusion that due to the education process, the seniors' competences in crime prevention grew higher.
Senior, old age, aging, education, prevention, criminality, gerontagogy, victimization.
Rozsah průvodní práce
53 s. (76 016 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Tato kvalifikační práce je orientována na edukaci seniorů v oblasti prevence kriminality. Jejím cílem je ověřit vliv edukačního působení na kompetence seniorů v této oblasti. V teoretické části vymezujeme pojem "senior" a věnujeme se stáří. Dále se zabýváme možnostmi a specifiky edukace seniorů. V závěru teoretické části jsme se zaměřili na prevenci kriminality. V praktické části jsme provedli komparaci dotazníkového šetření provedeného před a po školení a statistické vyhodnocení, které nás dovedlo k určení závěru, že kompetence seniorů v oblasti prevence kriminality se vlivem edukačního působení zvýšily.
Anotace v angličtině
This thesis is focused on educating seniors in crime prevention. The aim of this thesis is to verify the impact of educating on seniors' competencies regarding this issue. In the theoretical part we defined the term "senior" and we describe the old age. We also pay attention to possibilities and specifics of educating seniors. In the end of the theoretical part we focused on crime prevention. In the practical part we compared the results of our survey done before and after educating seniors we also did a statistical evaluation which leads us to a conclusion that due to the education process, the seniors' competences in crime prevention grew higher.
Senior, old age, aging, education, prevention, criminality, gerontagogy, victimization.
Zásady pro vypracování
Podrobně se seznámit se směrnicí děkana 6/2015 a dbát na její dodržování. Prostudovat odbornou literaturu vztahující se k tématu stárnutí, vývojové psychologii seniorů, možnostem jejich edukace a oblasti prevence kriminality. Vypracovat teoretickou část, která bude vycházet ze zvolené odborné literatury. V praktické části definovat cíl práce a na jeho základě také dílčí výzkumné otázky. K samostatnému šetření použít kvantitativní výzkum realizovaný prostřednictvím dotazníkového šetření. Cílovou skupinou budou senioři, kteří absolvovali program prevence kriminality realizovaný Policií české republiky. V závěru práce interpretovat výsledky našeho výzkumu.
Zásady pro vypracování
Podrobně se seznámit se směrnicí děkana 6/2015 a dbát na její dodržování. Prostudovat odbornou literaturu vztahující se k tématu stárnutí, vývojové psychologii seniorů, možnostem jejich edukace a oblasti prevence kriminality. Vypracovat teoretickou část, která bude vycházet ze zvolené odborné literatury. V praktické části definovat cíl práce a na jeho základě také dílčí výzkumné otázky. K samostatnému šetření použít kvantitativní výzkum realizovaný prostřednictvím dotazníkového šetření. Cílovou skupinou budou senioři, kteří absolvovali program prevence kriminality realizovaný Policií české republiky. V závěru práce interpretovat výsledky našeho výzkumu.
Seznam doporučené literatury
HAŠKOVCOVÁ, Helena. Fenomén stáři. Vyd. 2., podstatně přeprac. a dopl. Praha: Havliček Brain Team, 2010. 365 s. ISBN 978-80-87109-19-9. SAK, Petr a KOLESÁROVÁ, Karolína. Sociologie stáří a seniorů. Vyd. 1. Praha: Grada, 2012. 225 s. Sociologie. ISBN 978-80-247-3850-5. LANGMEIER, Josef a KREJČÍŘOVÁ, Dana. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006. 368 s. Psyché. ISBN 80-247-1284-9. MÜHLPACHR, Pavel. Gerontopedagogika. 1. dotisk 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2004. 203 s. ISBN 80-210-3345-2. FISCHER, Slavomil a ŠKODA, Jiří. Sociální patologie: závažné sociálně patologické jevy, příčiny, prevence, možnosti řešení. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2014. 231 s. Psyché. ISBN 978-80-247-5046-0. ZOUBKOVÁ, Ivana a MOULISOVÁ, Marcela. Kriminologie a prevence kriminality. Vyd. 1. Praha: Armex, 2004. 146 s. ISBN 80-86795-05-5. POKORNÁ, Andrea. Komunikace se seniory. 1. vydani. Praha: Grada, 2010. 158 s. ISBN 978-80-247-3271-8. GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Brno: Paido, 2010. 261 s. ISBN 978-80-7315-185-0.
Seznam doporučené literatury
HAŠKOVCOVÁ, Helena. Fenomén stáři. Vyd. 2., podstatně přeprac. a dopl. Praha: Havliček Brain Team, 2010. 365 s. ISBN 978-80-87109-19-9. SAK, Petr a KOLESÁROVÁ, Karolína. Sociologie stáří a seniorů. Vyd. 1. Praha: Grada, 2012. 225 s. Sociologie. ISBN 978-80-247-3850-5. LANGMEIER, Josef a KREJČÍŘOVÁ, Dana. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006. 368 s. Psyché. ISBN 80-247-1284-9. MÜHLPACHR, Pavel. Gerontopedagogika. 1. dotisk 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2004. 203 s. ISBN 80-210-3345-2. FISCHER, Slavomil a ŠKODA, Jiří. Sociální patologie: závažné sociálně patologické jevy, příčiny, prevence, možnosti řešení. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2014. 231 s. Psyché. ISBN 978-80-247-5046-0. ZOUBKOVÁ, Ivana a MOULISOVÁ, Marcela. Kriminologie a prevence kriminality. Vyd. 1. Praha: Armex, 2004. 146 s. ISBN 80-86795-05-5. POKORNÁ, Andrea. Komunikace se seniory. 1. vydani. Praha: Grada, 2010. 158 s. ISBN 978-80-247-3271-8. GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Brno: Paido, 2010. 261 s. ISBN 978-80-7315-185-0.