Bakalářská práce se nazývá "Vliv vyrovnávacích cvičení na držení těla u dětí v mateřské škole v Teplicích". Práce je zaměřena na zjištění vadného držení těla v teplické mateřské škole a na vliv vyrovnávacích cvičení při zjištění vadného držení těla. Tato práce je rozdělena do dvou částí, na teoretická východiska a praktickou část. V teoretických východiscích jsme se zaměřili na pohyb, jeho vliv na zdraví člověka, negativa, která přináší jeho nedostatek. Dále znakům správného a vadného držení těla, typům tělesných oslabení a jejich příčinám. Diagnostice vadného držení těla, již uskutečněným výzkumům v této oblasti a charakteristice předškolního věku. V praktické části jsme se věnovali samotnému výzkumu, děti jsme testovali pomocí metody měření podle Jaroše a Lomíčka. V této části jsme též zpracovali a vyhodnotili získané údaje a výsledky jsme prezentovali pomocí tabulek a grafů. Zjistili jsme, že výskyt vadného držení těla u testované skupiny byl poměrně vysoký a to 15%, oproti dokonalému držení těla, které bylo zjištěno pouze u 8% dětí z téže testované skupiny. Tyto výsledky byly před intervencí vyrovnávacích cvičení. Po sdělení výsledků dětem a rodičům jsem byla potěšena zvýšeným zájmem o tuto problematiku a rodiče přislíbili, že zařadí vyrovnávací cvičení do běžného denního režimu dětí. Po tříměsíční zkušební době, kdy děti denně cvičily, jsme testování zopakovali a dospěli k lepším výsledkům. Vadné držení těla se vyskytlo u 12% dětí a dokonalé držení těla u 9% dětí z testované skupiny. Učitelky a děti si na denní cvičení navykly a bylo jim doporučeno v tomto cvičení pokračovat i nadále.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is called "impact of balancing exercises on children postural at nursery school in Teplice". The thesis is focused on finding out children incorrect posture at nursery school and on balancing exercises having an impact on finding out wrong postural. Thesis is split into two parts, theoretical and practical. We have focused on locomotion, its impact on one's health and downsizes which are resulting from lack of locomotion are covered in the theoretical part. Also signs of proper and wrong postural, types of body weaknesses and its causes are covered in the theoretical part. Diagnosis of wrong postural and researches and also characteristics of pre school age in this field are also covered in theoretical part. Research itself is covered in practical part. Children were examined by Jaros and Lomnicek method. Results were processed and outcomes were presented by tables and graphs in practical part. We have found out wrong postural rate was high, 15% of tested group. Proper postural rate within the same researched group was only 8%. These results were prior the intervention of balancing exercises. Parents have promised that the balancing exercises would be taken into consideration and they will practice the balancing exercises in the daily children routine after my research results have been presented. Better results were discovered after 3 months trial, when we have practiced daily the balancing exercise at nursery school. Wrong postural occurred at 12% of researched group and proper postural 9% of researched group. Teachers and children got used to the daily balancing exercise and it was strongly recommended to them to continue daily in the balancing exercise.
Klíčová slova
vadné držení těla, správné držení těla, předškolní věk, vyrovnávací cvičení, hodnocení podle Jaroše a Lomíčka
Klíčová slova v angličtině
poor posture, correct posture, preschool age, doing exercises, diagnostic method by Jaroš and Lomíček
Rozsah průvodní práce
56 s. (83 185 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se nazývá "Vliv vyrovnávacích cvičení na držení těla u dětí v mateřské škole v Teplicích". Práce je zaměřena na zjištění vadného držení těla v teplické mateřské škole a na vliv vyrovnávacích cvičení při zjištění vadného držení těla. Tato práce je rozdělena do dvou částí, na teoretická východiska a praktickou část. V teoretických východiscích jsme se zaměřili na pohyb, jeho vliv na zdraví člověka, negativa, která přináší jeho nedostatek. Dále znakům správného a vadného držení těla, typům tělesných oslabení a jejich příčinám. Diagnostice vadného držení těla, již uskutečněným výzkumům v této oblasti a charakteristice předškolního věku. V praktické části jsme se věnovali samotnému výzkumu, děti jsme testovali pomocí metody měření podle Jaroše a Lomíčka. V této části jsme též zpracovali a vyhodnotili získané údaje a výsledky jsme prezentovali pomocí tabulek a grafů. Zjistili jsme, že výskyt vadného držení těla u testované skupiny byl poměrně vysoký a to 15%, oproti dokonalému držení těla, které bylo zjištěno pouze u 8% dětí z téže testované skupiny. Tyto výsledky byly před intervencí vyrovnávacích cvičení. Po sdělení výsledků dětem a rodičům jsem byla potěšena zvýšeným zájmem o tuto problematiku a rodiče přislíbili, že zařadí vyrovnávací cvičení do běžného denního režimu dětí. Po tříměsíční zkušební době, kdy děti denně cvičily, jsme testování zopakovali a dospěli k lepším výsledkům. Vadné držení těla se vyskytlo u 12% dětí a dokonalé držení těla u 9% dětí z testované skupiny. Učitelky a děti si na denní cvičení navykly a bylo jim doporučeno v tomto cvičení pokračovat i nadále.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is called "impact of balancing exercises on children postural at nursery school in Teplice". The thesis is focused on finding out children incorrect posture at nursery school and on balancing exercises having an impact on finding out wrong postural. Thesis is split into two parts, theoretical and practical. We have focused on locomotion, its impact on one's health and downsizes which are resulting from lack of locomotion are covered in the theoretical part. Also signs of proper and wrong postural, types of body weaknesses and its causes are covered in the theoretical part. Diagnosis of wrong postural and researches and also characteristics of pre school age in this field are also covered in theoretical part. Research itself is covered in practical part. Children were examined by Jaros and Lomnicek method. Results were processed and outcomes were presented by tables and graphs in practical part. We have found out wrong postural rate was high, 15% of tested group. Proper postural rate within the same researched group was only 8%. These results were prior the intervention of balancing exercises. Parents have promised that the balancing exercises would be taken into consideration and they will practice the balancing exercises in the daily children routine after my research results have been presented. Better results were discovered after 3 months trial, when we have practiced daily the balancing exercise at nursery school. Wrong postural occurred at 12% of researched group and proper postural 9% of researched group. Teachers and children got used to the daily balancing exercise and it was strongly recommended to them to continue daily in the balancing exercise.
Klíčová slova
vadné držení těla, správné držení těla, předškolní věk, vyrovnávací cvičení, hodnocení podle Jaroše a Lomíčka
Klíčová slova v angličtině
poor posture, correct posture, preschool age, doing exercises, diagnostic method by Jaroš and Lomíček
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je přispět k řešení problematiky vadného držení těla u předškolních dětí. Prostřednicvím intervečního programu budou vybrané děti zapojeny do dvouměsíčního procesu cvičení zaměřeného na vyrovnání oslabených oblastí těla. Předpokládáme, že díky zvolenému cvičebnímu programu dojde u dětí s oslabeními ke zlepšení držení těla.
a) rešerše literatury
b) výběr vhodného souboru (testování dětí v MŠ podle Jaroše a Lomíčka)
c) intervenční program
d) ověření účinnosti intervenčního programu
e) zpracování dat a jejich interpretace
f) závěr a doporučení pro praxi
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je přispět k řešení problematiky vadného držení těla u předškolních dětí. Prostřednicvím intervečního programu budou vybrané děti zapojeny do dvouměsíčního procesu cvičení zaměřeného na vyrovnání oslabených oblastí těla. Předpokládáme, že díky zvolenému cvičebnímu programu dojde u dětí s oslabeními ke zlepšení držení těla.
a) rešerše literatury
b) výběr vhodného souboru (testování dětí v MŠ podle Jaroše a Lomíčka)
c) intervenční program
d) ověření účinnosti intervenčního programu
e) zpracování dat a jejich interpretace
f) závěr a doporučení pro praxi
Seznam doporučené literatury
BERDYCHOVÁ, Jana. Aby naše děti rostly zdravě. 1. vyd. Praha: Olympia, 1978. 79, [1] s
BERDYCHOVÁ, Jana. Učme děti správnému držení těla. 1. vyd. Praha: Olympia, 1972. 62, [2] s. Cvičte s námi
BURSOVÁ, Marta. Kompenzační cvičení: uvolňovací, protahovací, posilovací. 1. vyd. Praha: Grada, 2005. 195 s. Fitness, síla, kondice. ISBN 80-247-0948-1
DVOŘÁKOVÁ, Hana. Didaktika tělesné výchovy nejmenších dětí. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2007. 124 s. ISBN 978-80-7290-298-9
DVOŘÁKOVÁ, Hana. Pohybem a hrou rozvíjíme osobnost dítěte: [tělesná výchova ve vzdělávacím programu mateřské školy]. Vyd. 2., aktualiz. Praha: Portál, 2011. 150 s. ISBN 978-80-7367-819-7
DVOŘÁKOVÁ, Hana. Sportujeme s nejmenšími dětmi. Vyd. 2., přeprac., V TeMi CZ 1. Velké Bílovice: TeMi CZ, 2009. 122 s. ISBN 978-80-87156-26-1
HNÍZDIL, Jan, ŠAVLÍK, Jiří a CHVÁLOVÁ, Olga. Vadné držení těla dětí. Vyd. 1. Praha: Triton, 2005. 31 s. ISBN 80-7254-656-2
KARÁSKOVÁ, Vlasta. Pohybové hrátky pro děti zdravé i postižené. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2003. 93 s. ISBN 80-244-0588-1
KUBÁT, Rudolf. Ortopedické vady u dětí a jak jim předcházet. 1. vyd. Jinočany: H & H, 1992. 74 s. ISBN 80-85467-13-5
PERNICOVÁ, Hana et al. Zdravotní tělesná výchova. Vyd. 1. Praha: Fortuna, 1993. 183 s. ISBN 80-7168-086-9
Seznam doporučené literatury
BERDYCHOVÁ, Jana. Aby naše děti rostly zdravě. 1. vyd. Praha: Olympia, 1978. 79, [1] s
BERDYCHOVÁ, Jana. Učme děti správnému držení těla. 1. vyd. Praha: Olympia, 1972. 62, [2] s. Cvičte s námi
BURSOVÁ, Marta. Kompenzační cvičení: uvolňovací, protahovací, posilovací. 1. vyd. Praha: Grada, 2005. 195 s. Fitness, síla, kondice. ISBN 80-247-0948-1
DVOŘÁKOVÁ, Hana. Didaktika tělesné výchovy nejmenších dětí. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2007. 124 s. ISBN 978-80-7290-298-9
DVOŘÁKOVÁ, Hana. Pohybem a hrou rozvíjíme osobnost dítěte: [tělesná výchova ve vzdělávacím programu mateřské školy]. Vyd. 2., aktualiz. Praha: Portál, 2011. 150 s. ISBN 978-80-7367-819-7
DVOŘÁKOVÁ, Hana. Sportujeme s nejmenšími dětmi. Vyd. 2., přeprac., V TeMi CZ 1. Velké Bílovice: TeMi CZ, 2009. 122 s. ISBN 978-80-87156-26-1
HNÍZDIL, Jan, ŠAVLÍK, Jiří a CHVÁLOVÁ, Olga. Vadné držení těla dětí. Vyd. 1. Praha: Triton, 2005. 31 s. ISBN 80-7254-656-2
KARÁSKOVÁ, Vlasta. Pohybové hrátky pro děti zdravé i postižené. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2003. 93 s. ISBN 80-244-0588-1
KUBÁT, Rudolf. Ortopedické vady u dětí a jak jim předcházet. 1. vyd. Jinočany: H & H, 1992. 74 s. ISBN 80-85467-13-5
PERNICOVÁ, Hana et al. Zdravotní tělesná výchova. Vyd. 1. Praha: Fortuna, 1993. 183 s. ISBN 80-7168-086-9