Diplomová práce se zabývá rozvojem matematického myšlení formou badatelsky orientované výuky a jejího využití v pedagogické praxi. Úvodní část se věnuje základním informacím vztahujícím se k danému tématu a historii měření. Teoretická část je zaměřena na současnou výukovou praxi z didaktického hlediska v rámci plnění Rámcového vzdělávacího programu a následně Školního vzdělávacího programu. V praktické části jsou na základě myšlenkových map vytvořeny badatelsky orientované úkoly pro žáky 3. a 4. tříd. Následně je posuzována úspěšnost žáků při plnění těchto úkolů. Cílem práce je porovnání úrovně znalostí žáků s badatelsky orientovanou formou výuky a žáků s klasickou frontální výukou v pedagogické praxi.
Anotace
Anotace v angličtině
This diploma thesis centers on the subjects of development of mathematical thinking through the use of inquiry-based instruction, as well as the employment of the method in the process of elementary education. The introductory section presents the fundamental background related to the central topic and the history of measurement. The theoretical section provides a review of the contemporary educational practice with regards to complying to the individual school´s Curricular Plan, and, subsequently, the General Education Plan. The practical section presents a set of inquiry-based tasks for students of the third and the fourth grades, respectively. The design of these problems is based on cognitive maps. The subsequent section is dedicated to the assessment of the students´ success rate while performing the tasks. The goal of this thesis is to provide a comparison of the students´ levels of competency, where students who were primarily taught through formal instruction are contrasted to the students who primarily enjoyed the inquiry-based method.
Klíčová slova
Badatelsky orientované vyučování, metrický systém, jednotky délky, Rámcový vzdělávací program, Školní vzdělávací program, myšlenkové mapy, psychodidaktika.
Klíčová slova v angličtině
Inquiry-based instruction, metric system, measurements of length, General Education Plan, Curricular Plan, cognitive maps, psychodidactics
Rozsah průvodní práce
76 s. přílohy 9 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá rozvojem matematického myšlení formou badatelsky orientované výuky a jejího využití v pedagogické praxi. Úvodní část se věnuje základním informacím vztahujícím se k danému tématu a historii měření. Teoretická část je zaměřena na současnou výukovou praxi z didaktického hlediska v rámci plnění Rámcového vzdělávacího programu a následně Školního vzdělávacího programu. V praktické části jsou na základě myšlenkových map vytvořeny badatelsky orientované úkoly pro žáky 3. a 4. tříd. Následně je posuzována úspěšnost žáků při plnění těchto úkolů. Cílem práce je porovnání úrovně znalostí žáků s badatelsky orientovanou formou výuky a žáků s klasickou frontální výukou v pedagogické praxi.
Anotace
Anotace v angličtině
This diploma thesis centers on the subjects of development of mathematical thinking through the use of inquiry-based instruction, as well as the employment of the method in the process of elementary education. The introductory section presents the fundamental background related to the central topic and the history of measurement. The theoretical section provides a review of the contemporary educational practice with regards to complying to the individual school´s Curricular Plan, and, subsequently, the General Education Plan. The practical section presents a set of inquiry-based tasks for students of the third and the fourth grades, respectively. The design of these problems is based on cognitive maps. The subsequent section is dedicated to the assessment of the students´ success rate while performing the tasks. The goal of this thesis is to provide a comparison of the students´ levels of competency, where students who were primarily taught through formal instruction are contrasted to the students who primarily enjoyed the inquiry-based method.
Klíčová slova
Badatelsky orientované vyučování, metrický systém, jednotky délky, Rámcový vzdělávací program, Školní vzdělávací program, myšlenkové mapy, psychodidaktika.
Klíčová slova v angličtině
Inquiry-based instruction, metric system, measurements of length, General Education Plan, Curricular Plan, cognitive maps, psychodidactics
Zásady pro vypracování
Práce se bude zabývat rozvojem matematického myšlení formou badatelské výuky a jejího využití v pedagogické praxi. Úvodní část se bude věnovat základním informacím vztahujícím se k tématu a historii měření. Teoretická část bude zaměřena na současnou výukovou praxi z didaktického hlediska v rámci plnění RVP a následně ŠVP. V praktické části budou stanoveny badatelské úkoly pro žáky 3. a 4. tříd na základě myšlenkových map a bude posuzována úspěšnost žáků při plnění úkolů. Cílem práce je porovnání úrovně znalostí žáků s badatelskou formou výuky a žáků s klasickou frontální výukou v pedagogické praxi. Prohlašuji, že jsem byla seznámena se Směrnicí děkana PF UJEP č. 6/2015, pokyny pro psaní a odevzdávání diplomových a bakalářských prací na PF UJEP.
Zásady pro vypracování
Práce se bude zabývat rozvojem matematického myšlení formou badatelské výuky a jejího využití v pedagogické praxi. Úvodní část se bude věnovat základním informacím vztahujícím se k tématu a historii měření. Teoretická část bude zaměřena na současnou výukovou praxi z didaktického hlediska v rámci plnění RVP a následně ŠVP. V praktické části budou stanoveny badatelské úkoly pro žáky 3. a 4. tříd na základě myšlenkových map a bude posuzována úspěšnost žáků při plnění úkolů. Cílem práce je porovnání úrovně znalostí žáků s badatelskou formou výuky a žáků s klasickou frontální výukou v pedagogické praxi. Prohlašuji, že jsem byla seznámena se Směrnicí děkana PF UJEP č. 6/2015, pokyny pro psaní a odevzdávání diplomových a bakalářských prací na PF UJEP.
Seznam doporučené literatury
HEJL,J., KOUŘIM,J., KUČEROVÁ, J., KUŘINA,F., ŠEDIVÝ, O. Základy elementární geometrie pro učitelství 1.stupně ZŠ. Praha: SPN, 1985. ISBN 14-382-85
DIVÍŠEK,J., BUŘIL,Z., HÁJEK,J., KRIŽALKOVIČ,K., MALINOVÁ,E., ZEHNALOVÁ,J., VASILKOVÁ,E. Didaktika matematiky pro učitelství 1. stupně ZŠ. Praha: SPN 1989. ISBN 14-508-89
CHYTRÝ,V., Netradiční přístupy k vyučování matematice. Ústí nad Labem:UJEP,2014
DOULÍK,P., ŠKODA,J. Využití některých psychodidaktických poznatků při učení a vyučování. Ústí nad Labem: UJEP,2015
MELICHAR,J. Badatelsky orientovaná výuka v matematice. Ústí nad Labem:UJEP, 2015
HEJNÝ, M.; KUŘINA, F. Dítě, škola a matematika: konstruktivistické přístupy k vyučování. 2. vyd. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-397-0.
HEJNÝ, M.; NOVOTNÁ, J.; STEHLÍKOVÁ, N. Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2004.ISBN 80-290-189-3
PRŮCHA, J.; WALTEROVÁ, E.; MAREŠ, J. Pedagogický slovník. 7. vyd. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0403-9.
ŠIKULOVÁ, R. Didaktika primární školy: vybraná témata oboru pro studenty učitelství 1. st. ZŠ. 1. vyd. Ústí nad Labem. Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2013. ISBN 978-80-7414-594-0.
WEDLICHOVÁ, I. Pedagogicko-psychologické přístupy a strategie v práci se žáky primárního vzdělávání. 1. vyd. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem, Pedagogická fakulta, 2010. ISBN 978-80-7414-316-8.
KUŘINA, F. Problémové vyučování v geometrii. Praha: SPN, 1979
SAMKOVÁ, L., HOŠPESOVÁ, A., ROUBÍČEK, F., TICHÁ, M., Badatelsky orientované vyučování matematice. Scientia in educatione (6)1, 2015 p. 91-122, ISSN 1804-7106
Přílohy volně vložené
-
Seznam doporučené literatury
HEJL,J., KOUŘIM,J., KUČEROVÁ, J., KUŘINA,F., ŠEDIVÝ, O. Základy elementární geometrie pro učitelství 1.stupně ZŠ. Praha: SPN, 1985. ISBN 14-382-85
DIVÍŠEK,J., BUŘIL,Z., HÁJEK,J., KRIŽALKOVIČ,K., MALINOVÁ,E., ZEHNALOVÁ,J., VASILKOVÁ,E. Didaktika matematiky pro učitelství 1. stupně ZŠ. Praha: SPN 1989. ISBN 14-508-89
CHYTRÝ,V., Netradiční přístupy k vyučování matematice. Ústí nad Labem:UJEP,2014
DOULÍK,P., ŠKODA,J. Využití některých psychodidaktických poznatků při učení a vyučování. Ústí nad Labem: UJEP,2015
MELICHAR,J. Badatelsky orientovaná výuka v matematice. Ústí nad Labem:UJEP, 2015
HEJNÝ, M.; KUŘINA, F. Dítě, škola a matematika: konstruktivistické přístupy k vyučování. 2. vyd. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-397-0.
HEJNÝ, M.; NOVOTNÁ, J.; STEHLÍKOVÁ, N. Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2004.ISBN 80-290-189-3
PRŮCHA, J.; WALTEROVÁ, E.; MAREŠ, J. Pedagogický slovník. 7. vyd. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0403-9.
ŠIKULOVÁ, R. Didaktika primární školy: vybraná témata oboru pro studenty učitelství 1. st. ZŠ. 1. vyd. Ústí nad Labem. Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2013. ISBN 978-80-7414-594-0.
WEDLICHOVÁ, I. Pedagogicko-psychologické přístupy a strategie v práci se žáky primárního vzdělávání. 1. vyd. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem, Pedagogická fakulta, 2010. ISBN 978-80-7414-316-8.
KUŘINA, F. Problémové vyučování v geometrii. Praha: SPN, 1979
SAMKOVÁ, L., HOŠPESOVÁ, A., ROUBÍČEK, F., TICHÁ, M., Badatelsky orientované vyučování matematice. Scientia in educatione (6)1, 2015 p. 91-122, ISSN 1804-7106
Přílohy volně vložené
-