Tato bakalářská práce se zabývá teoriemi o osvojení druhého jazyka a a lingvistickými prvky Německé Angličtiny. Rozliší mezi učením a osvojováním a zanalyzuje jednotlivé parametry osvojení druhého jazyka. Mimoto se také bude zabývat teorií genderové koncepcualizace od Lery Borodostké. Práce též zanalyzuje lingvistické prvky v mluveném projevu Anglicky hovořících Němců, kteří si osvojili Anglický jazyk jakožto druhý jazyk a prozkoumá jejich úroveň Anglického jazyka, potíže s jazykem a chyby při výslovnosti. Dále zanalyzuje jejich genderové koncepty jednotlivých objektů, které se nevědomky přenášejí z jejich rodného jazyka do jazyka druhého.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis will examine a number of theories of second language acquisition and the linguistic features of German English. It will differentiate between learning and acquisition, first and second language acquisition and as a result analyze different factors influencing the second language acquisition. Furthermore, it will look into the gender conceptualization theory by Lera Boroditsky. In the empirical part it will analyze the linguistic features in the speech of English speaking German speakers, who speak English as their second language and examine their level of English, difficulties and pronunciation errors in their speeches. It will also analyze their gender concepts of different objects which transfer subconsciously from the first language into the second language.
Klíčová slova
Osvojování jazyka, osvojení druhého jazyka, druhý jazyk, první jazyk, učení, gramatický rod, chyba, průzkum, lingvistické prvky, Německý jazyk, Anglický jazyk
Klíčová slova v angličtině
Language Acquisition, Second Language Acquisition, second langugage, first language, learning, grammatical gender, error, survey, linguistic features, German, English
Rozsah průvodní práce
58 s.
Jazyk
AN
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá teoriemi o osvojení druhého jazyka a a lingvistickými prvky Německé Angličtiny. Rozliší mezi učením a osvojováním a zanalyzuje jednotlivé parametry osvojení druhého jazyka. Mimoto se také bude zabývat teorií genderové koncepcualizace od Lery Borodostké. Práce též zanalyzuje lingvistické prvky v mluveném projevu Anglicky hovořících Němců, kteří si osvojili Anglický jazyk jakožto druhý jazyk a prozkoumá jejich úroveň Anglického jazyka, potíže s jazykem a chyby při výslovnosti. Dále zanalyzuje jejich genderové koncepty jednotlivých objektů, které se nevědomky přenášejí z jejich rodného jazyka do jazyka druhého.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis will examine a number of theories of second language acquisition and the linguistic features of German English. It will differentiate between learning and acquisition, first and second language acquisition and as a result analyze different factors influencing the second language acquisition. Furthermore, it will look into the gender conceptualization theory by Lera Boroditsky. In the empirical part it will analyze the linguistic features in the speech of English speaking German speakers, who speak English as their second language and examine their level of English, difficulties and pronunciation errors in their speeches. It will also analyze their gender concepts of different objects which transfer subconsciously from the first language into the second language.
Klíčová slova
Osvojování jazyka, osvojení druhého jazyka, druhý jazyk, první jazyk, učení, gramatický rod, chyba, průzkum, lingvistické prvky, Německý jazyk, Anglický jazyk
Klíčová slova v angličtině
Language Acquisition, Second Language Acquisition, second langugage, first language, learning, grammatical gender, error, survey, linguistic features, German, English
Zásady pro vypracování
ABSTRACT:
This bachelor's thesis will examine a number of theories of second language acquisition and the linguistic features of German English. It will differentiate between learning and acquisition, first and second language acquisition and as a result analyze different factors influencing the second language acquisition. Furthermore, it will look into the gender conceptualization theory by Lera Boroditsky. In the empirical part it will analyze the linguistic features in the speech of English speaking German speakers, who speak English as their second language and examine their level of English, difficulties and pronunciation errors in their speeches. It will also analyze their gender concepts of different objects which transfer subconsciously from the first language into the second language.
ANOTACE:
Tato bakalářská práce se bude zabývat teoriemi o osvojení druhého jazyka a a lingvistickými prvky Německé Angličtiny. Rozliší mezi učením a osvojováním a zanalyzuje jednotlivé parametry osvojení druhého jazyka. Mimoto se také bude zabývat teorií genderové koncepcualizace od Lery Borodostké. Práce též zanalyzuje lingvistické prvky v mluveném projevu Anglicky hovořících Němců, kteří si osvojili Anglický jazyk jakožto druhý jazyk a prozkoumá jejich úroveň Anglického jazyka, potíže s jazykem a chyby při výslovnosti. Dále zanalyzuje jejich genderové koncepty jednotlivých objektů, které se nevědomky přenášejí z jejich rodného jazyka do jazyka druhého.
Zásady pro vypracování
ABSTRACT:
This bachelor's thesis will examine a number of theories of second language acquisition and the linguistic features of German English. It will differentiate between learning and acquisition, first and second language acquisition and as a result analyze different factors influencing the second language acquisition. Furthermore, it will look into the gender conceptualization theory by Lera Boroditsky. In the empirical part it will analyze the linguistic features in the speech of English speaking German speakers, who speak English as their second language and examine their level of English, difficulties and pronunciation errors in their speeches. It will also analyze their gender concepts of different objects which transfer subconsciously from the first language into the second language.
ANOTACE:
Tato bakalářská práce se bude zabývat teoriemi o osvojení druhého jazyka a a lingvistickými prvky Německé Angličtiny. Rozliší mezi učením a osvojováním a zanalyzuje jednotlivé parametry osvojení druhého jazyka. Mimoto se také bude zabývat teorií genderové koncepcualizace od Lery Borodostké. Práce též zanalyzuje lingvistické prvky v mluveném projevu Anglicky hovořících Němců, kteří si osvojili Anglický jazyk jakožto druhý jazyk a prozkoumá jejich úroveň Anglického jazyka, potíže s jazykem a chyby při výslovnosti. Dále zanalyzuje jejich genderové koncepty jednotlivých objektů, které se nevědomky přenášejí z jejich rodného jazyka do jazyka druhého.
Seznam doporučené literatury
Brown, H. D. (2000). Principles of Language Learning and Teaching.
Ellis, R. (2003). Second Language Acquisition. Oxford University Press.
Fox, A. (2005). The Structure of German. Oxford University Press.
Savile-Troike, M. (2006). Introducing Second Language Acquisition.
Krashen, S. (1981). Second Language Acquisition and Second Language Learning.
Seznam doporučené literatury
Brown, H. D. (2000). Principles of Language Learning and Teaching.
Ellis, R. (2003). Second Language Acquisition. Oxford University Press.
Fox, A. (2005). The Structure of German. Oxford University Press.
Savile-Troike, M. (2006). Introducing Second Language Acquisition.
Krashen, S. (1981). Second Language Acquisition and Second Language Learning.