Tato bakalářská práce je zaměřena na multikulturní výchovu v mateřské škole, jejíž součástí je týdenní projekt škola v přírodě, s názvem "Na pomoc indiánu Yakarimu". V teoretické části je stručně popsán předškolní věk a emoční vývoj a socializace. Dále je zde popsaná charakteristika multikulturní výchovy a pojmy související s multikulturou. V praktické části je zařazený již zmíněný projekt, tedy škola v přírodě na téma indiáni s názvem "Na pomoc indiánu Yakarimu", kde se děti učí stát se pravými indiány. Ve výzkumné části jsou stanoveny hypotézy výzkumu. Dále je tato část zaměřena na dotazníkové šetření a její rozbor. Na základě této kvantitativní výzkumné metody byla zjištěna situace multikulturní výchovy v mateřských školách. Konec práce se zabývá shrnutím cílů, rozboru jejich dosažení a uvádí krátké doporučení pro pedagogickou praxi.
Anotace v angličtině
This bachelor theses deals with multicultural pre - school education which also involves a description of a week project of school in nature called " Who helps Indian Yakari".
In a theoretical part of this work there is a brief description of pre-school age, emotional development and socialization of children. Next it is focused on description of multicultural education and main terms connected with multiculture.
The practical part explains in detail the implementation of a project for school in nature, where children are taught how to become real Indians.
Hypotheses, questionnaire survey and its analysis are set in the research part. Based on this quantitative research method it has been detected the situation of multicultural education in our kindergartens.
The end of this theses contains a summary of goals, analysis of their achievement and provides a brief recommendation for pedagogical practice.
Klíčová slova
předškolní věk, multikultura, projekt, Indián
Klíčová slova v angličtině
preschool age, multicultural, project, American Indian
Rozsah průvodní práce
49 s. (64 889)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce je zaměřena na multikulturní výchovu v mateřské škole, jejíž součástí je týdenní projekt škola v přírodě, s názvem "Na pomoc indiánu Yakarimu". V teoretické části je stručně popsán předškolní věk a emoční vývoj a socializace. Dále je zde popsaná charakteristika multikulturní výchovy a pojmy související s multikulturou. V praktické části je zařazený již zmíněný projekt, tedy škola v přírodě na téma indiáni s názvem "Na pomoc indiánu Yakarimu", kde se děti učí stát se pravými indiány. Ve výzkumné části jsou stanoveny hypotézy výzkumu. Dále je tato část zaměřena na dotazníkové šetření a její rozbor. Na základě této kvantitativní výzkumné metody byla zjištěna situace multikulturní výchovy v mateřských školách. Konec práce se zabývá shrnutím cílů, rozboru jejich dosažení a uvádí krátké doporučení pro pedagogickou praxi.
Anotace v angličtině
This bachelor theses deals with multicultural pre - school education which also involves a description of a week project of school in nature called " Who helps Indian Yakari".
In a theoretical part of this work there is a brief description of pre-school age, emotional development and socialization of children. Next it is focused on description of multicultural education and main terms connected with multiculture.
The practical part explains in detail the implementation of a project for school in nature, where children are taught how to become real Indians.
Hypotheses, questionnaire survey and its analysis are set in the research part. Based on this quantitative research method it has been detected the situation of multicultural education in our kindergartens.
The end of this theses contains a summary of goals, analysis of their achievement and provides a brief recommendation for pedagogical practice.
Klíčová slova
předškolní věk, multikultura, projekt, Indián
Klíčová slova v angličtině
preschool age, multicultural, project, American Indian
Zásady pro vypracování
Prostudovat odbornou literaturu k tématu
teoretická část: multikulturní výchova ve světě, multikul. vých. v ČR, jak je obsažená v RVP, v ŠVP a TVP, osobní zkušenosti v naší třídě (komunikace s rodiči apod.)
praktická část: týdenní projekt- škola v přírodě (pro 5-7 leté děti) na téma indiáni (děti cestou na ŠVP dostanou první dopis, který přiletí na šípu až k nám do vlaku, postupně každý den od Yakariho dostáváme dopisy, ve kterých jsou instrukce na každý den)
výzkumná část: dotazník pro učitelky mateřských škol- Setkali jste se s cizinci ve vaší MŠ? Jaká byla komunikace s dítětem a s rodiči ? Je pro Vás cizinec ve třídě spíše výhodou nebo nevýhodou? a proč? (komunikace, vyprávění o jejich kultuře,... )
Shrnutí a zhodnocení zjištěných výsledků
Závěr
Zásady pro vypracování
Prostudovat odbornou literaturu k tématu
teoretická část: multikulturní výchova ve světě, multikul. vých. v ČR, jak je obsažená v RVP, v ŠVP a TVP, osobní zkušenosti v naší třídě (komunikace s rodiči apod.)
praktická část: týdenní projekt- škola v přírodě (pro 5-7 leté děti) na téma indiáni (děti cestou na ŠVP dostanou první dopis, který přiletí na šípu až k nám do vlaku, postupně každý den od Yakariho dostáváme dopisy, ve kterých jsou instrukce na každý den)
výzkumná část: dotazník pro učitelky mateřských škol- Setkali jste se s cizinci ve vaší MŠ? Jaká byla komunikace s dítětem a s rodiči ? Je pro Vás cizinec ve třídě spíše výhodou nebo nevýhodou? a proč? (komunikace, vyprávění o jejich kultuře,... )
Shrnutí a zhodnocení zjištěných výsledků
Závěr
Seznam doporučené literatury
CÍLKOVÁ, Eva a Petra BOREŠOVÁ. Náměty pro multikulturní výchovu: poznáváme jiné národy. Vyd. 2. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-890-6.
CÍLKOVÁ, Eva. Hrajeme pohádky z celého světa: [scénáře pohádkových her pro děti od 5 do 11 let]. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-695-7.
Dětské hry z celého světa ; [z německého originálu přeložil Jan Hlavička]. Přeložil Jan HLAVIČKA. Praha: Svojtka & Co., 2001. ISBN 80-7237-270-x.
PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova: teorie - praxe - výzkum. Praha: ISV, 2001. Pedagogika (ISV). ISBN 80-85866-72-2.
PRŮCHA, Jan. Interkulturní psychologie: [sociopsychologické zkoumání kultur, etnik, ras a národů]. 2., rozš. vyd. Praha: Portál, 2007. Psychologie (Portál). ISBN 978-80-7367-280-5.
ŠVINGALOVÁ, Dana. Úvod do multikulturní výchovy. Liberec: Liberecké romské sdružení, 2007. ISBN 978-80-903953-0-5.
SMOLÍKOVÁ, Kateřina. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický, 2004.
Seznam doporučené literatury
CÍLKOVÁ, Eva a Petra BOREŠOVÁ. Náměty pro multikulturní výchovu: poznáváme jiné národy. Vyd. 2. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-890-6.
CÍLKOVÁ, Eva. Hrajeme pohádky z celého světa: [scénáře pohádkových her pro děti od 5 do 11 let]. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-695-7.
Dětské hry z celého světa ; [z německého originálu přeložil Jan Hlavička]. Přeložil Jan HLAVIČKA. Praha: Svojtka & Co., 2001. ISBN 80-7237-270-x.
PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova: teorie - praxe - výzkum. Praha: ISV, 2001. Pedagogika (ISV). ISBN 80-85866-72-2.
PRŮCHA, Jan. Interkulturní psychologie: [sociopsychologické zkoumání kultur, etnik, ras a národů]. 2., rozš. vyd. Praha: Portál, 2007. Psychologie (Portál). ISBN 978-80-7367-280-5.
ŠVINGALOVÁ, Dana. Úvod do multikulturní výchovy. Liberec: Liberecké romské sdružení, 2007. ISBN 978-80-903953-0-5.
SMOLÍKOVÁ, Kateřina. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický, 2004.