Bakalářská práce je tematicky orientována na problematiku hodnocení vybraných postupů a aktivit podpory žáků ze socioekonomicky znevýhodněného prostředí. Teoretická východiska práce jsou orientována na problematiku sociální stratifikace, sociálního vyloučení, charakteristiku sociálně vyloučených lokalit a vlivu socioekonomických faktorů na vzdělávání. Empirická část práce je zaměřena na prezentaci výsledků výzkumného šetření zaměřeného na analýzu hodnocení vybraných prvků podpory socioekonomických znevýhodněných dětí. Data budou získávána s využitím nestandardizovaného výzkumného nástroje s využitím situačního přístupu charakteristikou vybraných prvků podpory
a hodnotícími škálami a kvalitativním hodnocením jednotlivých opatření. Výstupem práce je doporučení pro práci se žáky v oblasti výchovy k toleranci a respektu k odlišnosti.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis is thematically focused on evaluation of selected measures and activities of support for pupils from socio-economically disadvantaged backgrounds. The theoretical base of this thesis is focused on issues of social stratification, social exclusion, characteristics of socially excluded localities and the impact of socioeconomic factors on education. The research is focused on presenting the results of research concerning the analysis of the evaluation of selected aspects of support socio-economic disadvantaged children. Data will be obtained using non-standardized research tool utilizing situational approach with characteristic of selected aspects of support, rating scales and qualitative ranking of the individual measures. The outcome of this work are recommendations for work with pupils in education for tolerance and respect for diversity.
Klíčová slova
Sociální stratifikace, sociální vyloučení, sociální znevýhodnění, sociálně vyloučené lokality
Klíčová slova v angličtině
Social Stratification, Social Exclusion, Social Inclusion, Social Excluded Areas.
Rozsah průvodní práce
71 s. (85 450 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je tematicky orientována na problematiku hodnocení vybraných postupů a aktivit podpory žáků ze socioekonomicky znevýhodněného prostředí. Teoretická východiska práce jsou orientována na problematiku sociální stratifikace, sociálního vyloučení, charakteristiku sociálně vyloučených lokalit a vlivu socioekonomických faktorů na vzdělávání. Empirická část práce je zaměřena na prezentaci výsledků výzkumného šetření zaměřeného na analýzu hodnocení vybraných prvků podpory socioekonomických znevýhodněných dětí. Data budou získávána s využitím nestandardizovaného výzkumného nástroje s využitím situačního přístupu charakteristikou vybraných prvků podpory
a hodnotícími škálami a kvalitativním hodnocením jednotlivých opatření. Výstupem práce je doporučení pro práci se žáky v oblasti výchovy k toleranci a respektu k odlišnosti.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis is thematically focused on evaluation of selected measures and activities of support for pupils from socio-economically disadvantaged backgrounds. The theoretical base of this thesis is focused on issues of social stratification, social exclusion, characteristics of socially excluded localities and the impact of socioeconomic factors on education. The research is focused on presenting the results of research concerning the analysis of the evaluation of selected aspects of support socio-economic disadvantaged children. Data will be obtained using non-standardized research tool utilizing situational approach with characteristic of selected aspects of support, rating scales and qualitative ranking of the individual measures. The outcome of this work are recommendations for work with pupils in education for tolerance and respect for diversity.
Klíčová slova
Sociální stratifikace, sociální vyloučení, sociální znevýhodnění, sociálně vyloučené lokality
Klíčová slova v angličtině
Social Stratification, Social Exclusion, Social Inclusion, Social Excluded Areas.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce bude tematicky orientována na problematiku hodnocení vybraných postupů a aktivit podpory žáků ze socioekonomicky znevýhodněného prostředí. Teoretická východiska práce budou orientována na problematiku sociální stratifikace, sociálního vyloučení, charakteristiku sociálně vyloučených lokalit a vlivu socioekonomických faktorů na vzdělávání. Empirická část práce přinese výsledky výzkumného šetření zaměřeného na analýzu hodnocení vybraných prvků podpory socioekonomicky znevýhodněných dětí. Data budou získávána s využitím nestandardizovaného výzkumného nástroje s využitím situačního přístupu, charakteristikou vybraných prvků podpory a hodnotícími škálami a kvalitativním hodnocením jednotlivých opatření. Výstupem práce budou doporučení pro práci se žáky v oblasti výchovy k toleranci a respektu k odlišnosti.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce bude tematicky orientována na problematiku hodnocení vybraných postupů a aktivit podpory žáků ze socioekonomicky znevýhodněného prostředí. Teoretická východiska práce budou orientována na problematiku sociální stratifikace, sociálního vyloučení, charakteristiku sociálně vyloučených lokalit a vlivu socioekonomických faktorů na vzdělávání. Empirická část práce přinese výsledky výzkumného šetření zaměřeného na analýzu hodnocení vybraných prvků podpory socioekonomicky znevýhodněných dětí. Data budou získávána s využitím nestandardizovaného výzkumného nástroje s využitím situačního přístupu, charakteristikou vybraných prvků podpory a hodnotícími škálami a kvalitativním hodnocením jednotlivých opatření. Výstupem práce budou doporučení pro práci se žáky v oblasti výchovy k toleranci a respektu k odlišnosti.
Seznam doporučené literatury
Analýza individuálního přístupu pedagogu k žákům se speciálními vzdělávacími potřebami [on-line] Člověk v tísni, o.p.s. pro MŠMT, 2009 [cit. 2013-05-10]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/pro-novinare/jake-jsou-vzdelanostni-sance-deti-ze-socialne-znevyhodnujiciho/
BROŽ, Miroslav, KINTLOVÁ, Petra, TOUŠEK, Ladislav. Kdo drží černého Petra. Člověk v tísni, o. p. s., 2007. ISBN 978-80-86961-27-9
BRTNOVÁ-ČEPIČKOVÁ, Ivana, WEDLICHOVÁ, Iva, et al. Edukace v kontextu sociální exkluze. Ústí nad Labem: PF UJEP, 2008. ISBN 978-80-7414-083
FISCHER, Slavomil, ŠKODA, Jiří. Sociální patologie. Závažné sociálně patologické jevy, příčiny, prevence, možnosti řešení. Vydání 1. Praha: Grada Publishing, a. s., 2014, 232 s. ISBN 978-80-247-5046-0.
KOL. AUT. Bedekr sociálním znevýhodněním pro učitele základní školy. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2011. ISBN 978-80-261-0054-6.
5. MONČEK, Jindřich. Katalogy podpůrných a vyrovnávacích opatření pro žáky se sociálním znevýhodněním. In: Systémová podpora inkluzivního vzdělávání v ČR [online]. Dostupné z: http://www.inkluze.upol.cz/portal/klicove-aktivity/modulkatalogy/01-katalog-podpurnych-a-vyrovnavacich-opatreni-pro-zaky-se-socialnim-znevyhodnenim/
SVOBODA, Zdeněk, MORVAYOVÁ, Petra, et al. Schola Excludus. Ústí n. L.: PF UJEP, 2010. ISBN 978-80-7414-221-5.
SVOBODA, Zdeněk, SMOLÍK Arnošt et al. Pedagogická, sociální a zdravotnická práce s osobami ohroženými sociálním vyloučením. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2010. ISBN 978-80-7414-328-1.
ŠVAŘÍČEK, Roman, ŠEDOVÁ, Klára, et al. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
VÁGNEROVÁ, Marie, HADJ-MOUSSOVÁ, Zuzana, ŠTECH, Stanislav. Psychologie handicapu. Praha: Univerzita Karlova v Praze. Nakladatelství Karolinum, 2001. ISBN 80-7184-929-4.
Seznam doporučené literatury
Analýza individuálního přístupu pedagogu k žákům se speciálními vzdělávacími potřebami [on-line] Člověk v tísni, o.p.s. pro MŠMT, 2009 [cit. 2013-05-10]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/pro-novinare/jake-jsou-vzdelanostni-sance-deti-ze-socialne-znevyhodnujiciho/
BROŽ, Miroslav, KINTLOVÁ, Petra, TOUŠEK, Ladislav. Kdo drží černého Petra. Člověk v tísni, o. p. s., 2007. ISBN 978-80-86961-27-9
BRTNOVÁ-ČEPIČKOVÁ, Ivana, WEDLICHOVÁ, Iva, et al. Edukace v kontextu sociální exkluze. Ústí nad Labem: PF UJEP, 2008. ISBN 978-80-7414-083
FISCHER, Slavomil, ŠKODA, Jiří. Sociální patologie. Závažné sociálně patologické jevy, příčiny, prevence, možnosti řešení. Vydání 1. Praha: Grada Publishing, a. s., 2014, 232 s. ISBN 978-80-247-5046-0.
KOL. AUT. Bedekr sociálním znevýhodněním pro učitele základní školy. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2011. ISBN 978-80-261-0054-6.
5. MONČEK, Jindřich. Katalogy podpůrných a vyrovnávacích opatření pro žáky se sociálním znevýhodněním. In: Systémová podpora inkluzivního vzdělávání v ČR [online]. Dostupné z: http://www.inkluze.upol.cz/portal/klicove-aktivity/modulkatalogy/01-katalog-podpurnych-a-vyrovnavacich-opatreni-pro-zaky-se-socialnim-znevyhodnenim/
SVOBODA, Zdeněk, MORVAYOVÁ, Petra, et al. Schola Excludus. Ústí n. L.: PF UJEP, 2010. ISBN 978-80-7414-221-5.
SVOBODA, Zdeněk, SMOLÍK Arnošt et al. Pedagogická, sociální a zdravotnická práce s osobami ohroženými sociálním vyloučením. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2010. ISBN 978-80-7414-328-1.
ŠVAŘÍČEK, Roman, ŠEDOVÁ, Klára, et al. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
VÁGNEROVÁ, Marie, HADJ-MOUSSOVÁ, Zuzana, ŠTECH, Stanislav. Psychologie handicapu. Praha: Univerzita Karlova v Praze. Nakladatelství Karolinum, 2001. ISBN 80-7184-929-4.