Bakalářská práce se zaměřuje na téma trávení volného času a vztah k přírodě u dětí 1. stupně základní školy.
Práce je rozdělena do dvou částí. Část teoretickou a část empirickou. Část teoretická obsahuje vysvětlení základních pojmů, které se týkají volného času a environmentální výchovy.
Část empirická bude obsahovat kvantitativní výzkum, který bude proveden formou dotazníku. Dotazníky budou rozdány na dvou základních školách. Jedné státní (3. ZŠ Jirkov) a druhé soukromá (Duhová cesta Chomutov).
Po realizaci výzkumu, kterého se zúčastní 72 respondentů, budou výsledky statisticky vyhodnoceny a diskutovány.
Anotace v angličtině
The focus of this bachelor thesis is on ways how pupils aged 610 spend their leisure time and their relationship towards natural environment.
The thesis is divided into two parts, theoretical and empirical. The theoretical part contains explanation of terminology which relates to leisure time and environmental education.
The empirical part will consists of a quantitative research which will be carried out in the form of questionnaire. The questionnaires will be distributed in two elementary schools, one public school (3.zs Jirkov) and one private school (Duhová cesta)
Once responses are collected from 72 individuals, we will analyse and evaluate collected data.
Klíčová slova
- volný čas
- vztah k přírodě
- příroda
- pedagogika
- environmentální výchova
- mladší školní věk
Klíčová slova v angličtině
- Leisure
- relation to nature
- nature
- pedagogy
- Environmental Education
- younger-school age
Rozsah průvodní práce
57 s. (12 321 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zaměřuje na téma trávení volného času a vztah k přírodě u dětí 1. stupně základní školy.
Práce je rozdělena do dvou částí. Část teoretickou a část empirickou. Část teoretická obsahuje vysvětlení základních pojmů, které se týkají volného času a environmentální výchovy.
Část empirická bude obsahovat kvantitativní výzkum, který bude proveden formou dotazníku. Dotazníky budou rozdány na dvou základních školách. Jedné státní (3. ZŠ Jirkov) a druhé soukromá (Duhová cesta Chomutov).
Po realizaci výzkumu, kterého se zúčastní 72 respondentů, budou výsledky statisticky vyhodnoceny a diskutovány.
Anotace v angličtině
The focus of this bachelor thesis is on ways how pupils aged 610 spend their leisure time and their relationship towards natural environment.
The thesis is divided into two parts, theoretical and empirical. The theoretical part contains explanation of terminology which relates to leisure time and environmental education.
The empirical part will consists of a quantitative research which will be carried out in the form of questionnaire. The questionnaires will be distributed in two elementary schools, one public school (3.zs Jirkov) and one private school (Duhová cesta)
Once responses are collected from 72 individuals, we will analyse and evaluate collected data.
Klíčová slova
- volný čas
- vztah k přírodě
- příroda
- pedagogika
- environmentální výchova
- mladší školní věk
Klíčová slova v angličtině
- Leisure
- relation to nature
- nature
- pedagogy
- Environmental Education
- younger-school age
Zásady pro vypracování
Podrobně se seznámit se směrnicí děkana 6/2015 a dbát na její dodržování. Prostudovat odbornou literaturu a další relevantní zdroje. Na základě této literatury vypracovat teoretickou část, zaměřit se na volnočasovou problematiku a tématiku vztahu jedince k přírodě. Navrhnout výzkum, který bude mít kvantitativní design. Ke sběru dat použít dotazník, který bude rozdělen do tří částí. První část se bude zabývat údaji o respondentovi, druhá část se bude věnovat volnému času a jeho trávení a třetí část respondentovu vztahu k přírodě. Sběr dat proběhne na základních školách v Jirkově a Chomutově. Respondenty budou žáci 3. a 4. tříd. Získaná data budou vyhodnocena, interpretována a diskutována.
Zásady pro vypracování
Podrobně se seznámit se směrnicí děkana 6/2015 a dbát na její dodržování. Prostudovat odbornou literaturu a další relevantní zdroje. Na základě této literatury vypracovat teoretickou část, zaměřit se na volnočasovou problematiku a tématiku vztahu jedince k přírodě. Navrhnout výzkum, který bude mít kvantitativní design. Ke sběru dat použít dotazník, který bude rozdělen do tří částí. První část se bude zabývat údaji o respondentovi, druhá část se bude věnovat volnému času a jeho trávení a třetí část respondentovu vztahu k přírodě. Sběr dat proběhne na základních školách v Jirkově a Chomutově. Respondenty budou žáci 3. a 4. tříd. Získaná data budou vyhodnocena, interpretována a diskutována.
Seznam doporučené literatury
ČINČERA, Jan. Environmentální výchova: od cílů k prostředkům. Brno: Paido, 2007, 116 s. ISBN 978-80-7315-147-8.
WINTER, Deborah Du Nann a Susan M KOGER. Psychologie environmentálních problémů. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009, 295 s. ISBN 978-80-7367-593-6.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007, 265 s.
Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-1369-4.
PÁVKOVÁ, Jiřina. Pedagogika volného času. Vyd. 3., aktualiz. Praha: Portál, 2002, 231 s. ISBN 80-7178-711-6.
ŠEBEŠOVÁ, Petra (ed.) a Petra ŠIMONOVÁ (ed.). Environmentální výchova pro ZŠ a SŠ: tři kroky k aktivnímu vyučování.
Vyd. 1. Praha: Portál, 2013, 222 s. ISBN 978-80-262-0503-6.
HÁJEK, Bedřich, Břetislav HOFBAUER a Jiřina PÁVKOVÁ. Pedagogické ovlivňování volného času: trendy pedagogiky
volného času. Vyd. 2., aktualiz. Praha: Portál, 2011, 239 s. ISBN 978-80-262-0030-7.
Krajhanzl, Jan. Psychologie vztahu k přírodě a životnímu prostředí. Brno: Masarykova univerzita, MUNI press, 2014. ISBN
978-80-210-7063-9.
MEZŘICKÝ, Václav (ed.). Environmentální politika a udržitelný rozvoj. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 207 s. ISBN 80-7367-003-8.
Seznam doporučené literatury
ČINČERA, Jan. Environmentální výchova: od cílů k prostředkům. Brno: Paido, 2007, 116 s. ISBN 978-80-7315-147-8.
WINTER, Deborah Du Nann a Susan M KOGER. Psychologie environmentálních problémů. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009, 295 s. ISBN 978-80-7367-593-6.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007, 265 s.
Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-1369-4.
PÁVKOVÁ, Jiřina. Pedagogika volného času. Vyd. 3., aktualiz. Praha: Portál, 2002, 231 s. ISBN 80-7178-711-6.
ŠEBEŠOVÁ, Petra (ed.) a Petra ŠIMONOVÁ (ed.). Environmentální výchova pro ZŠ a SŠ: tři kroky k aktivnímu vyučování.
Vyd. 1. Praha: Portál, 2013, 222 s. ISBN 978-80-262-0503-6.
HÁJEK, Bedřich, Břetislav HOFBAUER a Jiřina PÁVKOVÁ. Pedagogické ovlivňování volného času: trendy pedagogiky
volného času. Vyd. 2., aktualiz. Praha: Portál, 2011, 239 s. ISBN 978-80-262-0030-7.
Krajhanzl, Jan. Psychologie vztahu k přírodě a životnímu prostředí. Brno: Masarykova univerzita, MUNI press, 2014. ISBN
978-80-210-7063-9.
MEZŘICKÝ, Václav (ed.). Environmentální politika a udržitelný rozvoj. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 207 s. ISBN 80-7367-003-8.